LFG.HU

HammerTimeCafe
auer
RPG

…tippek, trükkök, technikák – avagy hogyan tegyük egyedibbé

A Rogue Trader (RT) egyik fontos eleme a gigantikus űrhajók közti párbaj. Mivel a szabálykönyv elég részletesen kitér a különböző mozgás jellegű cselekedetekre, ezért érdemes azokat kihasználni, így a játékosok élvezhetik a taktikázást. Játszhatunk narratívan, nagy vonalakban modellezve az űrcsatát, vagy pedig mérethelyesen lépegetve, számolva, taktikázva. Ez utóbbihoz viszont szükséges valamilyen reprezentálás.

Ezt megelőzően játszottam más űrharcot használó rendszerrel is (SW d6/d20). Ott a hajók jóval mozgékonyabbak, míg RT-ben nehézkes a manőverezés, és fontos szerepe van a fegyverzet elhelyezésének és tűzíveinek. A szokásos tűzíveken kívül felbukkannak újak: dorsal – hasi, előre és oldalra, keel – minden irányba, prow – orr, csak előre de cirkálóknál oldalra is.

Ahhoz, hogy megfelelően tudjuk reprezentálni a mozgást, kellett valami segédeszköz.

1. megoldás: Négyzetrácsos papír és fólia jelölők

Első körben egy szabvány négyzetrácsos A4-es papír vettem alapnak. Keményebb fóliából 5×5-ös négyzeteket vágtam, a középső négyzetre felrajzoltam a hajót jelképező háromszöget és köréje a tűzíveket. Ezeket alkoholos filccel rajzoltam, mivel az elég maradandó, és eltérő színű pontokkal különböztettem meg a hajókat. Készítettem mellé egy külön 45°-os verziót is, mivel a szabályrendszer szerint a cirkálók ennél többet nem tudnak egyszerre fordulni.

Elgondolva jó ötlet, megvalósítva már nem annyira. A jelölők túl kicsik, nehéz megfogni, mozgatni őket. Ha közel van egymáshoz két hajó, akkor lefedik egymást, és ha az egyik lép, a másik is könnyen elmozdul. Emellett az asztalon végzett kockadobás, könyvlapozás és egyéb cselekedetek könnyen elmozgatják őket. Persze nem a világvége, csak kellemetlen, amikor minden lépés előtt azt kell nézni, hogy most akkor melyik négyzeten állt. (A markereken rosszul vannak a tűzívek jelölve, ez aztán nekünk is feltűnt.)

Előnye, hogy nagyon olcsó, és az A4-es lap nagy távolságot reprezentál.

2. Megoldás: Elektronikusan

Veszünk egy táblázatkezelő programot, excel, google docs stb. Az oszlop szélességet úgy módosítjuk, hogy négyzeteket kapjunk. Kész is a térkép. Az egységeket karakterek jelölik, annak megfelelően merre fordulnak. A-felfelé, V-lefelé, </> -bal/jobb. A 45°-os fordulatot egy másik karakterrel mondjuk egy .-al reprezentáljuk. Színekkel tovább kombinálható a hatás. Ingyen van, viszont kell hozzá egy számítógép vagy laptop, és a képernyőt nem mindenki látja, forgatni kell, és elég illúzióromboló.

Mindezt lehet papíron is vezetni, de pár kör után már követhetetlen lesz.

3. Megoldás: Battlefleet Gothic

Fórumos beszélgetés alatt kaptam az ötletet, hogy használjam az univerzumhoz megjelent BFG játékot. Jobban utánakerestem a dolognak, tényleg egy nagyon látványos játék. Viszont a kezdőcsomag 70$-os (14-15e Ft-os) ára eléggé elriasztó, amihez 2×4 hajó jár. Na és akkor ott van az, hogy ha elda hajó kell, akkor furán néz ki a Káosz cirkáló, meg kéne ork, meg nincs olyan, ami kéne stb. Akinek nem számít a pénz (van ilyen?), vagy eleve rendelkezik ilyennel, annak jó megoldás.

4. Megoldás: Papírmodellek

A könyvekben és az interneten illusztrálva van a legtöbb hajóosztály. Ezekből házilag raktam össze markereket, amit kinyomtatva minimális ragasztással, hajtogatással lehetett üzemkésszé tenni. Olcsó, otthon is összerakható.

Az általam készített markerek letölthetők innen.

Illetve egy másik, jobban kinéző, méretarányosabb csomag letölthető innen.

 

Elkészítés:

A saját verziómhoz: az űrhajókat kivágjuk a keretből, félbehatjuk, alul kis fület hajtunk neki, ahogy a vonal jelzi.

A fül kivételével összeragasztjuk. Száradásra érdemes könyvek közé tenni, mert akkor nem lesz hullámos felületű.

A talpakon szikével vágunk középen egy vonalat, átdugjuk a marker fülét és két oldalt visszahajtjuk. Ha nagyon kell, ezt is lehet ragasztani, de anélkül is megáll.

Gyakorlati tapasztalat:

Érdemes a távolságokat a talpon levő X metszésétől mérni, így csak a közvetlen közeli manővereknél akadnak össze a hajók. D6-os kockákkal súlyoztuk, hogy ne boruljanak fel, viszont a hosszabb szár miatt könnyen eldőlnek. Javaslom a második verzió használatát, kényelmesebb. Léptéknél inch-et használtunk, mivel az nagyobb és kényelmesebben használható. Legalább két vonalzó/mérőpálca javasolt. Túl nagy távolságra nincs szükség, mivel a játékosok által elérhető hajók fegyverzete maximum 8-10 egységre képes tüzelni. Mivel a négyzetes alap eltűnt, így történhetnek elcsúszások, de ilyenkor kerekítünk a legközelebbi egészhez.

Persze lehet ezt is fokozni, parafadugókból talpat készíteni, abba hurkapálcát/fogpiszkálót és arra papírból  a hajó képét.

Kiegészítő – Action cardok:

Az FFG fórumán merült fel az Action cardok használata. Alapból nem kedvelem az ilyen csili-vili dolgokat, mondván felesleges marhaság. Viszont adtam neki egy esélyt, és meglepően jól bevált. Kinyomtatva, kivágva szétosztottam játékosok közt. Így kéznél voltak a szabályok mindenkinél, amihez a karaktere értett, nem kellett lapozgatni, keresgélni, tudták ők maguk nézni. Javaslom a használatukat, feldobja az űrcsatát. A fenti fényképeken is jól láthatóak.

Letölthető innen.

Űrcsata tippek

Pár játék után arra jutottam, hogy az alapkönyves vagy Battlefleet Koronusos értékek gyengék a játékosok ellen. Egy jobb hajó 40-es skillel rendelkezik, a játékosok pedig simán 60-as környékén mozognak. Legextrémebb példa Boarding Actionnél jött elő: a parti 145-ös Command értéke szemben az ellenfél 60-asával (bónuszokkal). Itt muszáj volt átgondolni a legénység alapértékét. Végül arra jutottam, minden hajón lesz egy parancsnok magas Command skillel, és egy pilóta magas Ballistic skillel és az újradobás különleges képességgel, így nagyobb kihívás a partinak űrharcban.

Külön köszönet a modellekhez és az ötletekhez tengerSAMnek és Ladislausnak.

auer


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához