LFG.HU

strato
ismertetőCimkek

Nadirim logoJómagam a zárt béta teszt bejelentése óta követem a Nadirim című MMORPG alakulását, és már egy pár hónapja gondolkoztam azon, hogy írok róla egy ismertetőt. Január vége óta a játék már magyarul is játszható, amit én jelnek vettem arra, hogy ne halogassam tovább a dolgot.

Mielőtt nagyon belevágnék a játék részletezésébe, tőlem talán már megszokott módon, a céges háttérről is ejtek néhány szót, különösen azért, mert ezúttal a honfitársainkról van szó.
A játék fejlesztését a magyar Digital Reality kezdte el 2009 körül, a kiadói munkákat pedig testvércége, a Twisted Tribe végezte volna. A tavalyi év elején azonban úgy döntöttek, hogy egyszerűbb és hatékonyabb, ha minden egy kézben van, ezért végül az utóbbinál landolt a projekt és a rajta dolgozó teljes csapat.
A Digital Realityt talán nem kell bemutatni senkinek. A hozzám hasonló régi motorosok először a kilencvenes évek derekán hallhatták a cég nevét a Reunion vagy az Imperium Galactica című stratégiai játékokkal kapcsolatban, de az egyik tavalyi cikkemben bárki olvashatott róluk és aktuális játékaikról is.
A Twisted Tribe egy viszonylag fiatal játékfejlesztő és kiadó cég, melynek fő területe az online browser játékok. Ennek eleddig egyetlen, de ékes példája a Nadirim, melyről a továbbiakban szó lesz.

A Nadirim egy F2P (free to play, azaz ingyenesen játszható), böngészőben futó MMORPG, mely egy az arab mitológia által ihletett fantáziavilágban játszódik. Részemről már azért kapnak egy nagy piros pontot a készítők, amiért nem egy n+1-edik fantasy világot hoztak létre ork sámánokkal és csatabárdos törpékkel, hanem egy talán még az MMO-k körében is teljesen egyedi hangulatú világot teremtettek meg.
Jó érzékkel keverték az Ezeregyéjszaka meséinek hangulatát és karaktereit egy különös alaptörténettel, és vegyítettek hozzá érdekes helyszíneket és saját lényeket. Ehhez még vegyük hozzá azt is, hogy a játékot az utolsó fűszálig kézzel rajzolták, ami azon túl, hogy igen tetszetős, teljesen egyedi megjelenést is kölcsönöz a játéknak.

A játék tavaly novemberben rajtolt el angol nyelven, de idén januárban további öt nyelv is választhatóvá vált, köztük a magyarral. Bár a kiválasztott zászlótól függetlenül a Nadirim webhelyén még sok lap angolul jelenik meg, magát a játékot, pár apróságtól eltekintve, teljesen magyarul élvezhetjük.

Jelenleg a világ eredetét leíró oldal sem magyar, de remélhetőleg hamar utoléri a fordítás, mert elég sajátos sztorit ismerhetünk meg, ha elolvassuk. Szerencsére BePe egy korábbi cikkében elolvasható a történet kivonata magyarul, de az intró mozgóképek formájában is jól összefoglalja:

A játék indításához nem kell más, mint egy böngésző valamint egy 10.2-es vagy annál frissebb Adobe Flash Player, ami általában mindenkinél telepítve szokott lenni, aki játszani is kíván a böngészőjében.
A pontos hardver és szoftverkövetelmények itt megtekinthetők.
Ha minden adott, akkor már csak a játék honlapján kell ráböknünk a nagy piros “Új játék” feliratú gombra.

A Nadirim, ahogy az egy RPG-től elvárható, karakteralkotással indul. Ez nincs túlbonyolítva, mivel jószerivel csak nevet kell adnunk és kasztot kell választanunk a karakterünknek. Persze azért a fizimiskáját is testre szabhatjuk a kedvünkre való arc és hajkorona kiválasztásával.
Választhatunk még nyelvet és szervert is. Ha valaki magyarok között szeretne játszani, az hagyja ez utóbbit az alapbeállításon (Itnan). A Wahid nevű szerver bár jóval népesebb, ott angol nyelven folyik a kommunikáció.

Karakter készítés

Egy jó név megalapozhatja a karakter sikerességét...

Jelenleg három kaszt közül választhatunk:

  • Harcos: a magas védelem és a nagy sebzések kiosztásának illetve elviselésének a kasztja. A harcosok képességei a minél súlyosabb sebek okozására, illetve több célpont egyidejű támadására vannak kihegyezve. Kezdők számára ajánlott kaszt.
  • Bölcs: a távolból szórható varázslatok és a gyógyítás kasztja. Képességei között támadó varázslatok és több gyógyító ige is található. Bölcs indítása tapasztalt játékosoknak ajánlott.
  • Zsivány: sokoldalú támogató kaszt, melynek képességei között az ellenfeleket gyengítő piszkos trükkök és a használójukat segítő fortélyok is megtalálhatók. Közepes tudású játékosoknak javasolt.

Ha készen vagyunk a karakterünkkel, máris ott találjuk magunkat Ennahar kikötőjében. Egy rövid, ám hasznos tutorial keretében elvégezhetjük az első küldetéseinket, és közben megismerkedhetünk a játék elemeivel és működésével. Én melegen ajánlom, hogy ezt mindenki csinálja végig, mert gyorsan és praktikusan elmond mindent. Emellett ajánlom a honlapon található képregényszerű leírás átfutását is, mert néhány olyan részlet is kiderül belőle, amit a tutorial nem érint.

Az első küldetés

Az első küldetésünket már a kikötőben felvehetjük.

Én magam nem sok MMO-val játszottam eddigi életem során, így ha valamihez hasonlítani kellene a játékot, akkor talán a Diablót és a Heroes of Might and Magic sorozatot, vagy még inkább az új King’s Bountyt említeném.
A Diablóhoz hasonlóan egy karaktert irányítunk, aki harccal és küldetések teljesítésével fejlődik. Szintlépésekkel egyre erősebbé válik, egyre több képesség birtokába jut, de különböző tárgyak megvételével vagy megszerzésével is javíthat hatékonyságán.

Női dzsinnA Nadirim története viszont annyira nem lineáris, mint a Diablóé. A fő történetszál is több tucat küldetésből áll, és emellett rengeteg mellékküldetéssel is találkozhatunk, a szabadon bejárható terület pedig már a játék kezdetén is igen komoly méretű.

Az egér segítségével mozgathatjuk a karakterünket a térképen (a Diablo II-höz hasonlóan praktikusabb nyomva tartani az egér gombját, mint kattogtatni). Ha olyan emberre kattintunk, akinek valamilyen ikon lebeg a feje fölött, akkor azzal szóba elegyedhetünk. Külön ikon jelöli a küldetést adókat (papírtekercs), a kereskedőket (mérleg) és a karavánokat (teve). Akinek egyszerű szóbuborék van a feje fölött, az jobbára csak pár színesítő mondatot mond az adott hellyel vagy a lakóival kapcsolatban. Némelyik egész informatív vagy szellemes, szerintem érdemes rájuk kattintani.

Csatába azokkal az emberekkel és lényekkel keveredhetünk, akik alatt valamilyen színű folt látható. Minél több csúcsa van ennek a foltnak, annál erősebb ellenfélről van szó, a szín pedig az ellenségességét mutatja. A kékek maguktól nem támadnak meg minket, de mi megtámadhatjuk őket; aki piros, az ránk fog támadni, ha egy rövid ideig a közelében tartózkodunk (a folt pulzálással jelzi, ha beléptünk a hatókörbe); a barna szín pedig azokat jelöli, akik már nem mernek minket megtámadni, mert sokkal gyengébbek nálunk.

Csata

Első ellenségünk valószínűleg ez a Tinnin névre keresztelt tengeri szörny lesz.

Ha harcra kerül a sor, akkor kerül a korábbi Heroes/King’s Bounty utalásom a képbe. A csatatér ugyanis hatszögekre, a csata pedig körökre van osztva. Minden a csatában résztvevő szereplő a gyorsaságának megfelelő sorrendben következik a másik után, és kicsit sarkítva, de egy mozgásra és egy skill használatára képes körönként. Mivel a képességek ellövése után már nem helyezkedhetünk, a mozgást célszerű még előtte megejteni. Egyes képességek alapból biztosítanak számunkra még egy további képességhasználatot, de a gyorsaságunktól függően is szert tehetünk egy-egy bónusz cselekvési lehetőségre a kör végén.
A legtöbb harcban akár többedmagunkkal is részt vehetünk. Bármely csatához, melyet az azt elindító játékos nem zár le, legfeljebb még három játékos csatlakozhat. Ennél többen is beléphetnek, de ők csak akkor kerülnek fel a csatamezőre, ha az éppen harcoló négy társuk közül valaki meghal, megfutamodik vagy rosszabb esetben kapcsolati hiba miatt kipottyan. Addig nézőként lehetnek csak jelen, illetve a harci chatben beszélgethetnek a résztvevőkkel.
Ha nagy fába vágtuk a fejszénket, lehetőség van arra is, hogy (a jobb felső sarokban) segítséget kérjünk. Ilyenkor a térképen bandukoló többi játékos lát egy kis „Help!” feliratot a harcot szimbolizáló kardok mellett, és ha úgy tarja kedve, kisegíthet minket.
A játékban találhatók főellenségek is, akikre célszerű eleve csapatosan rátámadni, mert egyedül még magas szinten is közel lehetetlen legyőzni őket, vagy legalábbis komoly kihívást jelentenek.

Karakterlap

Oleg első zsákmánya ez a tarisznya, amit azonnal magára is vesz.

A ellenfelek legyőzésével tapasztalati pontokat, pénzt és különféle tárgyakat szerezhetünk. Ez utóbbiakat értelemszerűen magunkra is aggathatjuk, ha megfelelünk a kaszt- és szintkövetelményeiknek.
A karakter képernyő, mely a C billentyűvel vagy a fenti vezérlőpult első ikonjával érhető el, egyszerre szolgál karakterlapként és inventoryként. Itt szerelhetjük fel a karakterünket a szerzett tárgyakkal, gyógy- és egyéb varázsitalokat is itt fogyaszthatunk (harcban erre nincs lehetőség), és itt szemlélhetjük meg a küldetésekhez tartozó tárgyaink listáját is.

A játék elején minden szintlépéskor (később ritkábban) kapunk egy-egy új képességet, melyeket a varázskönyvben (T billentyű) tekinthetünk át. Az aktuálisan használtakat a képernyő bal alján lévő sávba egyszerű drag & drop módszerrel válogathatjuk össze. Amelyik képesség a sávba kerül, azt használhatjuk, ha harcba bocsátkozunk valakivel. Ha már több képességgel rendelkezünk, mint amennyi hely van, a komolyabb csaták előtt érdemes átgondolni, hogy milyen kombinációval vágunk neki, illetve drágakövek befektetésével vehetünk új helyeket is.

Képességek

Oleg lassan, de biztosan sajátítja el a gyilkolás újabb és újabb módszereit.

Ha már szóba került a drágakő, illendő szót ejteni a játék fizetőeszközeiről. Mint a F2P MMO-k többségében, itt is kétféle valutával találkozunk.

HarcosAz egyik a sima fizetőeszköz, melyet a Nadirimban dinárnak hívnak. Ilyet kapunk a legyőzött ellenfelek után és a küldetések befejezésekor, ezzel fizethetünk a legtöbb kereskedőnél, ha új tárgyakat akarunk venni, és ezt használjuk akkor is, ha a karavánok szolgáltatását vesszük igénybe.

A másik fizetőeszköz a drágakő (gem). Ilyet a játék során csak igen ritkán, komolyabb küldetések teljesítésekor, vagy ritkán szintlépéskor kapunk, viszont lehetőség van valódi pénz, azaz Forintok elköltésével is hozzájutni. Drágakövek felhasználásával a dzsinn kereskedőknél prémium tárgyakat vásárolhatunk, javíthatjuk a tulajdonságainkat és bizonyos képességeinket, vagy a fent is említett módon növelhetjük az egyszerre használható képességek számát.

A drágakő tehát az, amin a Nadirim mikrotranzakciós üzleti modellje alapszik. Ha tetszik a játék, és szeretnénk a karakterünket pár felszerelési tárggyal táposabbá, esetleg néhány különleges ruhadarabbal egyedibbé varázsolni, akkor pár száz Forint ráfordításával ezt könnyedén megtehetjük. Ha nem a használati tárgyakban látjuk a boldogulásunk kulcsát, vásárolhatunk ideiglenes hatású képességnövelő gyógyitalokat és varázseszközöket is.
Drágakövet lehet szerezni további játékosok meghívásával is. A saját ajánló linken keresztül meghívott minden egyes barát után, akinek a karaktere eléri a negyedik szintet, 15 drágakő jutalomban részesül a meghívó.

Kereskedés

A feleslegessé vált tárgyakat bárhol eladhatjuk, de tovább is passzolhatjuk őket más játékosoknak.

Az aktuális küldetéseinket a Q billentyű megnyomásával tekinthetjük át, de a képernyő jobb oldalán is látható egy követőablak, ahol tetszésünk szerint kiválaszthatjuk, hogy melyik legyen az éppen aktív küldetésünk.

Bár a küldetések többsége az „öld meg ezt”, vagy a „menj, és hozz 5 ilyet” vonalat követi, azért a játék készítői a körítéssel próbálták érdekessé tenni őket. Nem ritka, hogy több küldetés fel van fűzve egy helyi történetre, mely szépen lassan bomlik ki, ahogy haladunk előre velük.

Az aktív küldetés teljesítését segíti egy (vagy több) zöld nyíl, mely mutatja, hogy merre találjuk meg a teljesítéshez szükséges célobjektumo(ka)t. Van azonban néhány olyan feladat is, melyekhez nem kapunk ilyen segítséget. Ezek a küldetések rendszerit a térképen található, random módon megjelenő tárgyak (pl. bogyók, régészeti leletek, egzotikus pillangók) összegyűjtését célozzák meg. A kapcsolódó küldetést akkor teljesíthetjük, ha az adott típusú tárgy minden fajtájából találunk legalább egyet. Ez napokig is eltarthat, de szerencsére más játékosokkal elcserélhetjük a hiányzó illetve többletpéldányokat.

Küldetések

Az Inamáktól kapott küldetésekre érdemes nagyobb figyelmet szentelni.

Személyes tapasztalatom az, hogy a magyar szerveren elég segítőkészek a játékosok. Általában a keményebb csatákra, főellenségekre hamar össze szokott szerveződni a támadó csapat, és nem ritka, hogy harc közben komoly taktikázás vagy vidám csevegés folyik a chat ablakban a résztvevők között.
Az emberek általában nyitottak a beszélgetésre és a cserére, sőt velem az is előfordult már, hogy egy magasabb szintű játékos ellenérték nélkül nekem adta a kinőtt tárgyait, miután együtt küzdöttünk egy csatában.

Szerzett tárgyainkat persze el is adhatjuk a kereskedőknél, de pár dinárnál ne várjunk többet értük. Minden nagyobb városban található egy piactér, ahol találhatunk külön fegyver, páncél, ruha és gyógyital kereskedőt. Náluk szinttől és kaszttól függően újabb és újabb tárgyakat vehetünk, de az igazán tápos felszerelési tárgyak a főellenségek legyőzésével szerezhetők meg.

A játék világa jelenleg három fő helyszínből áll, melyek közül az első kettő, Ennahar és Ashra szabadon bejárható a játék elejétől kezdve, a birodalom fővárosába, Zenitharba pedig a fő történetszál követésével juthatunk el. Mindhárom nagyvárosban találhatunk egy-egy árust, akiktől kincses térképeket vásárolhatunk. A felfedezőkedvűeknek melegen ajánlom a kincsek megkeresését.

Mivel a területek igen nagyok, van lehetőség az utazás meggyorsítására. A három városban karavántáborok, a vidéki régiókban pedig helyi vezetők képében kell keresni ezeket a lehetőségeket (a térképen ugyanazzal a teve ikonnal vannak jelölve). Mindegyikhez csak egyszer kell elsétálni, és ha egyszer már rájuk kattintottunk, onnan kezdve használhatjuk indulási és érkezési pontnak is őket, persze csak a megfelelő mértékű összeg megfizetése után.

Térkép

Ennahar óvárosában annyi a teendő, hogy az ikonok ellepik a városrész nevét.

A cikk vége felé beszélnem kell még az energiáról is. Alapvetően minden karakter 100 energiával rendelkezik, ami akkor fogy, ha küldetést veszünk fel vagy harcot kezdeményezünk. A küldetések elfogadása körülbelül 10-30 energiába kerül, egy csatába való belépés pedig ötöt visz el.
Ha elfogy az energiánk, addig nem igazán tudunk továbbhaladni, amíg nem töltődik újra. Ilyenkor legfeljebb a térképen sétálgathatunk, kereskedhetünk vagy a többi játékossal beszélgethetünk. Minden 3 percben automatikusan visszatöltődik az energia 1%-a, de drágakövekért vehetünk energiaitalokat is, ha nem akarunk várni.

Az idő múlásával a sebeink is begyógyulnak: a teljes életerőnk 1% -át regeneráljuk 9 másodpercenként (csak csatán kívül). Persze ebben az esetben is gyorsíthatjuk a természetes folyamatokat gyógyitalokkal, melyekhez hagyományos dinárokért a legtöbb kereskedőnél hozzájuthatunk.

Összefoglaló

A Nadirim egy igen egyedi hangulatú, kellemesen megrajzolt, keleties látványvilággal rendelkező játék. Ahhoz képest, hogy egy szál böngészőben játszható, és egy mezei Flash Playeren kívül semmilyen extrára nincs szüksége, nagyon igényes a megjelenése. Látszik, hogy sok időt öltek a vizuális tartalom elkészítésébe, amiért szerintem a játékosok nagy része hálás.

DzsinnZene terén annál a két-három dalnál talán többet is el lehetne viselni, ami felcsendül a játék során, de végső soron mindegyik hangulatos, és nekem még nem sikerült megunnom őket. Hanghatásokra maximum a csaták közben számítsunk, de különösebben máshol nem is hiányoznak.

RPG elemek és karakterfejlődés terén én el tudnék viselni egy kicsit több lehetőséget, választható fejlődési irányokat és egy kicsit nagyobb szabadságot, de a jelenlegi helyzet is kielégítő. Így legalább a játék bárki számára azonnal elkezdhető és játszható, komolyabb tanulás nélkül.
A jelenlegi szintplafon 25. Én 2-3 hét játék után jelenleg a 18. szinten, küldetések tekintetében pedig a harmadik régió elején tartok a zsiványommal, de nem játszottam minden nap, és akkor is csak esténként egy-két órát.
Aki nálam mohóbb, az biztos hamarabb eléri a szintlimitet és a történet aktuális végét, de én nem látom okát sietni. Várhatóan lesz idén tartalmi fejlesztés, ami új területeket, küldetéseket és szintlimitet vezet be a játékba, de erről még nem sokat tudni.

A Nadirimet övező közösség elég összetartó, segítőkész. A játékosok kisegítik egymást, de ha valami miatt arra lenne szükség, a játék fejlesztőivel is gyorsan fel lehet venni a közvetlen kapcsolatot. Rendszeresen játszanak fejlesztők és játékmesterek (GM) is, akiktől bátran lehet kérdezni, ha valamit nem tudunk, illetve a fórum is nyitva áll, most már a magyarok számára is.

Időről-időre újabb nyereményjátékokkal és akciókkal is lehet találkozni. Most például fut egy screenshot verseny, mellyel egyedi öltözetet lehet nyerni, illetve 2 órás TP turbózót lehet szerezni azzal, ha valaki megosztja a karakterlapját a játék Facebook oldalán.

Akinek a kíváncsiságát felkeltettem és tesz egy próbát, az nyugodtan köszönjön rám a játékban.
Ajánlom magamat!


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához