LFG.HU

Ravenheart
RPGCimkek

 Január 26-tól 29-ig tartott az idei DDXP, melyen a Wizards of the Coast emberei különböző szemináriumokat tartottak a D&D jövőjéről. A D&D Next bejelentése óta nem volt nagy titok, hogy az előadások nagyrészt az új kiadásról fognak szólni. Akik nem voltak a helyszínen, chat streamen követhették az előadásokat és kérdezhettek az előadóktól. E négy részes sorozatban a szemináriumokon elhangzottak lényegét fogom röviden, kérdezz-felelek formában összefoglalni, amihez az ENWorld remek összefoglalóját vettem alapul. Akiket a részletek is érdekelnek, azok az összefoglaló után megtalálják a kapcsolódó linkeket.

 

Reimagining Skills and Ability Scores

Mik a tervek a tulajdonságértékekkel a következő D&D-ben?

A fejlesztők azt szeretnék elérni, hogy a tulajdonságértékek és a módosítók fontosak legyenek. A tulajdonságok segítenek a karakter kialakításában, valamint a játékos és mesélő közötti interakció alapjai. Ennek jegyében szeretnék csökkenteni a dobások számát. A mesélőnek az esetek nagy részében elég lesz megnézni a kapcsolódó tulajdonság értékét, és az alapján el tudja dönteni, sikerült-e valami, vagy sem – vagy lehet, még ennyit sem kell, például ha jó helyen keresel valamit, akkor fölösleges keresésre próbát dobni.

 

Milyen sors vár a mentődobásokra?

Mentőt dobni valamilyen hatás ellen a D&D része. A mentők a tulajdonságokhoz lesznek kötve, például bizonyos hatások ellen erőpróbát vagy bölcsességpróbát kell majd dobni. A támadó próbája határozza meg a mentő dobásod célszámát. A karizma jelenleg a félelem és bájolás elleni próbákat segíti. Ha valakinek megfelelő oka van rá, akkor bizonyos próbák ellen a megszokottól eltérő tulajdonságot is használhat.

 

Mennyire fontosak a különféle tulajdonságok a különböző osztályoknak?

Különböző osztályoknak más tulajdonságok fontosak, de lehet ettől eltérőekre is fókuszálni, semmi akadálya annak, hogy valaki egy karizmatikus harcost játsszon. Fontos, hogy jól meg legyen határozva, melyik tulajdonság mire van hatással és miért. A faj mellett az osztályból is lehet kapni majd valamelyik tulajdonságra bónuszt, például egy pap +1-et kap bölcsességre. Ez remek mankó karakteralkotásnál, mivel nyilván az azonos tulajdonságra bónuszt kapó fajok és osztályok remekül passzolnak egymáshoz, viszont az osztályból származó bónusz enyhíti az esetleges fajból származó levonást – például a félork karizma büntetését a bárd karizma bónusza.

 

Hogyan lehet meghatározni a tulajdonságértékeket?

Az alap a “dobj 4d6-tal vedd ki a legkisebbet” módszer lesz (más néven 4d6k3), de a modularitás jegyében lesznek egyéb módszerek is az alapkönyvekben, mint pontvásárlás vagy számsor elosztása.

 

Mi lesz a képzettségekkel és használatukkal?

A tesztnél használt karakterlapokon feltűnhetett, hogy az osztály vagy a téma ad bónuszokat különféle próbákhoz, azonban külön képzettséglista nincs. Normális esetben, ha valami próbát kell dobni, akkor az egy tulajdonságpróba – például ügyesség lopakodásnál. Ehhez adhat az osztályod vagy valamely jellemződ külön bónuszt. Többféle lehetőség van képzettségek megvalósítására – képzés, teljes sebességgel osonás stb.

 

Milyen kihívásokkal szembesültek a fejlesztők a jelenlegi képzettségrendszer megalkotásánál?

A kezdeti rendszer nagyon hasonló volt a mostanihoz, de nem befolyásolták ennyire közvetlenül a tulajdonságértékek. A célnak megfelelt, de nem tűnt elég hűnek a D&D gyökereihez, ami fontos szempont a fejlesztés során, ezért átírták. A fejlesztést nehezíti, hogy a D&D-nek soha nem volt meghatározó képzettségrendszere, mindegyik kiadás másképp kezelte a jártasságokat. Kíváncsiak lesznek a visszajelzésekre.

Előző kiadásokban a képzettségeket befolyásolták a tulajdonságok. Most a tulajdonságok jelentik az alapot, és ezeket bővítik a képzettségek. Így a rendszer nyitottabbá válik és könnyebb apró, színesítő képzettségekkel bővíteni. Ha valakinek úgy tetszik, a képzettségeket ki is hagyhatja a játékból.

 

Valaki szereti kijátszani a karakterének a képzettségeit és valaki jobban szereti egy dobással eldönteni, sikerrel járt-e. Mit tesznek mindkét stílus támogatása érdekében?

Egyfelől érdemes jutalmazni a jó szerepjátékot, másfelől azt sem szabad büntetni, akinek ez nem megy, vagy aki ezt nem szereti. A mesélőnek lesz lehetősége “előnnyel” jutalmazni a jó leírásokkal előálló játékosokat. Ha a mesélő a karakter és a szituáció alapján úgy gondolja, nincs szükség próbára, nem dobat. Ha nem tiszta, akkor megnézi az ide vonatkozó tulajdonságot és összehasonlítja egy nehézségi fokkal.

 

Mi a különbség featek és skillek közt?

Jelenleg a skillek a tulajdonságértékekre vannak hatással. A featek nagyobb dolgok és valamilyen szinten megváltoztatják a játék működését a karakter számára. A skill egy speciális része egy tulajdonságnak. A feat ezen túl mutat, egy egyedi új dolog, tulajdonságértéktől független. A featek állandóan aktív bónuszokat vagy képességeket adnak. A skilleket csak alkalmanként használod. A featek valósítják meg az at-will képességeket is, mint a varázsló Javelin of Fire varázslata.

 

Mi van azokkal a játékosokkal, akik kovácsolásban vagy alkímiában szeretnének jók lenni?

Ez témákkal megvalósíthatók. Kicsit a második kiadás kitjeire emlékeztetnek, a kalandozás előtti életeddel, a háttereddel kapcsolatosak, és ezek is fejleszthetők – de akár skillek és featek összeválogatásával kialakíthatod a saját témádat is.

 

Hogyan képzelik el a karakteralkotást?

Meghatározod a tulajdonságértékeidet, az osztályodat, a fajodat és választhatsz egy témát – mint közember, nemes, lovag, inas stb. Ezek a témák skilleket adnak. Ahogy szintet lépsz, úgy fejleszthetők, és választhatsz további opciókat, amik a témáddal kapcsolatosak. Aki komplexebb karakteralkotást szeretne (ami egy modul), az saját maga válogathatja ki az elemeket, amik a témáját alkotják.

 

Vannak említésre méltó témák?

Sok király dolgot meg lehet valósítani a témákkal, köztük olyan dolgokat, amik eddig fajok vagy osztályok voltak: planetouched karakter, deva, avenger. Van kocsmatöltelék téma is! Lehet, hogy nem segít sokat harcban, de sokat elárul a karakterről és hangulatos. A jelenlegi nyílt képzettség-rendszerrel semmi akadálya, hogy bizonyos témákhoz külön skilleket találjanak ki. Persze a mesélő ki is hagyhatja a témákat, ha egyszerűbb játékra vágyik.

 

Van bármi az előző kiadásokból, amit a fejlesztők szeretnének viszont látni az új játékban?

Bruce Cordell a boszorkánymestert a paktumaival együtt, Rob Heinsoo az elektrum érméket és a Great Wheel kozmológiát, Monte Cook a változatos mágiát és a rituálékat emelte ki.

 

A varázstárgyak milyen hatással lesznek a tulajdonságértékekre?

Lesznek tulajdonságokat javító varázstárgyak, de lehet más szerepük lesz. Lehet lesz egy felső határa tulajdonságoknak, amit halandó nem léphet át mágia nélkül.

 

Mi lesz a hétköznapi felszerelés sorsa, milyen hatással lesz a játékra?

A hétköznapi felszerelés is fontos, többféle dologgal kísérletezgetnek ezzel kapcsolatban – például jelenleg egyik osztály sem képzett lemezvért viselésében. A tárgyak értékét is megvariálják, arany helyett ezüst lesz az alap. Lesznek hétköznapi varázseszközök varázslóknak, ami ugyanúgy javítja a hatékonyságukat, mint a harcosét a vértje és a fegyvere – egy közönséges pálca kb. 100 ezüst körüli áron lesz, mint a harcos pikkelyvértje. Lesznek rituálékat segítő mágikus eszközök is.

 

Mekkora szerepe lesz a fegyvereknek a harcban? Szükséges lesz fegyvert váltani bizonyos ellenfelekhez?

Széleskörű fegyveres jártasságok lesznek, specifikus fegyver helyett fegyverkategóriákban tudja magát képezni a karakter. Szeretnék, ha a kardokban járatos harcosnak nem kéne a sárkány kincsei közt talált mágikus csatabárdot eldobnia, mert nem arra gyúrt rá.

 

Mi a helyzet szörnyekkel? A játékosok egyből tisztában lesznek azzal, mivel futottak össze, vagy lehetnek rejtett képességeik?

Gondolkodtak rajta a fejlesztők, hogy nem ártana néhány extra képességgel megdobni a szörnyeket. Például egy sima orkból lehessen veszett orkot csinálni, amelyik kap egy ingyen támadást mielőtt meghal. Ilyen dolgokat menet közben hozzá lehet adni a szörnyekhez, mivel csak kis mértékben nehezítik meg a kihívást és nem is igazán kell átírni a szörnyet miatta, talán az XP jutalmat növeli egy kicsit.

 

Lesz valami különbség a fegyverek jellemzői között? Korábbi kiadásokban egy fegyver lehetett éles, kétkezes, et cetera, míg a tesztjátékban az osztályoknak voltak kritikus jellemzői, nem a fegyvereknek.

Jelenleg pontosság, sebzés és sebzéstípus van, ezen kívül a fegyveres specializáció nyithat meg újabb képességeket az adott fegyverrel, amelyek a 4. kiadás at-will támadásaira hasonlítanak.

 

Lesznek nem vance-i mágiát alkalmazó varázshasználók?

Feltétlen. A fejlesztőket érdeklik a megszokottól eltérő módon működő osztályok.

 

Lesznek a fajoknak bónuszai és büntetései tulajdonságértékekhez?

Lesz mindkettő.

 

Hogyan változnak a dolgok a karakter fejlődésével?

A tulajdonságok kisebb léptékben fognak fejlődni, a szörnyek és a felszerelés hosszabb ideig maradnak érdekesek és hasznosak. A varázstárgyak jelentősége is megnő alacsony és magas szinteken egyaránt. Mivel a szintenként kapott bónuszok is kisebbek, ezért megnő a tulajdonságbónuszok és a játékos által választott opciók jelentősége.

 

Úgy tűnik D&D Next nagyobb terhet ró majd a DM-re. Mit tesznek annak érdekében, hogy új DM-eket hozzanak a hobbiba?

Keményen dolgoznak azon, hogy értelmes és hasznos útmutatást nyújtsanak a DM-eknek, és hogy 4. kiadáshoz hasonlóan kevés időt kelljen felkészülésre szánni. Új szörnyet öt perc alatt összehozni, magas szintű NPC-t 10 perc. Utóbbiaknál dobják azt az ötletet, hogy ugyanúgy kell felépülniük, mint a játékosoknak. Szeretnének nagyobb hatalmat adni játékosoknak, hogy megvalósíthassák játék közben az ötleteiket, és a mesélőnek is, hogy ne kelljen ezekhez szabályokat bújnia, hanem a saját belátása szerint dönthessen.

 

Hogyan fog az XP-osztás működni?

A DM-nek több lehetőség is a rendelkezésére fog állni, hogy a játékosokat jutalmazhassa. Természetesen lesznek XP értékek a szörnyeknél, de lehet adni küldetésekért, egy terület felfedezéséért, rejtett kincs megtalálásáért.

 

Befolyásolja a választható témákat az osztály?

Nem, józan paraszti észre van bízva.

 

Milyen mértékben fogja a faj befolyásolni a tulajdonságértékeket?

Jelenleg mondjuk egy +1 bónuszt ad valamelyik értékre, de ez változhat még.

 

A témákkal az osztályok nagy számát próbálják limitálni?

Igen, a témákkal több nem-alap osztály megvalósítható, és az alapvető osztályokból is nagyon eltérő dolgokat lehet kihozni a használatukkal.

 

Számítani lehet a kemény alacsony szintek visszatérésére?

Nem lesznek annyira halálosak, mint a korai kiadásokban, de a túlélés érdekében minden szinten óvatosnak kell lennie a játékosoknak, ha veszélyes dolgokat vállalnak.

 

Van helye a rituáléknak és varázslat komponenseknek a játékban?

Jelenleg csak a rituáléknak vannak komponensei. Lehetnek olyan rituálék, amikhez már komponenst szerezni is egy külön küldetést igényel.

 

Figyelembe kell vennie a játékosnak a terepasztalos harcot, amikor tervezik a karaktert? Hogy fognak érvényesülni taktikai harcra fókuszáló képességek, ha valaki nem használ rácsot?

Mindegyik kiadásban meg volt a DM-nek a lehetősége, hogy a fejében vezesse le a harcot vagy a harci rácson. Ez most sem változik. Ha valaki jobban szeretne taktikába belemenni, az válassza taktikai modult. Az ilyesmit a kampány kezdete előtt le kell tisztázni a játékosokkal, és a mesélő megjelölhet általa különösen hasznosnak ítélt opciókat. Ezek az opciók ettől függetlenül hasznosak lehetnek harci rács nélkül is. A taktikai modul megjelenéskor benne lesz a játékban.

 

A nyilvános tesztet lehet majd otthon és boltokban is tartani?

Még nem eldöntött, hogyan fog működni, de valószínűleg otthoni keretek közt fog zajlani.

 

Mi lesz a skill challange-ekkel?

Nem szerették, az alapötlet jó volt, de túl sokat elvett a narratívából. Meg lehet oldani komplex képzettség próbákat nélkülük is.

 

Mi van olyan játékosokkal, akiknek nem fűlik a foga a szerepjátszáshoz, amikor képzettségpróbára kerül a sor?

Ha valaki jobban szereti kockadobással eldönteni a próbái eredményét, az továbbra is megteheti. Azonban ha valaki egyszer elkezdi leírni a cselekedeteit, előbb utóbb úgyis rákap az ízére.

 

Linkek:

Hivatalos chat stream

Beszámoló a negyedik szemináriumról

Minden, amit tudni lehet az új kiadásról

 


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához