LFG.HU

Urban
RPG

Folytassuk sorozatunkat a megkezdett harc-szabály témakörben egy provokatív stílusú, de az előzőeknél praktikusabb írással.

Eredeti: How To Keep Keep Simple Combat Interesting

Írta: Zak Smith

Oddysey jó munkát végzett annak elmagyarázásban, hogy pusztán csak azért, mert sok harci szabályt tartalmaz a D&D, még nem feltétlenül a harcról szól. Sok olyan dolgot említ, amiket a WotC D&D kapcsán sok újonctól hallhatsz: “Nem unalmas a harc különleges képességek és ninnyázás nélkül?”

Kezdeményezés. Támadásdobás. Sebzés… Kezdeményezés. Támadásdobás. Sebzés… Hmm?

Nem, nem az. De (és ez a kikötés minden oldschool D&D verzióra vonatkozik): jó mesélőnek kell lenned. Tegyük fel, hogy szeretnél az egyike lenni az ilyen “jó mesélőknek”. Hogy teheted az egyszerű harcot érdekessé?

Végy egy egyszerű harc- vagy alaprendszert.

Szeretnéd a földi cápát becsapni, hogy az a falnak rohamozzon? Használhatsz d10 + tulajdonság ellen d10 + ellenfél tulajdonság ellenpróbát, és a magasabbat dobó győz. Mások meg talán az ősi 1d6 (x:6) esélyt használnák. A lényeg, hogy ha bízol abban, hogy a mesélőd fair esélyeket ad neked, ezek az ad hoc rendszerek jók, könnyűek és gyorsak. Ha nem, ne játssz ilyen szerepjátékokkal, hanem süss inkább mézeskalácsot, és küld el nekem, hogy ehessek, mialatt “jól mesélek”.  :)

A szörnyek imádnak megragadni embereket.

A szörnyek a legölelkezősebbek!

Dobj támadódobást. A célszám: mint az érintéstámadásnál, esetleg az Ügyesség értéke. A sikernél a célpontot megragadták. Kevesebb a sebzés, mint általában, de a célpont le van fogva és következő körben könnyedén megsebezhető, hacsak nem tesz valamit ez ellen.

Vagy a barátai is kisegíthetik, ami nem olyan nehéz, mivel a barátai +1-et vagy +2-t kapnak a szörny eltalálására, mialatt az el van foglalva azzal, hogy kettétépje a paladint (hacsak nincs kábé húsz karja).

A szörnyek imádnak embereket dobálni.

Különösen más emberekre.

A szörnyek okosak.

A karaktereid támadó- majd visszavonuló taktikát alkalmaznak, felgyógyulnak és fedezékből lőnek? Nos, a goblinok is megtehetik. És minden ellenfélnél jobban utálják a csapat papját!

A szörnyek buták.

A szörnyek (akárcsak a játékosok) nem mindig morfondíroznak el a tulajdonságaikon, hogy “Hmm, mi a leghatékonyabb támadásom, amit tehetnék?”, hanem néha csak dühösen reagálnak: “Áh! Fényes ember megütötte Gorgot! Gorg dühös!”

Ráadásul, ha Caroline folyamatosan piszkálja az ellenfelét, az egyértelműen követheti őt. Egy ilyen mesélői döntés egyrészt ad egy kis kontextust a találkozáshoz, másrészt emlékezteti a játékosokat arra, hogy egy ok-okozati világban tevékenykednek.

A harc rád eső részét használd arra, hogy megváltoztasd a taktikai helyzetet!

Sok dolog van, amelyek mechanikailag azonosak egy “dobd meg az ellenfél védelmét” dobással, de mindazonáltal megmozgatják az embereket és felkavarják a kialakult helyzetet. Ha a medve odacsap a tolvajnak, az hátraeshet és leverheti a fáklyát a falról. Ez után dobhatsz, hogy megtudd, a bőrpáncél éghető-e. Aztán dobhatsz, hogy lásd, a medve jobban kedveli-e a sülő tolvaj szagát annál, mint amennyire a tűztől fél…

Tedd a taktikai kiindulópontot érdekessé!

Medence, tűzhely, párkány, többféle kijárat… tudod, mire gondolok. Ha dungeont készítesz, rakd a szörnyeket valami mellé, amelyet ők vagy a játékosok előnyükre tudnak használni.

Használd fel a dobásokat!

A balsikereket és kritikusokat használd a szituáció megbonyolítására.

Ha valaki kritikus sikert dob, teljesen megengedett időt kérni (“Oké, várj egy kicsit, hadd gondolkodjak”) hogy elképzelhesd: ha a vámpír éppen meg akarja harapni a vándort, és a varázsló 20-ast dobott a szenteltvizes üvegcse dobására, akkor az esetleg azt jelenti, hogy a palack a vámpírt szájba találta, és hogy a torka éppen tele van szentelt vizes üvegszilánkokkal…

Ha valaki balsikert dob a gyíkember megrohamozásakor, akkor lehet, hogy elrohant mellette, megbotlik a gyík farkában és a gyíktojások között landol. Ó, most már kegyetlenül dühösek a gyíkok, de azt sem akarják, hogy a tojások feltörjenek…

A szörnyek zajokat csapnak.

Egy elfojtott morgás messze elhallatszik…

Ha valaha össze akarod törni a játékosaid szívét, ork1 hirtelen mondja ork2 nevét, amikor az haldokolva összerogy. A hatás megdöbbentő.

A halálfélelem a kreativitás bölcsője.

Ez egy standard oldschool klisé, de igaz: Egy megijedt játékos = gondolkodó játékos

Ha nemet kell mondanod, magyarázd meg, miért.

Noha a játékosodnak van egy király terve, de az nem működhet vagy nem fog működni. Hogy miért, az egyértelműnek kell, hogy legyen a játékosodnak. Magyarázd el elegendő szabálymechanikai részlettel, hogy miért nem fog működni, hogy a probléma feltételei tiszták legyenek: “Valami selyemnél erősebbre lenne szükséged, hmm…”

Folyamatosan foglalj össze.

“Oké, szóval dulakodsz a Bibiccel, az egyik lábad a szájában van és közben lávában vagy.” A játékosok könnyen összezavarodhatnak a gyors ütésváltásokban. Mindenki tudja, hogy a jó mesélő narrálja a harcot, de emlékezz, néha egyszerűen csak meg kell ismételni a dolgokat, hogy mindenki mindig értse, mi a helyzet.

Egyszerűbb, mint hátba szúrni?

A tolvaj kap +4-et az ellenfél hátbatámadására, ha az nem tud róla. Ez alap.

Alapvetően minden módosítónál, amelyet karaktereknek vagy ellenfeleknek adsz harcban, használhatod ezt ökölszabályként: egyszerűbb vagy nehezebb dolog, mint hátba szúrni egy kukkolós hülyét?

Ha emlékszel rá, tudod.

Mozgásban kell tartanod a dolgokat. “Ez most d6 vagy d8, nem emlékszem?” “Azt mondom, hogy d6, mert nem emlékszel.” Legközelebb majd leírják. Nagy, piros betűkkel!

Nyugi, mindent nem lehet egyszerre!

(Mesélői energia + Mesélői figyelem) osztva (a játékosok száma + ellenfelek száma) egy korlátozott faktor itt. “12? Nem talált. Következő?” Néha csak tovább kell lépned és valami olyannal foglalkozni, amivel egy kicsit többet tudsz kezdeni.

Fordító kérdései: mi a véleményed a cikk tanácsairól? Voltak olyanok, amelyeket „mérhetetlen vén” létedre is frappánsnak tartasz? Milyen itt nem ismertetett tippjeid, fogásaid vannak?


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához