LFG.HU

Urban
RPG

A csomópont alapú kalandtervezésről megkezdett sorozatot egy szemléletes példával folytatjuk.

Eredeti: Node-Based Scenario Design (4-5. rész)
Írta: Justin Alexander

A karakterek a Terror-elhárítási Hivatal Las Vegas-i ügynökeit alakítják. A mini-küldetés azzal kezdődik, hogy a hírszerzés értesíti őket arról, hogy egy ismert terrorista szervezethez köthető bankszámláról egy Las Vegas-i raktártelek bérlésére pénzátutalás történt. A karakterek engedélyt kapnak a raktártelek átkutatására.

A kaland a Las Vegas északi részén elhelyezkedő raktáraknál kezdődik, a Lake Mead Boulevardon (Kék csomópont).

A raktártér tele van üres kartondobozokkal. Bárki, aki elsétál a tárhely mellett, amikor az nyitva van, csak sima dobozokat láthat olyan hétköznapi feliratokkal, mint „nappali”, „evőkészlet” és hasonlók. De ez csak a látszat. Hátrébb egy nagyobb hézag tátong, ahonnan szemlátomást több dobozt is elmozdítottak nemrégiben.

NYOM 1: A bérlési feljegyzéseket átvizsgálva kiderül, hogy Yassif Mansoor vette bérbe a raktárhelyet. A haszonbérleti szerződésen található cím hamis, de az adatbázisok rutinszerű átfutásából is kiderül, hogy Yassif Mansoor a Broadstone Indigo apartman-központban lakik az Azure Avenue-n (A csomópont).

NYOM 2: A raktérben található egy londiner egyenruha a Bellagio Hotel és Kaszinóból (B csomópont).

NYOM 3: Szintén található egy eldobható mobiltelefon is a raktérben. A híváslistát végigböngészve kiderül, hogy több hívás is történt egy bizonyos telefonszámra, amelyet lenyomozva Frank Nasser irodájához juthatnak (C csomópont).

KIEGÉSZÍTŐ NYOM: Két robbantáshoz használt bigyusz (detonation caps) található a raktárajtó fémsínjei mögött (odagurultak és elvesztek).

CSOMÓPONT A: YASSIF MANSOOR REZIDENCIÁJA

Yassif Mansoor nem tartózkodik otthon, nyolc terrorista azonban igen. Négyük a nappaliban kártyázik, kettő az egyik hálószobában tévézik, a másik kettő pedig az erkélyen cigarettázik.

NYOM 1: Az erkély alatti nagy fém szemetesláda egyike nagy mennyiségű írott bizonyíték kormos maradékát tartalmazza (Mansoor próbálta eltüntetni a nyomokat). A hamut átvizsgálva található néhány részlegesen megmaradt papírfecni, többek között egy Radio Shack szállítási levél, beleértve a rendelési számmal. A rendelést visszakövetve, az néhány elektronikai eszközről szól, amelyek alkalmasak bomba készítésére. Talán még ennél is fontosabb, hogy így szintén hozzájutnak ahhoz a hitelkártyaszámhoz illetve álnévhez, amelyet Mansoor használt. Ha megnézetik a kártya forgalmát, azt találják, hogy legutóbb egy szoba bérlésére használták a Bellagioban (B csomópont).

NYOM 2: Ha a karaktereknek kihallgatás során sikerül beszédre bírniuk a terroristákat, akkor elmondják, hogy Yassif tegnap megfordult a lakásán egy Nasser nevű rendőrrel (C csomópont)

KIEGÉSZÍTŐ NYOM: Hat pokolgéppel felszerelt ballonkabát található a belső ruhásszekrényben (walk-in closet). Miután a nagy bomba felrobban a Bellagioban, az öngyilkos merénylők egy második terrorhullámmal is készülnek Vegas ellen (ezek a merénylők viszont nem ismerik a fő bomba aktuális célpontját).

B CSOMÓPONT: THE BELLAGIO

Ha a PCK lekövették Mansoor hitelkártyájának aktivitását, pontosan tudják az általa kivett szoba számát. Ha csak annyit tudnak, hogy valami kapcsolata van az ügynek a Bellagióval, a hely több módon is átkutatható: bombakereső kutyákkal, a személyzet kikérdezésével, megfigyeltetéssel, szobáról-szobára kutakodással, a biztonsági felvételek áttekintésével stb.

Mansoor és hat ideges, nehézfegyverzetű terrorista várakozik a lakosztályban a fő bombával egyetemben (amelyet bőröndszállító targoncákkal csempésztek be a szobába londinernek öltözve).

NYOM 1: Yassif Mansoor valószínűleg nem fog megtörni vallatás alatt, de már pusztán a személyazonosításával is könnyen eljuthatnak a lakcímére (A csomópont).

NYOM 2: Mansoor kabátjának bélésébe mikrofilmet rejtettek. Ezek terhelő felvételeket tartalmaznak a Las Vegas rendőrőrsön dolgozó Frank Nasserről, aki bűnös egy kábítószer-csempészet felderítésére szánt forrás elsikkasztásában.  Mansoor ezekkel a felvételekkel zsarolta Nassert (C csomópont).

C CSOMÓPONT: FRANK NASSER

Mansoor által zsarolva Nasser többféle módon is segítette a terroristákat. (Az öngyilkos merénylők C4-e például a rendőrségi raktárból való. Egy zsarutársát is megfenyegette, aki megbüntette Mansoor egy emberét gyorshajtásért.)

NYOM 1: Nasser könnyebben megtörhető vallatás által (különösen, ha a PC-k bizonyítékokkal tudják igazolni bűnösségét). De hasonlóképpen tisztában van a köpés következményeivel is: ha képes rá, megpróbál alkut kötni, mielőtt válaszolna a kérdéseikre.

NYOM 2: Nasser megfigyelés alá is tehető. A merénylet előtt mind a Bellagióban, mind Mansoor lakásán meg fog fordulni…

 

Ahogy korábban is jeleztem, az eltervelt (plotted) megközelítés azáltal biztosít kontrollt a mesélőnek, hogy elveszi azt a játékosoktól.  Ha például a Las Vegas-i Terroristaelhárító Hivatal küldetésénél az eltervelt megközelítést alkalmaztuk volna, akkor gondosan ügyelnünk kéne az események folyására:

A raktáraknál lelt bizonyítékok (kék csomópont) Yassif Mansoor rezidenciájához vezetik a karaktereket (A csomópont), ahol őrült tűzharc bontakozik ki az öngyilkos merénylőkkel. De Mansoor nincs itt és minden jel arra utal, hogy egy még ennél is nagyobb bombára valahol Vegasban! Egyetlen esélyük lenyomozni a korrupt rendőrt, Frank Nassert (C csomópont) és kiszedni belőle a kellő információkat. De vajon időben érnek a Bellagióhoz (B csomópont)?

Ez egyértelműen egy hatásos módja a küldetés végigjátszásának. Az egész természetesen épül fel a Gonosztevőkkel és a bombájukkal való végső összecsapáshoz. Érvekkel támasztható alá, hogy miért érdemes ilyen lineáris haladást erőltetni: Azért, hogy ne szakadhasson félbe a kaland Mansoor és a bomba esetleges nem találása folytán, hiszen akkor a küldetés csúcspont nélkül érhetne véget.

De ilyen érveléssel szerintem figyelmen kívül hagyunk néhány hasonlóképp életképes alternatívát.

Például: a raktáraknál talált bizonyítékot követve a PC-k a Bellagióhoz jutnak. Itt elfogják a nemzetközileg keresett terroristák, Yassif Mansoort és hatástalanítják a bombát. Úgy látszik, minden megoldódott, de ekkor fény derül az igazságra: Több bomba van. A Bellagio felrobbantása csak a jéghegy csúcsa lett volna, és Mansoor még a rács mögött ülve is a rettegés sugárútjává változtatja Las Vegast! (És egy sokkal reaktívabb stílus esetén a felfedezetlen Nasser akár ki is szabadíthatja valahogy Mansoort).

Amit mondani szeretnék, az az, hogy amikor önmagukban is érdekes csomópontokat alkotunk, általánosan azt fogjuk tapasztalni, hogy szinte bármilyen sorrendben izgalmas végeredményhez vezethetnek. A karakterek akár még kétfelé is válhatnak a nyomok követésében, és akkor a párhuzamos síkok egymásra hatásából még izgalmasabb helyzetek is kialakulhatnak.

Mesélőként én ilyen típusú kalandokat jobban szeretek mesélni, mert én magam is meglepődhetek és csodálkozhatok az események váratlan alakulásán. És játékosként is érdekesebbnek találom őket, mert értelmes döntéseket tudok hozni. Természetesen érvelhet valaki úgy, hogy nem hozható „értelmes döntés”, mert három csomópont van a játékban és a karakterek akármi történik is, mindegyikhez el fognak jutni. Nagyban nézve, a sorrend nem tűnik jelentőségteljesnek. Vagy mégis?

Még ebben a kicsi, egyszerű küldetésben is a karakterek döntései jelentős hatással lehetnek az eseményekre. Ha azután mennek a Bellagióba, hogy pontosan azonosították Yassif tartózkodási helyét, sokkal könnyebb dolguk lesz riadóztatás nélkül elfogni a terroristákat. Ha viszont hosszan kell kutakodniuk a hotelben, a terroristák csapdát is állíthatnak nekik, Mansoor elmenekülhet, vagy időben figyelmeztetheti társait a rezidenciáján.

Bonyolultabb mesék pedig még jelentőségteljesebb környezetet biztosíthatnak a döntések meghozatalához. Például már a szoros időkezelés is nagy különbségeket okozhat példaküldetésünk esetén: Ha a CIA azt az információt rakja össze, hogy 18 órakor terrortámadás várható Vegas ellen, a karakterek a raktáraknál, többfelé ágazó nyomokkal szembesülve jóval nehezebb döntés elé kerülnek. A Bellagioba sietnek, mert egy valószínű célpontnak tartják, anélkül, hogy bármi pontosabbat tudnának arról, hogy mit is kell keresniük? Mansoor rezidenciájára mennek, hátha többet kideríthetnek a Bellagioval kapcsolatban? Esetleg szétválnak? Értesítik-e a rendőrséget és evakuáltatják-e a Bellagiot, mialatt a rezidencia felé robognak? (Egyáltalán jó dolog-e ez az értesítés, ha a jelek afelé mutatnak, hogy a terroristák beépült a rendőrség soraiba is?)

Továbbá, ha egy egyedi küldetést egy nagyobb kampány kontextusába helyezünk, a döntéseknek még ennél is szélesebb hatóköre lehet. Például, ha lehetőséget adnak Mansoornak a lelépésre, bármikor visszatérhet, mint ellenfél. Hasonlóképpen, ha nem találják meg vagy kihagyják a Nasserhez vezető nyomokat, akkor ő igencsak megnehezítheti további nyomozásaikat. (És persze, ha a Bellagio felrobban, annak valóban komoly hatása lesz)

Amúgy véleményem szerint, egy mélyebb szinten már maga a tény, hogy felajánlottuk a vezető szerepet a játékosoknak egy értelmes döntés önmagában. Még ha a döntéseknek nincs is hathatós eredménye a végső konlúzió tekintetében, a tény, hogy a játékosok dönthették el, miképpen kívánnak a Jófiúk győzedelmeskedni a Gonoszok felett, fontos dolog. Ha más nem, tapasztalatom alapján mindenképpen izgalmasabb a kaland, ha mindenki részt vesz benne. És emlékezetesebb is.

Fordító megjegyzése: Remélhetőleg az eheti rész rávilágított a csomópont alapú tervezésben rejlő lehetőségekre. A következő epizód e megközelítés részleteit, további lehetőségeit fogja tárgyalni.


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához