LFG.HU

Glowface
ismertetőCimkek

A Marvel szuperhőseinek világán alapuló legújabb szerepjáték néhány hete jelent meg a Margaret Weis Productions gondozásában. Leginkább kíváncsiságból szereztem be az Alapjáték egy digitális példányát, és elég hamar lebilincselt a rendszer. Érdekes, számomra újszerű megoldásokkal dolgozik, amelyek valójában igen egyszerűek. Ugyanakkor a szabályok szokatlansága miatt első ránézésre kicsit soknak, kaotikusnak érződnek. Azt hiszem, ez olyan rendszer, amit könnyebb megmutatni, mint elmagyarázni.

Külső

A könyv külseje szerintem telitalálat. Levegős, színes, átlátható minden oldala, tele príma Marvel-illusztrációkkal. A design egy hipermodern terminálon megjelenő adatbázis felugró oldalainak letisztult hangulatára emlékeztet, a lapok “pikkelyes” kék háttere a klasszikus szuperhős-uniformist (talán Amerika Kapitányét?) idézi. A rengeteg széljegyzet-hivatkozás alapján viszonylag könnyen ugrál az ember a sok idegen fogalom özönében.

Az alaprendszer

A Marvel rendszere tulajdonképpen egyetlen, univerzális mechanizmussal kezel minden lehetséges helyzetet vagy kérdést a játékban. A próbák, dobások mechanizmusa elsőre talán összetettnek tűnik, de gyors és dinamikus minimális gyakorlás után.

A lényeg a következő: hősünk Adatlapján egy halom jellemző található, melyek mértékét dobókockák jelzik, a fogyatékos-szintű D4-től a félisteni D12-ig. Amikor hősünk tesz valamit, az Adatlapról összeszedünk minden jellemzőt, ami a próbához köthető, és az ezeknek megfelelő kockákat felmarkolva dobunk. A dobásból két kiválasztott kocka összege lesz a próba eredménye (ezzel az ellenfél hasonló dobásának eredményét kell túldobnunk). A maradék kockák közül pedig az egyik kocka “mérete” (oldalainak száma) határozza meg siker esetén a próba hatását.

Klikk a képre a nagyobb felbontáshoz

Példa 1: lessük meg Fenegyerek mellékelt Adatlapját. Fenegyerek egy sötét sikátorban gumibotjával rá akar vágni egy közönséges rabló fejére. A játékos összeszedi az Adatlapról minden kapcsolódó jellemzőjét: Fenegyerek éppen egyedül harcol (Szóló–D10); a Pokol Konyhájának Őrzője a jól ismert sikátorokban küzd (D8); a Gumibotot használja (Fegyver–D6); kiemelkedően ügyes (Fokozott Reflexek–D8); és képzett közelharcos (Profi Harcos–D8). A játékos dob hát 1D10, 3D8 és 1D6 kockával. Az eredmények sorban: 1D10–2; 3D8–5,7,6; 1D6–5. A két legjobb dobásból összerakja a próba eredményét (7+6=13). Hatás-kockának Fenegyerek játékosa a legnagyobbat, a D10-et választja. A Figyelő (mesélő) ellenpróbát dob a rablóval. Ha a rabló nem dob legalább 14-es összeget, Fenegyerek csapása “D10″ szintű fizikai stresszt okoz neki. (Az Adatlap oldalán láthatjuk, hogy a Stressz, vagyis sérültség mértéke nem pontokban méretik, hanem kockákban, a D4-es enyhe Stressztől a D12-es majd’ eszméletlen állapotig).

Példa 2: Az ellenfél nélküli próbák esetén az ellenpróbát az Őrző a Végzetkockákkal teszi. Ezek a történet veszélyességét képviselő, a játék során egyre halmozódó mesélői kockák. Ha Fenegyerek egy ruhaszárító kötélen végigszaladva akarja elkapni menekülő célpontját, játékosa 2D10+2D8 kockával dob (Szóló D10, Ember aki Nem Ismer Félelmet D8, Fokozott Reflexek D8, Mesteri Akrobata D10), a Figyelő pedig a történet során összeszedett Végzetkockákkal tesz próbát ellene.

Bonyodalmak

Hogy az akció ne silányuljon automatikus kockadobások sorozatává, a rendszer rengeteg apró kreatív trükkre ad lehetőséget. A játék nagyon szigorú karma-filozófiára épül: ha a játékosokkal kellemetlen dolgok történnek, Fordulat Pontokat gyűjthetnek, amiket később különleges Kunsztok és látványos próbák során használhatnak fel. A Figyelő hasonlóan gazdálkodik a Végzetkockákkal:  gyűjtögeti őket, és néha elkölt belőlük, hogy váratlan fordulatokkal lepje meg a játékosokat.

További trükkök forrása lehet, hogy a puszta dobókockákon kívül minden szuper-képesség egyedi speciális hatásokra (SPC) is felhasználható. Ha például Fenegyerek egy közeli falról mandinerből hajítja Gumibotját ellenfelére, hatékonyabb fegyverként használhatja, Radarérzékét bevetve pedig szinte bármilyen próba során 1 Fordulat Pont árán extra előnyt szerezhet.

Némi kreativitással végtelen sokféleképpen használható fel a környezet és a hősök képességei. Melyik fél tudja majd jobban kihasználni az Akciójelentben a D6-os Jeges Járdát, vagy a D8-as Tömött Metrókocsit? Ha Fenegyerek sikeresen elültetett D8 Gyanakvást a maffiavezért fejében testőrei ellen, egymás ellen tudja majd őket fordítani? Elég lesz a D8-as Hálófonál Bilincs a Zöld Manó megfékezésére? A játék az alapszabály finomhangolásával tengernyi apró csavarra ad lehetőséget.

Középpontban a történet

A Marvel rendszere elsősorban a közös történetmesélést célozza. Félisteni hatalmú hősök irányítóiként a játékosok számára nem jelent nagy kihívás nagyon sok hagyományos szerepjátékos cél: karakterfejlesztés, magasabb támadás, több sebzés, új varázslatok megismerése nem lenne túl izgalmas ebben a játékban. A játék célja, hogy a Figyelő és a játékosok közösen izgalmas, fordulatos, átélhető történetet szőjenek. Nem a versengés a cél – hanem átélni az izgalmat a zuhanó repülőgép utasainak megmentésekor, a szorongást amikor mutáns terroristák készülnek felrobbantani a Fehér Házat, és a keserűséget, amikor a megmentett áldozatok undorodva fordulnak el torz kinézetű megmentőjüktől.

A történetszövés eszközei a Mérföldkövek: Fenegyerek adatlapján azonnal találunk két egyéni történetet ­– a titkos személyazonosságáért küzdő hős nehézségeit, és a jó ügy érdekében kegyetlen eszközöket is használni kész bajnok tépelődését. Ilyen és hasonló egyéni mini-történetek eljátszásáért gyűjthetnek Tapasztalati Pontokat a Hősök.

Sajátos történet­-mesélési stílusra késztet a Marvel jelenet-rendszere is: Akciójelentek és köztük Átvezető Jelenetek váltakoznak a kalandok során. Harc az elszabadult szuperbűnözővel, levezetésnek nyomozás a városban, majd behatolás a multinacionális vállalat titkos laborjába. Akció, Átvezető Jelenet, Akció.

A rendszer támogatja az ‘in medias res’ mesélést (“Pókember és Fenegyerek egyszerre érkezik meg a fegyverraktár elé, belülről dühödt ordibálás hallatszik”), vagy éppen az ugráló idővonal vezetést (“…legyőzitek a megmaradt zsoldosokat, és átadjátok őket a rendőrségnek. Másnap a főhadiszállásotokon Vasember a megszerzett anyagmintát vizsgálva különös felfedezést tesz…”).

A játék világa

Az Alapjáték láthatóan feltételezi, hogy a játékosok ismerik a Marvel-képregények világát, vagy utána tudnak nézni az internet és a Wikiák korában. Nem pazarol időt a Marvel világának bemutatására (bár minden egyes Hős adatlapja a statisztikákon túl egy oldalban összefoglalja a karakter történetét, jellemzőit is).

Sajnos az alapjáték elég szegényes karakterek terén. A könyv 23 hős (néhány X-Men, Bosszú Angyal, a Fantasztikus Négyes, és néhány független alak) leírását tartalmazza, a kezdő kalandban pedig összesen talán 45 főleg másodvonalbeli szuperbűnöző és egyéb ellenfél jelenik meg. Hiányzik sok  ikonikus alak még a “jó” oldalon is: Thor, Hulk, vagy éppen X-Professzor. A “sötét” oldalból pedig szinte minden valamirevaló karakter: nincs Magneto, Fátum Doktor, Venom, Zöld Manó és Oktopusz Doki sem. Láthatóan a kiadó próbál rávenni, hogy az Alapjáték után tervezett Esemény füzeteket (kalandokat) megvásároljuk…

Érdekes még, hogy az egyéni képre formált Marvel-világ bevezetését csak korlátozottan segíti a játék. Viszonylag korlátozottak a Figyelőt kalandtervezésben segítő szabályok is, de még feltűnőbben hiányoznak az egyéni karakteralkotási szabályok. Gyakorlatilag annyival elintézi a kérdést a könyv, hogy a leírt hősökkel összehasonlítva dolgozzuk ki az új hős jellemzőit, és ne essünk túlzásokba, mert az tápolás lenne. Valóban nem nehéz persze  érzésre néhány hőst összedobni, de lenne értelme a szabályozottabb karakteralkotásnak is. (Azért láthatóan ez a hozzáállás sokaknak nem tetszett, így a kiadó néhány napja megjelentette ingyenes bónusz tartalomként a kockadobás alapú karaktergenerálás szabályait.)

Összességében a játékot érdekesnek találom, és van benne sok figyelemre méltó újdonság számomra. Érdemes lenne próbálkozni vele: azt hiszem, arról, hogy tényleg használható-e egy átlagos szerepjátszó csapatnak, csak jó pár próbajáték után mernék végleges véleményt formálni.

 


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához