LFG.HU

HammerTimeCafe
strato
ismertetőCimkek

PoxNora logoA PoxNora 2006-ban debütált, és akkor a Java Web Start segítségével, böngészőből volt csak indítható. Azóta megjárta a Facebookot, és 2011 decemberében bevándorolt a Steam alá is. Én ez utóbbival próbáltam ki, de a játékélmény ettől természetesen független.
A PoxNora ügyes keveréke a gyűjtögetős kártyajátékoknak és a körökre osztott taktikai játékoknak, ami némi területfoglalósdival is meg van fűszerezve.
A játék ugyanúgy párbajokból áll, melyek során a szemben álló felek fantasztikus lényeket idéznek meg paklijukból, mint például a Magic: The Gathering esetében, itt viszont a játékosok nem lapok tologatásával és elforgatásával szimbolizálják a tevékenységeket, hanem ténylegesen irányítják a lényeik mozgását a csatatéren.
Célunk az, hogy a tereptárgyakat kerülgetve eljuttassuk a hőseinket az ellenfél szentélyéig, és végül leromboljuk azt. A hősök különböző varázstárgyakkal és mágikus relikviákkal tápolhatók is, és akár azonnali varázslatokat is be lehet vetni, melyek segíthetik a saját, vagy éppen hátráltathatják az ellenfél hőseit.

Összecsapás a terepasztalon

A kicsitől a nagy felé haladva, először a játék lényegét jelentő párbajt, azaz a körökre osztott taktikai harcot mutatom be.

Minden hőst (Champion), felszerelési tárgyat (Equipment), ereklyét (Relic ) és varázsigét (Spell) rúnák képében birtokolnak a játékosok. A rúnákat úgynevezett Nora pontokból aktiválhatjuk, mely a varázserő megfelelője a játékban. A hőseinket csak az idézési zónákban (Deployment Zone) hívhatjuk életre, a tárgyakat pedig értelemszerűen csak a hősökre pakolhatjuk. A relikviákat vagy közvetlenül a hőseink szomszédságába vagy az idézési zónába tehetjük le, a varázslatainkat pedig a hőseink Spell Presence értéke alapján megszabott területen idézhetjük meg.
Szerencsére ezeket nem kell észben tartanunk vagy minduntalan kiszámolgatnunk, mert ha megragadunk egy rúnát, és behúzzuk a játéktérre, akkor a játék színezéssel mutatja, hogy mely mezők jöhetnek számításba, illetve területre ható varázslat esetén azt is, hogy hány mezőt milyen mintában fog érinteni a hatás. Ha megvan a kívánt célpont, egyszerűen csak el kell engedni az egérgombot, és ha van elegendő Noránk, a rúna azon a helyen, a típusától függő formában fog aktiválódni.

Deployment Zone

A játék elején csak a szentélyünk környékére idézhetünk hősöket.

Minden kör elején kapunk egy adag Norát, azaz varázspontot, melyből gazdálkodhatunk. Az állandó körönkénti alapérték felett további pontokat jelenthet bizonyos hősök vagy hatások jelenléte, de a legegyszerűbben úgy növelhetjük a kapott pontok számát, ha elfoglaljuk a pályán található Nora Fontokat. Ezek a Fontok szimmetrikus mintában elszórt kék gömbök, melyek kezdetben gazdátlanok. Ha egynek a hatókörébe vezényeljük valamelyik hősünket, akkor az a kör végén  a miénk lesz. Ez egyrészt növeli a körönként kapott Nora mértékét, másrészt a Nora Font körüli mezők is idézési területté változnak. Emiatt nem csak gazdasági, de stratégiai okokból is célszerű minél több (főleg az ellenfél szentélyéhez közel eső) Nora Fontot birtokolni.
Ha egy Nora Font vonzáskörzetében mindkét félnek állomásoznak hősei, a kör végén a gömb újra semlegessé válik. Ilyenkor senki nem kap Norát belőle, és egészen addig senki nem idézhet a területére újabb hősöket, amíg el nem takarítja az ellenfél lényeit onnan.

Nora Font

A Nora Fontok minden frakció tulajdonában más extra hatást produkálnak.

A hősök minden kör elején a Gyorsaság (Speed) értéküknek megfelelő számú Akció Pontot kapnak, melyeket mozgásra, támadásra vagy különleges képességek használatára fordíthatunk. Mivel a legtöbb hős idézéskor 0 AP-vel kerül játékba, csak az idézésüket követő második körben mozoghatunk velük.
A csata elején a szentélyek közötti nagyobb távolság miatt főleg a Nora Fontok elfoglalása a cél, ezért érdemes gyors egységekkel indítani. Néhány kör elteltével viszont már találkozni szokott a két arcvonal, és innentől kezdve komolyabban át kell gondolni, hogy mit idézünk, hova és mennyiért.
A hősök átlagosan 5-7 akcióponttal bírnak. A viszonyítás végett egy mezőnyi mozgás sima terepen 1 AP-ba kerül, az első támadás végrehajtása a körben pedig általában 3-ba (minden további támadás egyre több AP-t igényel).
Ha nem használjuk fel a hősünk összes pontját, a következő körben annyival több AP-ból gazdálkodhatunk, de természetesen ennek van egy felső határa. Mindig érdemes mérlegelni aközött, hogy teljesen elhasználjuk a hőseink aktuális pontjait, vagy kivárásos taktikát használva több AP-t felhasználva mozogjunk és támadjunk velük egy körrel később.

A hősök kivétel nélkül mind rendelkeznek különleges képességekkel (némelyikük egészen sokkal). Ezek egy része állandóan érvényesül, vagy ha úgy tetszik, passzív. Ilyen például a regenerálás, a repülés vagy a különféle aurák birtoklása. A képességek másik fele aktiválást igényel, és a legtöbb esetben valamilyen AP költsége is van, ami általában 0 és 5 közé esik.
Minden hősnek legfeljebb egy rúnatárgyat adhatunk, ami vagy valamilyen plusz támadási módot ad neki, vagy új képességekkel ruházza fel őt. Ezek képességek segíthetik és hátráltathatják is a kiválasztott hőst. A Ball and Chain nevű tárgy például meggátolja a tulajdonosát a repülésben és az ugrásban, továbbá minden mozgása eggyel több AP-ba kerül, így célszerű az ellenfél hősére rakni.

Night Blade

Ez a penge gonosz aurával ruházza fel a viselőjét.

Szembenálló felek

Mint általában a fantasy világokban, itt is van egy jó és egy gonosz oldal (bár ugye minden csak nézőpont kérdése). Mindkét oldalt 4-4, a játék világának különböző tájegységéről származó népség képvisel, így bőven van miből válogatni.
Minden frakcióban többféle fajjal találkozhatunk, a vonatkozó varázslatok és tárgyak pedig vagy ezekhez a fajokhoz vagy a lakóhelyükhöz és a tevékenységeikhez kapcsolódnak (legalább stílusban).

Következzen egy gyors felsorolás:

Protectorate

  • Forglar Swamp: Különböző mocsári lények csoportosulása, melynek a két legjellemzőbb faját a Boghopper nevezetű békaemberek és a Firk néven futó poliplények jelentik. Erősségük gyógyítás és a mérgezés, valamint a vizek manipulálásában is jeleskednek.
    Azoknak ajánlott ez a frakció, akik szeretik a kicsi és mozgékony lényeket illetve a főleg elemi jellegű varázslatokat.
  • Ironfist Stronghold: Zömök törpék és felvidéki barbárok szövetsége. Hősei jellemzően lassabbak, mint a többi frakció lényei, de cserébe szívósabbak is. Taktikájukat ennél fogva inkább a defenzíva és a megfontoltság jellemzi. Természetes mágiaellenállásuk mellett vastag fémpáncéljaik és gyógyító papjaik segítik hosszú fennmaradásukat.
    Az válassza őket, aki kőkemény és főleg közelharci csapatokat szeretne irányítani!
  • K’Thir Forest: Ősi elfek és a Garu nevezetű medvelények alkotják az erdő védelmezőinek törzsét. A távolsági harc és a sebesség az ő erősségük, mágiájukat pedig a természetközeliség jellemzi. Ha valaki ezeket a dolgokat kedveli, annak nem is érdemes tovább keresgélnie.
  • Savage Tundra: Az elfektől származó, kék bőrű Jakei és a jeges tundrák vad hiúzembereiből álló Lonx nép szövetsége. Területre ható fagyasztó varázslatok és távolra lőtt fagylövedékek jellemzik őket.
    Ez a frakció azoknak ajánlott, akik szeretnek fagyos fogócskát játszani ellenfeleikkel.
Protectorate

A Protectorate frakciói

Wrath

  • Forsaken Wastes: Foszladozó zombikból, halhatatlan lichekből és feltámasztott hullákból álló élőholt sereg. Lényei alacsony idézési költséggel és rövid újratöltődési idővel (cooldown) rendelkeznek, így létszámban tudják leginkább felülmúlni az ellenfelüket. Varázslataik főleg életerő- és léleklopó jellegűek.
    Ha valaki lassan felépülő, de soha el nem fogyó élőholt hadseregnek szeretne parancsolni, akkor ez az ő népe, bár inkább tapasztaltabb játékosoknak ajánlják.
  • Sundered Lands: Valdec ősi városát egy hatalmas Nora bomba pusztította el. Nyomában sivár puszták és sivatagok maradtak. Jelenleg a hüllő jellegű Draksarok és a különleges anatómiával megáldott Skeezickek élnek a területen, akik bosszút esküdtek a Protectorate ellen.
    A páncélozott pikkelyeik és a regeneráció miatt ebben a frakcióban találhatók a legszívósabb lények. Az válassza őket, aki szereti a sárkányokat és egyéb hüllőket, valamint a tank jellegű, sokat bíró egységeket.
  • Underdepths: A K’Thir szomszédságában lévő láva és vulkáni hamu borította földeket főként démonok uralják. Korábban rengeteg elf vándorolt ide a természetfeletti hatalom reményében; belőlük lettel az elf démonok, akik a szárnyas Bok néppel léptek szövetségre.
    Egy dologban jeleskednek, de abban nagyon, ez pedig a kínokozás. A legnagyobbakat sebző közelharci egységek ebben a frakcióban találhatók. Ha valaki súlyos sebek kiosztására hajt, akkor velük megtalálja a számítását.
  • Shattered Peaks: Az összetartó Moga nép, és a velük különleges szimbiózisban élő, orrszarvas G’Hern nép alkotja ennek a frakciónak az alapját, de említésre méltók még a Voil denevéremberek és az óriás termetű küklopszok is.
    Főleg a létszámukban és a fajok közti erős összefogásban rejlik az erejük. Ha valaki gyorsan fejlődő, egymást támogató és sok főből álló sereget szeretne vezényelni, ez az ő frakciója.
Wrath

A Wrath frakciói

A játék webhelyén bővebben is el lehet mélyülni az egyes csoportok jellemzőiben. Minden frakció saját oldalán a rövid leírás mellett, olvashatunk némi történelmet, láthatjuk, hogy milyen bónuszt jelent, ha egy harci paklit félig vagy egészen az ő rúnáikból állítunk össze, illetve megtekinthetjük, hogy miből áll a frakció kezdő rúnakészlete.

Rúnamenedzsment

A rúnáinkat a játéktól függetlenül, a PoxNora weboldalán tudjuk rendezgetni, illetve újakat is itt vásárolhatunk. Minden „pakli” (Battlegroup), amivel harcba indulhatunk, összesen 30 rúnából áll. Ennél se több, se kevesebb nem lehet. A rúnapakli összetételét a birtokunkban lévő rúnákból tetszésünk szerint válogathatjuk össze; semmilyen frakciókat illető megkötés nincs, de bónuszok járnak, ha például csak egy vagy fele-fele arányban két frakció rúnáiból állítjuk össze a készletünket. Akár Protectorate és Wrath rúnákat is összeboronálhatjuk egy pakliba.
Egyféle rúnából maximum kettő lehet egy készletben, és célszerű legalább a készlet felét hősökkel feltölteni, hiszen nélkülük elég nehéz győzni.
Akár többféle összeállítást is elmenthetünk különböző neveken, hogy az ellenfél vagy a pálya ismeretében mindig a megfelelővel induljunk csatába. Persze a rúnák jellege önmagában nem jelent feltétlenül előnyt vagy akár győzelmet, sokkal több múlik a játékos tapasztaltságán és taktikáján.

Battlegroup

A Black Swamp nevű készletből még két Forsaken Wastes rúna hiányzik a fele-fele arányhoz.

A játékot elindítva minden összecsapás előtt ki kell választanunk, hogy melyik paklinkkal kívánunk éppen játszani. A csata kezdetén a játék megkeveri a rúnáinkat, és megjeleníti közülük az első ötöt. Ezeket használhatjuk fel a saját körünkben, és a képernyő bal felső sarkában láthatjuk őket.
Minden későbbi kör elején további rúnák kerülnek a készletből a kijátszhatók sorába, az elhasználtak (ellőt varázslatok vagy meghalt hősök) pedig bekerülnek egy gyűjtőbe a képernyő jobb felső sarkában, ahol megadott számú körig pihenve újratöltődnek (Cooldown). Ezután ismét a felhasználható rúnák közé kerülnek, ahonnan újra lehívhatjuk őket.

A csaták végén minden hős tapasztalati pontokat kap a teljesítményétől függően.  Ha elegendő összegyűlik, a hős szintet lép, amit a játék egy csillaggal szimbolizál. A szintek felső határa a három, tehát egy háromcsillagos hős elérte fejlettsége csúcsát.
Ha egy hős szintet lép, akkor szert tesz egy új képességre, amit mi magunk választhatunk ki, ha megnyitjuk a hős adatlapját (a játék weboldalán). Minden hőshöz négy képesség van előre hozzárendelve, melyek jelenthetnek plusz sebzést, sebességet vagy védelmet, de akár új aktív képességeket is. Ezek közül választhatunk egyet egy második szintű, és kettőt egy harmadik szintű hősnek. Ez a döntés nem végleges, ha kedvünk úgy tartja, akár minden csata előtt választhatunk mást.

Hogyan kezdjük a játékot?

A játékban talán a PVP játékmód (játékos a játékos ellen) a legizgalmasabb, de akik először tét nélkül szeretnének gyakorolni, vagy esetlegesen egyáltalán nem akarják összemérni másokkal a paklijaikat és tudásukat, azok AI ellen is játszhatnak.

Kampányok

Érdemes a játék elején a nyolc frakcióhoz tartozó bemutató kampányokat végigjátszani.

Akármi is a preferenciánk, célszerű a Tutorial kampánnyal kezdeni, mert az lépésről lépésre megtanítja a játék kezelését. Ha ezen túl vagyunk, szerintem a Walktrough kampányokkal érdemes folytatni. Mind a nyolc frakcióhoz tartozik egy ilyen, melynek során megismerkedhetünk az adott csapat hőseivel és varázslataival, de ami még fontosabb: ha ezeket sikerül teljesítenünk, akkor megkapjuk a szóban forgó frakció kezdő rúnakészletét jutalomként.
Sajnos ezek zárt paklik, azaz a tartalmuk nem módosítható, és a bennük található rúnákat más paklikban nem használhatjuk fel. Arra viszont tökéletesek, hogy velük játszva kiismerjük a frakciókat, megtanuljunk velük és ellenük is játszani, és segítenek abban is, hogy megtaláljuk kedvenceinket.

Ha mind a nyolc Walktrough-val végeztünk, talán a Beginner Campaignekkel érdemes folytatni, amik szintén PVE, azaz mesterséges intelligencia elleni kampányok. Komolyabb jutalom nem jár értük, de cserébe nem nehezek, és így tökéletesen alkalmasak arra, hogy az új rúnakészleteinket kipróbáljuk.
Ha már kicsit tapasztaltabbak vagyunk, megpróbálkozhatunk a napi kihívással. Ez egy naponta változó, két csatából álló megmérettetés, ami már meg tudja izzasztani az embert, de cserébe egészen jó jutalom jár érte.

Piactér

Az Elsari Siren megvásárlása után nem sok aranyam maradt.

A lejátszott csatákért aranypénzeket kapunk. Akkor is, ha veszítünk, de értelemszerűen több üti a markunkat, ha nyerünk. Ez a játék egyik pénzneme, amelyből az elérhető rúnák egy kisebb, de azért még így is elég nagy szeletét vásárolhatjuk meg.
A másik valuta a Station Cash (SC) névre hallgat, melyet valós pénzért vehetünk. Ezzel a játék minden nyalánksága és friss rúnája elérhető.  Ha valaki komolyan el akar mélyedni a PoxNorában, és a táposabb és ritkább rúnákhoz is hozzá szeretne férni, annak előbb-utóbb vásárolnia kell ilyet.
Normális körülmények között 1 USD-ért 100 SC-t kapunk, de vannak akciós időszakok, amikor ez akár 300 SC-re is felmehet. Természetesen a játék SC vásárlása nélkül is játszható és élvezhető, csak ilyenkor célszerű hasonszőrű játékosokat kihívnunk, mivel az SC-vel megszerezhető ritkább és erősebb rúnák ellen nehezebb labdába rúgni.

Az első 400 aranyunk számára a legjobb befektetés a két oldal Starter készletének megvásárlása. 200-ba kerül darabja, és mindkettő egy-egy 30 rúnás válogatás az adott oldal 4 frakciójából.  Ha mindkét oldalét megvásároljuk, akkor minden frakcióból lesz jó pár használható lapunk, amiből már kedvünkre kombinálgathatunk. Akár érdemes lehet mindkét paklit kétszer is megvásárolni.
A további aranyainkból egyesével vásárolhatunk újabb rúnákat, vagy vehetünk 10 darabos (zsákbamacska jellegű) rúnacsomagokat is, ha összejön rájuk 3-4 ezer arany. Lehet különböző tokeneket is vásárolni, melyekkel a hőseinket tudjuk fejleszteni. Egy ezüst token például fél csillagot, azaz szintet jelent, egy arany már egy egészet.

Griefsinger

Ez a Griefsinger már háromcsillagos, de még van egy bronz és egy arany tokenem. Majd megkapja őket más…

Ahogyan a gyűjtögetős kártyajátékokban, itt is folyamatosan bővítik a megszerezhető rúnák körét. A PoxNora már túl van a húszadik kiegészítőjén, melynek címe Crusade of the Vashal. Az ehhez tartozó rúnacsomagokat csak SC-ért lehet megvásárolni, de a korábbi kiegészítők 10 rúnás csomagjait már aranyérmékkel is el lehet érni.

Összefoglaló

A PoxNora egy összetett taktikai játék, amit a rúnakészletünk és a hőseink fejlesztgetése tesz izgalmasabbá. Aki szereti a körökre osztott, Tactics jellegű játékokat, és nem idegenkedik a gyűjtögetős játékok jellegétől, annak feltétlenül érdemes kipróbálnia. Mivel a játék ingyenes, és anélkül is elkezdhető, hogy az ember akár csak rápillantana a rúnamenedzserre a játék honlapján, azoknak is ajánlom, akik amúgy még soha semmilyen gyűjtögetős játékkal nem próbálkoztak. Elég sokáig el lehet játszogatni az alap paklikkal is.

A grafika cseppet retro, de szerintem nincs vele gond. Stílusos, és így legalább a gépigénnyel sem lehet gondja senkinek. A rúnákon szereplő csodálatos festményeket egész ügyesen sikerült leképezni a terepen mozgatható pixelart hősökké.

A zene mindig az adott pályához igazodik. Mindegyik dallamot körbe-körbe játssza a játék, de a csata hevében ezt nem feltétlenül veszi észre az ember. Persze akit zavar, az a beállításoknál kikapcsolhatja.
A hanghatások elég egyediek, jól passzolnak az eseményekhez, melyhez társították őket. Túl sok éppenséggel nincs, de nincs is igazán többre szükség.

Corpse-a-Pult

A PoxNora nem nélkülözi a humort sem.

A játékban elég sok AI ellen játszható kampány van. Ezek minden esetben 1vs1 jellegűek, és bőven adnak lehetőséget azoknak, akik nem akarnak más játékosok ellen játszani, vagy csak előtte gyakorolni szeretnének.
A PVP játékok több kategóriára vannak bontva, így játszhatunk rangsorolással és attól függetlenül is. Többjátékos módban lehet 2vs2 módon is játszani, ami viszonylag új dolog a PoxNorában, és egészen különleges kombinálási lehetőségeket rejt magában, ha a csapattársak egymás paklijának ismeretében ügyesen válogatják össze a rúnakészleteiket.

Ha valaki nem akar sok időt szánni a játékra, nyugodtan megteheti. Ebben az MMO-ban nem hajt a tatár, semmilyen hátránya nem származik az embernek akkor, ha pár napig rá se néz a játékra. Ha éppen csak egy órácskánk van, az alatt pont lezavarhatjuk a két napi küldetés egyikét 300 aranyért, de ha ügyesek vagyunk akár mindkettő beleférhet. 600 aranyból 3 darab Common vagy 1 darab Uncommon rúnát vehetünk, tehát a teljes készletünk kevés játékkal is viszonylag gyorsan bővíthető.

Zárásképp álljon itt a játékhoz tartozó egyetlen hivatalos videó. Ezen a fronton a készítők kicsit jobban is elkényeztethetnék a nagyérdeműt, mert ez az egy szem videó is elég régi állapotokat mutat. A Facebookon tudtommal már nem játszható a játék (de cáfolatokat szívesen fogadok), és a jelenlegi verzióban a hősök alatt már nincs ott az a korong alakú talp, ami a videón még látható. Ezektől eltekintve azért a  játékot bemutatja mozgásban, ami ennyi szöveg után frissítőleg hathat.

Köszönöm a figyelmet!


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához