LFG.HU

HammerTimeCafe
Leaxe
ismertetőCimkek

Battle Cry (Richard Borg - 2000)Mi a közös vonás a normandiai partraszállás, az amerikai polgárháború, a római légiók, Nagy Sándor, Napóleon és a trónok harca katonái, a japán szamurájok valamint trollok és törpék között?

Igazából nem sok, de valójában az, hogy a lent ismertetett játékokban mindegyiküket mi irányítjuk kártyákkal.

Ez eléggé veszettül hangzik első olvasásra, de kifejtem mire gondolok. Szeretnék bemutatni egy társasjátékcsaládot, ahol a játék motorja körülbelül ugyanazt az elvet követi, kisebb eltérésekkel a különféle változatok között és a fent említett egységek mind megtalálhatóak valamelyikben.

A Commands and Colors játékcsalád Richard Borg nevéhez fűződik. Első játéka az amerikai polgárháborút dolgozta fel (Battle Cry2000), de mára már számos játék használja a rendszert. Mindegyik eléggé más témájú ahhoz, hogy saját rajongótábora legyen, a cikk végén pár sorban be is mutatok majd néhányat.

Az eltérések miatt megpróbálom először általánosságban ismertetni a rendszert, de elsősorban az általam legtöbbször játszott Memoir ’44-re támaszkodom. Az összes részletet nem szeretném leírni, érdemes mindenkinek utánanéznie annak a játéknak, amelynek világa, témája a leginkább közel áll hozzá.

A játékcsalád tagjai elég gyors üteműek és nem bonyolultak, ez valószínűleg nagyban hozzájárult a sikerükhöz. Egy-egy scenario lejátszása általában 30-60 perc, ami messze alatta marad egy durvább wargame akár több napos (hetes) játékidejének, így egy délután/este alatt akár több csatát is végigjátszhatunk.

Dióhéjban a játék motorjáról: A játékosok felváltva aktiválják és mozgatják seregük egy részét a térképen a parancskártyákkal, majd csatára kerül sor speciális kockák használatával. A küldetéstől függően vagy elfoglalni kell egy objektumot (hidat, várost stb.), vagy például semlegesíteni x darab ellenséget. A sokfajta hivatalos és rajongók által készített küldetés jó időre leköthet minket. Mindegyikben találunk majd valamit, ami miatt érdekes.

Nézzük mi a közös a „Commands and Colors” játékokban?

Térkép
A játékokhoz tartozó térkép hatszög alakú részekre (hex) van osztva. A játékteret (általában) három vörös szaggatott vonal vágja 3 részre. Ez mutatja a jobbszárny, balszárny, illetve a középső frontszakasz helyét. Hogy miért fontos ez? Erre majd visszatérünk…

A térkép magában elég unalmas lenne, ezért lehetőségünk van tereptárgyakkal egyedivé tenni azt a megadott csata leírása alapján. A tereptárgyak hatszögletű lapok, melyeken különféle tereptípusokat (erdő, domb, bozótos, folyó, város) láthatunk. Mindkét oldalukon eltérő terep van, így remekül testreszabhatóak a térképek a különféle tereplapkák elhelyezésével. Egyes tereptárgyak jelentősen befolyásolják az egységek harci erejét, védelmét, láthatóságát, mozgását is.

A játékok dobozában találhatunk még egyéb tereptárgyakat is, így bunkereket, hidakat is elhelyezhetünk a térképen. Némelyik játéknál több térképet akár kombinálhatunk is nagyobb csatamezővé, speciális szabályokkal.

A kártyapakli
Memoir 44 parancskártyaA rendszer másik fontos jellemzője a parancskártyák. Lényegében ezekkel tudjuk majd irányítani a térképen egységeinket. A kezünkben tartott kártyák kijátszásával tudunk egységeket aktiválni és nekik parancsokat adni. Egyes kártyákkal csak bizonyos fajta egységeket utasíthatunk, más kártyák csak az adott frontszakaszon tartózkodó egységeket aktiválják. Néhány kártya különleges támadásokat és hadmozdulatokat tesz lehetővé, melyek akár a küzdelem menetét is megváltoztathatják.

Az egységek
Battlelore csata - © Chris NorwoodA táblán (általában) műanyag figurákat irányítunk. Az egységek fajtájuktól függően 1- 4 figurából állnak. Gyalogos, lovas, járművek, de még szörny és repülő egységeink is lehetnek. Mindegyiknek megvan a saját tulajdonsága. Adott hogy mennyit mozoghatnak, milyen erős támadással rendelkeznek, és milyen messzire lőnek. A veszteségek miatt nem csökken a támadóerő, így egy amerikai tengerészgyalogos egység a Memoir ’44-ben egy és négy figurával ugyanúgy három speciális kockával dob a szomszédos mező megtámadásakor. Az egységek száma nem a maradék katonák számát jelzi az adott egységen belül, hanem inkább valami morált.

Parancskártyák

A csata
Itt már vannak eltérések, de alapvetően mindegyik játékban speciális kockákat használunk.

A Memoir ’44-ben ha egy gyalogos egységgel megtámadjuk a szomszédos mezőn álló ellenséges gyalogságot, akkor alapesetben három speciális kockával dobunk. A kockák oldalain a gyalogság, páncélosok, zászló ikonjai láthatóak, valamint a sikertelenséget jelző csillag.

A kockadobás után megnézzük sikerült-e a célpontnak megfelelő szimbolumokat dobni. Minden egyes megfelelő szimbolumért egy ellenséges egységet le kell venni a tábláról. Például az előző példánál maradva egy négy főből álló amerikai egység rálő a szomszédos mezőn álló német alakulatra. Három kockát eldobva egy zászló, egy gránát és egy gyalogos az eredmény. A gyalogos miatt egy figurát leveszünk a tábláról, a kézigránát miatt egy másikat (ez mindent eltalál). A zászló egy mező visszavonulásra kényszeríti az ellenfelet.

A kockadobásokat módosítja a távolság, a terep és egyéb dolgok is, mint például egyes kártyák.

A teljesen elpusztított ellenséges egység a Memoir ’44-ben pontot ér számunkra.

Battle Cry (2000)

A játék 2000-ben jelent meg és az amerikai polgárháború csatáit dolgozza fel. Gyalogság, lovasság és tüzérség áll rendelkezésünkre, hogy a déliek vagy az északiak oldalán győzelemre vezessük seregünket. Igazából ez volt az első játék, ami bevezette a játékmotort. A játékban nem volt még próbálkozás, hogy kibővítsék kettőnél több játékosra.
Igazi sikert a tengerentúlon ért el, itt nálunk európában az amerikai polgárháborút feldolgozó játékok szerintem nem annyira népszerűek. 2011-ben újra kiadták szebb köntösben a 150 éves évforduló alkalmából.

Memoir ’44 (2004)

A partraszállás 60 éves évfordulójára jelent meg és a normandiai eseményeket élhetjük át vele újra.  Rengeteg kiegészítőt találunk hozzá. A keleti front (Eastern Front) az orosz hadsereget, a mediterrán hadszíntér (Mediterranian theatre) az angolok észak-afrikai csatáit, a csendes óceáni hadszíntér (Pacific Theatre) pedig a japánokat hozza be a játékba. Megjelent még tereptárgyakat tartalmazó doboz, a légiharcot lehetővé tévő Air Pack és számos különleges térkép is. Lehetőségünk van akár 8 játékossal is együtt kipróbálni a játékot az „Overlord” kiegészítővel.

A gyalogosok mellett páncélosok is végiggördülnek a hadszíntéren. Az egységeket néhány csatában különleges képességekkel ruházzuk fel, amit a rendszer karton jelölőkkel ér el. Így tudjuk a francia ellenállás erőit is irányítani, de nem kell ehhez új figurákat beszerezni. Június 6-án jelentették be a legújabb kiegészítőt, amely 186 műanyagfigurával és járművel bővíti a hadrendbe állítható seregeket.

Command and Colors: Ancients (2006)

Az ókor nagy csatáit játszhatjuk le újra különböző népek seregeit vezetve. Római, görög és csapatok szállnak harcba. Több, sokak számára vonzó szabály is bekerült ezekbe a verziókba. Hadvezérek segítik egységeinket, és ha valaki megtámad minket, katonáink visszatámadnak, nem várnak, míg ők kerülnek sorra. A közelharc szerepe itt nagyobb, mint a Memoir ’44 esetében.

Ami sokakat visszariasztott (másokat meg vonzott), hogy műanyagfigurák helyett rengeteg kis fa lapkára (block) kell rengeteg matricát ragasztanunk a játék megkezdéséhez. Az egység típusa a matricán látszik. Általában háromfajta erősséget különböztetünk meg az egységek között (pl. könnyű, közepes és nehéz nehézgyalogság/lovasság). A lőfegyverek hatása kevésbé hangsúlyos és a lovasság szerepe igen jelentős lehet. A vezérek használata elengedhetetlen a győzelemhez.

Battlelore (2006)

Battlelore borítóEgy alternatív középkorba csöppenünk, ahol fantasy fajok harcolnak egymással a 100 éves háború idején. Trollok, törpék, goblinok is hadrendbe állnak, a fejek felett pedig tűzlabdák repkednek.

Az egységek fajtaját itt már nem csak gyalogos/lovas módon osztja fel a játék, hanem az egység típusa színekkel van jelölve (kék, piros, zöld). Felbukkannak varázslatok és mágikus lények is, valamint hadvezérek is segítenek minket. Jelenleg már nem gyártják, néha nem könnyű hozzájutni.

Battles of Westeros (2010)

Battles of WesterosA Trónok harca könyvek és sorozat sikerét meglovagolva hadba szállhatunk Westeros nemesi házait vezetve. A játék több pontban eltér a megszokott rendszertől: a csatamezőn nincs sem jobbszárny, sem balszárny, így a parancskártyák között sem találunk olyat, ami a térkép adott részén mozgat egységeket.

Ismét találkozhatunk vezérekkel, mint az ókori verzióban. Ők tudnak majd a közelükben lévő egységeknek parancsot adni, valamint parancsjelölőkkel is utasíthatjuk egységeinket. A vezérek kiválasztása nagyon fontos, mivel egyedi tulajdonságokkal rendelkeznek, és saját kártyái vannak, melyek bekerülnek a parancskártyáink közé.

A másik feltűnő dolog, hogy itt 8 oldalú kocka váltotta le az előző játékokban használt 6 oldalú kockát.

Sokan remeknek tartották, hogy bekerült a játékba az oldalbatámadás lehetősége. A csatában lekötött egységeket megtámadva igazi pusztítást rendezhetünk. A visszavonulás is rizikós, hiszen az ellenség szabadon üt ránk.

Számos kiegészítő jelent meg hozzá. A könyvekből és a sorozatból is ismert újabb seregek lépnek be a Vastrónért vívott csatákba. A küldetések nem lesznek ismeretlenek azok számára akik olvasták a könyveket.

Commands & Colors: Napoleonics (2011)

Command and Colors: NapoleonicsA napóleoni háborúk csatái az európai kontinensen jóval népszerűbbek a hadtörténet iránt érdeklődők körében, mint az amerikai polgárháború, így csak idő kérdése volt mikor jelenik meg Richard Borg feldolgozásában egy játék a korszak csatáiról. A rajongóknak 2011-ig kellett várniuk.

A játék ugyanúgy falapkákat (block) használ, mint az ókori verzió. Természetesen az egységek itt is gyalogság, tüzérség, lovasság (és ezeken belül több fajta). A francia seregben például 13 egységfajta van: 6 gyalogosfajta, 4 fajta lovasság és háromfajta tüzérség. A matricák alján található csík segítségével tudjuk majd megkülönböztetni őket.

A kor csatáit szimulálva a csapatok nagyobb egységekben is képesek mozogni bizonyos parancskártyákkal és a gyalogság hatékony védekező négyzetbe áll, ha lovasság támadja. A lovasság viszont a gyorsaságát kihasználva vissza tud vonulni, mielőtt a gyalogság teljes erővel visszatámad.

Fegyvernemek együttműködése is megvalósul (pl. tüzérség is becsatlakozik a lovasság vagy gyalogság támadásába). A terep itt nagyobb fontossággal bír, mint az ókori változatban és a csaták is véresebbek.

Command and Colors: AbaddonAbaddon (2012)

Ahogy a Napóleon csaták is előrelátható lépés volt, úgyanúgy várható volt egy sci-fi játék is a sorozatba. A játék az Abaddon bolygóért és a feronium energiakristályokért vívott harcot mutatja be.
A két frakció lépegető robotokkal (hasonlókat láttunk már a Battletech, Mechwarrior játékokhoz is) száll harcba egymás ellen.

Egységeinket a kockákkal tudjuk aktiválni és mozgatni. A csata maga kártyákkal és kockákkal zajlik. A támadókártyáinkra a védő saját kártyáival tud reagálni. A kártyák módosítják a kockadobásokat, de közbeszólhatnak véletlen események is a végkifejletbe.

Samurai Battles (2012)

A család legújabb tagja. Japánba repítenek minket a tervezők, a villogó katanák és a hátizászlós gyalogrohamok látványos világába.
Tervezők? Igen, mert Richard Borg mellett Konstantin Krivenko által fejlesztett szabályokat is megkapjuk a játékhoz, így két teljesen eltérő rendszert is kipróbálhatunk.
A Zvezda által gyártott figurák remekül néznek ki és már biztos, hogy a cég figurái használhatóak lesznek az esetleges kiegészítőkhöz is.

Sajnos még nem volt módomban megismerni a játékot, mert a szabályok még nem elérhetőek.

Command and Colors: Samurai Battles

 

Összességében a játékcsalád mindegyik tagja amit eddig sikerült kipróbálnom mindig szórakoztató volt számomra. Sokan kritizálják a szerencse nagy szerepét (kockák). Szerintem bőven belefér a játék kereteibe, hiszen ez nem egy vérkomoly szimuláció, hanem egy aránylag gyors, szórakoztató játék.

A küldetéseket érdemes kétszer lejátszani, egyszer az egyik, aztán a másik oldal csapatait vezetve, így megtapasztalhatjuk minkét sereg szemszögéből a csatát.

Ha valakinek van lehetősége és egy kicsit is felkeltette az érdeklődését bármelyik játék a Command and Colors sorozatból, mindenképpen próbálja ki valamelyiket. Az egyre szaporodó társasjáték klubok valamelyikében biztosan lesz rá lehetősége.

Ha netán nem tudod hol keress játékostársakat, írj a Memoir 44 fórumba itt az LFG-n.

Ajánlott linkek:

Nem hivatalos magyar Memoir oldal: http://memoir44.hu/

Memoir ’44 fórum: http://lfg.hu/forum/index.php?showtopic=4880

A Command and Colors család tagjai:
http://boardgamegeek.com/boardgame/10630/memoir-44
http://boardgamegeek.com/boardgame/551/battle-cry
http://boardgamegeek.com/boardgame/88827/battle-cry-150th-civil-war-anniversary-edition
http://boardgamegeek.com/boardgame/25417/battlelore
http://boardgamegeek.com/boardgame/14105/commands-colors-ancients
http://boardgamegeek.com/boardgame/62222/commands-colors-napoleonics
http://boardgamegeek.com/boardgame/112381/abaddon
http://boardgamegeek.com/boardgame/122913/samurai-battles


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához