LFG.HU

strato
ismertetőCimkek

Bár már évek óta játszom Derek Yu játékával, a végére érni még nem sikerült. A főellenséghez már többször eljutottam, de a legyőzése még várat magára. A Spelunky ráadásul pimasz, mert számon tartja a próbálkozásokat, és minden bukás után az orrunk alá is dörgöli az eddigi halálaink számát. Pontos adattal nem szolgálhatok (mivel több számítógépre is telepítettem a játékot), de jelenleg valahol 700 és 1000 között tarthatok. Így megy ez a Spelunkyban.
A játék hosszabb távú bérletet vásárolt magának a merevlemeze(i)men. Bár néha hónapokig el sem indítom, valahogy mindig újra előkerül, és megpróbálok szépíteni a számokon. Persze a sok száz halálra jutó egyetlen siker nevetségesnek tűnhet, de ez egy olyan eredmény, aminek elérésekor a Spelunky játékosai kimondhatatlanul örülnek. Pedig itt még nincs is vége az elérhető céloknak…

A Spelunky az általános vélekedés szerint nehéz játék, noha viszonylag könnyen irányítható, és a pályái nem is szándékosan a játékosok szívatását célozzák, mint mondjuk a Super Meat Boy. Nehézsége főleg talán abban a két tényezőben rejlik, hogy a játék nem túl engedékeny, és a pályák sosem ugyanolyanok.
Az előbbi alatt azt értem, hogyha elfogy az életerőnk, vagy tüskékbe esünk, akkor végünk. Nincs Continue vagy Insert Coin, és a szétszóródó gyűrűket sem szedhetjük össze, mint Sonic. Kezdhetjük elölről.
Ami a pályákat illeti, a manapság divatos procedurális generálás kifejezés jellemzi őket. Ismerős pályaelemekkel találkozhatunk ugyan a játékaink során, de ezek sosincsenek kétszer ugyanúgy elrendezve. Ebből adódóan a pályákat nem lehet begyakorolni, sosem tudhatjuk, mire számítsunk a következő sarkon.

Spelunky - az aranykoponya titka

A vásott játékos cselt gyanít...

De mi is az a Spleunky? A spelunking a szótár szerint annyit jelent, hogy barlangászni. Ennek abszolút megfelelően a játék főhőse egy minden filmes klisét kimerítő régész/kalandor, aki a rövid intróban komoly kincsek reményében ereszkedik le egy eddig feltérképezetlen barlang előcsarnokába.
Ez a csarnok szolgál a játék menüjeként. Hősünk irányítását akár itt is gyakorolhatjuk, de ajánlatos inkább végigjárni a baloldali Tutorial feliratú barlangot, hogy mindennel tisztába kerüljünk.
Tudunk futni és ugrani, eszköztárunkban pedig van egy ostor, mellyel az ellenfeleket intézhetjük el, jó pár kötél, ha magasan vagy mélyen fekvő helyekre szeretnénk eljutni, és egy marék bomba, melyekkel a zsákutcákból csinálhatunk kerülőútvonalat.

A játék során négy különböző stílusú barlangrészt kell végigjárnunk, melyek egyenként négy pályából állnak. Összesen tehát 16 pályán kell végigjutnunk, ami nem tűnik soknak, különösen, hogy semmilyen követelmény nincs azzal kapcsolatban, hogy egy pályát hogyan teljesítünk. Nem kell kapcsolókat keresgélni vagy kulcsokat gyűjtögetni, nincs adott kincsmennyiség, amit össze kell gyűjteni, csak simán el kell jutnunk a bejárattól a kijáratig.

Spelunky - földalatti bolt

És mi van akkor, ha fogom a pisztolyt, és lelövöm vele az eladót?

Persze aki hosszú távú túlélésre tervez, az nem csak végigrohan a barlangokon, hanem azért összegyűjti az út közben talált aranyrögöket és drágaköveket, esetleg megkockáztatja elemelni az ősi oltár tetején található aranykoponyát, vagy a hasonszőrű kalandtörténetekből itt ragadt piros ruhás hölgyeket. Persze ez így önmagában túl egyszerű lenne, így utunk során kígyókkal, nagyra és még nagyobbra nőtt pókokkal, nyílvetőkkel, és olyan guruló sziklákkal is szembe kell néznünk, melyek elől a kutyanevet viselő professzorok is csak elfutni tudnak.
A pénzt két dologra költhetjük a játék során. Vagy a random előfordulású földalatti boltokban vásárolunk be belőlük újabb köteleket, bombákat, vagy az előrejutást könnyítő egyéb tárgyakat, vagy a minden negyedik pálya után található alagútépítőnek adjuk, aki a megfelelő összeg után épít nekünk egy lerövidítést, hogy ne kelljen mindig a legelejéről kezdenünk a játékot.
A piros ruhás hölgyek megmentése egy-egy hálacsókot eredményez a pálya végeztével. Minden csók +1 életerőt jelent hősünk számára, így érdemes megfogadni a francia szállóigét, és keresni a nőt.

Az alábbi videó szépen bemutatja, hogy hogyan kezelhető, ha a jóravaló barlangász nem akar választani a kincs és a bajbajutott hölgy megmentése között:

Ha belevágunk a Spelunkyba, eleinte tényleg nehéznek fogjuk tartani. Amíg nem ismerjük ki a dolgok működését, az ellenfelek mozgását, addig gyakran fogunk elhalálozni, de ez ne szomorítson el senkit. A halál a Spelunky része. Ahogy egy jó rougelikbe játékban, ez itt is csak annyit jelent, hogy újra megpróbálkozhatunk a végigjátszással, hátha ezúttal messzebb jutunk.
Ha az első négy pályán túljutunk, egy teljesen új, dzsungeles barlangban találjuk magunkat, aminek a sajátosságait megint csak ki kell ismernünk, ha végig akarunk jutni rajta. Egy idő után mindegyik barlang lakóit és jellegzetességeit ismerni fogjuk, és a barlangász irányítása is kisujjból fog menni a legextrémebb helyzetekben is, azaz minden adott lesz, hogy eljussunk a játék végéig.

A játék készítője azért gondolt azokra is, akik már a végére értek. Időről időre találkozhatunk random eseményekkel, amelyek ügyesen színesítik a játékot. Például sötétséggel, amiben csak fáklyákkal világíthatjuk meg utunkat, vagy extrém mennyiségű kígyóval, amiket ugye minden jóravaló régész utál, de legendák szólnak az elveszett Aranyvárosról is…

Spelunky - pontszámok

A 300 halálra jutó nulla győzelem egyáltalán nem szégyellnivaló.

A Spelunkyval tehát jó sok órát el lehet tölteni, bár mivel a legtöbbször halállal végződik a próbálkozásunk, szerintem érdemesebb a játékot kisebb adagokban magunkhoz venni. Engem végig hajtott előre a kíváncsiság, hogy vajon milyen lehet a következő barlangrész, vagy az az utáni, és hajt még most is, hogy egyszer eljussak a játék végéig. Szórakoztató, hogy az útvonal sosem ugyanolyan, és közben én döntöm el, hogy melyik kincsért vagyok hajlandó kerülőutat tenni.
Rengeteg dolog van még, amit szándékosan nem említettem, bízva abban, hogy az olvasók közül többen rákapnak a játékra, és szeretnék maguk felfedezni őket.

A Spelunky grafikája és zenéje a retro szóval jellemezhető. Ez talán főleg a fiatalabbak számára visszatetsző lehet, de szerintem kiválóan passzol a játékhoz a pixeles megjelenés, és a hőskorszakot idéző chipzene.
Az viszont mindenképp a játék előnyeihez sorolható, hogy teljesen ingyenes, sőt, a forráskódja is elérhető, így a megfelelő tudással és a licenc betartásával akár kedvünkre módosíthatjuk is. Ez persze azt is jelenti, hogy a fórumon keresztül számtalan mod érhető el, amelyekkel például könnyebbé, vagy a mazochistábbak nehezebbé is tehetik a Spelunkyt.

Spelunky - régi és új

Balra a régi PC-s változat, jobbra az új Xboxos

A történet itt még nem ér véget, mivel van egy egészen friss apropója is ennek az ismertetőnek. A Spelunky ez év július 4-én (a függetlenség napján) megjelent az XBLA-n is felújított grafikával és zenével, egy maréknyi újdonsággal és négy játékos co-op illetve deathmatch játékmóddal. Erről egyelőre érdemben nem tudok nyilatkozni, de ez a kis előzetes elég sokat elmond helyettem:


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához