LFG.HU

HammerTimeCafe
Levedi1
ismertetőCimkek

Belga Kongó dzsungelei az egyetlen vidék a szub-szaharai Afrikában, amelyet Lovecraft érint műveiben. Sajnos a remek író hírhedten xenofób volt, de az is tagadhatatlan, hogy a teljesen eltérő bőrszínű és ismeretlen nyelvet beszélő emberek között könnyebben megteremthető a magára hagyatottság érzése és az ellenséges, idegen világ benyomása, amely a kozmikus horror fontos eleme.

Lássuk, hogy az elveszett kultúrák és istentelen kultuszok hazáját hogyan használta fel a Chaosium és mások kiadók írógárdája a szerepjáték világában.

Fragments of Fear

Az első ezen a vidéken játszódó történet az 1985-ben kiadott Fragments of Fear segédletben jelent meg Valley of the Four Shrines címmel Bob Heggie tollából. A nyomozók egy mítosz könyv olvasása közben akadhatnak Mannheim Dorffman német, Afrika utazó naplójára és indulhatnak el egy titokzatos völgy felfedezésére a Kongó vidékén. A kaland első része alapos és részletes leírás a New Yorkból a Kongó folyó felső vízgyűjtő területére vezető út árairól, a MERP-ből jól ismert véletlen találkozási táblázattal – bár a nyomozók motivációja a nulla szintjén került kidolgozásra –. Ez a rész még hoz egy átlagos színvonalat, a vidék veszélyeinek és a két bennszülött falunak a bemutatása egészen használható illetve hangulatosak az afrikai sámán varázslatai is. Ezt követően azonban hihetetlen mélyrepülés veszi kezdetét, és ha nem néztem volna újra és újra döbbenten vissza arra, hogy ki is volt a kiadó, azt hihettem volna, hogy egy hőskorbeli AD&D kiadvánnyal van dolgom. A völgyben random ellenfelek, a négy szentélynél pedig különböző szörnyek, rejtett szobák, kincsek és érintésre aktivizálódó mágikus képzettségek vártak úgy, mint bármely átlagos fantasy szerepjátékban. Összességében a modul mítosz vonatkozásai teljesen használhatatlanok, kizárólag az országgal kapcsolatos leírások azok, amelyeket esetlegesen fel tud használni belőle az őrző.

A fenti történet hosszú időre elvehette mindenki kedvét, ugyanis a következő Kongó-vidékhez kapcsolódó információmorzsákra a Delta Green alapkönyv megjelenéséig, 1998-ig kellett várni. A könyvben utalást tesznek arra, hogy az 1964-es Kongó krízis alatt a Simba és Mule’le lázadók a CIA, a belga ejtőernyősök és a kormánycsapatokkal szembeni kilátástalan harc során elfordultak a marxizmustól, sötét törzsi vallásuk és egy ősi isten Ahtu imádata felé. A Delta Green az Operation Kurtz elnevezésű akcióval megakadályozta a Nagy Öreg megidézését, és elpusztította a lázadókat. A könyv egy másik fejezete részletesen foglalkozik SS-Oberführer Reinhard Galtnak a II. világháború végén tett tanulságos utazásával a Kongó-vidéken élő anziques törzs tagjai között, néhány új varázslat illetve mítosz ereklye bemutatása mellett.

Ezután a Keepers Companion 2. része – amely 2002-ben jelent meg – ismerteti több mítosz könyv mellett az Nyhargo Kódexet, amelyet Lord Arthur Waite amatőr archeológus írt az 1879-ben Afrika dzsungeleiben tett utazása után, nem sokkal titokzatos halála előtt. A mű a holtestek életre keltésének különböző formáival foglalkozik, elborzasztóbb módon, mint bármilyen sötét voodoo rituálé. A könyv leírása mellett néhány új, élőhalottakkal kapcsolatos varázslattal gazdagodhatunk.

 

Black Seal 3.

A Black Seal magazin 3. számában 2004.-ben jelent meg a következő kaland The Spiralling címen David Conyerstől (Secrets of Kenya 2007; Terrors from Beyond 2009). Az író akkoriban kezdett írni The Hand That Feeds címen, egy az 1920-as években, Kongóban játszódó kalandfüzért, amelyre nagy hatással volt David Drake: Than Curse the Darkness és az Lovecraft Arthur Jermyn című munkája. Végül a Chaosium anyagi okok miatt sajnos törölte a projektet, pedig a fenti modul alapján én nagyon kíváncsi vagyok, hogy mi sült volna ki belőle. A történetben a karakterek a PISCES ügynökeiként szállhatnak szembe Ahtu kultuszával a Kongó-vidéken, miközben egy korábban eltűntnek hitt ügynök kiszabadítására indulnak a dzsungel mélyére. A modul röviden összefoglalja az 1990-es évek Kongójának és a Tekergődző Féreg kultuszának XX. századi történetét, illetve a PISCES 1998-as Morning Light akcióját. A remekül kidolgozott, csavaros történet felhasználja a témába vágó filmek és könyvek szinte összes elemét. A modul jellegzetes hangulata magával ragadó azonban vitathatatlan hátránya, hogy erősen harcorientált. Ezenkívül még található a kiadványban egy rövid leírás a kongói ősvadon titokzatos szörnyéről a Mokele-Mbembéről és egy jól felhasználható cikk a különböző trópusi betegségekről.

Ezt követően csak a Malleus Monstrorumban (2005) jelent meg egy rövid leírás Ahturól illetve a Secrets of San Francisco (2006) kiegészítőben került bemutatásra néhány kongói tárgy, illetve Afrikáról szóló mítosz könyv.

A Chaosium 2007-ben megjelent Secrets of Kenya című kiegészítője volt az első, amely behatóan foglalkozott a fekete-afrikai mítoszokkal. A nagyon magas színvonalú kiadvány jónéhány jellegzetes afrikai karaktertípust tartalmaz arra az esetre, ha a játékosok helyi nyomozókat szeretnének alakítani. Leírásra kerülnek új képzettséget és egy részletes vadállat gyűjteményt, amit a Kongó-vidéken is felhasználhatunk. A mítoszhoz kapcsolódó fejezetek további információkat tartalmaznak Ahtu kultuszáról, az elveszett Szürke Városról – a fehér majmok otthonáról – és röviden ismertetésre kerül Nyhargo városa, Ithuri-kendi kanyonja és a Négy szentély völgye is. A Secrets of Kenyával egyidejűleg jelent meg a The Spiraling Worm novellásgyűjtemény amelyben speciális erők és titkos ügynökök irtják a mítoszlényeket többek között Kongó dzsungeleiben is.

A következő Közép-Afrikában játszódó történet a Curse of the Yellow Sign sorozat első darabja, a Digging for a Dead God c. modul, volt amely 2009-ben látta meg a napvilágot John Wick tollából, és amely 1939. májusában játszódik Belga-Kongó vidékén. A történet szerint egy csapat német(!) katona a második világháború küszöbén érkezik a fekete kontinensre. Feladatuk, hogy a bennszülöttek bevonásával, egy a nagyhatalmak által még nem ismert és nemrég feltárt lelőhelyen gyémántot bányásszanak. Azonban gyémántok helyett valami egészen másra bukkannak, Afrika ezen eldugott zugában: egy ősi templomra és egy halálos titokra. A modul és az egész szorozat bevallottan az előre kidolgozott nyomozók közötti konfliktusokra, és a szerepjátékra helyezné a hangsúlyt. Azonban hiába munkálta ki részletesen a szerző az egyes karaktereket és kapcsolatrendszerüket, valahogy nem sikerült őket élettel megtöltenie, és a számos mesélői tanács ellenére képtelen volt az eredeti hangulat megteremtésére pedig a téma nagyon is hálás lehetne –egy titkos Dél-Afrikai Abwehr akcióra 1941.-ben valóban sor került, Operation Weissdorn néven.

 

Secrets of Congo

A legutolsó és messze a legkiemelkedőbb kiadvány a Michael Fredholm von Essen műve, a Secrets of Congo (2009) amely egy hosszú, alaposan megírt és remek kalandfüzér. A kiadvány a Miskatonic University Library Association sorozatban jelent meg, amelyben a Chaosium tehetséges amatőr szerzők műveit teszi közzé. A 130 oldala munka remek példája annak, hogy mit lehetett volna kihozni a Mysteries of Hungary kiegészítőből alaposabb munkával és eredetibb ötletekkel. Magának a modulnak a felépítése és részletessége talán legjobban a Mountains of Madnesshez hasonlítható, amely mindenképpen jó kezdetet jelent.

A történet egy őserőd mélyén álló elveszett várost és az annak felfedezésére induló expedíciót állítja a középpontba. Az egész kiadványon látszik, hogy az író alaposan végiggondolta az eseményeket, illetve nagyon sok gyakorlati jótanáccsal látja el az őrzőt a nyomozás levezénylésére, és a modul átírására különböző korszakokra. A kaland Arkhamban veszi kezdetét, egy a helyi múzeumban történt titokzatos betöréssel, amely hatására az egyetem úgy dönt: expedíciót indít Afrikába, méghozzá hidroplánnal. A nyomozás már a városban megkezdődik és a karakterek két szálon indulhatnak el, hogy megszerezzék a megfelelő információkat. Az egyik szál a múzeumi betörés, amely elvezet a nemrég meghalt különc festőhöz Pickmanhez és egy másik, szintén Belső-Kongóba készülő expedícióhoz illetve Guliver utazásainak egy korai kiadásához. A másik szál egy ismeretlen rokon régi levele, amely egy ősi, Afrika dzsungeleiben fekvő városról és egy rettenetes istenről mesél. Szerintem hatásosabb, ha ezt az információt inkább úgy vezetjük be, hogy az expedíció megindulásának hírére, egy lelkes amatőr történész a nyomozók rendelkezésére bocsátja családi iratait, mint szakmai kuriózumokat.

A következő részben a nyomozók az Azori-szigeteken keresztül repülnek Közép-Afrikába, a visszaúton pedig a terv szerint Egyiptomon és Szudánon keresztül Portugália érintésével térnek majd haza Amerikába. A fejezetben alapos leírást kapunk a Kongó vidéken történő utazásról, és a hidroplánról amely az expedíciót szállítja tervrajzokkal illetve térképekkel együtt. Ezután egy hosszú ismerttő következik a trópusi betegségekről, a törzsi varázslókról és hiedelmekről, a helyi kannibalizmusról, a fekete törzsekről és nyelvekről, a gyarmati közigazgatásról, a terület történelméről, az esőerdőkről és magáról a Kongó folyóról.

Az expedíció első nagyobb pihenőhelye a Kongón forrása felfelé vezető úton a Vivi állomás. Az őrposzt a kongói rabszolga kereskedelem megszűnésével elveszítette jelentőségét és most sokkal elhagyatottabb, mint a korábbi évtizedekben remek helyszínül szolgálva az itteni kalandhoz, amely megvillantja, hogy emberiségre nagyobb veszélyt jelent a természet határait örökké fenyegető önmaga, mint bármely ősöreg szörnyeteg. A könyv az emlékezetes ellenfelek mellett, számos ötlettel és lehetséges végkifejlettel szolgál az epizód megoldásához. Mint a következő összes kisebb kalandra, erre is jellemző, hogy nem kapcsolódik szorosan a modulhoz így önálló nyomozásként is különösebb átalakítás nélkül lemesélhető.

Az expedíció következő állomása a Kongó mocsárvidékén élő ngombe törzs területén egy kis falu ahol a nyomozók ha szeretnék megmenteni egy ártatlan ember életét kénytelen lesz szembenézni egy ősi legendával és egy évezredes afrikai szellemmel. A mocsár közepén cölöpökre épült bennszülött falu eltorzult testű orvosságos emberétől szerezhetők az első információk a folyó felső vidékén élő szörnyetegről és minden más helyi legendáról, amelyek majd jó szolgálatot fognak tenni a modul következő részeiben.

Az utolsó állomás a kannibálok és az ismeretlen ősvadon előtt egy Istentől és embertől elhagyatott apró állomás. Ez az utolsó hely ahol még feltölthetik a készleteket, és ahol még támogatásra számíthatnak, mielőtt nekivágnának a sötét dzsungelnek. A játékosok a névtelen őrposzt lakóitól itt is számos fontos információhoz juthatnak a helyi legendákról és a kannibálok szokásairól.

Az expedíció ezután felfelé haladva a Kongó folyón, egyre mélyebben az őserdőbe, végül eléri azt a pontot ahonnan már a hidroplán nem tud biztonságosan továbbhaladni. A felfedezők kénytelenek a repülőgépet egy kisebb vízesésénél hátrahagyva, gyalog folytatni az útjukat a kannibálok földjén. Egy újabb remekül megírt kaland vezeti el a nyomozókat az őserdő szívében Kongó egy ősi városához, amelyet nemcsak Guliver utazásaiból, hanem Verne Gyula műveiből is ismerhetnek a játékosok, és amelyben egy az egész emberiséget veszélyeztető ősi titok szunnyad.

Az utolsó epizódot, amely a vidékre induló második expedícióval kapcsolatos egy kicsit túl „gyilkosnak” éreztem, egy talpraesett parti azonban valószínűleg ebből is ki tudja vágni magát, és el kell ismerni, hogy a szerző itt is jól adaptálja a téma szokásos kliséit.

A könyv végén újabb mesélői jó tanácsokat találunk illetve ötleteket a történet folytatására, részletes statisztikákat és háttértörténeteket az expedíció tagjairól és egy rövid leírást a korabeli kereskedelmi repülésről. A történelmi hűség miatt meg kell jegyezni, hogy 1919-1920.-ban valóban indított a Smithsonian intézet egy expedíció Belső-Kongóba de 4 tagjának halála után kénytelen volt visszafordulni.

 

A Chaosium 2012. nyarára ígérte a House of R’yleh kalandgyűjteményt amelyben a Jermyn Horror c. kaland is helyet fog kapni. Az Angliában játszódó történetben a nyomozók Londonból Huntingdonba utaznak a Regnum Congo egyik kiadásának nyomában ahol szembetalálják magukat egy olyan kreatúrával amelyet Arthur Jermyn egy őse hozott magával Congóból 300 ével ezelőtt. http://www.chaosium.com/article.php?story_id=510&topic_id=39

Ha őszinte akarok lenni, akkor a Secrets of Congo-n és a Delta Greenhez kapcsolódó különböző kiadványokon kívül mást nemigen tudok ajánlani a Kongóban nyomozni kívánó játékosoknak és őrzőknek, de ezek bőven megérik az átolvasásukba és lemesélésükbe befektetett energiát.

A fülledt dzsungelek után pedig következzenek a jeges tundrák, remélem rövid időn belül sikerül kiveséznem a Kanadával és Grönlanddal kapcsolatos – jóval bővebb – mítosz kiadványokat, azután pedig Japán és a remek Secrets of Japan kiegészítő fog következni.

 

Időközben kezembe került az Escape of Innsmouth második bővített kiadása, amely az alábbi kalandokkal egészíti ki a korábbi modulokat …

CSAK AZ ŐRZŐKNEK ÉRDEMES ELOLVASNI

A kiadvány kibővült egy újabb kalanddal a The Crawford Inheritance-val. Sajnos nem derül ki, hogy a modul kihez köthető, de az ujjgyakorlat szintű munka egyik szerzőnek sem válna különösebb dicsőségére. A szokásos klisék a nyomozók családjában felbukkanó mélységlény hibrid apukával, a távoli városkában örökölt régi házzal, a bejáratot rutint követi. Maga a nyomozás sem fut túl sok szálon a modulban egy-két családi irat, az Innsmouth-i anyakönyv és a két távoli ős naplójának áttanulmányozását egy nap alatt letudva még a helyi temetőbe látogathatnak el a nyomozók. Az nem kerül kifejtésre, hogy miért maradnának a sós mocsarak közepén fekvő, az összedőlés határán álló kis házban 1-2 napnál tovább a rémálmoktól és az Innsmouth-i vendégszeretettől gyötört friss örökösök; megvárva a mélységlény rokon elkerülhetetlen támadását. A hibrid vérrel rendelkezőket kísértő álmok leírásán kívül a modul semmit sem tesz hozzá érdemben a korábbi munkákhoz.

Az Innsmouth Raid modulfüzér pedig kibővült egy a Marsh-gyártelep ellen irányuló akcióval amelyet J. Edgar Hoover(!) vezet. A támadás célja Jacob Marsh elfogása és minél több irat megszerzése. A kincstár ügynökei éppen akkor érkeznek a gyártelephez amikor a hibridek elkezdik felpakolni az aranyakat, hogy kimentsék őket a felriasztott városból. Miután ebben megakadályozták őket, benyomulnak a gyárba ahol a Jacob Marsh vezette tucatnyi hibriddel és egy shoggothtal kell leszámolniuk. A lapos és hangulat nélküli történetben az egyetlen használható rész a gyártelep alaprajza lehet.

A fentiek alapján a második kiadvány sajnos nem tudott érdemben hozzátenni az elsőhöz.


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához