LFG.HU

flyinghair
InterjúkCimkek

Valami olyasminek lesznek tanúi a magyar gamerek napokon belül, ami a magyar társasjáték-kiadás történetében nemcsak rendhagyó, de talán első ízben esik meg. Arról van szó, hogy várhatóan a hétvégén kerül a boltok polcaira Michael Menzel „Andor legendái” c. játéka, a Piatnik gondozásában. Mindez pedig azért különös, mert a magyar megjelenés egybeesik a német, a francia, a spanyol kiadás idejével; és egy hónappal megelőzi a Fantasy Flight Games bábáskodása mellett piacra kerülő angol változatot. Kicsit olyan ez, mint egy nappal előbb látni itthon a Gyűrűk Urát, mielőtt mások láthatnák a tengerentúlon. Megszállott társasjátékosként általában aktívan figyelem az érdeklődésemet felkeltő játékok születését, és többnyire már a megjelenés előtt elolvasom a szabályát, hogy eldöntsem megvásárolom-e vagy sem. Az Andor legendáit viszont nagy csend övezi, és a megjelenés előtt sem tudunk róla sokat. A legtöbbet egy német interjúban sikerült kiderítenem a játékról, amit bátorkodtam lefordítani, és most örömmel osztom meg veletek is, hátha felkelti a ti érdeklődéseteket is.

Aki szívesen és gyakran társasjátékozik, biztosan találkozott már Michael Menzel nevével. Már azelőtt feltűnik a munkája, hogy komolyabban elmélyednénk a játék működésében. Ő ugyanis társasjátékokat illusztrál, mégpedig meglehetősen sikeresen. Így megkapta 2011-ben a Graf Ludo díjat, amellyel a legszebb társasjáték-grafikákat díjazzák. Ráadásul a három 2012-es jelölt közül is kettő (!) játék az ő nevéhez fűződik. De mindez nem elég: Michael Menzel most szerzőként bizonyít. Andor Legendái (Die Legenden von Andor; Kosmos kiadó) címmel jelenik meg műve, amelyet nagy izgalommal várnak. Mindez jó ok, hogy Brettspielblog.ch Michael Menzel-t kérdezze

Ősszel jelenik meg az első saját játéka, az Andor Legendái. Milyen régen hordozza magában már ezt az ötletet?

Michael Menzel (M.M.): A kezdetek kb. 5 évre vezetnek vissza. Egy nyaralás során próbáltunk a fiammal egy saját Fantasy játékot barkácsolni. A játéktábla közös festése, a hősök és a tárgyak fejlesztésében elsősorban inkább a közös kreatívkodás lehetőségét láttam. Aztán folyamatosan dolgozgattam rajta egy kicsit, mígnem 2010-ben megmutattam a TM-Spiele szerkesztőjének, Wolfgang Lüdtcke-nek.

Illusztrátorként sok mindent elért már: 2011-ben a Graf Ludo díj, a Catan telepesei újrarajzolása… Logikus lépés ezután a szerzői munka? Végre egy saját ötletet megvalósítani?

M.M.: Azt hiszem igen. Jó érzés az első ötlettől jelen lenni, és az egész fejlődést az utolsó illusztrációig végigkísérni. Egy saját világot kitalálni, amelyben a trolloknak szarva van, ha akarom, egyszerűen fenséges.  Mindezek ellenére épp az Andor az a projekt, amely különösen sok csapatmunka révén érett össze. Sok ötlet érkezett a szerkesztőktől, a családomtól, a kiadótól és a tesztelőktől. Ezért nagyon hálás vagyok.

Miről szól a játék?

M.M.: Az Andor legendái egy kooperatív játék, 2-4 játékos részére. Minden résztvevő a négy hős egyikének szerepébe bújik. Gonosz lények próbálják Rietburg-ot, az emberek utolsó mentsvárát bevenni. A hősöknek szörnyeket kell legyőzniük, mielőtt túl sok érné el közülük a várat. Az Andor legendái 5 legendából áll, amelyek azonban egy nagy összefüggő történetet mesélnek el. Minden legendában akadnak további feladatok, mint például egy szörnyerődítmény elpusztítása, vagy egy gyógynövény megszerzése az öreg király számára. Ahogy minden újabb legendával gyarapodnak a játékosok lehetőségei, úgy nehezednek egyre inkább a feladatok is.

Milyen képességekre van szüksége egy játékosnak, ha sikeres szeretne lenni Andor legendáiban?

M.M.: A játék nagy szabadságot enged a játékosoknak. Szabadon mozgathatják a figurájukat a játéktáblán, aranyat gyűjthetnek, harcolhatnak, kereskedőktől vásárolhatnak felszerelést, stb. A lényeg, az egyensúly megtalálása a saját karakterem erősítése és a hősök csapatának szükségletei között. Ettől a játék kiemelkedően kommunikatív lesz és így gyakorlatilag megszűnik a holtidő. Egy játékos köre közvetlenül érinti a többieket. A későbbi legendákban tudniuk kel a játékosoknak, hogyan használják ki optimálisan hősük képességeit.

Mindemellett 2012 szeptemberére terveznek egy Internetplatformot is (www.legenden-von-andor.de). Mi várja ott a felhasználókat?

M.M.: A játék megjelenésétől fogva egy szóló variáns és egy bónusz legenda – „A bánya felszabadítása” – is letöltésre vár majd. Ezen kívül illusztrációkat és egy csomó háttér információt is találnak a felhasználók Andor világáról. A szabályokkal kapcsolatos várható kérdésekből pedig egy GY.I.K-t is készítünk.

Nagyobbak egy kicsivel az elvárások, ha az ember a saját játékát illusztrálja?

M.M: Nem. Mindig a legjobbat akarom kihozni, legyen szó akár az Andorról, akár egy másik projektről. Véleményem szerint a félig jó grafikáknak nincs piacuk.

Melyik Michael Menzel tudta jobban kiélni magát az Andor legendáiban, a szerző vagy az illusztrátor?

M.M.: Azt gondolom, a szerző mindenekelőtt annak örült, hogy minden simán ment. Első játéknak azért az Andor elég nagy falat. Ahogy említettem a játék öt legendából áll, amelyek mindegyikét egyesével kellett kiegyensúlyozni. Ettől függetlenül a játék egyes elemei, mint például a kreatúrák ereje, összefüggenek, és az első legendában épp úgy működniük kell, mint a harmadikban. És természetesen minden játékos szám mellett egyformán jól játszhatónak kellene lennie.
Az illusztrátornak csupa öröme volt, a doboz ugyanis tele van egy rakás alkatrésszel! A játéktábla Andor földjét ábrázolja kis parasztházakkal, erdőkkel stb. Minden hőstábla egyik oldala egy hőst, a másik oldala pedig egy hősnőt jelenít meg (tehát varázslót és varázslónőt), hogy a játékosok tényleg azonosulhassanak a karakterekkel. Megannyi  figurát elölről és hátulról is illusztráltam. A játéktábla hátoldalán egy komplett egyedi térképet találnak a játékosok, amely a bányát és a pajzstörpöket ábrázolja. Ez kifejezetten a  negyedik legendához készült.

Ha egy pillantást vetünk a jövőbe: Ez a játék egy nagy szerzőkarrier kezdete volt? Mik Michael Menzel prioritásai a jövőt tekintve?

M.M.: Azt gondolom, hogy az Andor legendái egyszerre első játék és utolsó is. Minden, ami a fejemben járt, azt beletettem ebbe. Most viszont már inkább előre örülök a következő klassz játékoknak, amelyeket illusztrálhatok.

Michael Menzel, köszönjük az interjút, és hogy bepillanthattunk a játékba. Most már mi is nagy izgalommal várjuk az Andor legendáit. Kívánom önnek, hogy teljen sok öröme a játékok illusztrálásában, és ki tudja, talán egyszer még szerzőként is újra felbukkan.

További információk:  www.legenden-von-andor.de
A nagy Andor vadászat: www.wo-ist-andor.de

Az interjút eredeti német nyelven itt olvashatjátok, az angol nyelvet előnyben részesítők pedig látogassák meg a játék FFG-s oldalát.

 

 


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához