LFG.HU

HammerTimeCafe
Hoild
RPGCimkek

Mágikus Lapok a múltból - bevezető

A kilencvenes évek elején hazánkban a szerepjáték csak esetlegesen szerepelt a sajtóban. Éppen húsz éve, a GURU magazin egyike volt a legelső olyan nyomtatott újságoknak, melyek e témában állandó rovatot indítottak, és ezzel részévé vált a magyarországi szerepjáték történelmének.
A Mágikus Lapok rovat 1992-től 1994 közepéig létezett, legelső próbacikke az én tollamból, még a magazin nem nyomtatott, elektronikus változatában (floppis “lemezújság”) került közlésre. Az első, nyomtatva megjelenő rovatot a lap két szerkesztő-szerzőjével, Shy-jal és Masellel közösen jegyeztem, ám ők két számmal később már szabad teret engedtek a borongásaimnak és agymenéseimnek.
A Mágikus Lapok nyomtatásban megjelent cikkeit önálló irásként itt az LFG.HU-n olvashatjátok el.
Hoild

Ennyi tudnivaló után a játék alapjairól nincs mit mondanunk. Mostantól tiéd a lap. Tiéd a választás, hogy a jövendőd hogy alakul. Dönts! A játékban most már neked kell belekezdened ahhoz, hogy tudjál dönteni arról, érdekel-e. A további ujjkoptatás az alapokról értelmetlen lenne, hiszen akkor tanulod meg igazán, ha játszol. Amit eddig megtudhattál arra elég, hogy ne kelljen ötpercenként azokról is kérdezned, így majd másról fogsz. Vagy keress egy művelődési házat, ahol van ilyen klub. vagy próbálj meg létrehozni egyet. Egy használható út a többségnek, akik a sűrűjétől hetedhét mérföldre laknak: a legeldugottabb faluban is akad néhány ismerős. Válassz ki olyanokat, akikkel szívesen megosztanád egy ilyen játék élményét (és kaphatóak is rá). Ha létszámotok már 5 és 8 között van, az ideális. Beszélgess el velük arról, amit megtudtál a játékról, és közösen válasszatok ki egy karizmatikus, intelligens, bölcs mesélőt (utána legyél egy kicsit szerényebb). Ekkor a mesélő (pl. te) elkezdhet beruházni: vedd meg a cikk végéről az általános cuccokat és egy gyári Modult (esetleg hozzá egy oda-vissza angol szótárat). Fénymásolva olcsóbb. Az eredetiek ára $5 és $35 körül mozog, de használhatóbbak. Szerintem megéri. A könyveket kezdd el olvasgatni, értsd meg az alapvető dolgokat, a bonyolultakat és a táblázatokat jobb alkalmazáskor elolvasni. Nem árt. ha a mesélő egy más party-ban játékosként tesz szert gyakorlatra, de hazánkban igen komoly a félrenevelődés veszélye. Ezért sokkal jobb önerőből belekezdeni.

A modul egy kész profik által írt történetet jelent, amin keresztül a mesélő megtanulhat mesélni. Ebből kalandokba lehet belekezdeni a játékosoknak úgy, hogy a mesélőnek le van írva, mi, mikor és hol történik, mit kell közölni a játékosokkal és mikor, stb. Javaslom olyan modul megvételét, amely nem tartozik meghatározott játékvilághoz (a játékvilágok a szerepjátszás kiötölt helyszínei. Tartalmaznak egy történelmet tipikus kalandlehetőségekkel. a jelenlegi politikai helyzetet a birodalmai között, térképeiket. Főbb szereplőit és tipikus élőlényeit stb.), mert így nincs külső párhuzam, hanem a mű önmagában egész, magába foglal minden szükséges adatot. Ezt kell tanulmányozni. megfigyelni benne a dolgok kapcsolódását, és így megérteni a játék menetét. Amit a mesélő nem ért, azt megnézheti a másik két fontos könyvben, vagy (esetleg) a szótárban. Ha sehol sincs magyarázat, meglehet, hogy neki kell rájönnie. A többszöri áttanulmányozás, majd tökéletes megértés után, ami valószínűleg az angolul-olvasást is elősegítette, jöhet az első próba. Lemesélni a modult a társaknak, segíteni őket a Player’s Handbook használatának elsajátításában, és a játék során megtanítani őket játszani. Ha jól sikerül, ez utóbbit észre sem veszik, csak teszik. Ezután ha sikerült, ha nem, lehet őket rávenni a következő dologra: Szerezzetek be egy ún. világleírást, ami több kiadványból is állhat. Kezdeti játékvilágnak javaslom GREYHAWK-ot (én itt mesélek), ami egy ún. klasszikus fantasy világ, vagy a FORGOTTEN REALMS-t, ami egy még fantasztikusabb fantasy (-Cool) világ. Esetleg KARA TUR-t, ami a mesés keletet hozza el (ez egyébként a FORGOTTEN REALMS fő kontinens elzárt keleti része, így ott érdekes keveredések történhetnek), és az SSI terméknyúzók számára ismerős lehet Krynn neve. ami Dragonlance cégjelzés alatt fut. és egy tipikus Sword & Sorcery/jók-a-gonoszak ellen. De e két utóbbi világ kimondottan az AD&D 1 st edition szabályrendszerre épült, kevés 2nd edition-hoz illesztő kiadvánnyal, így ezek és használata sok problémát okoz. A jól hangzó, újonnan bereklámozott címek, mint a DARK SUN vagy a RAVENLOFT nem a kezdéshez valók, hanem nem túl jó ínyenceknek. így a beszerzőhelyek bármennyire erőltetik is, jobb, ha megtartják!

Első és sokadik hallásra is csábító lehet az a gondolat, hogy saját világot tervezzetek, és ebben játszatok, de ez átláthatatlan nagy munka, még egy egész klub számára is, hogy belekezdjetek. Az ilyen gondolatok elűzésére talán orvosság lenne a vállalkozó kedvűekkel elolvastatni egy világ összes kiadott cuccát: 1-2 keménykötéses könyv. 1 dobozolt világleírás. benne: 2-3 színes lepedő térkép + 2- 3 kis füzetecske a városok és tájak leírásával + néhány kaland. 10-20 novella és regénykötet az ottani történetekkel és 100-200 modul. Ennyi! Inkább javaslok egy gyári világ utolsó dátumától egy néhány évtizedes előreugrást és betenni azt, ami ez alatt történt, és amit szeretnétek, jó példa erre Nemes Istvánék GREYHAWK-ja. No, ha ez megvan, és a mesélő ismeri már” a világot, akkor vagy vehet egy abba a világba a kezdő karakterek számára irt modult, vagy a felmerült ötletei alapján írhat egy sajátot! Az új modulba nem kötelező a játékosoknak az első modult túlélt karaktereikkel jönni. Biztos néhányuk rájött, hogy másfajta karakterrel szeretne játszani, mint amit tapasztalatlanul kitöltött. A mesélő pedig figyeljen, hogy a csapat a tudásának megfelelő nehézségű feladatot kapjon, ehhez írjon modult vagy igazítsa a gyárit. A modulok során szerzett gyakorlat a játékosok legjobb mércéje (experience).

Most egy kicsit a leírt dolgok beszerzéséről. Először is, ha vesztek valamit, nézzétek meg. hogy pontosan milyen játékrendszerhez van kidolgozva és milyen nyelvű. Az új és eredeti cuccokat a bolt nem nyitja fel, követeljetek mintapéldányt, hogy megnézhessétek, mire adtok pénzt! Én az AD&D 2nd edition kiadványokat javaslom. A rovat a továbbiakban azokra a kérdésekre fog főleg válaszolni (ha tudunk), amelyeket ti küldtök be hozzánk. De az olyan kérdésektől, amelyek nem kérdések valójában, mert úgyis a mesélőtöknek van döntő szava benne, vagy hülyeség, megkímélhetitek a postalovakat.

Végül a kezdéshez javasolt 2nd edition kiadványok csoportosítva:
ÁLTALÁNOS: AD&D 2nd edition Player’s Handbook (minden, amit tudni kell) AD&D 2nd edition Dungeon Master’s Guide (csak a mesélőnek!) Monsterous Compendium 1-2 (az általános szörnyek adatai)
GREYHAWK: GREYHAWK Adventures (könyv széles körből kiragadott témákról) The City of Greyhawk (dobozolt készlet a városról modulokkal) Monstrous Compendium Greyhawk Appendix (a helyi szörnyekről)
FORGOTTEN REALMS: FORGOTTEN REALMS Adventures (könyv, bő és általános infókkal) FORGOTTEN REALMS boxed set (dobozolt hasznos világleírás) Monstrous Compendium Forgotten Realms Appendix (szörnyekről) Avatar trilogy, avagy Shadowdale, Tantras, Waterdeep (3 részből álló. nagyon hosszú és jó modul, a részek különállóan is lemesélhetőek. Felkészült mesélőnek és jó party- nak való)

Bye a szerkesztőktől

 

A szövegfelismertetésért és korrekúrázásért köszönet Kabalnak.

A GURU magazinok teljes beltartalma itt érhető el: http://www.retrotime.hu/archivum

 


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához