LFG.HU

Ha`latin
ismertetőCimkek

Idén május 23-án jelent meg a Zero Point sorozatban az Achtung! Cthulhu kaland első része Három Király (Three Kings) címmel a Modiphius kiadótól. A DrivethruRPG oldalról potom 10 dollárért be is lehet szerezni a pdf verzióját, illetve a nyomtatott változatát ami 15 dollárba kerül. Személy szerint nem invesztálnék bele egy eredeti, nyomdai változatba, mivel  kétféle pdf fájlt is kap, aki letölti. Egyet a „színes-szagos”, egyet a nyomtatóbarát változatban. Érdemesebb az egyszerűbb változatot „forgatni” a gépen, mivel a színes verziót nehezen lapozza a program.

Chris Birch, a kiadó vezetője azt írja az előszóban, hogy három ismert szerepjáték rendszerhez írta Sarah Newton a kalandot, – CoC 6. kiadás, Savage Worlds (Realms of Cthulhu szetting) és Trail of Cthulhu. A hátlapon (ami a pdf második oldala) és a könyvben maga a kiadvány a CoC 6. kiadására hivatkozik és az összes NJK, valamint a négy kezdő JK értéke is ehhez a rendszerhez van igazítva, de a SW-höz is letölthető a modul újabb 10 dollár megfizetésével. Ergo a mesélő választja meg, hogy melyik játékot preferálja vagy inkább mélyebben a pénztárcájába nyúl és többet is vesz.

Maga a kiadvány nagyon tetszetős lett, a rajzok is hangulatosak, bár egyik-másiknak semmi köze nincs a modulhoz. Az NJK-nál és a JK-nál nincsenek portrék, bár némelyik illusztráción lévő szereplőről ki lehet találni, hogy ki szerepel a rajzon. Hiányoltam a Chaosiumnál megszokott kis képeket az NJK-k leírása mellett. A térképek megfelelőek és használhatóak is lettek, bár még nem volt alkalmam a kalandot lemesélni és kipróbálni őket a gyakorlatban.

Felépítésében ez egy 20 oldalas kalandmodul, de a játékosi segédlet és a járműves harc kétszeri közlése 44 oldalasra bővíti a kiadványt. /Új képzettségek (Cryptography, Jury-rig, Scrounge) és járművek, előre generált karakterek./ Nem értem, minek bizonyos dolgokat kétszer közölni, sajnos egyébként is eléggé szájbarágós az írónő stílusa, például vagy hat helyen írja le a pap fedőnevét, akivel a karaktereknek feltétlenül találkozniuk kell, de azt már csak a végén részletezi, hogy miért és milyen szerepe van a papnak.

Az ejtőernyős szabályok kimondottan jók, így nyugodtan fel lehet használni más, BRP (Basic Role Playing System, a Chaosium saját általános rendszere) játékban is.

Figyelem, az ismertető innentől komoly spoilereket tartalmat!

A történet teljes egészében a második világháború előestéjén történik, 1939 nyarán Csehországban, egy Karlstein nevű kastélyban illetve annak közelében. Úgy indul, akár egy D&D vagy Shadowrun történet.
Ez a kezdés leginkább egy Delta Green kalandhoz illett volna jobban.

A nyomozók ejtőernyős ugrást hajtanak végre Prága mellett, mivel maga a kastély 40 kilométerre fekszik a várostól. A könyv emellett lehetőséget ad alternatív kezdésekhez is. Ezek szerint a karakterek Prágában kémkednek, a másik szerint a főváros egyetemén tanulnak, tanítanak és innen keverednek az események sodrásába. (Ez utóbbi nekem a legszimpatikusabb.) A négy előre generált karaktert csak az ejtőernyős lehetőségnél lehet használni, valamint Prága városa is csak említésként szerepel a kalandban és nincs igazán szerepe a kalandban. Mintha az írónő csak odavetette volna, hogy a nácik által megszállt Csehországban játszódik a modul.

Ahogy leszállnak és eljutnak a Karlstein kastélyhoz, az inkább hasonlít egy akciótörténethez, mint egy nyomozós sztorihoz. Elkerülni a Harmadik Birodalom járőreit, észrevétlenül bejutni a kastélyba, stb.

A kaland öt fejezetre oszlik: az elsőben a karakterek megérkeznek, a másodikban felveszik a kapcsolatot a helyi ellenállással, a harmadik gyakorlatilag a második folytatása, mivel itt már az ellenállás vezetőjét meg találják, a negyedikben bejutnak a kastélyba és ott folyó náci üzelmekre fényt kell deríteniük majd megakadályozniuk azokat, végül az ötödikben elmenekülnek a helyszínről.

 

Lássuk egyesével a fejezeteket!
Az elsőben, miután észrevétlenül földet értek az angol kommandósok, el kell kerülniük a Csehországot már uralma alatt tartó Harmadik Birodalom katonáit. Ha ez nem sikerül, akkor valószínűleg a németek elfogják őket és segítség nélkül a kastélyba kerülnek. A könyv részletesebben kitér arra, mi történik a Gestapo vallatás során egy karakterrel (életerő pont és ép-elme veszteség). Szerencsére a városkáról és a vár környékéről is elég részletes térkép szerepel a kalandban, ami megkönnyíti a mesélő dolgát. A náci őrjáratok meglehetősen nagyok és jól fegyverzettek.

A második fejezetben a játékosoknak fel kell vennie a helyi ellenállással a kapcsolatot. Ez nem túlságosan nehéz ha az előre generált karakterekkel játszik a csapat, mivel a kommandónak van egy cseh születésű tagja. A hírek összeszedése is elsősorban rá vár majd. A fejezet végén egy újabb náci támadást kell túlélniük.

A harmadik részben egy Angyal nevű ügynököt kutatnak fel, aki a környék papja. Ám a karakterek nem tudják, hogy van egy sötét titka!

A negyedikben bejutnak a meglehetősen jól őrzött kastélyba és meg kell akadályozniuk a náci doktor további zombiteremtésre vonatkozó terveit, a papot is meg kell állítaniuk, illetve az összes zombit el kell pusztítaniuk. Ekkora a náci katonák helyét ellenségként átveszik a zombik.

Az utolsó, ötödik fejezetben pedig el kell menekülniük a kastélyból. Ehhez szükségesek az autósüldözés szabályai, mivel a megmaradt nácik a nyomukba erednek.

 

A történetnek nem sok köze van a Mítoszhoz.
Igaz, hogy az egyik NJK ismeri a Shoggoth Idézése varázslatot, és használja is – feltéve, ha a nyomozók hagyják – de máskülönben semmivel nem kapcsolódik a Lovecraft által teremtett világhoz. A sztoriban szimplán a Harmadik Birodalom megint megpróbálja előállítani a szuperkatonát. Az írónő sajna nem tudta megtagadni az alapvető sztereotípiát, miszerint jönnek a hős amerikai és angol kommandósok és hátsón rúgják a gonosz náci tudóst és a sleppjét, mert zombikat gyártanak. Jobban el tudtam volna képzelni egy olyan kalandot, amiben cseh, lengyel és esetleg magyar tudósok, diákok a prágai egyetemről keverednek bele a Harmadik Birodalom egyik legmocskosabb kísérletébe. Mindezek ellenére nem rossz kaland, legalábbis nem használ kirívóan rossz megoldásokat. Ám ha mindenáron a Chaosium rendszerében akarjuk lejátszani, akkor a Delta Greent ajánlanám hozzá. Ha azonban nem ragaszkodik a mesélő a fentebb említett százalékos rendszerhez, akkor egy vérgőzösebb Savage Worlds-ben is jó sztori lehet.

A kaland a CoC 6. kiadását ajánlja, ám ha valaki a magyarul megjelent 5. kiadáshoz akarja lemesélni annak semmi akadálya nincs, mivel gyakorlatilag nincs különbség a kettő között, de egy nyomozáshoz, titkok feltárásához szokott csapatnak lehet, hogy nem fog tetszeni, hogy lépten-nyomon náci katonákkal kell megküzdeniük. Személy szerint nekem jobban tetszett volna, ha véletlenül keverednek bele az eseményekbe és nem egy kommandós csapatként, akik „felkészültek” az akcióra.

A Zero Point következő része a Tenger Hősei (Heroes of the Sea) lesz. Nagyon remélem, hogy nem folytatják ezt a fajta történetvezetést, mert sokkal többet is ki lehetett volna hozni a nácik és Cthulhu-mítosz témájából.

 


A szerző más irásai
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához