LFG.HU

flyinghair
ismertetőCimkek

„Úgy tűnik, inkább mégis a világegyetem másik nagy csodáját kellene tanulmányoznom… A nőket!” – mondta Doki a „Vissza a jövőbe” trilógia második epizódjában. Nos, valahogy mégis úgy alakul az élet, hogy becsületes gamer mégis inkább a hölgyeket ismeri jobban, és kicsivel kevesebb tapasztalatot gyűjt az időutazásban. Ha ezt az űrt nem is tudja teljesen betölteni a Legacy: Gears of Time c. társasjáték, azért kellemes órákat mindenképp eltölthetünk mellette. Ben Harkins játékáról először a BoardGameGeek-en hallottam. A játék elkészültét akkoriban még nem lehetett biztosra venni, hiszen éppen támogatásokat gyűjtöttek a KickStarter oldalán keresztül, hogy létrejöhessen a projekt. Elsőre megfogott a játék kicsit Dixitre hajazó grafikája és az időutazó téma, így nem sokat hezitáltam: felajánlottam a támogatásomat.  Szerencsére voltak még hozzám hasonlóan páran, akik láttak elég fantáziát az ötletben, így aztán Harkins és az általa alapított FloodGate Games kiadhatta a megálmodott játékát. Én pedig a támogatásomért cserébe kaptam egy példányt.

Augusztusra készült el a játék, és szeptember első napjaiban érkezett a postás a csomagommal. A dobozt kibontva egy játéktáblát, 66 technológiakártyát, 4 karakterlapot, 4 bábut, 4 × 25 befolyás kockát, egy idősávot, két fogaskerék-jelölőt találtam, és bekerült a csomagba néhány exkluzív technológiakártya is a kiadó hálájának jeléül. A játék minden grafikája gyönyörű, jópofa rajzokat tartalmaz, a tábla és kartondarabok vastagok, és doboz is masszívra sikeredett.

Bár a játék folyamán nem kell párhuzamos multiverzumok és alternatív valóságok kihívásaival szembenéznünk, azért a játék így is kínál izgalmakat. A történet szerint 2-4 időutazót alakítunk, akikkel különböző okokból vágunk neki az időutazásnak. Van, aki a szerelmét akarja visszaszerezni, van, aki tárgyakat kutat, van, aki a hírnevet hajszolja. Ezek azonban csak finomságok, a játékmenetben nem köszönnek vissza a különböző motivációk. Az igazi cél ugyanis, hogy a lehető legtöbb pontot szerezzünk különböző eszközök feltalálásával, és technológia ágak birtoklásával. A játék tulajdonképpen egy nagyon ügyes technológiafa építő játék, amelyben az időben visszafelé haladva próbálunk feltalálni és sikeressé tenni a technológiánkat. Viszont fontos megjegyeznem, hogy bár a játékot pontra játsszák, mégsem lelketlen játék. Nem egy absztrakt mechanikáról van szó, amire ráerőltették az időutazás témáját, hanem a szerző elmondása szerint, direkt erre témára írta a játékot, ami egészen egyszerűen kiválóra sikeredett.

A játék 4 koron keresztül zajlik. Minden koron belül 4 kör van, és minden körben minden játékos pontosan 3 akcióval rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy összesen 48 db cselekvésből kell a leghíresebb időutazóvá válnunk. A játékban minden játékos a jelenből indul visszafelé a múltba. (A jelen minden korban egyel tovább halad, így a múlt idősíkjai egyre távolabb kerülnek tőlünk), a kezében 6 technológiakártyával. Amikor ránk kerül a sor, a következőt akciók közül választhatunk:

  • Utazunk a múlt valamelyik időszeletébe: bármennyit léphetünk a bábunkkal visszafelé a múltba. Viszont óvatosan a lépdeléssel, ugyanis a jelen irányába nem mozoghatunk, így érdemes előre megtervezni, mit szeretnénk az adott korban véghezvinni, nehogy beszoruljunk!
  • Kijátszhatunk egy technológiakártyát: ennek ára van, minden lap kijátszásakor adott mennyiségű lapokat kell eldobnunk a kezünkből. Ráadásul arra is ügyelnünk kell, hogy az adott idősíkban van-e még hely a lapunknak. A lap kijátszásakor az eldobott kártyának megfelelő számú befolyásjelölőt teszünk a lapra, jelezve, hogy azt a technológiát mi birtokoljuk.
  • Befolyásjelölő felhelyezése: ha már van kockánk, akkor feltehetünk lerakott technológiákra ilyen kockákat, megerősítve azon a pozíciónkat, vagy esetleg átvéve a dominanciát másoktól.
  • Laphúzás: húzhatunk két lapot, amelyből egyet megtarthatunk.
  • Sorskártya kijátszása: a pakliban lévő 6 sorskártya kijátszása ingyenes, és mindegyik nagyon erős. Van köztük olyan, ami megengedi, hogy a jelen felé léphessünk ingyen, vagy megvédjük egy technológialapunkat mások befolyásjelölőitől az adott korban.

Amikor véget ér egy kor, megnézzük, hogy mely technológiaágak sikeresek, és azokat pontozzuk. Ha hiányzik egy technológia előzménye, nem kap pontot, ahogy azok sem, amelyeket nem birtokol senki, mert ilyen is előfordulhat. Minden technológia után megkapjuk a rajta lévő pontszámot, illetve ha az adott lap egy későbbi technológia közvetlen előzménye, akkor még egyszer megkapjuk ezt a pontértéket.

A játék végig nagyon izgalmas, rendre sokkal több dolgot szeretnénk véghezvinni, mint amennyire lehetőségünk van, ezért nem árt alaposan átgondolni, hogy egy adott korban mi is az elsődleges célunk, nehogy két szék közt a pad alá essünk. Sokszor jut eszembe játék közben az Agricola, ahol szintén mindig sokkal több mindent szeretnék csinálni, mint amennyire lehetőségem van. A játékosok közti interakció is érdekesen alakul a játék folyamán, hiszen amellett, hogy gyakran tolhatunk ki a másikkal, amikor elveszünk tőle egy-egy technológiát, mégis gyakran kölcsönös együttműködésre szorulhatunk. Különösen, amikor szükségünk van egy előzménytechnológiára az ellenfelünk kezéből ahhoz, hogy a miénk sikeres legyen.

Negatívumok: a játék egyetlen igazi negatívuma, hogy leginkább 4 személlyel működik jól. Két személlyel szinte egyáltalán nem. Hiszen kettő játékos esetén nagyon kevés kártya van a  kezükben, és gyakran a fél játék elmegy azzal, hogy lapokat húzogatunk ahhoz, hogy lehetőségünk legyen kiépíteni egy technológiaágat. Jobb lett volna, ha a kevesebb játékos esetén a technológiafa egy-két ágát lemetszették volna. Így szűkebb pakliból ugyan, de élvezhetőbb játékot kapnánk két személlyel. Négy játékos esetén a játékidő viszont akár 2 óra fölé is kúszhat, különösen, ha sokat gondolkodó gamerek ülnek az asztalnál. Más jellegű probléma, hogy kis példányszámú játékról lévén szó, itthon alig beszerezhető, csak az Amazonon keresztül rendelhető.

Összefoglalva egy gyönyörűen illusztrált, időutazós játékot kapunk, amelyben a téma átszövi a mechanikát. Aki beruház rá, biztosan kap egy jó adag tervezgetni valót, amely 4 játékossal fog igazán működni. Ben Harkins első szerzeménye kiválóan sikerült, és elég magasra tette a lécet ahhoz, hogy érdeklődve figyeljem későbbi munkáit. Az idei játéktermés egyik legjobbja!

 


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához