LFG.HU

Glowface
ismertetőCimkek

A TSR-os idők lezárulta óta a Dungeons & Dragons szerepjáték kiadója nem nagyon foglalkozott a D&D márkán belül klasszikus értelemben vett társasjátékokkal, talán a D&D Miniatures kivételével. Az elmúlt néhány évben azonban ez a rossz szokás megtört, és ismét megjelentek a piacon „hivatalos”, a D&D világához kapcsolódó társasjátékok.

Némileg önkényes szempont: a játék léptéke alapján tekintsük most át a kínálatot.

1. Egy játékos, egy karakter

A „D&D Adventure Sytem”-hez három, közös szabályrendszerre épülő, mégis kicsit eltérő élményt nyújtó társasjáték tartozik. A Castle Ravenloft kalandorai Strahd vámpírnagyúr várának kazamatáiban veszik fel a harcot élőholt és élő rémekkel; a Wrath of Ashardalon bajnokai a Tűzvihar Csúcs sárkányának barlangjaiban küzdenek meg a környéket fenyegető szörnyekkel; míg a Legend of Drizzt játékosai a Salvatore-regények főhőseinek (Drizzt, Bruenor, Wulfgar és társaik) bőrébe bújva Mélysötét barlangjaiban játsszák újra a regények kulcsjeleneteit. Mind három társas esetében a játékosok csapatot alkotnak, közösen szállnak szembe a küldetés-füzetekből választott kaland kihívásaival. A játékok tulajdonképpen a D&D 4. kiadásának nagyban leegyszerűsített szabályait követik, D&D-s harci erőkkel, fajokkal, kasztokkal, szörnyekkel. Érdekes a játékokban a véletlenszerűen kevert kazamata-lapokból szobáról szobára összeálló barlangrendszer, vagy éppen minden egyes szörny egyéni, algoritmizált harci viselkedése. Pörgős, akciódús élményeket lehet szerezni ezekben a játékokban.

Szintén egyéni karaktereket irányítanak a játékosok az 1975-ös „Dungeon!” társasjáték idei újrakiadásában. Ebben a nagyon egyszerű szabályokat követő játékban harcos, pap, tolvaj és varázsló versenyeznek, ki is a legjobb kincsvadász. Mindegyikük egy több szintből álló labirintusban tervezi meg saját útvonalát, az egyre mélyebb szintek egyre keményebb szörnyei között, az egyre értékesebb kincsek reményében. Érdekes feladat optimálisan navigálni a folyosók, titkos ajtók, szobák  és termek útvesztőjében. Nagyon gyors, nagyon egyszerű szabályokat követő játék, igen csinos kivitelben, jó szórakozás akár szerepjátékoktól közepes távolságot tartó embertársainknak is.

2. Egy játékos, egy csapat

A korábbi D&D Miniatures játék helyébe lépett „Dungeon Command” játék valahol félúton áll a miniatúrás harci játékok és a klasszikus társasjátékok között. Egy csapatra való előrefestett műanyag figurát, összerakható csatatér-elemeket és különféle kártyákat tartalmaz egy-egy játékos számára minden kezdődoboz. A játékosok taktikai játékban vesznek részt: goblin, sötét elf, lovag, vagy éppen élőholt csapatuk figuráikkal a csatatér terepét ügyesen kihasználva kell haladniuk, és minél gyorsabban elintézni az ellenfél minél több egységét. A Dungeon Command abban különbözik a legtöbb figurás harci játéktól, hogy kártyák húzása véletlenszerű elemekkel gazdagítja a játékot. A csapat egységeiből is csak azokat játszhatja ki a játékos, amelyik egységek kártyáit felhúzta. Másrészt a varázslók varázslatainak, a sötét elfek harci manővereinek, a szörnyek átütő csapásainak a keveréke alkotja a parancs-kártyákat, melyekből húzva a játékosok váratlan meglepetéseket okozhatnak egymásnak.

3. Egy játékos, egy hatalmasság

A Lords of Waterdeep erőforrásért versengős, taktikázós, intrikázós társasjáték. A játékosok Waterdeep városának egy-egy titkos nagyurát alakítják, akik minél több küldetést szeretnének teljesíteni a város érdekében – no és közben saját kis céljaikat is szolgálva. A küldetések teljesítéséhez azonban harcos, tolvaj, pap és varázsló kalandozókat kell felbérelniük (vagyis cuki fekete, fehér, narancs és lila fakockákat). A kalandozókat pedig a körről körre bővülő város különböző helyszínein lehet felbérelni: kocsmák, céhek, tornyok és más épületek kerülnek sorra a játéktáblára. A játékosok tehát építkeznek, toboroznak, kalandozókat küldenek küldetésekre, aranyat gyűjtenek, intrikáznak, és megpróbálják elhappolni az értékes erőforrásokat egymás elől. Jópofa, viszonylag gyors játék ez is, ami harci szimuláció helyett erőforrás-vadászgatásról szól – s közben a Waterdeep-fanatikusok nagy örömére előkerülnek a város nevezetes helyszínei, személyiségei is.

4. Egy játékos, egy birodalom

A „Conquest of Nerath” már klasszikus stratégiai játék. A 4. kiadás hivatalos „őstörténetében” járunk: a Nerathi Birodalom széthullása idején. A megmaradt Nerathi területek küzdenek az önállóságért, miközben a Vas Kör goblinoid seregei megpróbálják leigázni a világot, a Karkothi Sötét Birodalom a fekete-mágia uralmát terjesztené ki mindenkire, a Vailin Szövetség elf hadurai pedig küzdenek a maguk szabadságáért és biztonságáért. A játékosoknak tartományokat kell meghódítaniuk és csatákat vívniuk gyalogos egységekkel, ostromgépekkel, hajókkal, szörnyekkel, erődökkel. Az elit harcos és varázsló kalandozók a csatákban is remekelhetnek, de klasszikus kalandozó-célpontoknál (mint például a rémségek sírboltja vagy éppen az elemi gonoszság temploma) is megküzdhetnek a romokban lapuló szörnyekkel értékes kincseikért. A győztes játékos az lesz, aki a leghamarabb hódít el elegendő területet ellenfeleitől. Ez már komoly játék, több órányi feladatot ad játékosainak. Azt hiszem, sikeresen nyújt némi fantasy-D&D érzést egy ízég-vérig stratégiai játék keretei között.

Van tehát D&D társasjáték mindenféle ízlés kiszolgálására. Talál magának valót az is, aki szerepjátékos, de néha szeret lazítani valami egyszerűbb játék mellett is; és az is, aki nem ismeri annyira a szerepjáték szabályait, és csak megmártózna egy kicsit a D&D világában. Gyors harci játék, kalandjáték, taktikázós játék, stratégiai játék egyaránt kipróbálható. A játékok kivitelezése elég jó minőségű, engem a legtöbb a Fantasy Flight Games módszereire emlékeztet, annak minden átkával együtt: sok kis zseton, jelző, figura kavarog a hatalmas dobozban. (Ebből a szempontból talán a Dungeon! a kivétel, ami alig egy pár fajta mütyűrt használ). Minden szépen kidolgozott, színes, jó őket nézni.

Szóval, tessék bátran játszani velük!

 


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához