LFG.HU

HammerTimeCafe
slaGerzson
ismertetőCimkek

a.k.a. The World’s Easiest RolePlaying System

Emlékszem, amikor kézbevettem a Rúna Magazin első évfolyamának utolsó (dupla) számát, aminek a közepe táján volt egy kb. hat oldalas, fekete hátterű rész, ahol pár soros ismertetőket adtak a nagyvilágban fellelhető ismertebb szerepjátékokról. Nekem abban az évben még épphogy csak a M.A.G.U.S legelső kiadása, a Középfölde Szerepjáték (és talán már a Star Wars Szerepjáték) fordult meg a kezeim közt, más játékokról alig hallottam. Könnyen elképzelhető, hogy mekkora vehemenciával olvasgattam ezt a hat oldalt újra és újra, miközben azon ábrándozgattam, hogy vajon milyen lehet a külalakjuk, mi minden van benne (és hogy ugye kifinomultabbak a szabályai, mint a M*-nak). Mivel már akkor is körvonalazódott bennem a halvány vágy, hogy akár egyszerűbb és átláthatóbb szabályokkal is lehetne akár szerepjátékozni, gyorsan meg is akadt a szemem a legutolsó ismertetőn:

“TWERPS (The World’s Easiest RolePlaying System) – A világ legaranyosabb útlevélnagyságú nyolcoldalas szerepjátéka. Rendszere tökéletes, minden műfajt átfog, csak profiknak, kezdőknek és haladóknak ajánljuk. Külön kocka is jár hozzá. Hátulján pedig legalább tíz soros novella díszeleg. (Tök jó, de tényleg.) A grafikák pedig egyszerűen lenyűgözőek.”

Azóta megismertem már jópár minimalizmusra törekvő szerepjátékos szabályrendszert (Nameless, Risus, 1PG, PDQ, Dungeon Squad, Nugget, stb.), de akkor is ez volt a legelső, amiről hallottam, ezért mély nyomot hagyott bennem.  Idővel sikerült beszereznem belőlük párat, meglehetősen kalandosan. Egyszer kutatásaim során rábukkantam egy amerikai fickóra, aki saját blog oldalán lelkendezett, hogy valami kisvárosi antikváriumban talált két füzetet, amire gyorsan le is csapott. Én meg rá csaptam le kérlelve, mondván, hogy itt Magyarországon végképp nincs lehetőségem hozzájutni, de már régóta hajkurászom. Együttérző volt és beszkennelte nekem a két füzetet, így jutottam hozzá a 2. kiadású TWERPS Basic Rules (az „alapkönyv”) és a TWERPS Robo-Punks kiegészítőhöz. Aztán tavaly rátaláltam a hivatalos oldalra, ahol majd’ mindegyik füzetet meg lehet venni darabonként négy dolcsiért, ami tök jó, de a szállítási költség hazánkba további 43 dolcsi lett volna. Ekkor ajánlotta fel egy cimbora, hogy ő most úgyis kint él Amerikában, majd ő megveszi és hazahozza karácsonykor. És így is lett. Közben a neten még megtaláltam az első kiadású alapfüzet szkennelt változatát (ezt már sehol sem lehet kapni), úgyhogy írhatnék egy kis ismertetőt az eddig beszerzett anyagokról.

 

TWERPS Basic Rules

Ez szolgált alapul az idézett Rúnás ismertetőhöz. A TWERPS egyébként szó szerint olyasmit jelent, hogy “krapekok”, “csávók”, “hapsikák” és a GURPS játékok fricskázásából (nem ez a jó szó, de nem jut eszembe jobb) született. A szabályrendszere a figurás, négyzetrácsos modellezős hagyományokat vette alapul, tehát miniszabályai erre is kiterjednek! Fejezetei:

Bemutatkozás. Mi a szerepjáték, négy sorban.

Szereplőkészítés. Minden szereplőnek egyetlen tulajdonsága van: az Erő. Értékének meghatározásához dobni kell (d10) és van egy táblázat.

Harcrendszer. Az idő és távolság léptékei (kör, mező), mozgás, cselekvési sorrend, mozgásbeli korlátok, harc, egyéb cselekvések, sérülés, fegyverek típusai és szabályai, páncélok, több résztvevős közelharc, gyógyítás. Kb. két és fél oldal.

Hogy csináljunk bármit is. A próbadobás leírása hét sorban. Dobj d10-zel, add hozzá az Erőd jelenlegi értékét, a végösszegnek nagyobbnak kell lennie egy másik szereplő vagy egy mesélő ugyanilyen próbadobásánál. Ennyi.

Kalandok. Pár sorban ír a kalandokkal kapcsolatos dolgokról, ide tartozik a sikeres kaland után kapott tapasztalat (Diadal Pont – DP) és felhasználása is.

Mintakaland. Másfél oldalas bevezető kaland. Utána még 7 sor reklám is belefér a további kiadványokról.

A hátsó borítóján még egy utolsó kép és az említett 19 soros vékony “novellácska”.

Egyébként minden az Erő tulajdonságra épül, ez határozza meg a cselekvési sorrendet, ebből kell levonni minden beszerzett sérülést is, melyek értéke fix (a kard például 2 pontos sebzést okoz), a páncél a védekezés esélyét növeli.

 

TWERPS Basic Rules, 2. kiadás

Az eredeti szerzőpárostól (Jeff & Amanda Dee) átvette a stafétát a GameScience, akik egy kicsit átszerkesztették az alapfüzetet. Az első és a hátsó oldal majdnem változatlan maradt, viszont színesek lettek (hát, de bizony ám!), kiszedték a belső grafikákat (nem kár értük, a borítógrafikák voltak a jók) és 10 oldalasra (+2 a borító) bővítették.

A szabályokban egy fikarcnyit sem változtattak, viszont a végére rakták, a Bemutatkozás után egy hosszabb mintakalandot (kb. 7 oldal) raktak, ami tartalmaz 6 példaszereplőt is és egyúttal rávezet a szerepjátékos kalandmesélés rejtelmeibe, vagyis gondoltak a teljesen zöldfülű játékosokra is. A kaland leírását keretes szövegek taglalják, amik a mesélőnek mondják el, hogy mit is csináljanak az adott helyzetben. Szerintem sokkal frappánsabb, rövidebb és izgalmasabb módszer a mesélő kiképzésére, mint a szokásos rövid példajátékkal kiegészített “hogy legyél jó mesélő” fejezet.

 

TWERPS Robo-Punks

Cyberpunk kiegészítő, 6+2 oldalba tömörítve. A kiegészítők már azzal cizellálják a szereplőt, hogy felvehetnek Hivatást is, amit – híven a játék egyszerűségéhez – egy sorban ismertetnek (általában egy bizonyos helyzetben járó próbadobás bónuszt jelent), a Pilóta például képes repcsit vezetni, olyankor +1-et kap minden járműves védekezéséhez.

Szereplőkészítés. Hivatások leírása és használata. Minden szereplő választhat ingyen egy hivatást, továbbiak felvétele (vagy meglévő növelése) egy ponttal csökkenti az Erő értékét. Az ismertetett hivatásokon (Kommandó, Cyborg, Híresség, Szerelő, Adatvadász, Pilóta, Zugárus, Utcai Harcos, Sofőr) kívül persze ki lehet találni bármi mást is. Ebben a fejezetben kapnak helyet a felszerelések (általános, kibernetika, páncél, fegyver, jármű, hálózati programok), azok adatai és árai. Az árak teljesen irreálisak (kocsi 20 “Pénz”, sörétes puska 8 Pénz, kés 2 Pénz), de azt hiszem megértettem a koncepciót és tetszik.

Harc. Földi és légi járművekkel és az azokra szerelt fegyverekkel, valamint a virtuális valóságban (“maze”, adatvesztőnek fordítottam) folytatott összecsapásokat részletezi, persze csak Twerps-esen.

Hogy csináljunk bármit is. Ír a gyógyulásról, kibernetikák és mágia kapcsolatáról (ha valaki össze kívánná kapcsolni a TWERPS Magic kiegészítővel), felszerelések helyrepofozásáról, nagyobb léptékű mozgásról.

Kalandok. Nyolc minta Nem-Játékos Szereplő, megjegyzés a tapasztalathoz és egy példakaland.

 

TWERPS How To Do Everything – Better!

Ez félig egy általános kiegészítő bármilyen Twerps kalandhoz, másrészt más kiegészítők pótlása. (6+2 oldalas)

Szereplőkészítés. Felsorol pár klasszikus fantasy fajt (ember, elf, törpe, óriás, gnóm, félember), fajból persze csak egyet lehet választani. Ismertet néhány hivatást, amit szinte bármilyen háttérvilágban lehet használni (Művész, Nyomozó, Druida, Szerencsejátékos, Herceg/nő, Vadász, Bölcsész, Tudós, Cserkész, Űrzsoldos, Kém, Tolvaj). A szuperhősökkel foglalkozó TWERPS Superdudes kiegészítőjének képességeihez ajánl még nyolcat. Végül pedig a szupertápos (12-es Erőt elérő) szereplők számára ajánl időutazási és kvázi-isteni ötleteket és képességeket (“Lords of the Continuum”).

Harc. Többszörös támadás, a hárítás, általános felszerelések és áraik, további kiberverek és szoftverek a TWERPS Robo-Punkhoz.

Hogy csináljunk bármit is. További 20 varázslat és 10 varázstárgy a TWERPS Magichez.

Kalandok. A játék utáni tapasztalattal foglalkozik (kb. ugyanaz, mint a Robo-Punksban), nem-játékos szereplők, játéktippek, kalandötletek.

 

TWERPS Metaphysical Ninja Maniac Chainsaw Vitamin Junkie

Nem tudom, hogyan jött össze ez a név, de tulajdonképpen a Mad Max, Az országút harcosa és hasonló poszt-apokaliptikus környezethez írt kiegészítő, elsősorban a járművekkel kapcsolatos dolgokkal foglalkozik. (10+2 oldalas)

Szereplőkészítés. Hivatások (Motorversenyző, Jogász, Nyakigzsír [szerelő], Guberáló, Vitaminfüggő, Dúvad, Túlélő, Jövőharcos, Mutáns, Gyógyító, Technikus, Primitív) és egyedi képességek ismertetése (immár akár több sorosak is!). Felszerelés és lóvé (illetve a lóvé hiánya – cserekereskedelem a trend), járművek.

Harc. Járműves harc, járművekre szerelhető fegyverek, muníció (erről eddig szó sem volt egy játékban sem:) ), ütközés, öklelés, páncélozás, “kivégző” sebzés, biztonsági öv, gyorsítás és fékezés, légi járművek.

Hogy csináljunk bármit is. Jármű lerobbanása, gyógyítás, felszerelés javítása, zuhanás, nagy léptékű mozgás, sugárzás és mutáció.

Kalandok. Tapasztalat, nem-játékos szereplők, három mintakaland.

 

TWERPS Files

Ez az X-akták filmsorozat paródiája, ahol a TWERPS mozaikszó újabb jelentést kap: “Truly Weird Events Research & Pursuit Section” (kb.: igazán hátborzongató események kutatásának és üldözésének részlege). A szereplők ennek a részlegnek a nyomozóit alakítják. Az előszóban ötleteket adnak, hogy a többi kiegészítőt hogyan tudod felhasználni ehhez a játékhoz. (10+2 oldalas)

Szereplőkészítés. Hivatások (Különleges Ügynök, Nyomozó, Kém / Kormányzati “Kísértet”, Orvos, Bölcsész, Tudós, Parapszichológus, Okkultista, Régész, Katona), általános felszerelések és áraik, néhány újabb eszköz, fegyver és jármű.

Harc. Rémüldözési tényező, járműves harc.

Hogy csináljunk bármit is. Gyógyítás, mérgek, zuhanás.

Kalandok. Rövid írás a tényleges igazságról (arról az igazságról, ami az X-akták szerint odaát van) és újabb tippek a többi kiegészítővel való összekapcsolás lehetőségeiről, valamint a rémhistóriák néhány típusának rövid leírása (Scooby Doo típus, a Kutató típus, a Szellemirtók típus, az X-akták típus és a Lovecraft típus). Rengeteg nem-játékos szereplő, egy viszonylag hosszabb kalandmodul és további ötletek a kalandokhoz.

Körítés

Minden játékot egy patentos nejlonzacskóban adnak, ami nem csak a füzetet rejti magában, de A3-as méretű és négyzetrácsokra osztott kalandhelyszíneket, egy figurás papírt és egy színes húszoldalú d10-es kockát (vagyis húsz oldala van, de kétszer számozzák 0-9-ig). A figurás kartonból ollóval kell kivágni az adott kiadvány környezetének jellegzetes szereplőit, az így kapott jelzők egyik oldalán egy rajz található, a másikon meg leírva, hogy kicsoda-micsoda ő. (Persze, a jelzők pont belepasszolnak a rácsos játékhelyszínek mezőibe.)

 

Kontár zárszó

Hát szóval ez az első mini-RPG. Őszintén szólva, nem tudom, hogy fejezzem be ezt az ismertetőt. Talán azzal, hogy a “power-gamer”-eknek nem ajánlom. Legközelebb a Remember Tomorrow című formabontó szerepjátékról szeretnék írni, ha sikerül végre lefordítanom és teljesen megértenem a mechanizmusát.


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához