LFG.HU

HammerTimeCafe
flyinghair
ismertetőCimkek

Karibi napsütés, sós tengeri levegő, kaland, kincsek, szabad élet. Valószínűleg többségünknek először ezek a szavak jutnak eszébe a kalózkodás szó hallatán. Csak ezek után gondolunk korunk távol-keleti, tengeri rablóira, és csak a legvégén jut eszünkbe, hogy ránézzünk, mit is töltünk le épp a torrent segítségével. Köszönhetően a kalózos könyveknek és filmeknek – különösen a Karib-tenger kalózai franchise-nak -, három- négyszáz év távlatából romantikusan tekintünk vissza a 16-17. századi bukanérok és privatérok kalandjaira, még akkor is, ha sejtjük, annak idején a kalózok ritkán érhették meg a nyugalmas nyugdíjas éveiket. Így aztán a kalóztematika igen népszerű és eladható a társasjátékok berkein belül is.

Akik ismerősek a táblás és kártyajátékok berkein belül, azoknak ismerősen csenghetnek az olyan címek, mint a Pirate’s Cove, a Cartagena és különösen – az igen rangos helyen álló és meglehetősen epikus -  Merchants and Marauders. Természetesen a 2012-es Spiel sem múlhatott el kalózjáték nélkül, így ismerkedhetett meg a közönség a Libertalia-val.

Libertalia vélhetően egy fiktív anarchista kolónia volt, amelyet a 17. század végén alapítottak kalózok Madagaszkáron, James Misson kapitány vezetésével. Erről Charles Johnson számol be “A kalózok általános történelme” c. könyvében. Bár Johnson a pontos helyét nem határozza meg, azt leírja, hogy Misson mellett Thomas Tew és egy olasz dominikánus szerzetes is részt vett az alapításban. A leírás szerint az utópisztikus állam mottója az “Istenért és szabadságért!” felkiálltás, zászlójuk egy a Jolly Rogerrel éles kontrasztban álló fehér zászló volt. A magukat liberinek nevező “állampolgárok” hajókat foglaltak el, és rabszolgákat szabadítottak fel. A leírás szerint Libertalia állama 25 évig állt fenn.
Forrás: Wikipedia 

A történet szerint 2-6 idősödő kalózkapitányt alakítunk, akik az utolsó nagy három hétig tartó fosztogatásukra készülnek, hogy aztán nyugalomban visszavonulhassanak, és megalapíthassák saját kalózköztársaságukat Libertalia néven.  A kártyajátékot az olasz Paolo Mori tervezte, akit korábban a Pocket Battles sorozat társszerzőjeként ismerhettünk meg. Mori naplója szerint a Libertaliat a Dominion és az Agricola ihlette. Nagyon tetszett neki, hogy a játékosok a party elején, mindig egy random kártyakészlettel találkoznak, és abból kell a számukra opcionális lapkombinációval és azok megfelelő sorrendű kijátszásával megnyerniük a játékot. Ő is egy olyan kártyajátékot szeretett volna letenni az asztalra, amelyben a játékosok legfőbb dilemmája, hogy a véletlenül húzott lapok segítségével, a lehető legjobb kombinációval maximalizálják a pontjaikat, és így érjék el a győzelmet. A társas egyébként eredetileg középkori intrika témával rendelkezett, és később ezt cserélte le a kalózosdira, ami szerintem kifejezetten jó ötlet volt, mert a tengeri haramiák világa igazán jól illenek a játékhoz.

Mi van a dobozban?

A Marabunta és az Asmodee kiadók semmit sem bíztak a véletlenre, és kiváló minőségű játékelemekkel örvendeztették meg a gémereket: A tokenek vastag kartonból vannak, és a kártyák minőségére sem lehet panasz. A dobozban találhatunk egy hajót ábrázoló játéktáblát, egy kincses térképre emlékeztető pontozót, egy vászonzsákot tele különböző zsákmánytokenekkel, hat különböző, igazán remekül festő kalóztanyát, pontszámjelölőket és a játék legfőbb elemeit: hat kártyapaklit mindegyikben harminc kalózlappal. Nem mehetünk el szó nélkül a társas képi megjelenítése mellett sem. Ben Carre és Stéphane Gantiez szenzációs munkát végeztek. Már a doboz képe is megkapó, de a belső tartalmat sem érheti panasz: A pontozó kinézetétől kezdve, a kalóztanyákon keresztül egészen a kártyák megjelenéséig minden lenyűgözően szép lett. A kalózok tényleg úgy néznek ki, mint akik haramiák közt tengetik az életüket, a pénzérmékben meg legszívesebben megfürdőznénk. Aki nem hiszi, nézze meg a fenti 2 perces kis videót.

Milyen a motor?
A játékban, ahogy azt már a bevezetőben is említettem a hand management a fő mechanika, kiegészítve a szimultán szerepválasztással. A party elején mindenki kap egy pakli kártyát, amelyek azonos lapokból állnak, vagyis ugyanabból a harminc különböző karakterből épül fel mindenki készlete, rangsorban 1-től 30-ig. Egy játékos kisorsol 9 lapot, majd a többi játékos kikeresi ugyanazt a kilencet a sajátjai közül. Emellett mindenki kap 10 dublónt is. A játék három fordulóból (hétből) áll, ezeken belül pedig hat plusz egy kör (nap) van, amikor cselekedhetünk.  Minden hét elején hat napra előre kikészítünk a játékosok számával egyenlő mennyiségű zsákmánytoknet, hogy láthassuk, melyik nap milyen jutalmakért küzdünk.

Ezután minden kör (nap) a következő módon néz ki:

Hajnal: Minden játékos szimultán kiválaszt egy szereplőt a kezéből és képpel lefelé a hajóra küldi.

Nappal: Megfordítjuk a lapokat és a rangsoruknak megfelelő sorrendbe állítjuk a karaktereket, majd növekvő rangsorban végrehajtjuk azon kalózok képességét, amelyek lapján a nappal szimbólum szerepel. (pl.: A koldus 3 pénzt kap a legmagasabb rangú karaktert kijátszó játékostól. A verőlegény ledobja a legmagasabb rangú karaktert. stb.)

Alkonyat: Csökkenő rangsorban végrehajtjuk azon szereplők képességeit (pl.: A szakács két zsákmányt vehet el, ezért majd valakinek nem jut…), amik alkonyat szimbólummal rendelkeznek, és közben ugyanígy csökkenő sorrendben, minden kalóz elvesz egy zsákmányt, majd hazatér a kalóztanyájára. Így a magasabb rangú karakterek értékesebb kincsekkel térhetnek haza.

Éjjel: Azon kalózok, akik élve visszatértek a hajóról kalóztanyára, és egy hold szimbólummal rendelkeznek, minden éjjel aktiválódnak, és végrehajtják a saját akciójukat. (pl.: A csapos, minden éjjel hoz egy dublónt a konyhára.)

Ez így megy hat napon keresztül, majd a hetedik napon mindenki megpihen. Ilyenkor az összes játékos összeszámolja a következőket:

  • a héten összegyűjtött pénzét,
  • a zsákmányok dublón értékét,
  • a kalóztanyán még életben lévő horgony szimbólummal rendelkező karakter által biztosított dublón mennyiséget.

Ezután a teljes összeget lelépjük a pontozó sávon, majd mindenki eldobja a héten elhasznált 6 karakterét – legyen az élő vagy holt -, visszaadja a megszerzett zsákmányait, a készpénzét pedig 10-re csökkentjük/növeljük. Ezután mindenki kap az addig el nem használt 3 kalóza mellé 6 új karaktert, kihúzzuk az új zsákmányokat, és jöhet a második hét, majd ugyanígy harmadik.

Az utolsó hét után a legtöbb kincset felhalmozó játékos visszavonul, és megalapítja Libertaliat. Akit bővebben érdekel a szabálymagyarázat, annak szívből ajánlom, nézze meg Csibu jól sikerült videóbemutatóját!

A magyar szabály letölthető a Ketaklub honlapjáról.

Milyen játék a Libertalia?
Paolo Mori alkotása gyorsan belopta magát a szívembe, és úgy tűnik nem csak engem győzött meg, mert a nagyon rangos Spiel des Jahres díj zsűrije felvette a Libertaliat az “Ajánlott játékok” listájára. A nem túl hosszú kártyajáték megfelelően izgalmas, hiszen mindig kíváncsian várjuk vajon a többiek milyen karaktereket küldtek a hajóra fosztogatni: Vajon bejön a húzásunk? Mivel az ellenfelek is azonos vagy majdnem azonos kézzel játszanak, folyton találgathatjuk ki, mikor, mivel hozakodik elő? A Liebertalia interaktív is, hiszen nem csak az aktuálisan hajóra küldött kalózok vannak hatással egymásra a hajón, hanem egyébként is van lehetőségünk megölni szomszédjaink kalózait a tanyán, átadni átkokat stb. Épp emiatt jó dolog volt a szerzőtől az eredeti középkori témát kalózosra cserélni, hiszen a megannyi ármány, megtévesztés közepette remekül átjön a játék hangulata.  Ezek mellett pedig a Libertalia igényli az előretervezést is: Mivel látjuk, hogy melyik nap milyen zsákmányokból választhatunk, és tudjuk, hogy az ellenfeleink ugyan ezekkel a lapokkal operálnak, hasznos lehet eltervezni előre, hogy a lapjainkat milyen sorrendben játsszuk ki. Mivel egy party kb. egy óra alatt lejátszható, izgalmas, tervezgetős, interaktív és a szabályait könnyedén elsajátíthatja bárki, ezért bátran ajánlom kisebb nagyobb baráti társaságoknak épp úgy mint gémerknek, akár dobozon jelölt 14 éves kor alatt is. Javaslom, hogy elsősorban 3-5 fővel játsszátok!  Vitorlát bonts!


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához