LFG.HU

Glowface
ismertetőCimkek

FIGYELEM: a cikk jelentős SPOILER-eket tartalmaz a Kígyó vándorútja kalandból.

http://lfg.hu/wp-content/uploads/2013/06/RPG_Campaign.jpgBevallom: Brain improvizálgatós mesélői beszámolója  és Auer aprólékosabban tervezett Rogue Trader játéknaplója  kedvet csinált ahhoz, hogy bemutassak egy harmadik szemszöget is: egy versenykaland írásának hátterét. Azt remélem, egy találkozóra készült versenykaland készítésének bemutatása érdekes lehet, hiszen az ilyen alkotás nagyban eltérhet az otthoni használatra készített kalandoktól. Az intellektuális élveboncolás tárgya legyen legutóbbi kalandunk: A Kígyó vándorútja .

Magyarország valószínűleg legjobb 4. kiadásos D&D versenysorozata a Hősök Hajnala. Három alkalmi találkozó után 2012. szeptemberétől indítottunk útnak egy ötrészesre tervezett mini-kampányt: a Kígyó legendáját. Egy-egy alkalommal úgy 40 játékosnak meséljük el ugyanazt a kalandot, alkalmanként nettó 7 óra alatt (a rendszeres csúszásoktól eltekintve).

Miben más egy versenykaland?

Egy versenykaland más, mint egy otthonra szánt mese. Hogy például miben?

  • A kalandnak kötött idő alatt lejátszhatónak kell lennie. Ezt többféle trükkel el lehet érni: vagy nagyon kötött a mese váza („csőkaland”), hogy tudjuk, mindenki végig tud menni rajta; vagy egyszerűen félbehagyjuk a játékot, ha lejár az idő, és mindenki jut, ameddig jut (sok játékos ezt érthetően nem szereti, érdekelné a történet vége is); vagy pedig játékon belüli indokkal időhöz kötött a kaland. Ez utóbbi esetben adott játékidő, például hatórányi játék után bekövetkezik valamiféle játékon belüli esemény, egy finálé, amivel a játékosoknak szembe kell nézniük.

Ilyen volt például a Kígyó visszatér kalandunkban az ellenséges szellemhajó, a  Bíbor Fregatt váratlan érkezése a kikötőbe; a Tollas Kígyó házában a sziget alatt szunnyadó Tollas Kígyó ébredése a játék végén; vagy éppen a Kígyó királynőiben a két ellenséges frakció egyesített flottájának váratlan támadása a végső tengeri csatában, amint kifogyott a játékidő.

A Kígyó vándorútja esetében úgy döntöttünk, nem lesz időzített finálé, mert kezd elcsépeltté válni ez a megoldás. A kaland ehelyett kicsit lineárisabb lett (némi elágazásokkal), a játékidő pedig fix. Az ügyes csapatok elérni a mese végére, a lassabbak pedig majd elolvassák utólag, mi történt a karaktereikkel miután távoztak a játékosok.

  • Otthoni mesében könnyebb szabadjára engedni a játékosokat. Ha kell, improvizálok valamit, ha más útra tévednek, mint amire számítottam. Esetleg pár órát, vagy akár egy játékalkalmat valami olyan mellékszállal töltenek, amire nem számítottam. Ezt a luxust egy versenyen nem engedhetjük meg magunknak: haladnia kell a történetnek. Persze, meg kell próbálni a terelgetést elbújtatni, hogy a játékosok ne érezzék úgy, a kaland kényszeríti őket – a szabadság érzete maradjon meg.

A Kígyó visszatérben, a sorozat első moduljában talán túl erős terelő eszköz volt, amikor a Kígyó mágikus jele rángatta, késztette a játékosokat a megfelelő irányba. Többnyire a játék belső logikájába, világába szervesebben beépülő eszközöket keresünk: hajótörés után egy szigetet nehéz lenne elhagyni, játékon belüli sürgető határidő miatt (közeledik az ellenséges hajóhad) a játékosok amúgy is koncentráltabban haladnak.

  • A versenykalandjainkat nem egy mesélő, hanem egy mesélői csapat írja. Ennek szépsége, hogy változatos a hangulatuk. Szereplők, helyszínek, események kavalkádjából áll össze a kalandot, más-más mesélők más-más stílusban készítik el saját hozzáadott értéküket.
  • A kaland leírása sokkal alaposabb, közérthetőbb kell, hogy legyen, mint amikor magadnak jegyzetelsz. Idegen mesélőknek is átlátható és használható anyagot kell adni, játékra készen. Különösen, hogy gyakran csak pár nappal a játék előtt kapják meg a végleges kaland szöveget.
  • A siker és sikertelenség mérhető kell, hogy legyen (sok csapatot tényleg motivál a „versengés”, érdekli őket, hányadikak lettek), de nem szabad, hogy ez rátelepedjen a játékra.
  • Kicsit bolondbiztosabb kalandok kellenek, mint otthonra. Persze, a játékosok vallhatnak kudarcot versenyen is, de nem szerencsés, ha puszta véletlenen, egy-egy rossz döntésen múlik a kudarc. (Például: ha két alternatív választható jelenet közül az egyik karaktergyilkos harci epizód, a másik laza bóklászás a réten). Ha van esély kudarcra, kezelnünk is kell tudni azt: nem megoldás, ha az egy óra után elbukott csapat további hat órán át üldögél, amíg a többiek játszanak.

 

Miért kalandsorozat?

De először is nézzük talán meg, mik is voltak a főbb ötleteink, amik a minikampányhoz vezettek.

  • Godpower mesélőtársunk tehet az egészről. Ő találta ki, hogy a több összefüggő kaland extra élményt adhat a játékosoknak. Végigvihetnék, csiszolgathatnák ugyanazt a karaktert, alkalomról alkalomra szintet lépve.
  • Ráadásul összefüggő mesékben a visszatérő szálak, elemek miatt a játékosok jobban kötődnének a sztorihoz. Az átfogó, mögöttes sztori lehetővé tesz olyan fordulatokat, csavarokat, izgalmas pontokat a kalandívben, ami pár órás, magányos kalandba egyszerűen nem fér bele.

Például: a játékosaink nemezise, a Bíbor Fregatt az első kalandunk végén tűnt fel, legyőzhetetlen ellenségként. A második kalandban a játékosok egyetlen célja az volt, hogy a Fregatt legyőzéséhez erőt szerezzenek. A harmadik kalandunk nyitó jelenetében a csapat nekirontott a Bíbor Fregattnak, és végül legyőzték.

  • Ezzel együtt elég függetlenek kellene lenniük az egyes történetek, hogy új játékosok is csatlakozhassanak a kampány közepén.
  • Eleinte nem láttunk ötkalandnyira előre az időben, és  nem tudtuk, az ötleteinkből mi válik be, mi nem. Ezért nem is nagyon akartuk rögzíteni a minikampány történetét előre az első játék során, alkalomról alkalomra szőttük a mese fonalát. Sok nyitott szálat hagytunk, amiket később felszedhettünk és folytathattunk. Csak valamikor a harmadik kaland idején kezdett komolyabban összeállni a teljes mögöttes történet, a 3. – 4. – 5. történet főbb fonalait ekkor találtuk ki előre.

Nekivágtunk hát: legyen Hősök Hajnala Kalandsorozat!

A cikk következő részében rátérhetünk a lényegre: hogy is készült maga a kaland?

 


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához