LFG.HU

flyinghair
hírekCimkek

Augusztus. Az utolsó nagy kanyar a célegyenes előtt, aminek a végén már felsejleni látszik a kockás zászló és az esseni cél. Az európai kiadók többsége Essenre tartogatja a puskaporát, ott akar nagyot robbantani. Eközben augusztus leginkább a GenCon hónapja. Amerika legnagyobb társasjáték rendezvénye, ahol a tengerentúli játékosok már sok olyan dologba belekóstolhatnak, amire az európaiaknak még várniuk kell két hónapot, eközben én összeszedek, szelektálok és prezentálom a hírek javát.

Már jó ideje nem számít meglepetésnek, ha egy a konzolokon sikert aratott game társasjátékformát kap. Ott volt korábban a StarCraft, a WarCraft mellett a WoW és az EVE. Áprilisban már említettem, hogy a BioShock is táblásodni fog. A legújabb cím pedig az Assassin’s Creed. Azon túl azonban hogy a Cryptozoic Entertainment az UbiSoft-tal karöltve dolgozik a projekten nem sokat tudni a játékról. A Cryptozoic már rutinos a különböző franchise-ok társasjátékosításában, hiszen csinált már Gyűrűk Ura és DC Comics világában játszódó pakliépítős játékot, Kártyajátékot a Walking Dead, a Big Bang Theroy és a Castle sorozatokból is. Ez persze alapvetően nem rossz dolog, a játékok megítélése azonban nem a legjobb a gamerek körében, így aztán egyelőre csak reménykedhetünk.

Nem franchise ugyan, de David Ausloos is új játékkal jelentkezik. A dolog c. film ihlette Panic Station-nel tett szert némi ismeretségre a belga szerző, aki most új szerzeményéhez ismét egy sci-fi klasszikusból merített ötletet. Az Essenben megjelenő Rogue Agent-hez, amely fölött a holland White Goblin Games kiadó atyáskodik, a Szárnyas fejvadász adta az alapot: Az Ügynökségnek dolgozó ügynököket alakítunk, akik megpróbálják felszámolni a burjánzó alvilágot. A modulárisan felépülő városban információkat, üzemanyagot gyűjtünk, bombákat hatástalanítunk, és próbáljuk leszedni az 54 különböző gonosz egyikét. De mi van ha rádöbbenünk, hogy Androidok vagyunk? Az ameritrash és eurogame határán mozgó játék különböző verzióinak szabálykönyveit volt szerencsém lektorálni az elmúlt másfél évben, így bátran kijelenthetem, hogy ígéretes játéknak tűnik.

Minden bizonnyal a legfrissebb és legváratlanabb hírt, a Fantasy Flight Games-nek köszönhetjük, egy új Lovecraft világában játszódó játék bejelentésével. Az E. A. Poe örökösének kikiáltott író novellái talán kevésbé tűnnek félelmetesnek a mai, horrorfilmeken szocializálódott generáció számára, de a providence-i remete életműve meglehetősen olvasmányos, és elég nagy a rajongótábora ahhoz, hogy minőségi társasjátékokat lehessen eladni az általa teremtett világgal. Ennek legjelesebb képviselője a fent említett kiadó, aki a Rettegés Arkhamban 2005-ös sikerén felbuzdulva további játékokat dobott piacra. Ezek között van a nagy sikerű Mansions of Madness c. társas, amely már-már a szerepjáték határait súrolja, és az Elder Sign, amely egy könnyedebb, rövidebb kockajáték, illetve az FFG LCG szekcióját erősíti a Call of Cthulhu c. gyűjtögetős kártyajáték is.

Ezek mellé érkezik 2013 negyedik negyedévében, az Edritch Horror c. játék. A Richard Launius (Rettegés Arkhamban), Corey Konieczka (Mansions of Madness), Nikki Valens szerzőtrió által jegyzett új családtag – ahogy azt már a doboz grafikája is sejteti – a Rettegés Arkhamban továbbfejlesztett változata lesz, ahol hasonló játékmeneten keresztül küzdenek vállvetve a nyomozók, hogy a kapuk lezárásával megfékezzék a Mérhetetlen Vén felébredését. Csakhogy ezúttal, nem Arkham városa lesz az események színtere: Nyomozóink az egész világot bejárva kutatják a gonosz manifesztációit. Emellett a készítők új mechanikákkal és játékelemekkel mélyítik a társas narratív részeit, amire már most nagyon kíváncsiak vagyunk. Addig is itt egy angol bemutatkozóvideó…

 

A eurogame-ek szerelemeseinek sem kell csüggedni. Az eddig idén nagy titokban dolgozó Reiner Knizia felfedte idei játékát. Korunk talán legtermékenyebb szerzője Sebastian Bleasdale-lel társulva a Prosperity c. játékkal érkezik Essenbe. Az Ystari által kiadott játékban egy-egy nemzet vezetőit alakítjuk, akik 70 év alatt virágzó és gazdag országot akarnak felépíteni. De a fejlődésnek ára van: a környezet és levegő szennyezést kordában kell tartanunk, hogy az eljövendő generációk is élvezhessék azt, amit nehéz munkával felépítettünk. A kérdés csak az, hogy egy rég várt gamer darabot prezentál-e Knizia mester, vagy marad az elmúlt években megszokott családbarát játékai vonalán?

Uwe Rosenberg, aki a Babszüret c. játékkal lett híres még a ’90-es években, igazi dicsőséget, az itthon is megjelent Agricola-val szerzett. Azóta is maradt az összetett gazdálkodós játékoknál, hiszen a francia kikötői kereskedelmet megjelenítő Le Havre, és az ókori kínai zöldségtermesztés világába kalauzoló At the Gates of Loyang után tavaly az Ora et Labora-val rukkolt elő Rosenberg, amely a középkori szerzetesek életébe adott eurogame-es betekintést. A szerző a védjegyévé vált termelőkereket felhasználva újabb gazdálkodó játékkal érkezik Essenbe. A Glass Road című szerzeménye ezúttal a bajor üveggyártás hőskorába kalauzol minket. Akit mélyebben is érdekel a játék mechanikája, és tud németül, az feltétlenül nézze meg ezt a videót. Továbbá kérdés, hogy milyen lesz Rosneberg Caverna: The Cave Farmers c. játéka, amely nem más, mint az Agricola teljes redesign-ja. A barlang-gazdálkodós társas állítólag szintén megjelenik még idén, kérdés, hogy Essenre odaér-e?

Végül ismét egy magyar jó hír. A Gémklub első idei megjelenése (ezek szerint több is lesz) az Évszakok című játék. A tavalyi GenCon nagy slágere Essenben mérsékelt sikert aratott, és bár engem egyáltalán nem fogott meg a társas, összességében elég jó helyet szerzett magának a világranglistán (#115). A rendkívül tarka játékban 2-4 mágust alakítunk, akik a 3 játékéven át küzdnek egymással, hogy elnyerjék a királyság főmágusa címet. Az évszakok különböző nagy színes dobókockái segítségével gyűjthetjük a különböző erőforrásokat. Ezekből aztán kártyákat játszunk ki, amik segítségével tovább növelhetjük hatalmunkat, keresztbe tehetünk egymásnak stb. Bár a játék családbarát grafikákkal és színekkel zsúfolt, mégis komoly tervezgetést igényel, különösen az elején. Kártyapaklink építésekor ugyanis el kell döntetnünk, melyik lapunkat melyik évben húzzuk fel. Így aztán kicsit „két szék közt a pad alá” érzése van az embernek. Ettől függetlenül igazán örvendetes dolog, hogy egy nyelvfüggő játék kapott magyar kiadást, hiszen a kártyák, mind tartalmaztak angol szövegeket, amiket így a magyar játékosok is könnyedén megérthetnek. Aki teheti próbálja ki!


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához