LFG.HU

THE_Eye
ismertetőCimkek

avagy mit kezdjünk a bennünk lévő gyermek szekrényben porosodó legókészletével

Talán nem vagyok egyedül azzal a gondolattal, hogy a szekrényben, dobozban, vagy éppen padláson porosodó legógyűjteménnyel, amit gyermekkoromban halmoztam fel, talán lehetne kezdeni valamit. A Lego cég is egyre komolyabb figurákat, készleteket dob piacra, megmozgatva a kiöregedő, fantasy-mániás szerepjátékos fantáziáját (pl. a gyűjthető Minifigura srozat), ám ezzel együtt meg kell barátkoznom a gondolattal: menthetetlenül felnőttem. Meglehetősen céltalannak tűnne, ha szűkös szabadidőmben a padlón vagy az ágyon legózgatnék magamban. Persze aki valamelyest tisztában van a legóközösség összetételével, tudja, hogy igazán komolyan ezzel a harmincon felüli korosztály foglalkozik, de most nem a makettezés/modellezés ezen különös formájáról akarok szólni.

Úgy gondolom, hogy valamivel akkor érdemes hobbiszinten foglalkozni, ha a) pénzt is hozhat vagy b) több ember szórakozását biztosítja. Jelen esetünkben az a)-t vessük el, a legóban van pénz, de azt jobbára tőlünk szedik be, és sajnos be kell látni, hogy ez sem a kifejezetten olcsó hobbik egyike. A b) és a legó összefüggésének keresésekor futottam cikkem tárgyába, nevezetesen a Brikwars nevű stratégiai/terepasztalos játék szabályrendszerébe.

Jelen cikk ismertetőnek meglehetősen elkésett, még az átdolgozott, egyszerűsített kiadás is 2005-ös, az első pedig immáron 12 éves. Sokkal inkább figyelemfelkeltésnek vagy inkább fantáziamozgatónak szánnám, hátha lesz, akit megragad, és esetleg kipróbálja majd.

Nincsenek vérmes reményeim, még a hivatalos magyar legós közösségi portálon (www.malug.hu) sem akadtam játékostársra, de ki tudja. Legfeljebb elálmélkodtok majd a képeken, merthogy bármilyen céltalannak is tűnik számomra a különféle MOC-ok (My Own Creation – önállóan épített legómodellek) építse, az kétségtelen, hogy gyakran igencsak lenyűgözőek.

De lássuk, miről is van szó: a Brikwars Mike Rayhawk műve (www.brikwars.com), mely alapján pontokból vásárolt és épített seregeket vethetünk be magunk és társaságunk szórakoztatására. A táblás játékok ismerői magában a játékmechanikában sok újdonságot nem fognak felfedezni, ám kétségtelen, hogy az innen-onnan kiragadott részletek, megtoldva Mike fantáziájával és tagadhatatlan humorérzékével, egy jó kis komplex, kipróbált játékot alkotnak, mely nem csak stratégiai érzékünket, hanem kreativitásunkat is próbára teszi. A Brickwars kifejezett előnye, hogy nem csak támogatja az egyedi építésű eszközök, egységek alkalmazását, hanem a rendszer kiválóan kezeli is őket, szerves részei a kockaháborúnak. Mindjárt van miért egy órát rászánni a legózásra, és még csak nem is céltalan.

Kinek szól?
A Brickwars elsősorban baráti társaságok számára íródott, így nem kell megrökönyödni azon, ha bizonyos szabályok kiskapuinak kihasználását vagy a csalást véleményformáló veréssel kezelné a szerző, illetve hivatalos bíró híján a véleménykülönbségeket „aki nagyobbat dob, annak van igaza” rendszerrel hidalja át. Tény, hogy a kocka számlapjával nemigen lehet vitatkozni. Mindezt persze hivatalosabban is meg lehet(ne) oldani, ám sajnos jelen esetben nem beszélhetünk kialakult közösségről, melynek példának okáért versenyeket lehetne rendezni.
Bár erről nem szól a fáma, érdemes megjegyezni, hogy olyanoknak érdemes a Brikwars-zal ismerkedniük, akik már rendelkeznek egy kisebb halom legóval, és némi gyermekkori tapasztalattal a „hogyan építsünk ágyúkezű robotot a zöldséges bolt elemeinek felhasználásával” kihívás megoldásában. A jelenlegi piacon egy akármilyen legóelem átlagára 40-45 forint körül mozog, egy figuráé pedig 500-1000 forint körül, szóval csak úgy belevágni nem egyszerű. Ez sajnos tény.

Miről szól?
A legóháborút meg lehet szervezni fantasy-s, középkori, városi vagy éppen futurisztikus küzdőtereken is, téma szerint, de egyszerűen az otthon talált elemek összekombinálásával is. A lényeg, hogy elszabaduljon a káosz, és a rakétavetős kalózok elagyabugyálhassák a legókarral hadonászó gungan-eket, kompenzálásként az Első Motorizált Római Légiótól elszenvedett vereségért… és persze mindeközben jól szórakozzon a társaság. Ez egyébként mind a szabálykönyv megírásakor, mind a szabályok megalkotásakor elsődleges szempont volt.
Amíg a csapat felállítására költhető CP (Creation Point) bírja, bármit építhetünk. Igaz ugyan, hogy nincsenek frakciók, mint más játékokban, cserébe viszont nagyon nagy teret kap a játékos kreativitása, és ha valaki nem átall erre egy kicsit saját zsebéből is költeni, egész profi seregeket lehet összeállítani – még ha ez, legalábbis a játékkal való ismerkedés elején, ellenjavallt is.
Bár a központi cél nyilvánvalóan az ellenséges sereg megsemmisítése, könnyen lehet koncepciót adni egy csatának. Lehet cél: az ellenséges hős elpusztítása (ld. lentebb), adott terület birtoklása „x” ideig, bizonyos tárgy megszerzése, bázis megvédése stb. Ennek is csupán a fantázia szab határt.

Egységek
A játék főszereplője természetesen a legó minifigura, ugyanakkor egységeket építhetünk is, „személyiséggel” felruházva saját robotjainkat, gépeinket, állatainkat, vagy éppen ezek kombinációit. (Maga a legóember CP költsége is igazodik az építési szabályokhoz, azaz kiszámítható oka van annak, hogy önmagában miért is kerül annyiba.)
A játék alapvetően hét funkciót ismer.
Közkatona: Egy bármilyen minifigura, akinek igazi specialitása nincs, használhatja a kezében lévő tárgyakat, vezethet járműveket, felemelhet tárgyakat és adott esetben építhet is – vagy gúnyolhatja az ellenséget és más egyébként haszontalan, ám mókás dolgot cselekedhet. Bármit, amire méretei és végtagjai képessé teszik. Funkciója van a közelharci fegyvereknek méret szerint, rövid- és nagy hatótávolságú fegyvereknek, pajzsoknak és páncéloknak – illetve a misztikus tűzkörnek, amiről nem illik megkérdezni, hogy mit tud, mert még létrehoznak hozzá egy háziszabályt (egyébként semmi értelme, csak díszítőelem).
Pilóta: szintén minifigura, különlegessége, hogy egyszerre vezetheti a járművet, és irányíthatja annak járulékos elemeit (leggyakrabban fegyvereit), mire egy egyszerű közkatona csak külön-külön képes. Némileg képzettebb is, mint átlagos társai.
Parancsnok: Az egyes katonákat egységekbe lehet szervezni, és bár azok önmaguktól is életképesek, bizonyos manőverekhez ennek a figurának a jelenléte szükséges. Ő egy különleges szereplő, értékei is magasabbak az átlagénál, így ezen kívül más feladatokat is könnyebben elláthat, ám ez igazi szerepe.
Hős
: A csapat különleges tagja, akit nem csak képességei, de külseje is a többi fölé emel, azon túl, hogy narcisztikus alkata miatt féltékeny a csapat többi hősére, tehát célszerű csupán egyet-kettőt alkalmazni belőle, mert rosszul hat a moráljára a többi közelsége. A hős igazi lényegét az a felvett szerep adja, ami szerint majd cselekszik a csatatéren. Ez a szerep bármi lehet, bár a szerző szerint, amelyiket még nem játszotta Arnold Schwarzenegger, az nem az igazi. Fő képessége a „Hősi cselekedet”, mely során bármit megtehet, amit az adott szerep lehetővé tesz (némi dobás után, merthogy az ellenség nem fogja elhinni, hogy erre ő képes, hacsak nem elég szórakoztató ahhoz, hogy engedje létrejönni az adott hatást). Elviekben a hős csak a szerephez illő akcentusban szólalhat meg (pl. osztrák, ugye), de ettől talán el lehet tekinteni.
Különleges karakter: A különleges karakter képes varázsolni, Erőt használni, vagy bármit, ami már szinte hősies, de elég hétköznapi ahhoz, hogy szabályt lehessen hozni rá. Rájuk alapvetően egy külön kiegészítő vonatkozik, a cikkem alapjául vett egyszerűsített 2005-ös szabálykönyv nem tartalmazza (ugyanis az első, 2001-es szabályzatot némileg túlbonyolították, ezért szükséges volt egy barátnők és laikusok bevonására alkalmas verzióra is). Sajnos okkal, de előnyére vált a játéknak.
Jármű: bármi, amivel közlekedhetnek a figurák, és amihez vezetőre, pilótára, vagy lovasra van szükség, hogy „működjön”. Efölött szabadon át lehet venni az irányítást, a megfelelő kontrollhelység átvételével.

Kreáció: Minden, ami limitált, vagy teljes akarattal bír, a zombi járókelőtől az óriás rendfenntartó gépezetig (aminek megfékezéséhez aztán a Robotzsaru szükséges). Önmagában is életképes, cselekvő egység, pontköltségét mérete, felszereltsége és intelligenciájának szintje szabja meg. Ezzel ugyanis bárkit, bármit fel lehet ruházni, ahogy az egyes képességeket is lehet javítani bizonyos mennyiségű pontért (viszont innentől már „kreációnak” számít egy normál minifigura is).

Szabályok

Mint feljebb már említettem, most a közönségbarátabb kiadást vettem górcső alá, kezdőknek ideális, sőt szerintem a „nem túl vájtfülüeknek” később is. A szabályokat itt most nem részletezném, mint mondtam, igazából nagy újítás nincs, de egy-két kisebb zökkenőtől eltekintve jól és gyorsan alkalmazható (sőt, adott esetben bizonyos dolgok figyelmen kívül is hagyhatóak, ha ez a koncentrációs szint meghaladja a játékosoktól pillanatnyilag elvárhatót).
Néhány dolog, ami fontosabb lehet:
Statkártya: Egy miniatűr „karakterlap”, amin rajta van az adott egység minden képessége, ami számíthat. Van Cost (adott egység CP költsége), Skill (fegyverhasználat, de különleges, szerepjáték-közelibb esetekben is használható), Move (az egység maximális sebessége, de futni tud külön cselekedetként – inchet használnak,vagy javaslt 1” = 3 cm), Armor (azaz a páncél mentő, ami ha kisebb, mint a sebzés, a figura halott és kész), illetve Specialities (hely a különleges képességeknek).
Állítólag a játék saját honlapján van letölthető üres lap, de én ezt nem találtam meg. Ettől függetlenül egyszerűen reprodukálható.

Kockák: A játék d6-ot és d10-et használ, illetve módosítókat.

WYSIWG: A Brikwars-ban működik a What You See Is What You Get szabály, azaz a járműben lennie kell kezelőpaneleknek, kormánynak, karoknak, és a fegyverek is addig érnek, ameddig (javasolt háziszabályként alkalmazható a csupán a szabályok kijátszása végett,értelmetlenül hosszúra épített fegyverekre a Skill-használati büntetés, -1-2).
Minden rombolható/Építhető: Az egy testet képező egységeken (minifigura, ló, sárkány stb.) kívül minden más alkatrész külön is támadható, elpusztítható, illetve a figurák képesek a környezet tárgyait (főként legókockákat) emelgetni, és ezekből bármit építeni.
Játéktér: A Brikwars-hoz nem szükséges legótábla, sőt, a különféle fordulások (pl. lovas egységek közlekedése) miatt hátrányos is. Persze a teret be lehet szórni tereptárgyakkal, funkciós vagy funkciótlan elemekkel, ízlés szerint. Sajnos ebben az esetben nem árt az óvatosság, ne nagyon mászkáljanak arrébb a kapuk vagy vártornyok. Érdemes megjegyezni, hogy „tereptárgyakkal” rendelkezhet már induláskor a csapat, ha a küldetés úgy kívánja és a CP költség engedi (pl. őrtorony, tetején lézerágyúval), de azért érdemes minden mobilra építeni. Nem túl fair csinálni egy gigantikus atomágyút, majd várni, hogy az ellenség beérjen a lőtávolba, ugyanis nagy az esélye, hogy ebben az esetben az hazamegy.


Nagyjából ez lenne a Brikwars, ami szerintem méltánytalanul alul van becsülve, de persze minden csak annyit ér, amennyit adnak érte. Remélem legalább pár embernek felkeltettem az érdeklődését, és remélhetőleg ez a pár ember rendelkezik is legóval. Minden szabályrendszer megtalálható a játék honlapján, szabadon letölthető, olvasható, használható és módosítható. Ha valakinek van egy kis fölös ideje, önmagában is érdemes beleolvasgatni, sok a humoros megjegyzés, idézet, hangulatilag is nagyon el van találva az egész, nem beszélve arról, hogy Mike Rayhawk civilben valószínűleg grafikus, szóval a körítésre sem lehet panasz.

Akinek meg van kedve, ideje és véletlenül mindez Budapesten, az keressen meg U2U-ban :)
Köszönöm!

 


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához