LFG.HU

strato
ismertetőCimkek

Sine Mora logoMindig is szerettem a shoot ’em up típusú játékokat, talán legfőképp azért, mert látványosak és kihívásokkal vannak tele. A játékos mindig egy hős irányít, aki ellenségek ezrein verekszi át magát, hogy végül szembeszálljon a főgonosszal, aki végzett a családjával, rabigába hajtotta a népét, és/vagy valami más, megbocsáthatatlan vétséget követett el.
Menet közben általában power-upok segítségével, vagy a pályákon összegyűjtött pénz elköltésével fejleszthető a fegyverzet és a páncél, így az egyre nagyobb számban ránk zúduló ellenfelekkel végig fel tudjuk venni a versenyt.
Persze ahhoz, hogy a játék végére érjünk, ki kell ismernünk a pályákat és a rajtuk felbukkanó ellenfeleket, és ügyesen kell kerülgetnünk a felénk záporozó lövedékeket, miközben mi magunk minél több ólmot, lézernyalábot és rakétát juttatunk célba.
A nagyobb útszakaszok végén meg kell küzdeni a helyi alvezérekkel is, akiket csak a megfelelő taktikával és időzítéssel lehet hidegre tenni. Természetesen a legnagyobb kihívást szinte mindig, az utolsó főellenség jelenti, ha egyszer sikerül eljutni hozzá…

A Sine Mora egy ilyesmi játék, melyet a magyar Digital Reality fejlesztett a japán Grasshopper Manufacture-rel karöltve. Azért használtam az ilyesmi szót, mert nem követték szóról szóra az ősi shmup receptet; bizonyos összetevőket a saját szájízűk szerint dolgoztak fel.

A recept alapja mondhatni klasszikus: A játékos egy repülőgépet irányít, mellyel többnyire balról jobbra haladva dönti romba a rátámadókat. Bár a golyókat csak a képernyő által meghatározott síkban tudjuk kerülgetni, ez a sík valójában egy szépen lemodellezett háromdimenziós téren vonul végig (ezt a fajta megoldást nevezik a bennfentesek 2,5D-nek).
A harmadik tengely felé főként az egyes szakaszok közötti átvezető animációknál illetve a főellenségeknél mozdul el a kép, hogy más szögből is meg tudjuk sorozni őket, de sokszor az egyszerű ellenségek is ötletesen az előtérből vagy a háttérből indulva kerülnek egy síkba velünk.

Bullet Hell

Itt épp még nincs is olyan sok lövedék a képernyőn...

Ha a játékot be kellene sorolnom a shoot ’em up valamelyik alfajába, akkor talán a beszédes nevű bullet hellt választanám. Ez nagyjából annyit tesz, hogy ha nem is feltétlenül egyfolytában, de vannak helyzetek, amikor a képernyőt szó szerint megtöltik az ellenséges lövedékek, amiket csak az igazán profik tudnak mind elkerülni. A Sine Morában néhány húzósabb helyzetet leszámítva ez inkább csak magasabb nehézségi fokozaton jellemző.

Azért nem reménytelen a helyzet a kezdők számára sem, mert a játékban lehetőség van az idő gombnyomásra történő lelassítására. Ezt addig tehetjük meg, amíg a vonatkozó jelzőcsík el nem fogy, de felszedhető power upok képében újratölthetjük ezt a képességet.
A repülőnk elsődleges fegyverét jó szokás szerint szintén power upokkal fejleszthetjük, míg a másodlagos tömegpusztító fegyverünkhöz csak néhány töltet áll rendelkezésünkre. Ha az előbbivel módszeresen pusztítjuk az ellenséget, akkor szépen lassan növekszik a pontszorzónk, amit viszont a másodlagos fegyver használata lenulláz, szóval ez utóbbit csak végszükség esetén érdemes bevetni.

Az ütközéseket és sérüléseket a nyilvánvalón kívül azért is érdemes elkerülni, mert ilyenkor az elsődleges fegyver power upjait “elejti” a repülőnk, és ha nem szedjük gyorsan össze őket, akkor kénytelen vagyunk alap tűzerővel folytatni a pályát.
Ami az életerő rendszert illeti, a nyilvánvaló az lenne, ha a sérülések hatására a gépünk egyszer csak tönkremenne, itt ez azonban másképp van. A Sine Morában minden pálya teljesítésére adott időmennyiséget kapunk. Ha sérülünk, az időnk gyorsabban fogy, így ha nem vagyunk elég ügyesek, nem juthatunk el a pálya végéig. Időt persze visszanyerni is lehet egyrészt power upok képében, másrészt az ellenfelek lepuffantásával. Célszerű hát mindent levadászni, ami szembejön.

Characters

A Sine Mora szereplői

A játékot négy különböző módon lehet játszani. A Story módban értelemszerűen egy történetet játszhatunk végig, melyben térben és időben is ugrálva több karakter és két háborúskodó nemzet életébe nyerünk bepillantást. Lényegében két egymástól független bosszúhadjáratot követhetünk végig. A játék befejezése eltér a különböző nehézségi fokozatokon.
Érdekesség, hogy a kiválasztott nyelvtől függetlenül minden szinkronhang magyar. A szereplőknek olyan ismert nevek kölcsönzik a hangjukat, mint Menszátor Magdolna és Szersén Gyula. (A magyar szinkron kicsit szókimondóbb, mint az angol szöveg, szóval a szülők figyeljenek oda, ha a gyerek a Sine Morával akar játszani.)

A másik három mód az Arcade, a Score Attack és a Boss Training lényegében a Story módban megismert és unlockolt pályák és főellenségek újrajátszása különféle megkötésekkel, változtatásokkal és célokkal.

Rovásírás

Milyen különös írást használnak errefelé. ;)

A Sine Mora egy tisztességesen összerakott, bullet hell típusú shoot ’em up. Pontosan azt teljesíti, amit ezek alapján elvárhat az ember tőle (különösen nehezebb fokozaton). A története érdekes, és a különböző módokkal illetve nehézségi fokozatokkal elég jó a játék az újrajátszhatósági faktora is.
A megjelenés szerintem szép lett. Látszik, hogy a grafikusok sok munkát fektettek a játékba. Ha túlzottan nem is használja ki a játék a harmadik dimenzió adta lehetőségeket, látványos, ahogy például az ellenséges hajók a háttérből úsznak be a csatatérre, illetve egy-két főellenségnél is jópofa megoldásokat építettek rá.

A játék tavaly márciusban jelent meg először Xbox 360-ra, amit novemberben követett a Steames PC kiadás. Kicsivel később érkezett a PlayStation 3 port, végül a sort az idén megjelenő Android és iOS verziók zárják.
Jelen ismertető a PC-s verzió alapján íródott.

Idén már többször volt akcióban a Steamen és a Green Man Gamingen is. A cikk megjelenésekor épp a Humble Weekly Sale keretében lehet olcsón hozzájutni. Akár $1-ért a miénk lehet a Tropico 3 és a szintén Digital Reality által készített Skydrift kíséretében.

Concept vs. reality

Koncepció és megvalósulás


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához