LFG.HU

HammerTimeCafe
flyinghair
Interjúk, ismertetőCimkek

A magyar társasjáték-kiadás jelenéről nem csak vitafórumot indíthatnánk, de talán egy egész könyvet is szentelhetnénk a témának. Kezdve a korábbi szocialista berendezkedés jelenre gyakorolt hatásától, a fogyasztók tájékozottságán és árérzékenységén keresztül egészen a kiadók felelősségéig  elemezhetnénk sok adatot, mutatót és statisztikát. Egy szónak is száz a vége, a magyar társasjáték-kultúra elmarad nem csupán a németekétől vagy a franciákétól, de több kelet-európai országétól is, gondolok itt elsősorban a lengyelekre és a csehekre. Mindezek ellenére az utóbbi években azért felsejlik a fejlődés köszönhetően főleg Magyar Társasjátékos Egyesület tevékenységének. Azt is elmondhatjuk, hogy évről-évre egyre több társas jelenik meg magyarul a boltok polcain, hála a néhány magyar kiadónak. Azonban egészen ritka, ha magyar szerző játékára bukkanhatunk.
Pár hete örömmel írtam a hírek között Hegedűs Csaba Sárkánytojás c. szerzeményéről és most gyakorlatilag a semmiből – épp mint egy tengeralattjáró – felbukkant az Alarm! U-Boot! is. Mivel itthon a gamerkörökben sokan a játék létezéséről sem tudnak, megkerestem a kiadó Best-T.A.G. Games-t a III. Pécsi Társasjáték Kiállítás és Vásáron, ahol Soós Balázs Norbert örömmel válaszolt a kérdéseimre.

Azok kedvéért, akik idehaza még nem hallottak rólatok – és gyanítom, ők vannak többségben -, hogyan jellemeznétek pár mondatban az Alarm! U-Boot!-ot? Kik a játék célközönsége?

beláttuk, hogy 1 játszóhely nem elég és reggelre átépítettük a standot

Az Alarm! U-Boot! várja a játékosokat - fotó: Best-T.A.G. Bt.

Az Alarm! U-Boot!-ot eredetileg azoknak a 8-14 éves fiúknak szántuk, akiknek a családi társasjátékok nem elég izgalmasak és a hosszú előkészület, az elnyúló játékidő inkább elveszi a kedvüket a társastól, ahelyett hogy újabb játékra sarkalná őket. Ráadásul míg a felnőttek megszerveznek maguknak egy-egy olyan estét, napot, amikor összejönnek öten-hatan, a gyerekek – gondolok itt a testvérekre, a szomszéd srácokra, iskolai barátokra – többnyire ketten vannak és sajnos a hagyományos társasjátékok kettesben tényleg nem az igaziak. Az U-Boot-ot ezeknek figyelembevételével terveztük, teszteltettük és a tapasztalatok azt mutatják, hogy jól gondolkodtunk. Ugyanakkor a visszajelzések alapján világossá vált, hogy a férfiak éppen úgy igénylik az ilyen típusú játékot, mint a gyerekek, aminek bizonyára megvan a pszichológiai magyarázata, de ezt a területet tovább már nem kutattuk, hanem egyszerűen megállapítottuk, hogy az Alarm! U-Boot! egy igazán fiús játék, ami tökéletes mind a srácoknak, mind pedig a férfiaknak.

Erre a felismerésre alapoztuk a marketingstratégiánkat is, amivel azonban sok hölgy nem ért egyet. Sok próbajáték valóban azt mutatja, hogy a nők nagyon ügyesek a játékban, mert míg a férfiak szenvedélyből játsszanak az Alarm! U-Boot!-tal, és folyamatosan kockáztatnak, addig a hölgyek sokkal jobban átlátják a helyzeteket, és lényegesen taktikusabbak a férfiaknál. Ha ezeket a hölgyeket kérdezed, akkor általában azt a választ kapod, hogy ez egy nagyon okos és taktikus játék. Szóval fogalmazzunk úgy, hogy amíg nem próbálod ki a játékot, addig a címe (Riadó! Tengeralattjáró!) és a grafikája miatt egy háborús, lövöldözős, fiús társasnak gondolod, aztán ha már benne vagy, akkor nem foglalkozol azzal, hogy fiú vagy-e vagy lány: csak a játékra figyelsz, és járatod az agyadat. Tulajdonképpen ez is volt a cél.

Az alkonyi fénybe boruló dobozon a játék címén kívül csak a kiadó neve található, a nemzetközi gyakorlattal ellentétben azonban nincs nyoma a szerzőnek. Ki vagy kik állnak a játék mögött?
az első látogatók

A szerző bemutatja a játékot - fotó: Best-T.A.G. Bt.

A társasjátékok szerzői, akárcsak azok kiadói ma már előre tudják vetíteni a játék sikerességét. Erre jó pár példa felhozható, hiszen a nagy kiadók és a már ismert tervezők játékai szinte kivétel nélkül nagy sikernek örvendenek. A gémerek már alig várják, hogy kipróbálhassák és hazavigyék még akkor is, ha az alapgondolat, a játéklogika már rég lerágott csont és a kiadók csak arra mennek rá, hogy még egy bőrt lehúzzanak a játékról. Tulajdonképpen ez így is van rendjén. A szerző nevének a dobozon való feltüntetése így reklámérték a kiadónak és elismerés a szerzőnek.

Ugyanakkor saját kiadás esetén ezek a szempontok már nem olyan hangsúlyosak. Nekem az jelenti az elismerést, ha a kiállításokon, vásárokon, fesztiválokon elismerő szavakat hallok, és látom, hogy az emberek jönnek, játszani akarnak vele, majd pedig kortól és nemtől függetlenül elveszítik időérzéküket, hirtelen nem kell sietniük sehova.

Az, hogy Best-T.A.G. Games szerepel a dobozon mint kiadó és nem Soós Balázs Norbert, az tulajdonképpen számomra mellékes. Ha tetszik a játék és a kiadó nevével kötöd össze, akkor közelebb állsz az igazsághoz, mivel a kiadó mögött a családunk áll, és a sikerekért nem csak én tettem sokat, hanem ahhoz az egész család kellett. Az, hogy a játék alapötlete tőlem származik, az csupán egy dolog.

Ha már szóba került: Honnan jött a játék ötlete? Volt olyan társas vagy egyéb játék, ami különösen inspirált, mint szerzőt?

Az Alarm! U-Boot! alapötletét egy egyszerű online játék adta, ami hihetetlen módon lekötötte 7 és 9 éves fiaink figyelmét. Felnőttként nem értettem, hogy egy egyszerű játék hogyan lehet ilyen nagyszerű. Ennek az ellentmondásnak a kutatása indított el a játékhoz vezető úton. Kellett egy kis idő, amíg megvilágosodtam és megértettem, hogy az igazán jó játék egy gyerek szemében az, ami egyszerű, gyorsan el lehet kezdeni, könnyen megjegyezhetőek és logikusak a szabályai, kevesen is lehet játszani, nem tart sokáig, viszont látványos és mozgalmas. Ha el tudjuk érni, hogy a játék legyen maga az élmény, és ne a győzelem legyen a legfontosabb cél benne, akkor a játék sikerre van ítélve. Úgy vélem, hogy elsősorban ez a felismerés tartott hosszú ideig.

3 játszóhellyel is hamar megteltünk játékosokkal

Érdeklődő felnőttek - fotó: Best-T.A.G. Bt.

Miután a fenti szempontok megfogalmazódtak, azt kezdtük el vizsgálni, hogy milyen elemek összeválogatásával lehet ezeket a célokat elérni. Így jött a sakk alapú kezdő felállás, ami miatt sokan a sakk egy modernebb formájára gondolnak. Ugyanakkor nyomokban rá lehet ismerni a kő-papír-olló „körbeveréses” logikájára is, ami meg van fűszerezve a dobókocka kiszámíthatatlanságával és egy egyszerű, blöfföléssel egybekötött memóriajátékkal is. Ezekben mind az a közös, hogy régről ismert és gyerekek által nagyon kedvelt játékok. Ezeket az elemeket olyan mértékben ötvöztük, hogy egy gyorsan tanulható, de mégis fordulatos játéklogika lett belőle, ami a party végéig fenntartja a végső győzelem esélyét. Azonban a játék során a győzelemre szinte sosem koncentrál a játékos, mivel olyan apró, játékközi sikerek vannak beépítve, ami felér egy-egy győzelemmel. Azt is mondhatnám, hogy a játék során mindkét fél rengetegszer nyer és a végső győzelem csak azt jelzi, hogy véget ér a partí. Hogy ez mennyire így van, azt az is bizonyítja, hogy sokszor a gyerekek még akkor is tovább játsszák az Alarm! U-Boot!-ot, amikor már valamelyikük megnyerte.

A játék alaplogikájának megszületése után rengeteg tesztelés következett. Teszteltettünk fiúkkal, lányokkal, fiatalokkal, idősekkel, és igyekeztünk minden apró megjegyzést beépíteni a játékba. Azt is mondhatnám, hogy bár az alapgondolat tőlem származik, rengeteg ember csiszolta ilyenre. Külön köszönet nekik érte.

Mennyi ideig fejlesztettétek?

Ha a felismeréstől számítanám a fejlesztést, akkor azt mondanám, hogy valamivel több, mint 12 hónap.

Ma Magyarországon társasjáték-készítő vállalkozásba fogni nem kis döntés. Már az elejétől fogva is saját kiadóban gondolkodtatok?

Azt hiszem, hogy mindenki úgy kezdi, hogy először kitalál egy játékot, majd arról álmodik, hogy felfedezi egy neves kiadó. Vannak, akik továbblépnek és fel is keresnek néhányat, akik ritka kivétellel hosszú hónapokig megvárakoztatják az embert, majd közlik vele, hogy köszönik, de nem illik bele a játék a cégük arculatába.

Mi úgy gondoltuk, hogy a kiadóknál is csak emberek ülnek, ők is tévedhetnek, vagy csak egyszerűen rossz napjuk lehet, amikor ítéletet mondanak a játékunk felett. Jellemzően azonban az emberek nemcsak egy félék, azaz lehet, hogy valakinek nem tetszik a játékod, de attól még rengetegen lesznek olyanok, akiknek viszont kedvencük lesz és éppen ezt keresték. Egyszóval belevágtunk. Összeszedtük a szükséges információanyagot és nekiálltunk önállóan megvalósítani a játékot. Ha most abbahagynánk, már elégedettek lehetnénk, hiszen annyi pozitív visszajelzést kaptunk, hogy már ezért megérte belevágni.

Érdekes, hogy a játékot nem regisztráltátok a BoardGameGeek.com adatbázisába. Pedig manapság ez a leggyorsabb út a nemzetközi porond és sok magyar játékos eléréséhez. Tudatosan kerültétek ezt a fórumot, vagy egyszerűen csak elmaradt?
a játékban nem volt megállás, szinte sosem volt üres asztalunk

Esseni nagyüzem - fotó: Best-T.A.G. Bt.

Való igaz, hogy a BGG-s regisztráció nagyon jó hatással van a játékok megismertetéséhez. Ugyanakkor mi már a kezdetek óta az esseni bemutatkozásra készültünk, mivel úgy éreztük, hogy személyes jelenlétünkkel egyszerre mutathatjuk be a játékunkat, szerezhetünk rajongókat és építhetünk új üzleti kapcsolatokat. Kezdetektől fogva a személyes közönségtalálkozókat helyeztük előtérbe és továbbra is meg vagyunk győződve arról, hogy a mai, számítógép és internet alapú világban az emberek nagyra értékelik ezt a kapcsolattartást. A BGG nekünk túl személytelen, mi egy ember alapú világban szeretünk játszani. Ettől függetlenül valószínűleg eljutunk oda is, hogy a BGG-n regisztráljuk a játékot, de a leggyorsabb, legkényelmesebb út túl könnyű. A valós sikerekért meg kell dolgozni.

BGG-s bejegyzés nincs, de Essenben ott voltatok. Ez a város az európai társasjátékozás fellegvára. Hogyan jutottatok el odáig, hogy ott is bemutathattátok játékot? Mi kell ma ahhoz, hogy megjelenhess ott a játékoddal, mint kiadó?

Az esseni SPIEL’13 kiállításon jelen lenni nemcsak látogatóként, de kiállítóként is fantasztikus dolog. Talán nem túlzás kijelenteni, hogy ez minden kicsi kiadó álma, és ezzel így voltunk mi is. Első alkalommal sok-sok előkészítő munka, kutatás, telefonálás és levelezés szükséges a kijutáshoz, de az élmény páratlan. Amit nagyon hiányoltunk az az, hogy sem Magyarországon, sem pedig az interneten nem igazán találtunk olyan tudásforrást, amit felhasználva megkönnyíthettük volna a felkészülésünket. Essenbe többnyire látogatóként jut ki a magyar ember, illetve amennyiben kiadótól megy, az előkészítő munkába akkor sincs bevonva, hiszen az anyacég intézi a háttérszervezést. Kiállítóként nagyon sok szempontot kell mérlegelni. Ha nincs helyismereted vagy segítséged, akkor nagyon sokba  kerülhet egy ilyen nemzetközi kiállítás. Mindig fontos a rugalmasság, mert sok a kiállító, nagy a konkurencia, és sosem tudhatod, hogy a többiek mivel rukkolnak elő. Ha azt akarod, hogy felfigyeljenek rád, akkor nem árt, ha rögtönözni tudsz és a magad javára tudod fordítani a helyzetet.

Egyszóval az út gyakorlatban és átvitt értelemben is hosszú volt Essenig, de a sok előkészületet és szervezést mindenképpen ellensúlyozta a sok külföldi baráti és szakmai kapcsolat, na meg persze a közönség visszajelzése. Azt gondolom, hogy annyi ember nem tévedhet…

Tehát kijelenthetjük, hogy elégedett vagy a játék fogadtatásával?
nem csak játékosunk, de rengeteg nézőnk is volt

Nagy az érdeklődés - fotó: Best-T.A.G. Bt.

Az U-Boot fogadtatása nagyon pozitív volt. Már az első napi tapasztalatok is kedvezőek voltak, és ez a hét vége felé egyre inkább fokozódott. Játszóasztalaink számát háromra kellett emelnünk, de még így is gyakran előfordult, hogy sorban állás alakult ki nálunk a játéklehetőségéért. Az új és kis kiadók között nagyon jól szerepeltünk. Voltak olyan standok is, ami előtt csak elmentek az emberek, vagy csak nagyon halovány volt az érdeklődés. Nálunk állandóan és folyamatosan pörgött a játék.

Mi a helyzet az Alarm! U-Boot! nemzetközi kiadásával? Sikerült esetleg egyezségre jutni Essenben egy európai vagy amerikai kiadóval? 

A nemzetközi kiadás még nagyon távol áll tőlünk. Folyamatosan tárgyalunk német nagykereskedőkkel, amit mi szintén sikernek értékelünk, de akkora nyomás azért nincsen rajtunk, hogy mindenképpen megállapodjunk. Az esseni vásár azonban mégis inkább az új játékok piacra dobásáról és a közönségtalálkozóról szó. A beharangozott újdonságok itt kaphatóak először. Ráadásul az ember itt nemcsak megvenni tudja őket, hanem még vásárlás előtt ki is próbálhatja azokat.

Visszatérve a nemzetközi kiadásra az igazán szakmai kiállítás Nürnbergben lesz 2014.  január végén. Ide már magánszemélyek nem jöhetnek, csak gyártók, kiadók, kereskedők és szerzők kapnak jogosultságot a részvételre. Ilyen vásár ezen kívül csak három van még a világon: január elején Hong Kongban, márciusban Moszkvában, illetve Mumbaiban szeptemberben. Ha rajtunk kívül még kint lesz valaki Nürnbergben Magyarországról, akkor üzenjük neki, hogy a H3A / A-01-es standon szívesen látjuk!

És milyen tapasztalatokkal tértetek haza a bécsi Spielfest-ről?

Már a kijutásnak is sztorija van, mert éppen Essenben jött oda hozzánk Dagmar de Cassan, a Bécsi Játékfesztivál főszervezője és egyszerűen közölte velünk, hogy szeretne bennünket 2 hét múlva Bécsben látni. Mondta, hogy mindent ad, ne legyen gondunk efelől, de legyünk ott. Nagyon jó barátságot kötöttünk Dagmarral, aki egyben az Osztrák Játékmúzeum vezetője is és úgy néz ki, hogy örökös meghívást kaptunk valamennyi általuk szervezett rendezvényre legyen az Ausztria bármelyik részén.

A Bécsi Játékfesztivál pedig lényegében megerősítette az esseni tapasztalatainkat: nagyon sokan kipróbálták az U-Boot-ot, nagyon sok új rajongót szereztünk és sok srácnak felkerült a karácsonyi kívánságlistájára. A másik megerősítés pedig az volt, hogy az emberek társas lények és egy-egy személyes beszélgetés sokkal többet ér a legjobb reklámnál. Ha ott vagy, akkor még úgy is üzleti kapcsolatokat fogsz építeni, ha eredetileg nem is az volt a célod. Örülök, hogy meghívtak bennünket, de annak még jobban, hogy el is mentünk.

Mi a helyzet a hazai disztribúcióval? Jelenleg csak a honlapotokon keresztül rendelhető a játék. Terveztek megjelenni a hazai szakboltok polcain és más játékboltokban is?

a felnőtteket éppen úgy megfogta a játék, mint a srácokat

Bécsi érdeklődők - fotó: Best-T.A.G. Bt.

A Regio játékboltok már forgalmazzák a játékot, ami kezdetnek azért nem rossz. Ahogy az emberek folyamatosan hallanak rólunk, ahogy egyre többen megismerik a játékot, úgy egyre növekszik azon boltok száma is, ahol elérhető már az Alarm! U-Boot!. A játék megálmodása, megvalósítása, az engedélyek beszerzése egy dolog, a kiadás, a népszerűsítés és az értékesítési hálózat kiépítése pedig egy másik. Rajta vagyunk, de be kell látni, hogy mint mindenre, erre is kell időt hagyni, nem szabad türelmetlennek lenni.

Ha saját kiadóba fogtatok, akkor gondolom további játékok kiadását is tervezitek. Vannak már új saját ötletek, netán más hazai tervezők játékait is figyelemmel kíséritek?

Igen, természetesen, de azért nem lehet fejjel a falnak rohanni. A jövőt illetően tervben vannak saját játékötleteink is, mint a 4 fős Alarm! U-Boot! és az U-Boot úti változata, mert azt tapasztaltuk, hogy ezekre már most is lenne igény. Aztán különböző készültségi fokban vannak igazi családi társasjátékaink is, és az U-Boot-nál még egyszerűbb, de hasonlóan élvezetes, kimondottan gyerekjátékaink is. Ezek megvalósítása egyrészt időigényes, másrészt az anyagi forrásainkkal is jól kell gazdálkodni. De hát hosszú távra tervezünk, remélem jó pár évtized áll még előttünk, azaz nem kell kapkodnunk.

Viszont eddigi utunk során több olyan magyar és külföldi játékszerzővel is találkoztunk, akiknek a játéka már kiforrott, igen előrehaladott állapotban van. Könnyen elképzelhető, hogy a jövőben velük együttműködve mutatunk be új játékokat mind a magyar, mind pedig a külföldi nagyközönség részére.

A III. Pécsi Társasjáték Kiállítás és Vásár után hol találkozhatnak veletek legközelebb a játékosok?

A III. Pécsi Társasjáték Kiállítás és Vásár után szinte azonnal megyünk a következő állomásunkra, hiszen a következő hétvégén már Budapesten leszünk a Társasjátékok Ünnepén. Ha azonban időközben az ország más részéből is kapnánk meghívást, akkor oda is szívesen elmegyünk, azaz a menetrend szinte naponta bővülhet, változhat.

További sok sikert kívánok nektek, és köszönöm az interjút!

Alarm! U-Boot! taktikai táblás társasjáték

A beszélgetést követően volt lehetőségem kipróbálni az Alarm! U-Boot!-ot, következzen a játék bemutatója.

Mi van a fedél alatt?

Kezdőlépések - fotó: Hauszknecht Imre

A  felemelve a doboztetőt egy alkonyatba boruló játéktáblát találunk, egy dobókockát illetve jó pár hajó és fegyverlapkát a két játékos részére. A játék dizájnját tekintve leginkább funkcionálisnak mondható.  A lapkákat letisztult számítógépes grafikák díszítik, amelyek a tengeri járművek képei mellett az általuk használt fegyvert is ábrázolja. A játék darabjai egyébként masszív kartonból készültek, így minőségre egyáltalán nem lehet panaszunk. Az, hogy én szívesebben mozgatnék műanyag hajókat a táblán, már az egyéni problémám.

Milyen a motor?

A játék szabályai meglehetősen egyszerűek. A party kezdetén mindkét résztvevő  lehelyezi 14 darab tengeri járművét (6 tengeralattjáró, 4 romboló, 2 aknaszedő és 2 csatahajó)  a 8×8 mezőből álló tábla hozzá közelebb eső első két sorában, illetve mindketten kapnak 10 aknát, 6 vízibombát, 12 torpedót, 4 ágyúlövedéket. Hogy melyik hajó honnan indul, azt mi döntjük el. A sakkhoz hasonló indulóállapot centrumában (gyakorlatilag a király és királynő helyén) terpeszkedik a mozdulatlan anyahajónk. A játék célja, hogy az egyik csatahajónk segítségével – nagyjából 40 perc játékidő alatt – bevigyünk egy találatot az ellenfél vezérhajójának, ezzel megnyerve a csatát.

Amikor ránk került sor dobunk a 6 oldalú kockával, amelynek két-két 1-es, 2-es és 3-as számozású oldala van. A gurított érték lesz az adott körben a felhasználandó akciópontunk. A cselekvés előtt azonban lehetőségünk van aknákat lehelyezni a játéktér bármely üres mezőjére. Tíz töltetünk fele éles, a maradék öt akna viszont hamis, ami csak akkor derül ki, ha a rálépünk a mezőre. Ezután választunk egy hajót, amire el kell költenünk a dobott akciópontjainkat. Ezek a következők lehetnek:

  • Haladás előre egy mezőt
  • Fordulás valamelyik irányba 90°-ot
  • Támadás

Thinking sinking - fotó: Óvári Csaba

Mozogni mindig menetirányba tud egy hajó, és nem úszhatunk át egy másik hajó felett, kivéve a romboló, amely a támadáskor egy ellenséges tengeralattjáró mezőjére léphet. Illetve rámozoghatunk aknára is, amit ilyenkor  felfordítunk. Ha éles akna volt a járművünk elpusztul, ha vakna – elnézést, ezt nem hagyhattam ki -, akkor csak a token kerül le hajónk épségben marad. Minden hajónak egy életerőpontja van és mindegyik más-más egységek ellen használható: A tengeralattjáró minden fajta ellenséges járművet elpusztít, ehhez azonban közvetlenül mellőle menetirányba kell tüzelnünk rá, és el kell költenünk egy torpedót. A romboló tengeralattjárót pusztít, ehhez át kell úsznunk tengeralattjáró fölött és el kell költetnünk egy bombát. Az aknaszedő nem támad meg senkit, viszont aknára úszva felszedi azt. A csatahajó pedig bármelyik víz feletti járműre tüzelhet, nem csak menetirányba, és akár 3 távolságra is. Ilyen esetben a támadás akciópont-költsége megegyezik a távolsággal. Hatékony a csathajó, de csak 4 ágyúlövedékünk van, így nem árt spórolni, hiszen ez az egyetlen fegyver, amivel elpusztítható az ellenfél anyahajója. Ha az ágyú lövedék elfogyott vagy kilőtték mindkét csatahajónkat, akkor már csak döntetlenre menthetjük a játékot.

Milyen játék az Alarm! U-Boot! ?

Egyetlen partyval a hátam mögött azt mondom, hogy tetszetős. A játéknak megvan a maga taktikai mélysége, tehetünk elterelő hadműveleteket és ügyes lépésekkel csapdába csalhatjuk az ellenfél hajóit, ráadásul  nem árt okosan gazdálkodni az fegyverarzenállal sem. Egy gamer épp úgy megtalálja benne a kihívást, mint egy kisebb gyermek és az egyszerű szabályok miatt gyakorlatilag tényleg bárki bevonható a játékba.
Az Alarm! U-Boot! egyetlen negatívuma a dobókocka. Amíg a játék elején nem igazán számít, hogy hány akciónk van, addig a végkifejletben már egyáltalán nem mindegy, hogy ki hányast gurít, és bosszantó lehet, hogy egy órányi kiegyenlített játék után végül két szerencsétlen dobáson múlik a győzelmünk. Ahogy a tegnapi játszótársam felvetette, tapasztalt játékosok esetén talán jobb lenne, ha mindenkinek lenne 6 kártyája két egyes, két kettes, két hármas, amiket körönként játszanak ki a játékosok, és ezek csak akkor kerülnek vissza a kezünkbe, ha mind a hatot kijátszottuk. Így 6 kör alatt mindenkinek ugyanannyi akciója lenne. Ezek a lapok akár otthon is legyárthatóak. A dobókocka jótékony hatása viszont, hogy kiegyenlítheti a játéktudásbeli különbséget egy kisebb gyerek és egy rutinos felnőtt között. Összességében a játék élvezetes, gondolkodtató, így azt javaslom, akinek lehetősége van, próbálja  ki bátran a tengeralattjárók csatáját!

A fotók többsége, a borító és egyéb grafikák a játék honlapjáról származnak, a cikkben való felhasználásukhoz hozzájárult a Best T.A.G. Bt. 

U-Boot tengeralattjáró


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához