LFG.HU

HammerTimeCafe
Urban
ismertetőCimkek

Akik olvasták anno a Dragon fantasy és szerepjátékos magazint, emlékezhetnek a Kincseskamra rovatra, melyben a két író, Labrys és Apokrif együtt ismertetett különféle műveket. Ebben az írásunkban ennek a kevésbé elterjedt cikkformátumnak állítottunk emléket, hogy minél több nézőpontból megvilágíthassuk a témánkat: az online történő szerepjátékot.  – A  szerzők.

Internetes szerepjáték? Mi köze ennek az MMORPG-khez és a fórumos szerepjátékokhoz?

  • Adamssohn: Az internetes szerepjáték távolról sem azonos az MMORPG-vel, vagyis a nagyon sok szereplős online szerepjátékkal. A legnagyobb különbség az, hogy nem egy PC játékkal játszol más emberekkel, ahol a döntéseid előre lemodellezettek és csak a készítők által elkészített keretek között mozoghatsz. Internetes szerepjátéknál jóval kevesebben vagytok, és szavaitokkal, cselekedetekkel jóval nagyobb a ráhatásotok a mesélő által elétek tárt világra.
  • Urban: Hagyományos RPG-ről, “asztali” szerepjátékozásról van szó, egyszerűen csak interneten keresztül, ezért sincs még önálló, rögzült neve a dolognak. Ugyanúgy élőidőben zajlik, azaz nem fórumos szerepjátékról beszélünk, de nem is chat alapúról (ami ugyanakkor jól jöhet játék közben a titkos üzengetések megoldására). A felek korábban csak hallhatták egymást és így játszottak, de ma már videókonferenciák és közös rajztáblák is könnyűszerrel használhatóak, így valódi perspektíva lett az ilyen játék.

 Miben másabb ez az asztali játéknál?

  • Adamssohn: Természetesen nem képes pótolni az asztal mellett összegyűlt baráti társaság érzését, a többiekkel megosztott rágcsálnivaló és süti nemes gesztusát, valamint a technika ördöge mindig képes megtréfálni a résztvevő feleket. De ezektől eltekintve ez a legkiválóbb módja a játékosok között meglévő távolság áthidalásának, és így bármikor leülhetünk pár órát játszani hasonló gondolkodású emberekkel, akikkel egyébként nem találkozhatnánk! Nagyon jó pont még a különböző alkalmazások interaktivitása, így megfelelő készüléssel rengeteg képpel, feljegyzéssel tehetjük játékosaink számára színesebbé a játékalkalmat és ha van türelmünk, sokkal színesebb, profibb térképeken vezethetjük le a csatákat a játékosok és az épp kiirtásra váró szörnyek között. Összességében, amit esetleg az élő hangulat hiánya miatt elvesz, azt a rengeteg letölthető és alkalmazható anyagok lehetőségével vissza is adja ez a felület.
  • Urban: Csak megerősíteni tudom a fentieket. Élményeink miatt legtöbbünknek az egész napos kalandok, az egy társaságban levés szorosan egybefonódott a szerepjátékozás érzésével, pedig ez nem szükségszerű kapcsolat. Amikor először kipróbáltam online a dolgot, kicsit tartottam attól, hogy milyen lesz, de megkönnyebbülve tapasztaltam, hogy a kamerakép miatt sokkal kisebb a hiányérzetem, mintsem vártam. Cserébe olyan játékokhoz, amelyeknek nagy az eszközigénye, olyan szintű segítséget nyújthat néhány alkalmazás, amely asztalnál elegánsan kivitelezhetetlen (pl. térkép esetén fog of war).

 Miképpen működik a dolog?

  • Adamssohn: Sok felszerelés nem kell hozzá, ideális esetben rendelkezel is már velük: egy mikrofonos fülhallgató (a statikus zajt és egyéb zavaró tényezőket jobban megszűri mintha csak a webkamera mikrofonját használnád) és ideális esetben egy webkamera a személyesség teljesebbé tételéhez. Papírra és dobókockára sincs feltétlen szükség, hiszen mindent lehet a számítógépen vezetni és több kiváló kockagurító program, alkalmazás létezik.
  • Urban: A mikrofon mellett a fülhallgató is nagyon fontos, egy bevisszhangzó  résztvevő tönkreteheti a többiek élményét. Többféle alkalmazás is használható a dologra. Érdemes még az első játék előtt letesztelni, hogy működik-e a kép és a hang a választott alkalmazásban, mert mi az első alkalmakkor rengeteget szívtunk ezzel.

 Tudnátok példákat mondani ilyen alkalmazásokra?

  • Urban: Az egyik legfapadosabb, de legősibb módszer a Skype-on vagy más hasonló alkalmazáson keresztül történő játék, ahol halljátok egymást és ennyi. Ez persze igénytől függően kiegészíthető közös kockadobó honlappal és közös rajztáblás oldallal. Én a Roll20 vélt bonyolultsága miatt majdnem egy egész kampányt ebben a hármas kombinációban vezettem le, mire rájöttem, hogy utóbbin az egész kábé negyed óra alatt beállítható (és még jobb is). A Google+ Hangouts alkalmazás pedig az ingyenes videokonferenciák lehetősége miatt a legideálisabb megoldás, ha nincsenek bonyolult igényeink. Persze léteznek más alkalmazások is, de azokat nem ismerem mélységében.
  • Adamssohn: A Roll20 a legelterjedtebb felület internetes szerepjátékra manapság. Van beépített videókonferencia rendszere is, de az nem igazán megbízható. Hatalmas előnye viszonyt, hogy lehet használni a Google+ Hangouts alkalmazás részeként is, így amit a Roll20-n létrehozol, importálhatod a Google+-on vezetett játékodba, ötvözve a két alkalmazás erényeit, többek közt a stabil videokonferenciát a hasznos kis funkciókkal.

Miért olyan jó ez a Roll20?

  • Adamssohn: A Roll20-ben az a zseniális, hogy egy helyen tudsz minden dolgot menedzselni mind mesélőként, mind játékosként, legyen szó a kampány térképéről, az aktuális harcról, a játékosoknak adott handoutokról vagy a kockadobásról. Még kampánynaplót is vezethetsz itt, ha úgy gondolod, bár én ilyen tekintetben a blogos formátumot preferálom. Egy jelképes összegért (havi 5 dollár) a következő bónuszok is járnak: jelentősen nagyobb tárhely a saját képi anyagok, térképek feltöltésére (100MB helyett 1000MB), reklámmentesség (alapvetően nem zavaróan sok a reklám, de meglepő mennyivel tisztább minden nélkülük!), “line of sight” (belátható terület) a játékosok karaktereinek (legújabb decemberi fejlesztés eredménye), dinamikus fény, tablet támogatás.
  • Urban: Számtalan játékhoz csatlakozhatsz! Ha pedig népszerűbb játékba vágnál bele, valaki más vélhetően már megoldotta a felmerülő problémádat – a közösség pedig kifejezetten segítőkész. Ha eleget fizetsz és értesz a programozáshoz (vagy rá tudsz venni valakit), akkor akár át is kódolhatod az egészet, igényeidhez idomíva, automatizálva a felületet.

 Milyen személyes élményeitek vannak?

  • Urban: Első ilyen próbajátékom Jeff Rientsnek köszönhető, akinek aztán részt vettem a történelmi Angliából kiinduló eszement Caves of Myrddin kampányában. Eleinte féltem az angolom miatt, de ez felesleges volt. Ekkor tapasztaltam meg azt is, hogy a rövid két-három órás játékok is mennyire intenzív élmény tudnak nyújtani, ha megfelelően csinálja az ember. Ez azért is jó, mert néhány órácskára sokkal gyakrabban érek rá, mint egy délutánra. Emiatt – nem hanyagolva természetesen az állandó, asztali csapataimat sem! – egyre többet kezdtem online játszani-mesélni. Kiszámoltam, 2013 során 35 online játékalkalmon vettem részt! Tavaly ismertettek meg  a Roll20-al is, amelyre átkonvertáltam a birtokuras darkfantasy kampányomat a készülő zombis-parkouros saját minijátékomat pedig már tudatosan erre fejlesztettem. Nemrég találtam kedvencemhez, az Apocalypse Worldhöz is nemzetközi csapatot, úgyhogy most csütörtök hajnalonként indiaiak és amcsik társaságában, játékkal kezdődik a napom.
  • Adamssohn: Mesélőként és játékosként is vettem már részt Google+ játékban, hol használtuk a Roll20 alkalmazást, hol nem. Mivel én általában D&D-t meséltem, így én mindig használtam is a Roll20-t mesélőként, és csak pozitívan tudok róla nyilatkozni. Tény, hogy rá kell szánni egy kis időt mire megismerkedik az ember a lehetőségekkel és megtanulja stabilan, pörgősen kezelni a felületet (szerintem ennek a tudásnak a megléte nagyon fontos, mert mindkét fél számára frusztráló tud lenni, ha a mesélő egy csata közepén kezd el szerencsétlenkedni egy funkcióval). Kampány mesélésekor érdemes pár órát rászánni és feltölteni térképpel, NPC-vel, háttérinformációval, szabályokkal (és még mindennel amit fontosnak ítélünk) a Roll20-n megalkotott kampányunkat. Mintha asztali játékhoz készülnénk. :)
  • Urban: Ha valaki nem akar a Roll20 beállítgatásával időt pazarolni, az is könnyen megoldható. Indítsa el a Google+ Hangoutson keresztül, nézze a haverjait és ha kell, a beépített kockadobót meg a rajztáblát pillanatok alatt elérheti, ezek kiismerése kb. 5 perc.

 Mit érdemes tudni az online szerepjátékozás történetéről?

  • Adamssohn: Nemzetközi szinten már több közösség is létrejött, amelyek célja, hogy összefogja a hasonló érdeklődésű játékosokat, és egy helyet kínáljon nekik, ahol játszhatnak, megismertethetik saját ötleteiket és elképzeléseiket a többi játékossal.
  • Urban: A Hangouts 2011-es bevezetésével nemzetközileg azonnal felélénkült az online szerepjátékozás – előtte csak Skype-on lehetett pénzért videokonferenciázni. Zack Smith gyorsan meg is hirdette a ConstantCont, azaz a folyamatosan tartó szerepjátékos találkozót, és nagyon rövid idő alatt nagyon élénk játékosközösség alakult ki. Sok tapasztalatot le is jegyezték. A sikert tovább növelte Jeff Rients laza FLAILSNAILS konvenciója, amely arra biztatta a mesélőket, hogy engedjenek át karaktereket mások játékaiból is, így növelve a részvételi hajlandóságot. Mióta az On Air funkció is elérhető, többen osztották meg felvett játékukat a neten, ezekből is sokat lehet tanulni. A kezdeti lelkesedés bár alábbhagyott, de a lendület töretlen. Rendszeresen tartanak online RPG “találkozókat”, azaz játék- és beszélgetésmaratonokat, amelyekből kiemelném a februárban esedékes, rendkívül igényes, női szerepjátékosok szervezte ConTessát.

Milyen hatása lehet mindennek a szerepjátékos szokásokra?

  • Adamssohn: Egyre szélesebb körben hódítanak a Roll20 és az egyéb asztali szerepjáték alkalmazások. Ennek legfőbb oka talán az, hogy így könnyedén áthidalható bármilyen távolság a játékosok közt, így jóval több ember tud egymással kapcsolatot teremteni, ami a fizikai távolság miatt élőben nem lenne kivitelezhető. Mellette szól még, hogy így mindenki otthona kényelméből űzheti kedvenc hobbiját és könnyebben “válogathat” a játékok és játékosok közül, több esélye van megtalálni a hozzá közel álló stílusban játszó embereket. Szintén könnyebb lett játékokat alkalmilag kipróbálni, és több lehetőség nyílik kísérletezni is, új ötleteket megvalósítani, hiszen így egyszerűbb olyan embereket találni, akik vevők lennének a legutóbbi szokatlan ötletünkre, amire a saját csapatunk kerek-perec nemet mondott két hete…
  • Urban: Akinek már eddig is megfelelő volt a szerepjátékos élete, az nincs miért aggódjon, nem lesz “forradalom”. Viszont aki elégedetlen a helyzetével, az lehet, hogy így megtalálhatja rá a megoldást. Sokunk helyzete rendkívül pozitív irányba változott. Könnyedén játszhatok azokkal, akikkel elszakadtunk egymástól, és így olyanokat is megismerek, akikkel esélyem sem lett volna való életben találkozni. Azt hiszem, középtávon akár relatív népszerűségre is szert tehet az online szerepjátékozás. El tudom képzelni, hogy ennek hatására a rövid de intenzív kalandok, az idegenekkel való alkalmi játék is elfogadottabbá válik a jelenleginél. Az igazán fogékony réteg körében pedig a tájékozottság is jelentősen megugorhat a kipróbált játékoknak köszönhetően. De ki tudja?

 Mit csináljon, akit érdekel az ilyesmi?

  • Urban: Remélem, hogy ez a cikk már elég tájékoztatást ad ahhoz, hogyha valaki akar, könnyedén, buktatók nélkül is elkezdhesse a dolgot. Sok sikert! Akit ezen felül érdekelnek az online szerepjátékozás innovatív, közösségi lehetőségei, azt várjuk hamarosan elinduló közösségünkben!
  • Adamssohn: Elindítottunk egy kezdeményezést, amely azt célozza meg, hogy a hazai szerepjátékosok kipróbálhassák régóta érdekelt szerepjátékukat, megvalósíthassák eddig csak a fióknak írt ötleteiket, és segítsék egymást terveik tesztelésében, kibontakoztatásában. Aki ravasz, már most megtalálhat bennünket, de napokon belül megnyitjuk a kapukat minden érdeklődő előtt.

A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához