LFG.HU

lanozzunk
slaGerzson
ismertetőCimkek

http://lfg.hu/wp-content/uploads/2014/02/123056.pngA BareBones Fantasy (BBF) ismertetője igen meggyőzőre sikeredett, be is szereztem, valóban megérdemelte a dicséretet. Így nem is csoda, hogy amikor a készítők honlapján azt olvastam, hogy készítenek ugyanebben a stílusban egy titkosügynökös játékot (sokakhoz hasonlóan én is nagyon szeretem a kémfilmeket és könyveket), egyből tudtam, hogy azt is beszerzem. Karácsony előtt két héttel adták ki, de önfegyelmet tartottam és megvártam a Szentestét a kinyitásával.
A játék ára mindössze 10 dollár (~2200 Forint) volt, persze ennyiért nyilván PDF formátumban, viszont nem csak egy könyvet kaptam, hanem hármat és még néhány extra nyomtatványt játékbeli segítségnek.

 Covert Ops Core Rulebook

 Ez az alapszabálykönyv, ami mindent tartalmaz, ami feltétlenül szükséges egy játékhoz. A BBF finoman tömör 80 oldalát egy kicsit feldúsították 110 oldalra (A5 körüli méret mindkettő), de ez nem az egyszerűség rovására ment, csak úgy érezték, hogy ehhez a témához több dolgot kell belerakni, például a felszereléslista bővebb lett részleteztek is jó pár tételt belőle valamint a témához illő spéci segédleteket raktak bele.

Alapok

 A rendszer motorja alapvetően megegyezik a BBF-val – a képesség-próbákat d100-zal (vagyis saját terminológia szerint d00-val) kell dobni; ugyanaz a négy főjellemzője van (Erő, Ügyesség, Ész, Akaraterő); a képzettségek olyan széleskörűek, hogy az már majdnem kasztnak felel meg; vannak Csontok (a Sors/Hős/egyéb pontok helyi meglelője), stb.

Szereplőkészítés

Mivel ez a játék a napjaink Földjén játszódik, nincsenek benne különböző fajok, ehelyett kockával ki kell dobni egy származást, ami azt mutatja meg, beszervezése előtt mivel foglalkozott. Ebben a Cyberspace szerepjáték koncepcióját izgibbnek tartom, ahol a származás nem a korábbi munkáját mutatta meg, hanem hogy milyen társadalmi közegből, de azért így is izgalmas eredményeket tud teremteni az előtörténetben, hogy lesz ügynök egy diákból vagy lelkészből. Az egyes származások csak általános típusok, mindegyik felsorol néhány lehetőséget, hogy mit jelenthet, valamint mindegyiknél lehet választani három opcióból egyet, aminek a szabályokra is hatása van (megnövel egy főjellemzőt, ad egy bizonyos első szintű képzettséget, stb.).

Aztán jön a főjellemzők értékének meghatározása, ami ugyanaz.

A képzettségek kiválasztása is megegyezik: a játékos kiválaszthat egy elsődleges és egy másodlagos képzettséget, ezek tehetséget, fő beállítottságot jelölnek, és egy képzettséget kiválaszthat első szintűnek. A tehetségek azért fontosak, mert néhány képzettség spéci bónuszait csak így lehet előcsalogatni (egy Harcművész képzettségű figura csak akkor lehet tényleg menő harcművész, vagyis csak akkor választhat bőségesen a menő technikák közül, ha ezt a képzettséget választja tehetségnek, ahogy a BBF-ben is csak így lehetett valaki varázsló). Az első szint odaítélése pedig azért tud fontos lenni, mert a képzettségek többségére csak akkor lehet próbát dobni, ha legalább első szintű. A szereplőnek nem kell feltétlenül abban tehetségesnek lennie, mint amiben képzett is, ami főleg hosszabb játékfolyamoknál tudja érdekesebbé varázsolni a szereplő útját.

Ki kell választani minden szereplőnek két vonást, egy hasznosat (pl. könnyen barátkozik) és egy hátráltatót (pl. tériszonya van). Ezek a szereplő kijátszását segítik, csakúgy mint a jellemkód, ami hasonlít a klasszik D&D-s jellemmátrixra, de itt nem két tengelyből áll össze (törvényes-kaotikus, jó-gonosz), hanem ötből és ezekhez még intenzitást is lehet társítani (Valamennyire, Nagyon és Teljesen). Mind az öt tengelyből ki kell választani az egyiket (itt nincs semleges) és hozzá kell rendelni a három intenzitás egyikét.

A felszerelés kiválasztásán bonyolítottak egy picit. Míg a BBF-nél minden szereplő tetszőleges hat dolgot (és szükséges tartozékait, mint lónál a nyereg és a hám) választhatott ki, itt mindenki kap egy félautomata stukkert egy tartalék tárral, egy ügynöki csomagot és 6 eszközpontot, amiből vásárolni lehet dolgokat.

Végül pedig meg kell határozni a számított jellemzőket (Test Pont, Kezdeményezés, stb.) és kerekké kell tenni a szereplőt (előtörténet, megjelenés, név).

Képzettségek

Ebben a játékban 10 képzettség van, ami tág jártasságokat jelent: Felderítő, Harcművész, Katona, Nyomozó, Orvos, Pilóta, Technikus, Tolvaj, Tudós és Vezér. Mindegyik képzettséghez négy fő használati területet írtak. Némelyik képzettséget lehet képzetlenül is használni, némelyiket nem, de BBF-től eltérően vannak hibridek is, mint például a Tudósnak a Kutatását vagy a Pilótának a Földi Járműveket bárki használhatja, de a többi fókuszt (alképzettséget) már csak elsajátítás után. E két képzettségnél első szinten ki lehet választani egy fókuszt is (bölcsészet, természettudomány, nyelvészet, illetve légi, vízi és űrbéli járművek), és minden szintlépés után további FP-okért meg lehet tanulni a többi fókuszt is. Illetve némely képzettségnél még további specializálódásra is van lehetőség (Tudós, Pilóta, Felderítő, Technikus). A képzettségek ismertetése is bővült, immár majd egy egész oldalt kapott és egy nagyobb grafikát is. Talán azt érdemes még megemlíteni, hogy a közelharc (Harcművész) és távharc (Katona) képzettségei itt különváltak (a BBF-ben mindkettőhöz a Harcos képzettség kellett).

Eszközök

Itt egy-egy cucc több eszközpontba kerülhet. Minden kaland előtt meghatározott számú pontmennyiségből (alapvetően 6) lehet cuccokat igényelni a Parancsnokságtól. Ez azért lényeges, nehogy a kalandok során a szereplők túl nagy vagyonokat halmozzanak fel. Itt már nem csak egy listát kap a játékos, hanem némi ismertetést is kaptak a lényegesebb felszerelések és opciók (fedett azonosság, extravagáns életmód, pénzzel teli aktatáska). Természetesen nem maradhatnak ki a változatos fegyverek, spéci ketyerék (gadgets) és tuningolt verdák sem.

Harci Manőverek

A könyv 32 egyedi harcművész manővert ismertet (pl. Körkörös Érzék, Halálos Támadás, Talpraszökkenés), amiből az egyik nem is önálló, mert az Eszement Vagány Mozdulat bármit jelenthet, amit csak kitalál a játékos vagy látott egy filmben. Ez a 32 mozdulat bőven elég egy több harcművészből álló csapatnak is, hiszen a legképzettebb és legtehetségesebb harcművésznek is legfeljebb egy tucattal rendelkezhet.

Fejlődés

 Nem csak a mesélő osztogathat Fejlődés Pontokat (FP), de a többi játékos is adományozhat korlátozottabb számban egymásnak.

Ebben a részben derül ki az is, hogy lehet kiszámolni egy szereplő rangját (1-7). A FP-ból a képességeket lehet növelni, melyek magukkal vonhatják a rang növekedését is (pont fordítva mint a kasztos/szintes játékokban, ahol ugye elért a pontokkal szintet lép a szereplő és ilyenkor növelheti a képességeit). A BBF-ben nincs játéktechnikai hatása, de CO-ban az előléptetés további előnyökkel jár: további eszközpontok, csontok, kódnév, stb.

Támaszpont

Néhány oldalba sűrítve megtudjuk, hogyan is építhetünk magunknak bázist és mekkorát.

Játékszabályok

Itt vannak a nélkülözhetetlen szerepjátékos szabályok: cselekvések; automatikus sikerek és kudarcok; kritikus sikerek és kudarcok; ellentétes cselekvések; ellenállás próbák; többszörös cselekvések. Sérülés, gyógyulás, az idő kezelése, kezdeményezés, mozgás és távolság, harc, újratöltés, automata fegyverek, járműves küzdelem.

A csontok pontos használata is itt kerül bemutatásra: újradobás, vagányság, sebzésnövelés, stb. Megjegyzendő, hogy a csontokat nem csak játék közben lehet felhasználni, hanem már a szereplőkészítés közben is (pl. a származás önálló kiválasztására kockadobás helyett, további eszközpontokra).

Mesélői Irányelvek

Itt a mesélő kap segítséget a történetek és helyzetek árnyalására és színesebbé tételére. Ezúttal is inkább rövid felsorolást írnék: vázlatos módosítók; egyedi sérülésfajták (pl. égés, zuhanás, kiszáradás); tárgyak sérülése; ellenállás dobások; állapotok (pl. eszméletlen, kimerült, kővé dermedt, földre került); vonások használata; nyelvek; kisebb statiszták; utazás.

Aztán vannak a különböző dolgok változatos sablonok alapján történő gyors generálása, amik megkönnyítik a mesélő kalandírási munkáját (ezeket gyakran több oldalnyi táblázatokból és sablonokból lehet összekombózni, mint egy öltöztetős babát):

–  biztonsági rendszerek és csapdák: fokozat, észrevételi, elkerülési és hatástalanítási módosítók, mi hozza működésbe, az illetékesek azonosításának módja, a működésbe lépés hatása

–  állatok adatainak kiszámítása és néhány példa

–  jelentősebb mesélői szereplők létrehozása: a szerepétől függ a legfőbb főjellemzője, elsődleges képzettsége és másodlagos képzettsége; a rangjától függnek a főjellemzők értékei, képzettségeinek szintjei, életmódja és eszközpontjai

–  ellenséges szervezetek: a szervezet nagyságától függ, hány főkolompos irányítja és hány bázisa van; melyik helyszín milyen indíttatású [pl. pénzügyi központ, katonai központ], a helyszín melyik országban található; a szervezet egyedi jellemzője; fő törekvése [pl. vagyon megszűntetése, forradalom]

–  főkolomposok („master villain” – itt lehet Ernst Stavro Blofeldeket legyártani): archetípusa (pl. híresség, tudós), mozgatórugója (evolúció, halhatatlanság, hatalom), hatalmának alapja (hithű követők, titkok), egyedi vonásai, bizalmasai, miszlikjei

–  küldetéskészítő: fő helyszínek száma, a helyszínek típusának meghatározása (vonat, háztetők, tudományos labor, mocsár), a helyszínek egyedi jellemzője, célfeladat a helyszíneken (összegyűjteni, felfedezni, megvédeni), a helyszínek gátló tényezői (veszélyeztetett ártatlanok, eltévedés, morális gondok), a küldetés kódneve (száz egyedi ötletadó név)

Sector

Egy minta-szervezet (Sector) ismertetése: „egy rejtélyes nemzetközi paramilitáris és kémelhárító szervezet”.

Konklúzió

Szeretem az egyszerű szabályokkal bíró, könnyen áttekinthető és megjegyezhető játékokat, amik a képzelet beindításához adnak ötleteket és nem a részletes szabályokban és pontos leírásokban jeleskednek, mint amilyen a James Bond RPG, a Top Secret vagy a Millennium’s End. A Conspiracy X jónak tűnt belelapozva, de annak a hangulata inkább az X-akták sorozat és Delta Green vonulatához tartozik, amiben nagyobb szerepet kap a belső kavarás és nyomeltűntetés. Ami talán egy kicsit hiányozhat ebből a játékból, az az előny-hátrány rendszer, de én nem érzem olyan égető hiányát.

További kiadványok:

 GM Operation Manual:   Adalékok az alapszabálykönyvben levő anyagokhoz, újabb lehetőségek a szereplőkészítéshez. Magyarázatok, újabb opciók.

The Usual Suspects:  NJK gyűjtemény: 1. és 3. rangú mesélői szereplők. Az első rangúak névtelenek, inkább két képzettség keverékéből összeálló archetípusok, a 3. rangúak már nevesített, egyedi példaügynökök.

Link: www.dwdstudios.com

 


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához