LFG.HU

HammerTimeCafe
mudlee
ismertetőCimkek

Anno, amikor vacilláltam az első komolyabb társasjáték megvásárlásakor, akkor a Mage Knight alul maradt a Mage Wars-al szemben. Most, hogy már mindkettő megvan, utólag inkább ezt választanám. Nézzük meg, hogy miért!

A játékban mágus lovagok bőrébe bújhatunk, hogy mindenféle küldetéseket hajtsunk végre egy bizonyos titkos tanács megbízásából. Nagyon röviden ennyi a mögöttes történet, engem ez a része a játéknak nem fogott meg, viszont muszáj megemlíteni, hogy minden egyes lovagnak van egyedi története, ami azért segít a történetben hova tenni őket.

A legjobb egyedül játszható játék?
Az utolsó három játékomat úgy választottam, hogy egyedül is tudjak velük játszani, ha nem akad partnerem. Ennek a szempontnak tökéletesen megfelelt a Mage Knight is. De valamiért a többinél (Eldritch Horror, Space Empires 4X) mégis jobb. Talán azért, mert összetettebb? Talán, mert jobb a téma? Kinek a pap, kinek a papné. Az biztos, hogy ha egyedül játszható játékot keresel, akkor ezt semmiképp sem hagyhatod ki!
A leírást éppen ezért, főleg ebből a szemszögből írtam (solitaire játék), bár játszottunk már vele ketten is, ugyanolyan élményt adott.

mageknight1

Szabályok
Előre jelzem, hogy nem célom a játékmenet teljes kifejtése, mert az nagyon összetett és sok komponensből áll.

Amikor kibontottam a csomagot, már tudtam, hogy közel 40 oldal vár az áttanulmányozásra. Ráadásul, úgy tűnik ezt is két részre bontották: egy végigjátszásra és egy szabálykönyvre. Ez akkor nem tűnt logikusnak, viszont utólag megnézve nagyon jól felépített ez is. Minden új játékosnak ajánlott, hogy az első (bevezető) történetet játssza végig, a 20 oldalas végigjátszás alapján. Ez egy könnyű, viszonylag egyszerű játék lesz, melyben el tudja mindenki sajátítani az alapokat. Erre szükség is lesz, mert a későbbi kihívások azért összetettebbek lesznek, és az első történetben kihagyott szabályok is bekerülnek a játékba.

Utólag nagyon logikus, mert mielőtt igazán elkezdünk játszani, már az alapokkal tisztában leszünk és nem kell (annyit) a szabályokat nézegetni. (Illetve a szabálykönyv inkább referencia, nem a játékmenetet hivatott leírni.)

Játékmenet
A játékban napszakok váltakoznak (kihívástól függ, hogy hányszor), és a napszakokon belül körökre bontva játszhatunk. A körökön belül a lovagok mozognak, orkokkal, varázslókkal küzdenek meg, esetleg a kolostorban szert tesznek egy új képességre. Mindeközben fejlődnek, illetve a hírnevük is változik. A lovagok fő eszköze a Deed Deck. Ez egy 16 lapból álló pakli, amiből 15 lap mindenkinél ugyanaz, egy pedig egyedi. Ebből minden kör végén 5-re (későbbiekben többre) visszahúzva lehet gazdálkozni.

A fejlődés mérőszámai:

  • Fame: ezzel lépünk szintet. Minden páros szintnél kapunk egy új lapot a Deed deck-be, minden páratlannál pedig egy szintjelzőt eltávolíthatunk a többiről – ezt új egységek irányítására használhatjuk majd -, így nőhet a pajzsunk, illetve egyre több lap lehet egyszerre a kezünkben.
  • Reputation: minél jobb a véleményük az atlantisziaknak rólunk, annál könnyebben csatlakoznak majd hozzánk a felbérelhető egységek.

Vegyük az első kihívást (nem a bevezetőt), ahol az a feladat, hogy három nappal és három éjszaka alatt meghódítsuk az játékban található összes várost.

A lovagok a kezdőpontról (portal) indulva először elkezdik a vidéket felfedezni.

  • Megpróbálnak minél több orkot legyőzni, hogy növeljék a hírnevüket és tapasztalati pontjaikat.
  • Megpróbálnak kolostorokat találni, ahol új képességekre tehetnek szert.
  • Erődöket, mágus-tornyokat hódítanak meg, hogy még jobb egységekhez férjenek hozzá és próbára tegyék erejüket a nagy megmérettetés előtt.
  • Dungeon-okba mennek le, hogy egy ott bújkáló rémséget győzzenek le, tovább növelve erejüket.

Miután a lovagok elég erősnek érzik magukat, elindulnak a városok felé, ahol már nem olyan egyszerű a terep. Erősebb rémségek, nehezebben járható terep fogadja őket. Ezeket a térkép-lapokat hívja a játék Város lapkáknak.

A városhoz érve szomorúan konstatálják, hogy míg vidéken éppen sikerült legyőzniük egy mágus-tornyot, addig itt a várost két mágus, egy sárkány és további más érdekes karakterek védik. Ilyenkor jön rá a lovag, hogy bizony nem fejlődött elég erőssé.

Én ekkor jöttem rá, hogy tiszteletet kell tanúsítani a játékkal szemben, mert különben kegyetlenül lealáz.

mageknight2

Gyöngyszemek
Az előbbiekben szándékosan csak egy nagyon átfogó leírást adtam. Többször is megpróbálkoztam, több aspektusból és részletesebben leírni, de lehetetlen. Annyira sok kis elem van a játékban – és mindről fontos lenne írni, hogy teljes legyen a kép, – hogy ha ezt megteszem, akkor még nem tartanék a harmadánál sem. Ez mutathatja azt, hogy a játék nagyon nezéz, de csak annak látszik. Míg a Mage Wars-nál azt írtam, hogy a rengeteg szabály miatt egy kezdőt nagyon nehéz betanítani, itt azt mondom, hogy a rengeteg szabály elrémíthet egy kezdőt, viszont, ha van egy ember, aki tudja őt vezetni, akkor sokkal egyértelműbb az egész.

Ezt a bekezdést azért hívom gyöngyszemeknek, mert a részletes játékmenet és a szabály helyett pár nekem nagyon tetsző momentumot emelnék ki.

– Napszakok. Sehol nem láttam még ilyen megoldást, zseniális. Nappal és éjszaka máshogy mozoghatnak a lovagok. Pl. egy erdőn nehezebb este átkelni, míg egy sivatagon könnyebb. Egy képességek is máshogy viselkednek a napszaktól függően.

– Egységek. Tetszik, hogy az egységek alkalmazása függ attól, mit cselekedtünk addig a játékban. Ha pl. minden falut, ami utunkba került, felégettünk, ne várjuk el, hogy bárki is szívesen fog hozzánk csatlakozni. Továbbá, ahogy előrébb halad a játék, egyre erősebb egységek lesznek elérhetőek, így fenntartva a fokozatos erősödést.

– Deck-építés. Van is, és nincs is. Ahogy halad előre a játék, a Deed deck-ek egyre nagyobbak lesznek, egyre változatosabbak, így minden játék teljesen különböző, hiába ugyanonnan, a nulláról indultak. Van döntésem, melyik kártyát rakom bele a deck-be, de ugyanakkor random is van, mert bizonyos kártyák közül választhatok csak.

– Felfedezés. Maga a terep is változik, mivel a bevezető kihívást kivéve random helyeződnek le a térkép lapok. Ha valaki ismeri a Heros pc-s játékot, akkor tudja mire gondolok. Pont az az élmény található meg itt is.

– Egyedül játszható. Nem is értem, miért nem ezzel kezdtem. Az egyik legjobb egyedül játszható játék. Amikor egyedül játszunk, akkor a szabály egy Dummy Player-t ad mellénk, aki mint időmérő szerepel, korlátokat szabva a körök hosszának, az elérhető képességeknek. Több játékot próbáltam már egyedül (talán eddig az Eldritch Horror volt a legjobb), de ez mindegyiket többszörösen lekörözi.

– Kártyák típusai, erősebb hatások, mana. Nagyon változatossá teszi a játékot, hogy a kártyák (mozgás, támadás, blokkolás, stb.) nagyon különbözőek, és többnek is van erősebb hatása. Példa egy kártyára: Block 5 (Ice Block 7 <- erősebb hatás, de kell hozzá kék mana)
Ezt az erősebb hatást a birtokunkban lévő megfelelő színű mana kristályokkal lehet használni. De ha nem lenne elég, bármelyik kártya oldalra fektetve felhasználható mint egy extra pont. Például kijátszom az egyik kártyát, ami Block 5-öt ér, és rárakok egy olyat oldalra fektetve, ami nem kell, így Block 6-ot sikerült összeszednem.

Vélemény
Nehéz írni a játékról, de talán annyi egyértlemű, hogy nekem nagyon tetszik :) Jelenleg ez a kedvenc játékom. Negatívumnak talán a hosszú előkészületet lehet megemlíteni, de ezen nekem sikerült felül emelkednem. Rengeteg leírást és használati útmutatót olvastam el, mielőtt megvásároltam, és már akkor rájöttem, hogy a játékmenet fogott meg igazán.

Komponensek: mindegyik csodálatos grafikával rendelkezik. A figurák előre festettek, szerintem nagyon igényesen. A doboz, a kártyák, a jelzők… minden minőségi. Ami az eddigi játékaimhoz képest még extra, hogy itt nem kellett vesződni a kartonból kinyomkodással, minden játékra készen(!) érkezett.

Játékmechanika: a jelenlegi játékaim közül talán a Space Empires 4X vetekedhet a mechanikával, de ha választani kellene, a Mage Knight lenne a győztes. Az elején kicsit nehéz átlátni, mi történik, de utána nagyon intuitív lesz a játékmenet.

Ár/Érték: Egyik legdrágább játékom, de ez az a játék, amire azt tudom mondani, hogy a leendő gyerekeim is bőven fognak tudni vele játszani. Meg én is velük :D

Újrajátszhatóság: alapvetően a véges kihívások miatt megunható lehet – hiába nem ugyanolyan egyik játék sem -, viszont mivel nagyon rugalmas a játék, ezért akár saját kihívásokat is kitalálhatunk, így viszont már megunhatatlan lehet.

Téma megvalósítása: Nehéz kérdés. Alapvetően nem nagyon tudom magam elképzelni, hogy mint lovag, járok-kelek az atlantiszi világban, viszont a design minden egyes eleme maximális mértékben átadja az érzést. Nem mondanám, hogy 100%, de erősen 80% felett :)

Játékidő: Kihívástól függ, de egyáltalán nem a rövid játékok közé tartozik.

Kinek ajánlom: Ha szeretted a Heroes játékot PC-n, akkor ezt is fogod :) Jó, ha tudsz angolul, de ha kicsit utána jársz, elérhető magyar szabályzat is, néhány nagyon önzetlen embernek köszönhetően.

 


A szerző más irásai
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához