LFG.HU

HammerTimeCafe
Pett-moondevil
RPG mesélőknekCimkek

Eredeti szerző: Johnn Four
Fordította: Czigány Péter

Martin Ralya az Engine Publishingtól elküldte nekünk legújabb könyvének előzetesét. A könyv címe, Never Unprepared: The Complete Game Master’s Guide to Session Prep.
A Phil Vecchione által írt, 127 oldalas könyv három fő részre tagolódik:

  • Megérteni a felkészülést
  • Eszköztár a felkészüléshez
  • A stílusod fejlesztése

A Megérteni a felkészülést című rész olvasása közben, a Rosszul csinálod fejezetben találkoztam a játékra való tipikus felkészülés három kritikus pontjával. Felvillanyozott a felismerés és alaposabban meg akartam ismerni a legnagyobb hibákat, amiket egy játékra való felkészülés során elkövetek. Ebben a cikkben leírom a mesélői felkészülés, Phil által jól meghatározott három kritikus pontját, kiegészítve néhány személyes kedvenccel a saját hibáim közül.

Never Unprepared coverDe mielőtt belemerülnénk a felkészülési bakikba, szeretnék idézni néhányat a Never Unpreparedből.

Felkészülés = Magabiztosság
Az első idézet szerint a felkészülés legfontosabb hozadéka a magabiztosság:

„A felkészülés célja az, hogy a mesélőnek kényelmet biztosítson azzal a tudattal, miszerint a játék lehető legsimább levezetéséhez szükséges minden információ azonnal a rendelkezésére áll.”

Mélységesen egyetértek azzal, hogy a jó felkészülés magabiztossá tesz. Ha magabiztosan kezded a játékalkalmat, az annak a jele, hogy megfelelően készültél fel rá. Úgy érzed, hogy bármit is tegyenek a játékosok, te meg fogsz birkózni vele. Úgy érzed, hogy a játékosaid, az ötleteid és terveid segítségével nagyszerű kalandos történetek fognak születni. Jól érzed magad, mert birtokában vagy a játék megfelelő játszásához szükséges segédanyagoknak.

Álljon itt egy gyöngyszem Phil tanácsaiból:

„Ha a felkészülésed célja az önbizalmad növelése, akkor rá kell jönnöd, hogy mi az, amitől magabiztosan vágsz bele minden egyes játékalkalomba. Ha erre rájössz, akkor már pontosan tudod, hogy mivel készülj!

Például lehetséges, hogy olyan játékot vezetsz, amiben sok számérték és különleges szabály tartozik egy-egy dologhoz., ahogyan a Pathfinderben vagy a D&D-ben. Ebben az esetben magabiztosságot jelenthet a szabályismeret és olyan előre kidolgozott tartalék játékelemek, mint az NJK statisztikák. Talán számodra a magabiztosságot egy kiadott kalandmodul jelenti, ami már készen áll a játékra – tanulmányoztad, módosítottad és készen áll a tálalásra, akár egy adag sült JK, egy leheletnyi borssal. Vagy akár a magabiztosság jelenthet egy ötletekkel teli lista és egy térkép a farzsebedben.

A trükk az, hogy kitaláld, hogy mi tesz téged magabiztossá, mert biztos vagyok benne, hogy mindegyikünk receptje más, így senki nem tudja pontosan megmondani, hogy te mivel készülj ahhoz, hogy magabiztosnak érezd magad.

Ha nem vagy biztos benne, akkor lapozd fel a Never Unpreparedet vagy az Adventure Creation Handbookot ötletekért.

Amikor játékot vezetsz, mindig jegyezd fel azokat a részeket, ahol akadoztál és egy kis felkészülés segített volna. Kövesd ezeket a pillanatokat és készíts egy játékalkalom előtti felkészülési ellenőrzőlistát magadnak, és fejleszd, amíg a tökéletes felkészülési receptté nem válik számodra.

A hallgatás halál
„A játékvezetés sok tekintetben olyan, mint a rádiózás, ahol a hallgatás a halált jelenti. Amikor ez [a hallgatás] megtörténik, a beleélés megtörik és a játékasztal lassan kockatorony építés, könyvlapozgatás és mellékes beszélgetések helyszínévé változik. A felkészülés az, amivel elejét veheted ezeknek a pillanatoknak.”

Nagyszerűnek találtam a könyvnek ezt a tanácsát. Szép munka, Phil.

Amikor ezt olvastam, letettem az iPademet és elgondolkoztam. Valóban rossz dolog a hallgatás?

Én erre a megállapításra jutottam: ha nem a drámai hatás vagy valamilyen feszült helyzet utáni rövid oldódás a célja, akkor igen, a hallgatás egyenlő a halállal. A mesélő tétovázása által okozott csend elszívja az asztal energiáját.

A mesélő több okból habozhat:

  • Ha megakadsz és nem tudod kitalálni, hogy mi történik, akkor nehezen elviselhető ügyetlen hallgatás következik.
  • Ha felsülsz egy szabállyal, a kikeresésével okozott csend miatt ellaposodik a játék.
  • Ha nem találod meg, amit keresel a jegyzeteidben, könyvedben vagy kalandmodulodban, a szünet eloszlatja a figyelmet és az izgalmat.

Az első pont, minden mesélő talán legszörnyűbb rémálma. Mentális írói válság. Kreatív vaktöltény.
A jó előkészület megoldás a csendes gyilkos ellen.

Ez mind azon múlik, hogy milyen vagy mesélőként és mire van szükséged ahhoz, hogy magabiztos légy, mert ebben az esetben semmi sem fog megakasztani. A legjobb formádat hozod és mindenre vissza tudsz emlékezni. A szabálykérdéseket és a hasonló nehéz helyzeteket is könnyedén kezeled.

„Bob, megnéznéd légy szíves azt a szabályt, amíg egy kicsit félrehívom Franket hogy ellenőrizze a lezárt dobozt, hogy van-e rajta csapda?”

A felkészülés négy legfontosabb tulajdonsága
Végül szeretnék kiemelni a könyvből egy modellt, mert azt gondolom, hogy ez egy nagyszerű megközelítése a játék előkészítésnek. Először céloknak akartam elnevezni ezt a négy dolgot, de már van célunk a felkészülés számára: a magabiztosság.
Így aztán ez a négy dolog négy ösvény a magabiztosság felé. Ha ezeknek megfelelően cselekszel, magabiztosnak fogod érezni magad.

A kiváló játék előkészületek négy tulajdonsága:

  • Hozzáférhető – Amit előkészítettél, az legyen is kéznél, amikor szükség van rá a játék során.
  • Szervezett – Találj meg gyorsan mindent.
  • Hatékony – Amit előkészítettél, az legyen valóban hasznos a játék során.
  • Megbízható – A cuccod biztonságban van (készíts biztonsági másolatot most!)

Ha ezekhez tartod magad, magabiztos mesélő leszel.

Most pedig következzenek a felkészülés nagy hibái.

Első hiba: túl sokat írsz
„Ez a leggyakoribb ok amiért a mesélők nem szeretnek készülni: egyszerűen túl sok jegyzetet készítenek.”

Jó gondolat.

Volt már olyan, hogy rengeteget írtál egy NJK, hely vagy tárgy hátteréről, aztán rájöttél, hogy mennyire kevés időd maradt a játék napjáig, ezért kapkodni kezdtél?

Emlékszem, hogy egyszer naplóbejegyzéseket készítettem a játékalkalmakról, de mivel egy héten át írtam őket, sosem maradt időm felkészülni a következő alkalomra. Arra is emlékszem, amikor a történelmet írtam a Hét Város nevű házi világomhoz. Annyit írtam, hogy a fáradtságtól egy ideig semmire nem volt kedvem készülni. Hogy mi ebben az irónia?

Az univerzum keletkezéséről írtam és az istenek kialakulásáról. Ennyi. Kimerült voltam és még csak el sem kezdtem a Hét Város vidékéről írni és arról, hogy miféle játékalkalmak és kalandok eshetnek meg ott. Elakadtam metaföldön.

Szóval ha úgy érzed, hogy sokat kell írnod ahhoz, hogy felkészült legyél, és ezért halogatsz, akkor inkább ne írj. Nem szükséges. Ugyanakkor, ha te is annyira szereted a kreatív írást, mint én, akkor semmi baj azzal, hogy sokat írsz a kampányodról egészen addig, amíg be tudod osztani az idődet és az energiádat.

Én úgy vettem észre, hogy az írás a legjobb segítség, amivel felderíthetem a játékvilágot és a népeit. Jobb, mint pusztán rengeteget olvasni és megpróbálni minden részletet befogadni. Amikor én írom és alkotom meg a dolgaimat, jobban és hosszabban emlékszem rá. A részemmé válik, egyszerűen „ismerem”, ezért könnyen felhasználom, amikor egy játékalkalomra készülök.

De mindenkinek a saját megoldása a legjobb.

  • Találd meg a magad egyensúlyát: elegendő részletet találj ki ahhoz, hogy magabiztos legyél, de ne írj annyit, hogy kifogyj az időből és az energiából mire eljön a következő játékalkalom.
  • Ha szeretnél, írj listát a tennivalókról, amik ahhoz kellenek, hogy készen állj a következő alkalomra. Szabj határokat a kreatív írásnak, hogy másra is maradjon időd.
  • Próbálj meg sokat írni mielőtt belefogsz egy kampányba. Alapozd meg ezzel a tudásodat és a felkészültségedet, így a kampány közben kevesebbet kell majd készülnöd és az is könnyebbé válik.
  • Kísérletezz, tanuld meg, hogy milyen fajta mesélői jegyzet segít neked a leginkább. Például én vázlatpontokat jobban tudok használni felolvasáshoz, mint teljes bekezdéseket.
  • Fontold meg, hogy gyakrabban használj előre leírt statisztikákat különböző játékelemekhez. Ezek az előre elkészített játékstatisztikák következetes információhordozók, szólhatnak például NJK-król vagy tárgyakról és a hatékony formátumnak köszönhetően egy csomó írás megspórolható velük.

Második hiba: rossz eszközök vagy eszközök, amiket nem szeretsz használni
Próbálj meg egy deszkát kettéfűrészelni egy kalapáccsal. A megfelelő szerszámra van szükséged. Ha rossz eszközt választasz, feszült leszel, nem leszel hatékony mesélő és az előkészület is fárasztó lesz számodra.

Ne csak a fizikai tulajdonságait vedd számításba az eszközöknek, hanem válassz olyat, amit élvezet használni. Amit utálsz, azt úgysem fogod használni.

Például számítógépen készülsz, ami nem áll rendelkezésedre a játék közben, így ki kell nyomtatnod mindent, ami mindig zsúfolttá teszi az utolsó pillanatokat. Vagy éppen öt különböző szoftverrel jegyzetelsz és gyűjtöd az ötleteket, amiket aztán kész rémálom egyeztetni.

Én a MyInfo nevű szoftverrel készülök (és néhány segítő szoftverrel és weboldallal). De mindig is csábított, hogy legyen egy mesélői mappám. Az is vonz, hogy kártya méretű lapokra való hagyatkozzak.

De hiba lenne visszatérnem a mappához vagy a lapokhoz, mert ezzel szétesnének a jegyzeteim – egy része a számítógépemen lenne, a többi pedig papíron vagy kártyákon. Plusz imádom a keresés, a jelölés (taggelés) és a személyre szabás lehetőségeket a MyInfo-ban, így ez egy olyan eszköz, ami mindig érdekes marad nekem.

  • Próbálj ki különböző módszereket a készülésre és a rendszerezésre. Aztán válaszd ki azt, amelyiket a legjobban szereted.
  • Tartsd magad a döntésedhez! Nincs tökéletes rendszer. Ez mindig igaz marad. Ne gondold, hogy a szomszéd füve zöldebb. Tarts ki a választott rendszered mellett és hozd ki belőle a legjobbat, különben könnyen beleeshetsz a második hibába.
  • Tudd, hogy mit vársz az eszközeidtől:
  • Ihletet (pl. generátorok, híroldalak)
  • Ötletek összegyűjtését
  • Referenciát (pl. világleírás, NJK-k, történet)
  • Játék közbeni jegyzetelés
  • Matek (pl. bestiárium, NJK statisztikák)

Aztán válaszd ki a kedvenc eszközeidet.

  • Ne váltogass az eszközök között (lásd fönt, a második bekezdést). Például állj le a jegyzetelő alkalmazások letöltésével. Válassz ki egyet és tarts ki mellette. Minél többet használsz egy eszközt, annál jobban fogsz bánni vele és rájössz, hogyan tudod a legtöbbet kihozni belőle.

Harmadik hiba: nem érted a kreatív ciklusodat és az időbeosztásodat
Ha fáradtan készülsz, megutálod a készülést és rosszabb lesz a végeredmény is. Van, aki reggel igazán jó, van, aki este. Lehet, hogy a hétvégéken tudsz jobban dolgozni, de lehet, hogy iskola vagy munka után fél órában, amíg lazítasz, egyúttal készülni is tudsz.

A Never Unprepared részletekbe menően tárgyalja a kreatív ciklusokat és hogy hogyan fordítsd a javadra őket.

A könyv az időbeosztásod elkészítésében is segít eligazodni. A szerző, Phil projektmenedzsment háttérrel rendelkezik, aminek segítségével fentről-lefele megközelítésben segít kidolgozni egy olyan időbeosztást, amivel kihasználhatod a legkreatívabb időszakaidat.

Szerintem már az briliáns, hogy felhívja a figyelmet a nagyobb kreativitású periódusokra. Amint ráeszmélsz, hogy „Igen, sokkal kreatívabb vagyok, amikor reggelente éppen az intravénás kávéadagomat élvezem”, máris egy kulcsfontosságú információ birtokában vagy, amit kihasználhatsz a jobb minőségű előkészületek érdekében.

Én megpróbáltam a fentről-lefele megközelítéssel kialakítani egy heti időbeosztást és egy kicsit más eredményre jutottam. Ahelyett, hogy naptárt készítenék és kitölteném az idődobozokat, minden héten elhatározom, hogy mikor fogok készülni, időpontot egyeztetek magammal. Ettől fogva minden mást úgy igazítok, hogy ez sikerülhessen.

Korábban minden reggel munka előtt készültem. Az utóbbi időben azonban munka utánra váltottam. Hazaérek a munkából, fél órát készülök, fél órát edzek, és készen állok az este további részére.

A végeredmény ugyanaz. Akár kitöltöd az egész naptáradat, akár csak körbekerítesz magadnak egy kis védett időt, sikerre vagy kárhoztatva.

  • Határozd meg, hogy mikor vagy a legkreatívabb, legihletettebb és mikor szeretnél leginkább készülni a játékra. Ha nem tudod, kísérletezd ki. Ismerd meg önmagad!
  • Lehet, hogy különböző erősségeid és preferenciáid vannak különböző időpontokban. Például nekem a reggel az ötletek ideje, a délutáni szünet pedig kiváló rendszerezésre és kutatásra. Az este jó a matekra. Én így vagyok vele. És te?
  • Készíts időbeosztást vagy egyeztess időpontot magaddal. Akárhogy is, védd meg a felkészülésre szánt idődet és tartsd magad az időpontokhoz.
  • Mindig gondolkodj. Én sokat készülök csak azzal is, hogy gondolkodom és képzelődöm, amikor a kezem dolgozik, de az agyam pihen, például amikor füvet nyírok. Amikor a billentyűzetre teszem az ujjaimat, már egy csomó dolgot kitaláltam.

* *

Öt hibát ígértem, amit a mesélői előkészületek során elkövethetünk. Ma három olyat vettem sorra, amiket a Never Unprepared említ. Egy másik posztban további két olyanról fogok beszélni, amiket a saját káromon tanultam meg az évek során.

Sok mesélő nem szeret készülni. Én magam sem rajongtam érte egy darabig. A játékok, amiket meséltem megsínylették ezt. Lehet, hogy jól rögtönzöl, és jól tudsz mesélni egy szalvétára írt néhány ötletből. De az az érzésem, hogy egy kis készülés még azoknak a mesélőknek is segít, akik mindent képesek rögtönözni.

  • Egy kis csiszolás után még jobban fognak megvalósulni az ötleteid.
  • A részletek összekapcsolása a játékalkalmak között átgondolt mesélővé tesz.
  • Ha rendszerezetten, felkészülten és magabiztosan érkezel a játékalkalomra, az segít még jobban élvezni azt.

A készüléshez való hozzáállásommal együtt az egész játékom megváltozott. Veled is így lesz.

Hivatkozások:
Az eredeti cikk:
http://www.roleplayingtips.com/gm-techniques/top-5-game-prep-mistakes/

Never Unprepared: The Complete Game Master’s Guide to Session Prep
http://www.enginepublishing.com/never-unprepared-the-complete-game-masters-guide-to-session-prep

Adventure Creation Handbook:
http://www.roleplayingtips.com/url/adventurehandbook

Digitális kampánysegédek (MyInfo és társai):
http://www.roleplayingtips.com/tools/my-digital-campaign-toolbox/

 


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához