LFG.HU

Ha`latin
ismertetőCimkek

2012 októberében jelent meg a Zero Point sorozat második része, A tenger hősei (Heroes of the Sea) a Modiphius-tól, aktualitását a kiadó jelenlegi nagyszabású Kickstarteres kampánya indokolja.

Az előző részhez hasonlóan ezt is a DrivethruRPG oldalról szereztem be, ám ez már 15 dollárt kóstált és csak pdf verziója volt. A másfélszeres árért azonban majdnem másfélszeres oldalszámot is kap a vásárló. Hasonlóan az előző kiadványhoz egy „színes-szagos” és egy nyomtatóbarát változatban is le lehet tölteni, és miképp a korábbi kalandnál, a színes változatot sajnos most is lassabban lapozza a gép.

Az előszót jelen esetben Sarah Newton, az író írta, néhány szóban elmeséli, hogyan is született az Achtung! Cthulhu. A szerkesztés jó lett, bár az illusztrációk között van egy-kettő, ami nem a megfelelő helyre került ennek ellenére megfelelő mértékben keltik a hangulatot a modulban. A címlap megváltozott a Három király reklámja óta, szerencsére előnyére, így mozisabb lett.

Jelen kaland 1940 májusában a belga tengerparton és annak közelében játszódik. Majdnem egy év telt el a csehországi események óta. A kezdet, mondhatni a szokásos, már annak, aki lejátszotta az előző részt. A főparancsnokság parancsba adja a karaktereknek, hogy keressék meg a nácik által megszállt belga partvidéken eltűnt ügynöküket.

A könyv ad alternatív kezdési lehetőségeket is… Az első hogy a karakterek a náci tengeralattjáró mozgásokat figyelik, a második (ami inkább hű a „klasszikus Cthulhus” kezdéshez) szerint egy archeológiai és geológiai csoportot alakítanak a nyomozók, akik elfognak egy SS jelentést egy ősemberről, ami több mint 6000 évvel ezelőtt élt ezen a vidéken. Személy szerint ez tetszik a jobban, mivel ez illik a leginkább az alaphangulathoz, ami egy Cthulhu kalandkezdéshez kellhet. Valamint az utóbbinál inkább az ősi faj van hangsúlyban, semmint a háború, legalábbis kezdetben. Persze itt sem ússzák meg a nyomozók a harci jeleneteket, mivel a kaland ugyanaz vagy a mesélőnek jelentősen át kell dolgoznia a történetet.

A kaland szorosan kapcsolódik a második világháború egyik eseményéhez, melyben a német hadsereg körbeveszi az angol és a francia katonákat, majd a tenger felé szorítja őket. A parancsnokságuk természetesen mindent megtesz azért, hogy beszorított embereiket kiszabadítsák ebből a helyzetből, ezért hajókat küld, amit egy náci tengeralattjáró próbál levadászni. A kaland önmagában vagy a Három király folytatásaként is lejátszható. A modul jobban sikerült, mint az előző rész, mert bár vannak benne hibák, de számomra nem voltak annyira zavaróak.

heroes-of-the-sea

Csak mesélők részére!

Nézzük a kaland fejezeteit:

Az elsőben megbízzák őket, hogy a szövetséges erőket segítve, Dunkirk partjainál keressenek meg egy Wotan nevű ügynököt, mivel Ypres-nél csapdába eshetett – miközben a nácik támadják az angol és a francia hadsereget. A fejezet végére meg is találják a hölgyet, persze némi nyomozás árán. Az ügynök kómában van, mégpedig azért, mert a nácik „boszorkánya” elvarázsolta őt. A nő egészségi állapota azonban nem egyértelmű a játékosok számára, mivel ők már csak a kómában fekvő ügynököt találják meg.

A hadmozdulatok is szerepet játszanak a kalandban és mivel teljesen kiszámíthatatlan, hogy mi fog történni, ezért a kaland a véletlen táblázatokat használja. Megmondom őszintén, hogy sosem kedveltem ezt a fajta megoldást, mivel rendszerint, akkor dobtam valami nagyobb ellenfelet, amikor a JK eléggé le voltak rongyolódva. Az itt szereplő táblázatok viszonylag elfogadható magyarázattal szolgálnak, hogy miért kell négyóránként dobni: a háborúban nem lehet tudni, mivel találkoznak a nyomozók. Bár a visszavonuló szövetséges csapatok és a támadó németekre vonatkozó szabályok kissé hosszúak lettek, de szerencsére nem nagyon zavaróak.

A második fejezetben Wotan ügynök levele alapján folytatják a nyomozást, és eljutnak egy német tengeralattjáróig, amely egy közeli kikötőben áll és a német offenzíva egyik főeszköze. A karakterek a nácik által jól védett tengeralattjárón, illetve annak kapitányánál talált papírok alapján tudják folytatni a nyomozást az ősemberek után, mely az Álomföldekre vezetik őket. A feljutás a járműre nem egyszerű, sőt kimondottan veszélyes, mivel a nácik kiemelt figyelemmel és fegyverzettel őrzik a tengeralattjárót, és a kapitánya is intelligens. Ám ha a játékosok ésszerű indokkal állnak elő, segíthet nekik, még akkor is, ha már túszként tartják fogva.

A harmadik és negyedik jelenetben átjutnak az Álomföldekre, ahol nem csak álomlényekkel találkozhatnak, hanem átalakult náci katonákkal, azonkívül a bebörtönzött Wotan ügynökkel, illetve a nácik boszorkányának álomföldjebeli búvóhelyét is átkutathatják. Ezek után visszatérnek Dunkirkbe, hogy felderítsék a víz alatt található szentélyt, melyet az utazásuk során odaát fedeztek fel.

Az ötödik, egyben befejező részben a nácik megkezdik a légi és a szárazföldi offenzívát a sarokba szorított szövetséges csapatok ellen. Eközben a nyomozóknak meg kell állítani a tengeri boszorkányt és az embereit a nagy varázslat előtt. Erre több opciót is ad a könyv, de jobbára olyanok, amik a játékosoknak is eszükbe juthat. A rituálét több mélységlakó is segíti, így velük is össze kell csapniuk a nyomozóknak. Nem árt, ha meg van az Álomföldek kiegészítő, mivel kellhet hozzá; ám nem égetően szükséges.

Majd, ha sikerül elmenekülniük, akkor nincs más hátra, mint élvezniük a jól megérdemelt pihenést és a plusz épelme pontokat, amit a sikeres akció végeztével kapnak, kaphatnak.

 

Nagyjából ennyiből áll a kaland. A könyv többi része a függelékből áll, ami a modulhoz képest igen terjedelmes.
Itt is négy előre generált karakter található, ebből három ismerős lesz. Mit ne mondjak, igencsak „kicombosodtak” az előző kaland óta, főleg a professzor. Az efféle karakterfejlesztést nem kedvelem, legalábbis nem JK-nál. A Cthulhura meg nem igazán jellemző, hogy lennének benne visszatérő NJK-k. Az is erősítette bennem az „amerikai filmsorozat” érzést, a csapat negyedik tagja egy nő, és nem az, aki az előző részben Csehországban segítette a kommandósokat. Kicsit „Szupercsapatos” lett ettől az új JK-tól az egész.

Az új szabályok függeléke egy rakat dolgot tartalmaz: a meglévő új képzettségek kiegészülnek az Artillery, Command, Demolition, Heavy Weapons és a Strategy-vel, amik ténylegesen csak egy háborúban lehetnek fontosak. Bár a Chaosium által kiadott BRP rendszerben megtalálhatóak, de aki nem rendelkezik a rendszer alapkönyvével az is képes lesz a jellemzőket használni. Két új varázslattal is bővül mágia repertoár. Ha a mesélő akciódúsabb történet szeretne mesélni, amiben több a harc, arra is ad a könyv lehetőséget kicsit ugyan ponyvás stílusban.

A harcközbeni épelme veszteségre is kapunk ötleteket. Zárójelben jegyezném meg, hogy a No Man’s Land (a Chaosium kiadványa) első világháborús kalandban is található hasonló, itt azonban a második világháborús borzalmakra összpontosít az írónő. Ezen kívül vannak Commandos jellegű őrkijátszásokra és tengeralattjáró vezetésre is opciók. Újabb harci szabályok, harci járművek szélesítik a járművek listáját a mesélőnek (például a stukák, tankok és tengeralattjárók). Véletlen találkozási táblázat itt is található, ha a játékmester nem tudná eldönteni, hogy milyen tankkal érkezzenek a németek. Szerencsére, itt már minden segédlet csak egyszer szerepel, így a felesleges ismétlés eltűnt az előző kalanddal ellentétében. Nagyjából.

Mindent összevetve jobb lett, mint az előző, de ha a mesélő igazi Mítosz kalandot akar kihozni belőle, akkor erősen át kell dolgoznia a kalandot. Máshogyan meg nem sok értelme van így ilyen feltételekkel nem értem, miért is erőlteti a Modiphius a sorozatot.

Talán az „új” sorozat jobb lesz!


A szerző más irásai
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához