LFG.HU

strato
ismertetőCimkek

HearthstoneA Blizzard számomra mindig is a minőségi játékok fejlesztője és kiadója volt. A minőségi szó alatt nem csak a játékmenetre gondolok, hanem gyakorlatilag mindenre a grafikától kezdve a humoros komolyságon át a zenéig és hanghatásokig.
A Warcraft és a Diablo szériát valószínűleg nem kell bemutatnom senkinek, de visszapörgethetjük az idő kerekét akár a The Lost Vikings és a Blackthorne idejére is (amiket már ingyen le lehet tölteni). Aki akkortájt videojátékokkal játszott, az nagy eséllyel ismeri és a mai napig elismeri ezeket a klasszikusokat.
Jelenleg a World of Warcrafton kívül az epizódokra bontott Starcraft 2 és a hamarosan új kiegészítővel bővülő Diablo III tojja az arany tojásokat a cég számára. Ezek a játékok nem a legolcsóbbak közé tartoznak, így amikor bejelentették a Hearthstone című, ingyen játszható kártyás játékukat, akkor fel is szaladt a szemöldököm. Az árazáson kívül egyrészt azért, mert mi szükség van egy n+1-edik gyűjtögetős kártyajátékra csak más köntösben, másrészt meg ha F2P, akkor biztos olyan lesz a minősége is. Azt kell, hogy mondjam, tévedtem.

Túl azon, hogy a Hearthstone: Heroes of Warcraft gyakorlatilag minden téren hozza a Blizzardtól megszokott minőséget, sikerült egy olyan harci kártyajátékot készíteniük, amit 10-15 perc alatt bárki elsajátíthat, és nagyjából ugyanennyi idő alatt bármikor lejátszhat vele egy menetet is. Nem is csoda, hogy az eseti játékosok mellett a magamfajta időgondokkal küzdő gémerek is lecsaptak rá. Viszonylag kis energia befektetésével és akár egészen rövid időszeletekben játszva is teljes játékélményt kap az ember.
A Hearthstone erősen épít a Warcraft világára, de a játékhoz nem szükséges egyik korábbi játék ismerete sem. A háttértörténet körülbelül annyi, hogy a Warcraft hősei egy kicsit félreteszik a fegyvereiket és varázstudásukat, hogy inkább a kocsmában összegyűlve egy mágikus kártyajátékban mérjék össze a tudásukat. Ezt a játékot irányítjuk mi, a Hearthstone játékosai.

Hearthstone Wallpaper

A tutorial játszva tanítja meg nekünk a játék működését és szabályait. A játékban szereplő kártyalapokat fel lehet osztani lényekre és különböző hatásokat kiváltó egyéb lapokra. Az előbbieket értelemszerűen a saját térfelünkre idézhetjük meg, és az ellenfelünket támadhatjuk velük, míg az utóbbiakkal különféle módokon avatkozhatunk be a csata menetébe (pl. tápolás, gyengítés, sebzés, gyógyítás, stb.). A cél az ellenfél életerejének lenullázása.
Az éles játékban mindkét fél 30 életerővel és egy-egy 30 lapos paklival kezd. A játék természetesen körökre osztott, így egy érme feldobásával dől el, hogy ki kezd. A kezdő játékos három lapot húz, a másik pedig négyet. A kiegyensúlyozottság érdekében a második játékos megkapja a feldobott érmét is egy ötödik lap formájában, melyet +1 átmeneti manára válthat be a játék közben. Indulás előtt még lehetőség van a tetszésünk szerinti lapok helyett újakat húzni, ami főleg akkor jön jól, ha csak nagy manaigényű lapok kerültek a kezünkbe.
Minden kör elején kapunk egy lapot a paklinkból. A kártyákat mana elköltésével hozhatjuk játékba, melynek mértékét kék színű kristályok jelölik a karakterünk protréja mellett. Az első körben 1 manakristályunk van, amihez minden körben egy újabb adódik egészen 10-ig. Ha elhasználunk egy manát, egy kristály kiürül, de az üres kristályok minden kör elején újratöltődnek.
A kezünkben legfeljebb 10 lap lehet, a térfelünkön pedig legfeljebb 7 lény. A kártyák manaköltsége a bal felső sarokban olvasható. A lények sebzése a bal alsó, az életereje pedig a jobb alsó sarokban látható. Ha az előbbi nullára csökken, akkor a lény nem fog tudni támadni, ha az utóbbi éri el a nullát, akkor a lény megsemmisül és kiesik a játékból.

Hearthstone Csata

Csata közben bármelyik lapot megtekinthetjük közelebbről.

A lények a megidézésük körében általában még nem tudnak támadni, de a továbbiakban körönként egyszer megtehetik. Támadásuk célpontja lehet az ellenséges karakter vagy annak valamelyik megidézett lénye. A felek összecsapáskor egyszerre sebzik egymást, tehát előfordulhat (és a gyakorlatban elég sokszor elő is fordul), hogy a végén mindkét lény megsemmisül.
Persze a legtöbb lénynek van valamilyen különleges képessége is, hogy a játék ne legyen olyan egyhangú. Ilyen például a Charge, amivel a lény a megidézés után azonnal támadhat, a Windfury, amivel egy körben kétszer is támadhat vagy a Divine Shield, ami egy tetszőleges nagyságú sebzést elnyel. A lények egészen addig szabadon ütlegelhetik az ellenséges hőst, amíg az meg nem idéz egy Taunt képességgel bíró lényt. Amíg ez az asztalon van, addig csak ő támadható.
Vannak feltételhez kötött képességek is. Ha egy hatás például a Battlecry szöveg mögé van írva, az a lény megidézésekor érvényesül, ha a Deathrattle szó kíséri, akkor a lény halálakor jön létre, míg az Enraged esetében akkor, ha a lény sérült.
Mindez talán kicsit komplikáltnak tűnik így leírva, de a képességek a kártyalapokon többnyire egy szóval, de legfeljebb két tőmondattal vannak megjelenítve, és a többségüket valamilyen vizuális effektus is jelzi (pl. a Taunt egy pajzs, a Deathrattle pedig egy halálfej).

Hearthstone Kasztok

A kilenc kaszt képviselői

A tanjáték alatt megismert Mage mellett nyolc, azaz összesen kilenc kaszt van a játékban, melyeket a Warcraft egy-egy ismert hérosza képvisel. Mindegyiknek megvannak a saját lapjai, melyek főleg egyedi, a kasztra jellemző varázslatokat jelentenek, de néhány lény is akad köztük. A lények döntő többsége egyébként semleges, azaz mindenki által pakliba keverhető.
A karakterek a játszmák során tapasztalati pontokat nyernek, és szintet lépnek. A 10. szinttel bezárólag minden második szint elérésénél egy újabb, az adott kasztra jellemző alap (Basic) kártyát kapunk. Gyakorlatilag a 10. szint elérésével kerül birtokunkba a kaszthoz tartozó összes Basic lap.

Nem ismerek behatóan túl sok gyűjtögetős kártyajátékot, így talán nem egyedi eset, de számomra mégis újdonság, hogy a Hearthstone-ban a karakterünk is képes támadni, ha valamilyen kártya vagy képesség felruházza őt egy fegyverrel. Ezek a fegyverek általában csak néhány támadás erejéig használhatók, de a megfelelő időben életmentők vagy akár halálosak is lehetnek.
Érdekesség még, hogy minden kaszt rendelkezik egy egyedi képességgel, amit két manáért aktiválhat (de körönként csak egyszer). A Rogue kaszt képessége például pont egy fegyvert ad a képviselőjének, amivel kétszer sebezhetünk 1-et, a Mage pedig egy 1-es sebzésű tűzgolyót hajíthat bármelyik célpontjára, amit akár Taunt képességgel bíró ellenfél “mögé” is bedobhatunk.

Hearthstone Humor

A kártyák leírásánál a Blizzardra jellemző humor is képviselteti magát.

Jelenleg háromféle játékmódban játszhatunk a Hearthstone-nal. Az első a Play, azaz az élő emberek elleni játék. Ezt tehetjük tét nélküli barátságos meccsen vagy úgynevezett Ranked játszmában, aminek a nyertese a ranglistán feljebb lép, a vesztese pedig lejjebb.
A második a Practice, azaz a mesterséges intelligencia elleni gyakorlás. Szerintem érdemes ezzel kezdeni a játékot, mert ez kiváló arra, hogy anélkül ismerkedjünk meg behatóbban a kasztokkal, hogy mások előtt bénáznánk. Arra is tökéletes, hogy mindegyik kaszthoz megszerezzük a Basic lapokat.
A harmadik a legérdekesebb, ami az Arena nevet viseli. Ebben a játékmódban nem számít, hogy milyen lapjaink és paklijaing vannak. A játék elején ki kell választanunk egy kasztot, amihez véletlenszerűen feldobott kártyákból kell összeállítani egy paklit. Ezzel a paklival egészen addig játszhatunk párbajokat a többi arénázó játékos ellen, amíg 3-szor ki nem kapunk, vagy 12-szer nem győzünk. Minél tovább jutunk, annál komolyabb jutalom üti a markunkat. Ez a játékmód belépti díjas, amit vagy játékbeli vagy igazi pénzzel fizethetünk ki.

Hearthstone Csomagbontás

Szerencsés pillanat: egy Common, két Rare, egy Epic és egy Legendary lap került elő a csomagból, ráadásul a két legritkább arany.

Ha már itt tartunk, a játék pénzneme az arany (Gold), amire elsősorban Play módban történő játékkal tehetünk szert. Minden 3 megnyert játszma 10 aranyat jelent, de a játék napról napra ad küldetéseket is (pl. nyerj három játszmát Hunterrel vagy Warriorral), melyek teljesítésével ennél komolyabb összegeket is nyerhetünk. Ezeken kívül bizonyos játékbeli eredmények elérésekor is kapunk pénzjutalmat (pl. ha eljutunk az első kasztunkkal a 10. szintig).
Az aranyainkat természetesen újabb kártyalapokra költhetjük: 100 aranyból vehetünk egy 5 lapot tartalmazó Expert csomagot. Véletlenszerű, hogy a belőle kibontott lapok melyik kaszthoz fognak tartozni, de legalább egy közülük Rare azaz ritka lesz. Ilyen csomagot egyébként rendes földi pénzért is vásárolhatunk, de ha valaki naponta lejátszik 3-4 menetet, az 2-3 naponta az összegyűlt aranyérmékből is tud egy-egy új csomagot venni.

A My Collection nevű menüpontban állíthatunk össze saját paklikat. Itt tetszésünk szerint keverhetünk Basic lapokat Expertekkel, illetve kasztspecifikusakat közösekkel. Összesen 9 paklit tudunk elmenteni, szóval akár minden kaszthoz készíthetünk egy sajátot.
Az Expert lapoknak négyféle ritkasági foka van, amit a feliratuk fölött található drágakő színe jelez. Növekvő sorrendben: a fehér a Common, a kék a Rare, a lila az Epic és a narancssárga a Legendary. Minden konkrét lapból legfeljebb kettő példány lehet a paklinkban, kivéve a Legendary kártyákat, mert azokból csak egy.
A játékban vannak arany színű, animált képpel rendelkező lapok is, melyek a játék szempontjából teljesen megegyeznek a mezei változataikkal, csak nehezebb hozzájuk jutni, és ezért értékesebbek.
A My Collection képernyő tetején át lehet váltani Crafting Mode-ba, melyben a fölösleges Expert lapjainkat alakíthatjuk át mágikus porrá (Arcane Dust). Ha elég port összegyűjtünk, a játék minden lapja közül a tetszésünk szerinti bármelyiket elkészíthetjük belőle. Természetesen minél ritkább egy kártya, annál több porba kerül, az arany változatok pedig még drágábbak.
Port és aranyat az Arena módban is kaphatunk jutalomként.

Hearthstone Lapok

A varázslónak már minden Basic lapja megvan.

Nagyjából minden lényegeset elmondtam a játék működéséről. Nem akarom tovább ragozni, mert talán így is túlságosan elmélyedtem a részletekben. Inkább írok még pár szót a Hearthstone többi komponenséről.
A játék vizuális megjelenése szerintem egyszerű, de nagyszerű. A Blizzard játékdesignerei mindent megtettek, hogy az ember valóban ott érezze magát a játékasztal mellett. A Peter McConnell által komponált zene olyan, mintha az ivóban fellépő muzsikusok kellemes aláfestő dallamait hallgatnánk. A játszmák ötletesen a kártyajátékhoz tartozó dobozon zajlanak, mely egy kocsmaasztalon van kinyitva. Ugyanez a doboz szolgál főmenüként is, csak összecsukott állapotban, ahol a paklijainkat például egy kihúzott fiókon keresztül érhetjük el.
Bár kártyajátékról van szó, a megidézett lényeknek személyiségük van, a köztük zajló csata pedig hangos és látványos. Minden lénynek megvannak a maga hangjai a megidézésre, a támadásra és a halálra is. Ha egy erősebb lényt teszünk ki a táblára, annak a lapja akkora csattanással érkezik meg, hogy a környező lapok belerázkódnak. Ugyanígy, ha sikerül egy komolyabb sebzést bevinnünk, az megremegteti az egész táblát. A háttérből ilyenkor hallhatjuk a kocsma vendégeinek elismerő kiáltásait is.
Az egész játéktér él és mozog. A négy sarkában mindig a Warcraft egy-egy helyszínének megfelelő hangulatkeltő tájelemek láthatók (amik nem csak háttérként szolgálnak ;)). A karakterek a játszma elején megfenyegetik egymást, játék közben pedig különféle rövid megjegyzéseket is előhívhatunk tőlük, amit mindenki másképp interpretál. A győzelem is igen látványos: a vesztes karakter portréja az utolsó sebzéstől darabokra törik és a helyén egy óriási kráter marad. Már csak emiatt is jó érzés nyerni. :)
Az ergonómiára sem lehet panasz. Az irányítás teljesen magától értetődő, drag and drop jelleggel működik. Bármelyik lapot megvizslathatjuk játék közben is. Ha az ellenfél kirakott egy számunkra még ismeretlen kártyát, csak rá kell nyomnunk, és már el is olvashatjuk, mit tud. Ha valamiért lemaradtunk volna a történésekről, baloldalt egy idővonalon mindig láthatjuk a fontosabb mozzanatokat.
Igazából minden profin a helyén van, és maga a játék is igen kellemesre és áramvonalara sikerült, szóval nem kellett csalódnom a Blizzardban most sem.

A Hearthstone jelenleg Windows és Mac OS platformokon, valamint iPaden érhető el, de az év második felében ki fogják adni iPhone-ra és Androidos tabletekre is. Az asztali gépes verziók esetében mindenképp szükség van egy Battle.net fiókra, mivel a játék csak azon keresztül telepíthető. Az iPad esetében enélkül is belekezdhetünk, de a teljes játékélményhez nyilván ott is kell egy fiók. Természetesen a Battle.neten visszaigazolt ismerőseinket bármikor kihívhatjuk egy barátságos meccsre, ha éppen online vannak.
A játékhoz hamarosan érkezik az első kiegészítő, mely további 30 kártyalappal fogja bővíteni a játék jelenleg sem kicsi, 382 lapból álló készletét. Az élőholtakat bevzető kiegészítő címe Curse of Naxxramas, és itt lehet róla bővebben olvasni.

Curse of Naxxramas


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához