LFG.HU

Pozsgay Gyula
ismertetőCimkek

Eric Muldoom barátom ismét azzal a megtisztelő kéréssel fordult hozzám, hogy készítsem el a Delta Vision kiadó exkluzív sorozatában megjelenő, Boszorkánylovag című kötetének borítóját. Nagyon örültem a felkérésnek, és ugyan elég szoros határidővel kellett dolgozni egy amúgy is kihívásokkal teli időszakban, igyekeztem a legjobb formámat nyújtani.

Boszorkanylovag_borito

Kaptam egy rövid leírást a könyvből a helyszínről és a főszereplőről, majd a borító méreteinek és a cím elhelyezésének egyeztetése után készítettem egy gyors színes vázlatot – ezúttal teljesen digitálisan – arról a képről, ami ez alapján az eszembe jutott.

001

színes digitális vázlat

A vázlat egy rétegen, pár folt felhelyezésével készült, ennek a célja még csak az, hogy egyeztessük az alap hangulatot és a fontosabb tárgyak, szereplők helyzetét. Szerencsére a koncepcióval rögtön ráéreztem író barátom elképzelésére, így haladhattam tovább a részletekkel.

A képet most is a jól bevált Wacom Cintiq 24HD táblamonitoron és az általam kedvelt Corel Painter szoftverrel készítettem, a kívánt mérethez igazodva 600dpi felbontásban. Azért szoktam a nyomda által elvárt 300dpi felbontásnál nagyobb méretben készíteni a rajzot, mert a kicsinyítés során sokkal szebbek lesznek a finomabb részletek.

Első lépésben megtervezem a rajz rétegeinek (layereinek) felépítését. Személy szerint nem szeretek sok rétegen rajzolni, inkább a minimálisan szükséges mennyiséget használom, ami ahhoz elég, ha az író, vagy a kiadó kérésére módosítani kell néhány részleten, azt könnyen meg lehessen tenni. Ennél a grafikánál az alábbi rétegrendet használtam:

  • a tipográfia elhelyezését jelző keret (ezt legtöbbször kikapcsolom)
  • közeli köd
  • előtér és holttestek
  • közelebbi élőlények (van a főalaknál távolabbi is, de technikailag nincs jelentőssége)
  • bagoly
  • alak (és a bucka amin áll)
  • fák és mocsár
  • távoli köd
  • repülő lények és eszközök
  • torony
  • hold 3 (csak világosít, hogy ne legyen sötétebb, mint az égbolt)
  • hold 2 (csak világosít, hogy ne legyen sötétebb, mint az égbolt)
  • hold 1 (csak világosít, hogy ne legyen sötétebb, mint az égbolt)
  • alap háttér és égbolt

Mivel a Painter lehetővé teszi, hogy külön panelen megjelenítsek egy referenciaképet, így nem használtam olyan referenciaképeket tartalmazó csoportot, amiben ezeket gyűjteném. Ehhez a képhez egyetlen képet használtam referenciának, a Mont Saint-Michel egy napnyugtakor készített fotóját, az óriási szobor karjára épített házakhoz.

002

készül a torony

Egy kép megfestésénél, legyen az tetszőleges témájú, a háttér felől szoktam ez előtér felé haladni és általában a főszereplőt hagyom meg utoljára, mint a legérdekesebb elem. Azt tapasztaltam, ha a legérdekesebb, vagy fókuszban lévő képi elemmel kezdünk, a kiegészítő részleteket könnyű elhanyagolni, vagy sokszor látszik, hogy mi az, ami utólag került a képre. Digitális alkotásoknál ugyan nem fontos, de hagyományos technikával az az előnye is megvan a háttér első lépésben történő megfestésének, hogy a fő alakokat utána nem kell kerülgetni, nem szakad meg a vonalak lendülete sem.

003

újabb vázlatos elemek kerülnek a képre

Mivel a legrészletesebb leírás sem tartalmaz feltétlenül minden részletet, a grafika készítése során több változatot átküldök az írónak, hogy még korai fázisban jöhessenek a visszajelzések, nehogy olyasmi kerüljön a képre, sok munkával kidolgozva, amiről később kiderül, hogy nincs is rá szükség. Ebben az esetben is így történt, hamar ki kellett találni valamit a pajzs helyett, amivel a főhős a könyvben nem rendelkezik.

004

lecserélt póz, eldobott pajzs, megérkezett a bagoly

A külön rétegekre rajzolás nagy előnye, hogy a készítés során akár újra is komponálhatjuk a képet, szabadon próbálgathatjuk a nekünk tetsző legjobb elrendezést, majd ha ezeket megtaláltuk, véglegesíthetjük a részleteket. Kipróbáltam egy olyan elrendezést, ahol az eredeti vázlathoz képest sokkal hangsúlyosabb a főszereplő és kevésbé hangsúlyos a szoborra épült város, de egyrészt így túl szimmetrikussá vált az elrendezés, másrészt az eredeti kompozíció tetszetősebbnek is bizonyult, ezért visszatértünk ahhoz az elrendezéshez.

005

az eredeti koncepció szerinti hangsúlyok

A kompozíció beállítása után tértünk rá a részletekre, ezeket is több körben egyeztettük, hol e-mailen, hol telefonon, attól függően, mikor melyik bizonyult célszerűbbnek.

006

alakulnak a részletek

A beszélgetések során derül ki, mennyire gyengék vagyunk gondolatolvasásból, és hogy egy pontosnak tűnő leírás is mennyi szabadságot hagy a fantáziának, vagy adott esetben mennyire mást értünk ugyanazon a szón, kifejezésen. De szerintem ez a legérdekesebb része az olyan alkotásnak, mikor egy író fejében megszületett világot, annak leírása alapján egy grafikus értelmez és újraformál, hogy a végén egy közös alkotás kerekedik belőle.
Nagyon jó érzés, mikor a véglegeshez közelítő verzió elküldése után érkező hívás első szaván érezni lehet a lelkesedést. Ilyenkor szokott megindulni igazán a fantázia, hogy mivel tehetnék még jobbá, teljesebbé a képet…

007

játék a színekkel

Ennél a képnél a színekkel játszottunk egy sort, hogy megtaláljuk, melyik az, amelyik hangulatában leginkább passzol a könyvhöz. A kezdeti melegebb napfelkeltés hatásból így lett egy hidegebb, ködös hajnal, ahol csak a köpeny és a szobor kezében tartott véropál gömb ad erősebb vöröses kontrasztot.

008

játék a részletekkel

Mikor a helyükre kerültek a színek, a finom részletek kialakítása került sorra. Ekkor véglegesítettük a fejtartást, rajzoltam meg a szobor, a város és a főszereplő finomabb részleteit, és ekkor érkeztek meg a kisebb állatok is…

009

010

011

A festés során az alábbi eszközöket használtam szívesen:

  • Thick n Thin Pen - vázoláshoz, formák színek alapjainak felhordásához
  • Flat Color - alap kör alakú ecset
  • Dry Ink - változatosan használható eszköz, ágakhoz, növényzethez
  • Digital Airbrush - nagyobb méretű szín és tónus átmenetekhez
  • Detail Oils Brush - alap ecset lágy széllel
  • Wet Detail Brush - nem csak rajzolni lehet vele, össze is lehet mosni vele a színeket
  • Impressionist - növényzethez, háttérhez jó textúrát lehet gyorsan kialakítani
  • Sargent Super Jitter - növényzethez és háttérhez lehet gyorsan érdekes textúrát adni vele
  • Just Add Water - finom átmenetek összemosásához

Néhány esetben más ecsetek is előkerülnek, de ezeket ötletszerűen választom ki és próbálgatom, de alapvetően nem az ecseteken múlik a kép, inkább a tempón segít az, ha a megfelelő eszközzel dolgozunk.

Bízom benne, hogy sikerült ismét egy tetszetős borítót alkotni, mely méltó a történethez, mely benne szerepel, és sikerül elérni, hogy sok leendő olvasónak ébreszti fel a kíváncsiságát, hogy leemelje a könyvesbolt polcáról.


A szerző más irásai
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához