LFG.HU

auer
ismertetőCimkek

A Montsegur egy tipikus egyalkalmas story game. Egy jól összerakott koncepció köré épül a játék: a katharok Montsegur várában lelnek menedékre, viszont az Egyház és az Inkvizíció keresztesháborút indít ellenük. A várat megostromolják és többségük inkább a máglyahalált választja, minthogy megtagadja a hitét.

A játék történelmi alapokra épül, Montsegur egy létező francia vár a Pireneusokban, az ostrom és a máglyahalálok ugyancsak megtörténtek.

http://lfg.hu/wp-content/uploads/2014/06/montsegur_311.jpg

Lássuk közelebbről. A játékban nincs kimondott mesélő, egy-egy jelenetnek van egy tulajdonosa, a karakterek pedig Montsegur lakói. 12 karaktert kapunk, mindegyiket egy név, pár mondatos leírás és három kérdés határoz meg.
Példa: Raimond. Középkorú férfi. Montsegur ura. Raimond de Péreille építette a jelenlegi várat. A 3 kérdés: Megbántad, hogy Montsegurban menedéket kínáltál a katharoknak? Miért bicegsz? Melyik szeretted a legkedvesebb számodra?

A karaktereket sorban haladva választják ki a játékosok, mindegyik játékos több karaktert is kap, ezek közül kell kiválasztania a fő karakterét. Célja, hogy a játék során a történet során megválaszolja a három kérdést, majd az utolsó felvonásban eldöntse a sorsát: megég máglyán a hitéért? Megtagadja a hitét? Elmenekül az éjszakába?

A játék hat előre meghatározott felvonáson megy végig. Ezek a Montsegur ostromához vezető események, maga az ostrom, majd végül a megadás. Minden felvonásban minden játékosnak van egy jelenete.

A bevezető prológus végén minden játékos kiválasztja a fő karakterét – ő nem halhat meg a játék végéig és az ő kérdései körül forognak az adott karakter jelenetei. Más mellék-karakterek is felbukkanhatnak, ők meghalhatnak, ugyan az ő kérdéseikre is lehet válaszolni, de a lényeg a főkarakteren van.

Egy jelenetben a fő karakter és tetszőleges számú más karakter interakcióba kerül. Megvitatnak valamit, vagy csak egy csatajelenet kerül lemesélésre – ez mind csupán az adott jelenet tulajdonosától függ.

A jelenet kezdetén a játékos húz egy jelenet kártyát. Ezen egy rövid momentum van (éjszaka vágtató lovak, rozmaring illata és hasonlók). Ezt a kártyát később egy másik játékos jelenetében használhatja, átvéve a jelenet tulajdonjogát, amikor is új szereplőket hoz be és a jelenetet új helyszínre teszi. Amikor az adott jelenet lezárul, az eredeti tulajdonos húz egy story kártyát. Ez egy később behozható színesítő elem, pár mondatnyi kifejtéssel és pár gondolatébresztő kérdéssel ami segít továbbszőni a történetet. (Példák: Zsoldos aki hajlandó segítséget hozni. A szent grál. A katharok kincse. Az inkvizítor.)

A történet a vár lakói és az ostrom köré szövődik. Helyet kap a kathar hit, de emellett a személyes konfliktusok is hasonló súllyal esnek latba. Ahogy a történet halad, újabb részletek derülnek ki a hitről (handout-ok formájában).

A történet végén pedig választani kell: minimum egy karaktert megégetnek, maximum egy elmenekül, a többiek pedig megtagadhatják hitüket.

A játék megvehető a lulu.com-ról 12 dollárért PDF formátumban, a szükséges kártyák és egyéb lapok pedig ingyen letölthetőek.

Személyes vélemény: jó játék, egyszer érdemes kipróbálni, nettó 4-5 óra elég játéküléshez. Az elején kicsit döcögősen ment, de lassan belerázódtunk a történetbe.
Amit kicsit nehézkesnek tartottunk, az a story kártyák működése: elvileg mindenki a maga jelenetét a saját (fő) karaktere köré szövi. Ilyenkor hozhat be story kártyát viszont az máshova helyezheti az esemény fókuszát (pl tárgyalás a zsoldossal) így a saját karakteréről elterelődik a szó, nemigen tud a saját kérdésére koncentrálni.

 


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához