LFG.HU

lanozzunk
auer
ismertetőCimkek

Ez a legutóbb megjelent hivatalos Star Trek szerepjáték. Mondjuk ez a `legutóbb` sem ma volt, 2002-2005-ös kiadásokról van szó. Ettől függetlenül jól használható, mivel ez és a kiegészítői lefednek minden sorozatot. Segítségével lehet játszani a The Original Series-t (James “TJ Hooker” Kirk), a Next Generations-t (Picard kapitány), Deep Space 9-t (Sisko kapitány), a Voyager-t (Janeway kapitány) és a kiegészítőkben van anyag az Enterprise (Archer kapitány) sorozathoz is. Valamilyen szinten a mozifilmek is beleférnek. Természetesen az elmúlt években megjelent reboot filmek már kiesnek, de azok végül megint Kirk kapitány kalandjai lennének, nemde?

http://lfg.hu/wp-content/uploads/2014/07/292px-Decipher11.jpgA játékhoz alapvetően a Players Guide kell, illetve mesélőnek a Narrators Guide.

A könyvek a csillagflotta dizájnját követik, és számos kép van benne a különböző sorozatokból. Összességében jól sikerült, illik a témához.

A Players Guide a Star Trek 35 évével kezd (ma már megvan 45 is), bemutatja a különböző érákat, kiemeli a fontosabb eseményeket, kalandötleteket ad.

Ezt követik a fajok. Az alapkönyvben csupán a filmek főszereplő fajai kapnak helyet (betazoid, bajori, kardassziai, ferengi, ember, klingon, ocampa, talaxiai, trill, vulkáni). Minden faj kap tulajdonságbónuszt, skillbónuszt, ahogy az lenni szokott, vannak javasolt szerepek is a számukra.

A rendszer kicsit a d20-ra hajaz, sok mindent vettek át kicsit módosítva. Hat főérték van: Agility, Intelligence, Presence, Perception, Strength, Vitality. Ezekre induláskor 2d6-al lehet dobni, vagy pontot elosztani. Értékeik ennek megfelelően 2-12 közt terjednek. Ezekből, a d20-hoz hasonlóan jönnek a származtatott módosítók. A rendszermechanika is ehhez alkalmazkodik: 2d6-al kell dobni és a módosító+skill értéket hozzáadni. Ha dupla 6-os jön ki, lehet további d6-okat dobni amíg azok is hatosok. Az így kijött értéknek el kell érnie a célszámot, itt Target Number-t. Ellenpróbáknál vannak mentők – itt reakciók: quickness, savy, stamina willpower.
Ez talán nem a legjobb megoldás, mivel például egy szimpla meggyőzésnél willpower-el áll ellen a másik fél. Amíg egy induló skill lehet 7 körül addig az induló mentők 2-3 körül mozognak, tehát jóval kisebb esély van megdobni bármit.

A következő fejezet a szerepek, nagyjából két csoportra osztva. Vannak a “civil” és a flottatiszti szerepek. A civil szerepek: diplomata, kereskedő, misztikus (vallási vezető), zsivány, tudós, katona. A flottatiszt egy szerep, de azon belül vannak besorolások. Ezek egyben már elite profession-ok is (presztízs kasztok) mivel ebbe átléphetnek a civil szereplők is. A játékosok lehetnek parancsnokok, pilóták, operációs tisztek, gépészek, biztonságiak, tanácsadók, orvosok vagy tudományos tisztek.

Mint ahogy a felosztásból látszik, nem kizárólag csak a Csillagflottával lehet játszani, lehet akár valamiféle civil partit is összehozni. A flottatiszt pedig simán használható a romulán vagy klingon flottában is – ilyen téren elég nagy a szabadság.

A szerepnek vannak elsődleges képzettségei, illetve szerepspecifikus képességeket is fel lehet venni egy listából (pl a flottatiszt 3d6-al dobja a willipower mentőt, a két legnagyobbat tartja meg, vagy +3 helyett +5-öt ad egy Courage pont. Ehhez hasonló, bizonyos helyzetben hasznos, de nem világmegváltó apróságok. Emellett meghatározzák melyek a favoured (kedvelt) tulajdonságok, amiket könnyebb fejleszteni.

A karaktert tovább lehet finomítani ezután. Egyrészt eloszthat Int x2 pontot ismeretek (Knowledge) és nyelvek közt, egyfajta háttértudásként.

Ezt követően mindenki választhat magának egy Edge-et (Talent) illetve vehet fel max kettő Flaw-t (kvázi hátrány) újabb Edge-kért cserébe. Ezután választunk egy származási csomagot. Ez újabb képzettségekre ad pluszt, és ad egy Edge-et. Ilyen csomag például: árva, akadémiai képzés, diplomata szülők, megszállási környezet, gépész gyermek. Mi is összeállíthatunk ilyen csomagokat.

Ezután jön még egy foglalkozási csomag – ez már szerep specifikus. Például egy tudós lehet cserediák, orvosdoktor, kutató, laboráns. Mindegyik ad újabb skill-eket és Edge-eket. Ezzel el is készült a karakter.

Kapunk két fejezet a Skillekről, valamint az Edge-ekről és Flaw-okról.

A skill-eken belül lehet specializáció, például Operations (helm) ekkor jár +2 a dobásra. Van pszihonika a könyvben, skill alapon működik, pár alap dolgot lehet vele érni – telepátia, elmebefolyásolás, stb. A skill-eknél van átfedés, például az influence, persuade, és negotiate határai is elég elmosódnak, hasonlóan a computer use/system operation vagy athletics/gymnastic pároshoz. A kevesebb jobb lett volna.
Az Edge-ek és Flaw-k lehetnek többszintűek. Pl a Wealth (gazdagság) minél magasabb szintű, annál több latinumja van az illetőnek. Az Enemy hátránynál pedig az ellenfél erőszintjét határozza meg.

Következik egy fejezet a karakterisztikákról, a különböző alrendszerek működéséről. Ez nem a legszerencsésebb szerkesztés, a harcrendszer például eléggé szétszórva kap helyet, a Narrators Guide-ban jobban össze van szedve.

A harcrendszer a szokott kör alapú: kezdeményezés, támadás, opcionális kitérés, sebzés, aztán újra elölről. Egy körben két cselekvés van (pl: céloz, lő), viszont levonásokkal (-5,-10) lehet többet cselekedni (többet lőni, kitérni). Nincs támadó érték, a harc is skill próba elven megy, tehát a megfelelő skill+2d6 az ellenfél defence+távolság+mozgás+fedezék+láthatóság értéke ellen.
Nem életerő rendszer van, hanem egyfajta szintek (dazed, injure wounded, incapacitate, near death) egyre növekvő mínuszokkal a próbákra (-1/-3/-5/-7/-9). A Vitality főérték és Strength bónusz határozza meg, hogy hány pont sebzésenként lép át a karakter egy újabb szintre.
Létezik a rendszerben Courage pont, ez dobásra +3 bónuszt adhat, játékülésenként visszajön. Emellett a karaktereknek van renown értéke, ez magas esetben +/- lehet a szociális próbákhoz, attól függően, hogy Kirk kapitány megfenyegetni akarja a flottaadmirálist (-), vagy meggyőzni (+).

A fejlődés nem szint alapú. Minden 1000 xp után a játékos választhat 5-öt egy táblázatból. Például 1 pontért fejleszt egy skill-t, 2-ért kap egy Renown-t, 4-ért egy favoured tulajdonságot fejleszt, 5-ért pedig egy nem favoured tulajdonságot.

Vannak további presztizskasztok: kém, követ, orgyilkos, különleges erők, felfedező, stb. Van követelménye a szerep felvételének (skill és edge), ez is további elsődleges skill-eket és egyedi képességeket ad.

Van a játékosok könyvében felszereléslista is. Ugyebár a föderációban nincs pénz, de azért használnak kreditet (természetesen az aranyozott latinum mellett). Szép számmal van felszerelés, fegyver, meg ami kell. Egy kimondottan flottás partinál ott van az, ami kell a feladatra, kapnak a készletből.

A felszerelések tulajdonképpen az “alapcuccok kategória”, nem tűnt fel semmi extrém, ritka, vagy világmegváltó tárgy, nincs +10-es fézerpisztoly. Craft skill-el lehet feljavítani a dolgokat.

Kicsit megint visszaköszön a könyv nehézkes szerkesztése, a fézerek sebzésének megállapításához meg kell nézni, milyen széles sugárra és fokozatra van állítva, és a kettőből kell kikombinálni a sebzés értéket. Persze ha ölésre van állítva, akkor csak valamiféle mentő választ el a haláltól, nincs fix sebzés – viszont ez a mentő olyan jól el van rejtve valahol a könyvben, hogy nem találtam meg. A választ egy erratában találtam meg: ha egy Kill-re állított fegyver eltalál: meghaltál. Nincs mentő, nincs semmi, automatikusan halál. Ezzel nagyon gyorsan ugrott az első helyre a halálos rendszerek listáján. És mivel van stun és kill fokozat, a közte levő normál sebzés szükségessége megkérdőjeleződik.

A Player’s Guide-ban kapunk egy általános részt az űrhajókról, de csak bullshit, semmi mechanikai elemet nem tartalmaz. Cserébe van pár kép és rövid leírás a sorozatok hajóiról.

A tényleges űr-dolgok a Narrators Guide-ban vannak. A könyv kifejti, hogy nem a táblás lépkedős verziót, hanem a hajó belsejét próbálja modellezni. A harc épp ezért nem táblán, hanem egymáshoz viszonyított skálán folyik, ami jelzi a hajók közti távolságot. Úgy kell elképzelni mintha két vonalzót tennénk egymáshoz és jobbra balra tolással mozognánk, és így számolnánk ki a középpontoktól való távolságot. Ettől függetlenül elég megfelelőnek tűnik űrharcra. Gyakorlatban néhol problémák előjöhetnek: meddig hat transzporter, a szenzor és hasonlóak.

Az űrbeli ügyködés kicsit komplex, de pont ezek adják meg a Star Trek-es ízét a dolognak. Egyrészt kapunk egy táblázatot az utazási sebességről, warp fokozatokról. Minden hajó tud feljebb kapcsolni a warp hajtóművel, de az könnyen károsíthatja is azt. Vannak szabályok energiaátirányításra, szenzorok működésére, csendes üzemmódra, hajón beüli rendszerek hozzáféréshez, dekódoláshoz, önmegsemmisítéshez. Olyan trükkök is előjönnek, mint a gravitáció kikapcsolása, helységek gázzal való elárasztása, felszíni városok áramellátásának kilövése, orbitális pályáról való kábítás(!), frekvenciamoduláció, pajzserősítés, pajzs újramodulálás, trükkök a transzporterrel. Kapunk példákat meghibásodásra azok kijavítására – ugyebár a legendás polaritás felcserélés.

Szóval szerintem ez pöpecül lefedi azt, amire szükség lehet, más űr-rendszerekben közel sincs ennyi dolog.

Na és akkor az űrharc: Ez is a szokásos kezdemény, cselekedet, sebzés körben mozog. Ami eltér a megszokottól, hogy nagyon sokfajta cselekedetet lehet végrehajtani, de ezek valamilyen szinten egymásra épülnek, van, amihez előtte másikat kell végrehajtani vagy épp fordítva, egymás után nem jöhetnek. A cselekedetek lehetnek helm (kormány) – mozgás, tactical – lövés, vagy command – trükkök/taktikák, a hajó mindegyikre más bónuszt ad.

A fegyverek fix sebzést okoznak. Ezek egy-egy jobb támadásnál csökkenthetik az ellenfél pajzsát, másrészt, ha a sebzés nagyobb a célpont felfogásánál, akkor csökkentik a hajó hull (törzs) pontjait. Minden 5 csökkentéssel elkezd egy random rendszer szikrázni (mert anélkül nincs ugyebár Star Trek űrcsata) és a továbbiakban mínuszokkal működik. Van rá egy szép kis táblázat.

Itt kapunk egy rakat űrhajót értékkel, nagyrészt persze föderációs hajókat, a különböző korszakokból.

Amire nem találtam egyértelmű utalást, az a legénység szerepe az űrcsatákban, vagy azon kívül. Valószínűleg ott vannak a hajón, teszik a dolgukat, az aktuális Gomez zászlósok meghalnak, de aktívan a játékosok vannak előtérben (mint a sorozatokban), a legénység csak asszisztál hozzá. Hasonlóan hiányos, hogy mi történik egy hajóval 0 hull ponton – felrobban, ócskavassá lesz vagy hasonló. Viszont cserébe egyetlen cselekedettel el lehet menekülni az űrcsatából.

Itt kap helyet egy hajóalkotó fejezet, ahol össze lehet rakni a saját hajótípust, aki ehhez érez kedvet. Sok táblázatból lehet összeválogatni a különböző rendszereket, Edge-el és Flaw-al ellátni a hajókat.

A Player’s Guide végén van pár fejezet világleírás, kalandozások, Föderáció meg a hasonló dolgokról. Szerintem el tudjátok képzelni ;)

 

Térjünk át a Narrator’s Guide-ra. Ennek jó része mesélői és kampánytippeket tartalmaz. Mivel elég széles spektrumot fednek le a sorozatok, ezért érdemes kiválasztani egy adott időszakot és ahhoz igazítani a játékot.

A könyv javasolja, hogy egyfajta sorozatként játsszuk a kampányt, minden kaland pedig egy-egy epizód. Pár pontban össze van szedve minden éra, hogy mik azok, amik egyedivé teszik. Nézzük a DS9-et: mikor és hol játszódik – 24. század, Bajor rendszer. A legénység a DS9 adminisztrációs személyzetének tagja, feladatuk diplomácia és védelem. Az operációs bázisuk egy űrállomás, sokszínű a parti (flotta, bajori milícia, civilek), kardassziai és a flottás technológia, ellenfeleik a maqui, kardasszia, jem’hadar. A hangulat pedig intrikus.

Ha ezeket a pontokat összevetjük mondjuk a ToS érával, máris látszik, hogy elég jelentős különbség van. Ezt átbeszélve ki tud alakítani a parti egy egységes képet arról, mit akarnak játszani.

Elég jó ötleteket ad a könyv egy ilyen sorozat jellegű kampány megvalósításához.

Van egy jó fejezet, ami segít helyre tenni a sok sorozatokból ismert csillagászati kifejezéseket. Kapunk anomália, bolygórendszer és bolygó, civilizáció, kultúra, társadalomgeneráló alrendszert is. Ugyancsak itt, a mesélői könyv végén van pár új faj: andóriai, romulán, orioni és kapunk pár lényt, valamint egy lényalkotót. Van egy fejezet a különböző veszélyekről, egy másik pedig a supportunig-cast-ról (NJK-k). Van pár általános típus, illetve a sorozatokból összeszedve pár főszereplő a viszonyítás kedvéért. Természetesen James T. Kirk áll a lista élén minden tekintetben :)

Konklúzió: Mai szemmel nézve rules-heavy rendszer modellezi a dolgokat. Sok helyen lehetett volna egyszerűsíteni, hogy ne három helyről kelljen összenézni a dolgokat, két könyvet lapozva. Emellett a könyv(ek) szerkesztése sem a legszerencsésebb, több dolog (pl harc) túlságosan szét van szórva.
Személy szerint mindig is feleslegesnek éreztem külön mesélők meg külön játékosok könyvét. Indokolatlan a szeparálás, a mesélő változik, a játékosnak is érdemes ismerni a dolgok mechanikáját.

A játék próbál a sorozatokhoz igazodni, ezt viszonylag sikeresen teszi. Ha vagytok akkora kockák, mint mi (mint kiderült, majdnem mindegyikünk látta az összes sorozatot – a keménymag még németül) akkor nem jelent gondot a világ és a hangulat.

Ettől függetlenül viszont hiányzik pár hivatalos modul. Az alapkönyv nem tartalmaz ilyet, és hivatalos sem jelent meg. Persze le lehet mesélni a holofedélzet tizedik hatalomátvételét a hajó felett, de jó lett volna látni, hogy a fejlesztők hogy gondoltak el egy modult.

Játéktapasztalat: A játék játszható – eddig rendben, mondjuk ez a minimum. Az egymást átfedő skill-ek sok problémát tudnak okozni pl. influence/persuade/negotiate vagy investigate/observation, ezen mindig megy kis eszmecsere, ami kizökkenti a játékot. A skill specializáció is hasonlóan nehézkesen működik elsőre. Harc nem volt sok, de gyors, a kábító fokozat kiüt mindenkit első lövésre vagy olyan mínuszokra kényszeríti, hogy nincs sok esélye.

Az űrharc elég komplex egy-egy jobb lövés hatását 3 táblázatból kell összenézni, elsőre nem is volt egyértelmű. Például a pajzsnak van protection-je (sebzésfelfogása) erőssége (0-100%) illetve ott van még, mint hajókomponens is, ami külön tud sebződni. Másrészt viszont a csata szép lassan amortizálja a hajókat, jó eséllyel előbb mennek tönkre a rendszerek, mint elfogyna a hajó életereje. Más, mint a szokások rendszerek, ezekkel a lassan halmozódó hátrányokkal szerintem jól adja vissza az egyre jobban széthulló hajó érzését – persze a sok különböző levonás észben tartása sem egyszerű.

Összességében nem egy világmegváltó rendszer, de tisztes iparosmunka. Ha valaki Star Trek-et szeretne játszani és nem akar konvergálni, más rendszerekből összeollózni annak való ez a rendszer. Talán ideillő hasonlat hogy a játék olyan mint a sorozatok – néha kicsit unalmas, rugalmatlan, nem tartogat sok meglepetést, de végül is Start Trek, és ez ami számít.

 A rendszerhez  megjelent kiegészítők:

  • Aliens – mint a neve alapján kitalálható, idegen fajokról szól. Bővebb leírása a fajoknak történelem, kultúra, jellemzők terén. Kb 60 fajt tartalmaz a filmekből, sorozatokból, olyan extrákat is beleértve, mint a 8472-es faj, a Borg, vagy a Q.
  • Creatures – szörny/lény gyűjtemény. Szerintem ezzel elmondtam róla mindent.
  • Mirror Universe – Through A Glass Darkly. Tüköruniverzum forráskönyv az elvetemült rajongóknak, akik itt akarnak játszani. Inkább csak leírások, minimális mechanika a karakteralkotáshoz. (Akinek új: itt nem a jóságos föderáció van, hanem a gonosz és hataloméhes Terran Empire, minden ismert szereplő megtalálható egyfajta kitorzult tükörképként. Meglepően érdekes koncepció.)
  • Starfleet Operations Manual – kiegészítő forráskönyv a flottához, új felszerelés, hajók, fajok, a flotta működése és hasonlók.
  • Starships – Föderációs, klingon, romulán, kardassziai és egyéb hajók gyűjteménye. Továbbá a Narrator’s Guide javított hajóalkotó rendszerre.
  • Worlds – kb 40-50 világ leírása térképpel.

Két hasznos dolog: egyrészt karakteralkotáshoz van egy segédprogram a Star Trek CODA CG Setup néven. Segít, de igazából két-három próbálkozás után már papíron is kb. ugyanolyan gyorsan megy.

Másrészt pedig pár éve már megy a Star Trek Online, aminek a wiki oldala (főleg a küldetések) szerintem kiváló ötletforrás lehet a mesélőknek.

És a végén feltenném a nagy kérdést, ami felmerült: mit csinál az átlag (földi) föderációs polgár? Mivel tölti ki az idejét? Válaszokat várom kommentben, mi nem találtunk rá igazán jót.


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához