LFG.HU

NoiseEHC
hírekCimkek

wizard_wandMivel a legutolsó hivatalos MAGUS szabályrendszer fejlesztése nyúlik, mint a rétestészta, ezért íme egy kis versenyke házi MAGUS szabályrendszer készítésére. A verseny jelleget az fogja megadni, hogy az indulók mindegyike véleményezi majd a többiek próbálkozását, és ez alapján lesz egy végleges sorrend. Ez amúgy kikerülhet LFG.HU címoldalra cikksorozatként, szóval mások akár játszhatnak is a szabályokkal, hogy legyen az egésznek értelme is. Felajánlok az első helyezett részére egy példányt a hivatalos magus.hu szabályrendszerből, amikor az megjelenik. Ha 2014. december 31-ig nem jelenne meg és nem lesz egy konkrét időpont sem a megjelenésre, akkor a nyertes kap egy 20 GBP értékű könyvutalványt, amit árfolyamtól függően MAGUS könyvekre költhet.

A beküldési határidő október 19, jó lenne, ha játékteszt is beleférne, de ez nem kötelező. Ezt célszerű lenne Skype-on bonyolítani (illetve inkább Hangout-on), mert például én nem Magyarországon lakom és gondolom nem is mindenki budapesti. A nevezés a fórumra írt üzenettel történik, menet közben is lehetséges csatlakozni. De mivel itt a helyezés mások szavazata alapján alakul, senki se hagyja a jelentkezést és a leadást az utolsó napokra, mert azt nem garantálhatom, hogy mások figyelmesen fogják végigolvasni a későket!

A verseny témája, hogy egy MAGUS témájú szerepjáték rendszert készítsen az induló. A rendszer vagy saját legyen, vagy egy már meglévő rendszerre legyen konverzió. A meglévő rendszer lehet egy MAGUS szerepjáték is, ilyenkor valami kiegészítőnek vagy javításnak lehet felfogni a nevezést.

A nevezési limit 1+24/19+1+(n) oldal, ahol 1 oldal a kötelező bevezető, 24/19 oldal a konverzió vagy a szabályrendszer egy része, és +1 oldal a végén a licenc, ha valami olyan játékra konverzió, amihez kell (például OGL, de mindenkinek kötelező a MAGUS bejegyzett névjegye szöveg, ezt majd egy későbbi hozzászólásban megírom, ha megtaláltam, még mindig nincs meg), és n oldal karakterlap, hogy elvetemült indulók esetén az ne vegyen le 4-8 oldalt a 24-ből. A tartalomjegyzék sem számít bele a 24/19 oldalba, így MAGUS hagyományok ellenére nem kell kifelejteni. A 24 oldalnak tartalmaznia kell egy minimális leírást a dobásokról és a próbákról, hogy a mű érthető legyen azoknak is, akik nem játszottak az eredeti játékkal. Ellenben egy képzettség listánál nem kell a Lovaglás képzettséget túlmagyarázni, feltételezzük, hogy az olvasó tapasztaltabb szerepjátékos, és el tudja képzelni. MAGUS esetén az eredeti szabályok ismertetése tilos, de feltételezzük, hogy minden olvasó ismeri őket. A bevezetőnek definiálnia kell, hogy mi az induló MAGUS képe, mert ugye ilyenből sajnos több is van, és hogy mi a kitűzött CÉL, amit meg akar valósítani a szabályokkal. Erről később, mert ez az értékelés szempontja.

Mivel 24 oldal nem túl sok konverzióra sem, de saját rendszerre végképp nem elégséges, ezért saját rendszer esetén csak akkora részletet kell szerepeltetni, amekkora bemutatja, hogy miért is teljesíti a nevezés a kitűzött célt, de azért magában játszható. Például kihagyhatóak azok a szabályok, amik olyan kasztokra (vagy archetípusokra) vonatkoznak, amik nem szerepelnek a bemutatott részhalmazban, így ha például Bárd nincs benne, akkor nem kell bárdmágia sem.

Mivel nem akarunk kalózkodni, ezért speciális oldalszám vonatkozik olyan nevezésekre, amik fizetős szabályrendszerre épülnek, amit nem lehet még rövidítve sem a műbe bemásolni (a MAGUS is ilyen), vagy csak a szerzőnek nincs kedve az ingyenes szabályok zanzásításához. Ilyenkor lehet hivatkozni az ingyenesen hozzáférhető quckstarter vagy egyéb szabályokra (MAGUS esetén bármire, feltételezzük, hogy mindenki ismeri), de kell az eredeti angol neve és egy oldalszám zárójelben (lásd példa a fórumon). Olyan fizetős szabályrendszert használva is lehet indulni, ami egyáltalán nem hozzáférhető, de nem garantálom, hogy a többiek végig is fogják olvasni az érthetetlen pályaművet (én mondjuk igen, például az SW konverzióra ez vonatkozik). Mivel alapszabályokat ilyenkor a mű nem tartalmaz, így 24 helyett csak 19 oldal lehet (például ETK/AK/ÚTK esetén is).

Aki szeretné, hogy a műve kikerüljön az LFG.HU-ra (ebben mondjuk BePe dönt, nem én), akkor valami szabad licenc alatt publikálja azt, különben kimarad, és mások nem fognak tudni játszani vele. Ez persze nem kötelező, és attól még indulhat és nyerhet is a mű, bár nem látom be, miért választaná ezt valaki is…

0.
A bevezetőnek az alábbi kérdéseket kell valamilyen módon megválaszolnia, hogy mindenkinek világos legyen, a második hozzászólásomban már leírtam az enyémet:

Melyik Ynev stílus az alapja? (például ETK fekete-fehér, Summarium szuttyogós, középkori Szürkecsuklyás, modern Deltavision fórumos) Melyik könyv van figyelembe véve, és melyik nem? (például ETK, PPL, HBG, SUM, AK, UTK, stb…) Mi a Kalandozók szerepe a világban? (például Kiválasztottak, Tápos hősök, Szerencsés kalandorok vagy csak magas szintű karakterek…) Mi a mágia szerepe a világban, és ha nem hangsúlyos, akkor miért nem? (például Mindent a mágia ural vs néha valakinek van egy rúnázott kardja…)

Mi a rendszer? (MAGUS esetén pontos verzió?) Miért jobb, mint a k100 (vagy más MAGUS) rendszer? (Saját rendszer esetén komolyabb indoklás szükséges!!!) Ha van, mi a mágiakép alapja? (például DND konverziónál ilyen nincs, csak egy varázslatlista, aztán annyi…) Milyen játékstílust támogat? (NEM GNS elemzésre gondolok, hanem hogy mi is volt a cél? Például hentelős-labirintusos, ahol a kalandozók kezdő kis senkik az elején, de minden labirintus szinten lépnek egy szintet; intrikálós-nyomozós, ahol akár átvehetik a tolvajcéh irányítását; netán hatalamszós-szuttyogós, ahol az igazi nehézség bárkivel is beszélni, mert mindenki rögtön elmenekül hőseink elől.)

És végül a legfontosabb, hogy mi az egész játékkal a CÉL, amit az induló meg akart valósítani? Mi az, amit a MAGUS hangulatból próbált megragadni a konverzióval/rendszerrel, és ez miért jobb, mint az eredeti? Ez fogja megadna a helyezés egyik felét, és CÉL nélkül nem lehet indulni (a Bevezető nem szükséges a jelentkezéshez, elég ha a műben benne van, de a CÉL kell).

 

A Bevezetőn kívül is a mű szerkezete egy kicsit kötött, a következő három dolognak kell teljesülnie, de ezeket megfelelő indoklás esetén el lehet hagyni:

1.
Törekedni kell az ETK tartalomjegyzéke szerinti sorrendre a műben. Persze, ha nem jellemző, akkor nem, például ha nincsen harcrendszer, akkor ne legyen harcrendszer fejezet. A kasztok (vagy annak megfelelő dolgok) is az ETK szerinti sorrendben legyenek.

2.
Legalább 4 példakarakter legyen nevesített regény szereplő tetszőleges regényekből, amit az induló olvasott. Hogy neki személyesen milyennek maradtak meg a karakterek, azt rábízom, számomra ez legalább annyira érdekes, mint hogy hogyan valósítja meg a szabályrendszere. Ettől el lehet tekinteni, ha az induló nem olvasott egyetlen MAGUS regényt sem, mert csak a szabályrendszereket nézte, vagy ha a “pályamű” olyan, hogy ez nem jellemző (például mindenki aquir). Itt nem kell a karaktereket túlmagyarázni, a név és egy statisztika blokk is elég, ha egy olvasó nem ismeri a regényből a szereplőt, akkor így járt, de ha van kedv, le lehet írni, hogy mit is tudunk róla. A regény vagy novella szerzőstől való szerepeltetése lábjegyzetben vagy a szövegben vagy a végén a licencben kötelező, az eredeti szerző művének forrásmegjelölése végett!

3.

Az alábbi 4 csoportból legalább 3-at ki kell választani, és mindegyikből legalább az egyik kasztot valamilyen módon meg kell valósítani. Ha nincsenek erre szabályok (például teljesen freeform rendszer), akkor példák és tanácsok kellenek, hogy hogyan képzeli a szerző az ezekkel való játékot. Ettől el lehet tekinteni, ha a “pályamű” olyan, hogy ez nem jellemző (például mindenki aquir), de ezt jól meg kell indokolni!!! MAGUS rendszer esetén presztízs kasztokat vagy ilyesmit kell csinálni, mert ugye ezek a kasztok léteznek már. Például a hajós induló tök jó lenne, ha csinálna egy Antoh paplovagot, mert ilyenek nincsenek hivatalosan, de mégis mi lehet helyette (ami nem süllyed el a páncél miatt a vízben)?

a. bajvívó, kardművész

b. pap, paplovag (szabadon válaszható egy markánsabb isten, vagy általános kaszt)

c. boszorkány, boszorkánymester, tűzvarázsló

d. bárd, siopa, “Fejvadász, akinek elpusztították a klánját”

Itt a d. csoport elég nehéz, csak az elszántaknak ajánlom, legalábbis ha valami színeset és érdekeset szeretne alkotni. (Tehát mindegyik csoportból csak egyet kell, és összesen hármat, bár nyilván többet is lehet, ha valakinek van kedve…) Hogy ki mit emel ki a kasztokból, azt rábízom (például, hogy a bárd az ilanori kemény gyerek vagy csak egy udvari muzsikus, bár MAGUS-ban ugye inkább az első).

A pontozás úgy fog zajlani, hogy mindenkinek muszáj lesz két sorrendet felállítania. Ha két nevezés között nem tudja a sorrendet eldönteni, akkor használjon véletlen-szám generátort, de legyen egy teljes sorrend! Az első hely 1 pont, második hely 2 pont, stb, ezt aztán súlyozva átlagoljuk, ez lesz a pontszám (senki se szavazzon magára). Két ilyen sorrendet kell felállítani, egy egyik, hogy szerinte ki valósította meg jobban a kitűzött CÉL-ját, a másik, hogy mennyire tetszett neki a játék. Ez utóbbi szubjektív benyomások, MAGUS hűség meg ilyenek. Bár nyilván lehetetlen, de törekedni kéne arra, hogy egyik sorrend se a mesélés színvonalát pontozza, mert ez nem mesélés verseny. Mesélni amúgy sem kötelező, de ez duplán súlyozza a pontszámot, ami jó pontszámnál előny, rossz pontszámnál hátrány. A kétféle pontszámot átlagoljuk, legkisebb nyer, holtverseny esetén a rövidebb “pályamű”. (Majd én kiszámítom a már postolt képlettel.) Csak az szavazhat, aki be is ad valamilyen szinten értékelhető próbálkozást, a nevezés magában nem elégséges. Erre ugye azért van szükség, nehogy vicces emberek széttrollkodják a kis játékunkat. A szavazás lezárulta előtt a sorrendről a fórumon elmélkedni tilos! Erre meg azért van szükség, hogy ne legyen ebből a versenyből is groupthink.

Személy szerint én nagyon szívesen látnék olyan kezdeményeket, amik egyetlen dologra fókuszáló kisebb rendszerek lennének, valami már létező, tesztelt szabályrendszert használva.
Például ilyen lenne a második manifesztáció alatt játszódó rendszer, ahol arra épülne az egész, hogy képesek-e a karakterek megőrizni szabad akaratukat, vagy behódolnak a terjeszkedő amund szakrális mezőnek? Valami Ctulthu-féle sanity vesztés mechanika kéne, kit tudja, talán pont a Ctulthu szabályokkal?
Vagy netán lehetne egy Krán kiegészítő, ami arról szólna, hogy hogyan képesek pszichopaták együttműködni anélkül, hogy egymást mészárolják le. Persze nyilván ez csak egy elem lenne a tápos fejvadász kasztok és a hatalomszó mágia szabályok mellett… ;)

- NoiseEHC

Fórum link: http://lfg.hu/forum/index.php/topic/22759-magus-szerepjatek-fejleszto-versenyecske/


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához