LFG.HU

flyinghair
ismertetőCimkek

Aki ismer, tudja, hogy nem vagyok “absztrakt” játékos. Nem sakkozok, nem dámázok, nem GO-zok, nem Offboardozok. Én szeretem, ha egy játéknak van témája, és azt is, ha a mechanika alá is támasztja azt. “A téma és a mechanika egyensúlya” – szoktam mondogatni. A Six MaKING-gel a BoardGameGeek.com esseni megjelenéseket gyűjtő listáján találkoztam először, láttam ugyan, hogy magyar a szerző, de mivel absztrakt játékról volt szó, először nem igazán foglalkoztam vele. Aztán pár nappal később megnéztem W. Eric Martin Six MaKING-et bemutató videóját a BGG-n, aki nagy lelkesedéssel beszélt róla és eldöntöttem, hogy Essenben mindenképp adok egy esélyt a játéknak. Ott ismerkedtem meg Dorsonczky Józseffel és szerzeményével.

 

A doboz tartalma – fotó: Corina AC (via : BGG)

Mi van a fedél alatt?

A fedőt leemelve először egy többnyelvű – köztük természetesen magyar – szabálykönyvvel, illetve fa játéktáblával találkozunk. Ez alatt rejlik egy fekete zsák, ami 16 piros és 16 sárga fakorongot tartalmaz. Akik esetleg esseni példány dobozában kutakodnak 5 további bábuval is találkozhatnak, egy milady-vel, két óriással és két púpos toronyőrrel. Ezek a figurák tovább fűszerezhetik a játékot, ha esetleg úgy érezzük, hogy az alapjáték már minden csínját-bínját kiismertük. A játék kivitelezése nagyon rendben van: a tábla anyaga masszív, anyagában fekete fa, jó érzés kézbe venni. A korongok festettek, nem tudom mennyire kopnak majd az idő múlásával, reméljük nem.

Milyen a motor?

Mint említettem, a szóban forgó játék  egy absztrakt két személyes game. A szabályai pofonegyszerűek: mindkét félnek 16 korongja van és ezeket használják egy 5×5-ös pályán a party folyamán. A játékosok célja, hogy egy hat korongból álló vagy annál magasabb oszlop jöjjön létre saját színükkel a tetején. A játékosok felváltva következnek, körükben pedig vagy egy újabb korongot raknak a táblára, vagy egy a táblán lévő oszloppal lépnek, a következő szabályokat figyelembe véve:

  1. Ha korongot teszünk a táblára, csak a sajátjaink egyikét helyezhetjük fel, és csak üres mezőre.
  2. Ha lépünk, az oszlopot a magassága szerint egy adott sakklépésnek megfelelően mozgatjuk: az 1-korongos gyalogként (itt 4 irányba, vízszintesen és függőlegesen lép), a 2-es bástyaként, a 3-as huszárként, a 4-es futóként, az 5-ös vezérként lép.
  3. Csak egy másik oszlopra léphetünk, üres mezőre sosem (így nőnek majd az oszlopok).
  4. Mindkét színű oszloppal léphetünk – az ellenfélével is.
  5. Léphetünk egész oszloppal, de rész-oszloppal is. A rész felülről lép, ugyanúgy, mint az oszlop.
  6. Tilos az ellenfél előző lépését visszarendezni.

Ennyire egyszerű az egész. Mivel a szabályok két perc alatt elsajátíthatók, hamar belevághatunk a játékba. A partyk elég gyorsak, de biztosan nem álltok meg egy játszma után.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

A szabályokat tanuljuk a szerzőtől a Spielen – fotó: Kardos Ábel

Milyen játék a Six MaKING?

A játék nagyon jó, pörgős, az egyszerű szabályok ellenére pedig óriási taktikai mélysége van. Hogy hasonlít-e a sakkra? Azt gondolom, igen, de nem a sakklépések miatt. A játék ugyanis bármilyen más szabályos lépéstípusokkal működhetne, és ezt a szerző is igazolja. Inkább azért hasonlít rá, mert a saját vereségedet a saját figyelmetlenséged okozza majd. Mindenesetre igaznak gondolom a borító mottóját, amely szerint a Six MaKING sokkal szórakoztatóbb, mint a sakk.
No és a játék árnyoldala? Talán azt róhatjuk fel hibaként, hogy az AP játékosok végtelen mennyiségű ideig képesek gondolkodni rajta, hiszen minden lépés kiszámítható. Erre mindenesetre megoldást jelenthet a sakkóra. Továbbá – igaz, ezt túlzás hibának tekinteni-, egyeseket zavarhat a téma hiánya, másba azonban nehéz belekötni. Nálam a kipróbálásból vásárlás lett, és számomra – hogy Ignacy Trzewiczek gondolataival éljek – ez az az apró felfedezés, amit minden évben keresel Essenben – a nagy nevek mellett -, amiről aztán később úgy érzed, hogy egy igazi kis ékszert találtál.

Játsszva – fotó: Kiss Tamás (via: BGG)


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához