LFG.HU

strato
hírekCimkek

DnD Next LogoIdén negyven éve annak, hogy nyomtatott formában is megjelent az első és eredeti Dungeons & Dragons kiadvány, mely úttörő szerepet játszott a ma szerepjátékként ismert hobbi kialakulásában. A mai szerepjátékosok talán bele sem gondolnak, hogy a hobbijukon kívül is mennyi mindent köszönhetnek a D&D-nek, függetlenül attól, hogy játszottak-e valaha a játék valamelyik változatával vagy sem. Talán az LFG.hu sem létezne, de legalábbis nem a mostani formájában, ha nincs néhány terepasztalos wargamer, aki több, mint negyven évvel ezelőtt fantáziát látott abban, hogy szűkebbre állítsa a játék fókuszát, és teljes seregek vezetése helyett csak egy-egy hős irányítására koncentráljon. Egy megfelelő szikra a jó helyen és a jó időben, valamint egy maréknyi lelkes ember kitartó munkája hozta el 1974-ben a D&D megjelenését és vele a szerepjátékos hobbi robbanásszerű fejlődését.

A D&D egy olyan játékot testesített meg (és teszi ezt a mai napig), amiben nem egymást kell legyőzni, hanem egymást segítve kell boldogulni. Amiben egy képzeletbeli világban élő karakter szerepét ölthetjük magunkra és mi mondhatjuk meg, hogy mi legyen a következő cselekedete. Amiben nincs klasszikus értelemben vett győzelem, hanem a cél az, hogy akár a végtelenségig fűzhető történetben minél tovább jussunk. Egy olyan játék, amiben a bejárható terület nem ér véget a játéktábla vagy az asztal szélénél. Aminek végső soron csak a képzelet szabhat bármiféle határt.
Nem csoda, hogy sokan azonnal rákaptak. A fiatalok egy új és sok szempontból kötetlen szórakozási formát kaptak, amihez lényegében alig kell kellék, de amihez akár rengeteg hangulatkeltő kiegészítő is felhasználható. A szerepjáték által új kapuk nyíltak meg a képzelőerő és a kreativitás előtt. Rengetegen kezdtek el rajzolni és barkácsolni a játékalkalmakhoz vagy akár jelmezeket készíteni élő szerepjáték találkozókhoz. Fellendült az irodalom, írók és olvasók is egyre többen kezdtek érdeklődni a fantasy témája (például Tolkien művei) iránt.
A D&D a játékok világába olyan, mára már alapvetőnek számító fogalmakat hozott el, mint például a karakter vagy a szint. A videojátékok hőseinek zömét például ma már el sem lehetne képzelni számokban mért jellemzők, életerő vagy XP nélkül, de a “dungeon crawl” jegyeit még a mai napig őrzik a szerepjátékokhoz amúgy egyáltalán nem kapcsolódó “first person shooter” játékok is.
Érdemes egy kicsit belegondolni ezekbe.

D&D BirthdayMegpróbálunk segíteni benne. Év elején, amikor a Dungeons & Dragons negyvenedik születésnapja alkalmából mindenfelé elkezdtek megemlékező és múltba tekintő cikkek megjelenni, többen úgy gondoltuk, hogy illendő (ha nem egyenesen kötelesség) lenne az LFG-n is megünnepelni az évfordulót. A fórumon el is indult az ötletelés, hozzászólás követett hozzászólást, míg hamarosan össze is állt egy egészen komoly stáb, hogy akkor már ne is egy cikket, hanem egy egész cikksorozatot hozzon tető alá.
A projekt neve a “DnD” rövidítésbe beletoldott “negyven” szóval a DnegyvenD lett. A cikksorozat, ami e név alatt hamarosan elindul, megkísérli bemutatni a D&D történelmének fontosabb állomásait a kezdetektől napjainkig. A játék különböző számú kiadásai mellett kitérünk a fontosabb világokra/settingekre, a különféle szabály-oldalhajtásokra illetve, ha nem is hermetikusan, de lefedjük a videojátékok területét is.
A cikkírók maguk is játékosok, így a tények mellett első kézből nyert tapasztalatokkal és egyéni véleményekkel is találkozhat az olvasó. Mivel a legtöbb cikknek más-más ember a szerzője (és van olyan is, ami többek összefogásának az eredménye), változatos stílusra és terjedelemre kell számítani, illetve lesznek kimerítőbb írások és olyanok is, melyek a téma szerteágazósága okán meg sem próbálnak teljes körűek lenni. Reméljük, hogy ez a változatosság inkább előnyként fog az olvasóban lecsapódni, mint hátrányként, de nem lett volna értelme egységes stílus ráerőltetésével megnyesni az írók szárnyait.

A DnegyvenD cikksorozat darabjait ajánljuk mindazoknak, akik egyáltalán nem ismerik a D&D történelmét, mivel érdekes lehet megismerni, hogy általában a szerepjátékokban mára már szinte sablonként használt elemek mikor és hogyan kerültek be a nagy képbe. A cikkeket ajánljuk azoknak is, akik úgy vélik, hogy ismerik a D&D teljes történelmét, hátha tudunk nekik újat mutatni. Végül reméljük, hogy azok is elolvassák, akik játékosként vagy mesélőként csak egy-egy kiadásban merültek el jobban, hátha felkeltjük az érdeklődésüket korábbi vagy későbbi változatok iránt.

Kellemes olvasást kívánunk!


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához