LFG.HU

HammerTimeCafe
Vorador
ismertetőCimkek

VS. System Nemrég hallottam kedvenc kártyajátékom, a Vs. System jövőre tervezett újraindításáról, aminek örömére elhatároztam, hogy írok egy ismertetőt az eredeti játékról és a digitális változatáról. A Vs. System 2004-ben indult gyűjtögetős kártyajáték, mely a Marvel, illetve a DC képregényeinek világára épült és 18 kiadása jelent meg, mielőtt elérte volna a vég. A Marvel Trading Card Game (továbbiakban: MTCG) nevű számítógépes játék szabályai teljes mértékben megegyeznek az eredetiével és az első négy Marvel kiadás mind a 852 lapját a játékos rendelkezésére bocsátja.

A játéktér részei

A két játékos térfele értelemszerűen egymással szemben foglal helyet és következő kártyaterületekre oszlik:

  1. Deck: A paklid, melynek összeállításakor mindössze két megkötéssel kell számolnod: legalább 60 lapos legyen és egy lapból maximum négyet tehetsz bele.
  2. Hand: A kezedben levő lapok.
  3. KO’d Pile: A „temető”, ahová a játékot elhagyó lapok kerülnek.
  4. Resource Row: Az erőforrásaidat gyűjtő lefordított lapok sora.
  5. Support Row: Támogató sor.
  6. Front Row: Első sor. Ebbe vagy az előzőbe kerülnek a karakterek.
  7. Hidden Area: Itt rejtőzködnek a Concealed képességgel bíró karaktereid. Őket nem tudja megtámadni az ellenfeled, viszont nem is képesek megvédeni téged a támadásoktól.

VS_System_02

Laptípusok

Az alábbi négy laptípust különbözteti meg a játék:

  1. Character: Egy karaktert a kijátszása után a Support vagy a Front Rowba kell helyezned, ahol majd harcolhat. Csak karaktereknek van Attack (ATK) és Defense (DEF) értékük. A karakterek többsége valamilyen csapathoz tartozik (Affiliation), mely a kártya bal szélén olvasható.
  2. Equipment: Karakterre csatolható felszerelés, mely új képességet biztosít használójának.
  3. Location: A helyszín lapokat a Resource Rowba érdemes tenni, mert csak ott fejtik ki hatásukat.
  4. Plot Twist: Váratlanul aktiválható lapok, melyek kellemetlen meglepetést okozhatnak az ellenfélnek. A Plot Twistek nagy része kézből is kijátszható, kivéve az ún. Ongoing hatásúak, melyek a helyszínekhez hasonlóan csak a Resource Rowban működnek.

VS_System_03

Játékmenet

Mindkét játékos 50 élettel kezd (Endurance). Az előkészület során mindketten húznak 4 lapot. Aki nem elégedett ezekkel, annak lehetősége van egy Mulliganre: a pakli aljára teszi a lapokat és húz helyettük 4 másikat. Pénzfeldobással vagy kockadobással el kell dönteni, hogy az első körben melyik játékosé lesz a kezdeményezés (Initiative). Ezután elkezdődik az első kör. A körök a következő fázisokra bomlanak:

1. Draw Phase

A kör első fázisában mindkét játékos húz 2 lapot a paklijából.

2. Build Phase

Ez a fázis három egymást követő lépésre bomlik, és először a kezdeményezéssel bíró játékos cselekszik.

2.1. Resource Step: ebben a lépésben a kezedben tartott lapok közül egyet lefordítva a Resource Rowba helyezhetsz. Ezen Resource-ok mindegyike körönként 1-1 Resource pontot termel. Mivel karaktereket és Equipmenteket csak a kezedből játszhatsz ki, ezért próbálj inkább helyszíneket és Plot Twisteket tenni a Resource Rowba.

2.2. Recruit Step: Kizárólag ebben a lépésben van lehetőséged karakterek és Equipmentek játékba hozására, és mindegyikért a lap (bal felső sarkában található) Recruit Costjával megegyező Resource pontot kell fizetned. A Plot Twistek, helyszínek nem csak a Recruit Stepben játszhatóak ki és nem is kerülnek Resource pontokba. Esetükben a sarokban levő szám csupán ún. Threshold Cost, vagyis bármennyi Plot Twistet és helyszínt ellőhetsz egy körben, de egyik költsége sem lehet több, mint ahány Resource-ot birtokolsz.

Szinte mindegyik karakter és helyszín Unique, tehát nem irányíthatsz egyszerre pl. két Rozsomákot. Némelyik karakter Army verziójú, ami azt jelenti, hogy bármennyit tehetsz belőle a paklidba és nem vonatkozik rá a Unique szabály.

2.3. Formation Step: ebben a lépésben elrendezheted a karaktereidet a Support/Front Rowban. Ennek az alábbiak miatt van jelentősége:

  • Ha egy Support Rowban levő „A” karakter előtt van a Front Rowban egy „B” karakter, akkor „A” Protected, vagyis az ellenfél Flying képesség nélküli karakterei nem támadhatják meg.
  • Egy Support Rowban levő karakter csak akkor képes támadni, ha rendelkezik a Range képességgel.
  • Egy Support Rowban levő karakter Reinforce-olhatja az előtte vagy mellette levő, azonos csapatba tartozó karaktereket.

Ha a kezdeményezést birtokló játékos végzett a fenti lépésekkel, utána az ellenfele is végigmegy rajtuk.

3. Combat Phase

A kezdeményező fél támadást indíthat a másik játékos ellen. Csak akkor támadhatja ellenfele életpontjait, ha annak nincsenek karakterei vagy mind kábult vagy az összes a Hidden zónában van. Egy karakter Ready állapotban jön játékba, de bizonyos hatások azt eredményezhetik, hogy Exhausted lesz, amit a 90 fokkal való elforgatásával jelzünk. A támadás megindításának feltétele, hogy a karakter Ready legyen és Exhaustoljuk. Ha közvetlenül az ellenfelet támadjuk, akkor egyszerűen csak levonjuk életpontjaiból a támadó karakter ATK-jét. Ha egy karaktert támadunk meg, akkor össze kell hasonlítani a támadó és a védekező ATK és DEF értékeit.

  • Ha a támadó ATK-je alacsonyabb, mint a védekező DEF-je: semmi nem történik.
  • Ha a támadó ATK-je és a védekező DEF-je egyenlő: a védekező elkábul (Stunned), amit a lap lefordításával kell jelezni. Az ellenfél játékos annyi életet veszít, amennyi a kábulttá váló karakterének Recruit költsége (Stun Endurance Loss).
  • Ha a támadó ATK-je magasabb, mint a védekező DEF-je: a védekező elkábul, az ellenfél játékos pedig a Stun Endurance Losson kívül még az ATK és a DEF különbségét is elszenvedi sérülésként (Breakthrough Endurance Loss). Ha a védekező karakter Reinforced volt, az teljesen meggátolja a Breakthrough sebzést.

A védekező ATK és a támadó DEF értékét ugyanígy össze kell vetni, az eltérés csak annyi, hogy a támadó karakter játékosa soha nem szenved el Breakthrough sebzést.

Egyező csapatba tartozó karakterek esetén Team Attackra is van lehetőség. Ekkor a két vagy több támadó összesített ATK-jét állítod szembe a védekező DEF-jével. A Team Attack hátránya viszont, hogy nem okozhat Breakthrough sebzést. A védekező karakter eldöntheti, hogy melyik támadót próbálja meg elkábítani.

Ha a kezdeményezést birtokló játékos nem tud vagy nem akar többet támadni, akkor ellenfele következik.

4. Recovery Phase

Mindegyik játékos a kábult karakterei közül egyet felfordíthat (Recover), a többi sajnos a KO’d Pile-ba kerül. Ezután az összes játékban maradt, Exhausted karakter ready lesz.

Ha az egyik játékosnak 0 vagy kevesebb élete van, akkor a Recovery fázis végén elveszti a játékot.

Ha nincs győztes, akkor új kör kezdődik, melyben a másik játékosra száll a kezdeményezés, tehát ő fog először karaktereket kijátszani, támadni stb.

VS_System_04

Marvel Trading Card Game

Milyen játékmódokat tartalmaz az MTCG videojáték?

  • Gigantikus hosszúságú (2×55 pályás), képregényes átvezetőkkel tűzdelt, a jó és a gonosz oldalról is végigjátszható kampány.
  • Kb. 30 darab Puzzle. Ezek olyan fejtörők, melyekben előre megadott lapjaid vannak és ki kell logikáznod, hogy miképp tudnád velük a kör végére legyőzni az ellenfelet.
  • Természetesen van multiplayer is, amiben más játékosokkal küzdhetsz meg. Egy kártyás játéknak szerintem ez a veleje.

Tanácsok az Options menü beállításaival kapcsolatban:

  • A Battle Animationst mindig kikapcsolom, csak egy vizuális effekt, ami nagyon elnyújtja a harcokat.
  • A Phase End Alertset is kilövöm, mert nem szeretem, ha a játék mindig megerősítést kér, hogy biztos véget akarok-e vetni a jelenlegi fázisnak.
  • Az Auto Ordernek nagyon ritkán van jelentősége, legyen elég annyi, hogy nem szoktam bekapcsolni.
  • Az Autopass Level érdekes kérdés. Négy fokozata van (Manual, Low, Medium, High), ez határozza meg, hogy bizonyos eseményeknél meg kell-e nyomnod a „Pass” gombot. Ha például Manual fokozatra van állítva, akkor a minden kör elején, amikor húzol 2 lapot, külön passzolnod kell, hogy továbbmenjen a játék. Ha viszont Highra van állítva, akkor erre nincs szükség, automatikusan megtörténik a passz. Mind a 4 beállítás jó lehet, próbáld ki, hogy neked melyik a kényelmes. Én paklitól függően használom ezt is, azt is.

Néhány negatívum:

  • Láttam már olyan kártyás játékot, amiben okosabb volt a gépi ellenfél.
  • Van egy hibás Puzzle, a Reservist 5, amit nem lehet megoldani.
  • Két-három lap bugos.
  • A játék elején kapott kezdőpaklik elég rosszak, nincs koncepciójuk, nem érdekesek és nagyon gyengék. Ha valakinek emiatt már az elején elmenne a kedve a játéktól, az inkább használja az összes kártyát megnyitó csalást, és állítson össze egy értelmes paklit, hogy megismerje a Vs. System igazi arcát. A csaláshoz egyszerűen csak add az egyik paklidnak ezt a nevet: BLVRTRSK. (Bolivar Trask egyben, magánhangzók nélkül.)

Csapatok

A Vs. Systemben rengeteg csapat játszható, de most csak azokról írok, amelyek szerepelnek az MTCG-ben is. Ez se kevés.

Fantastic Four A Fantasztikus Négyes vezetője Reed Richards, zseniális feltaláló, így nem meglepő, hogy a csapat fő témája az Equipmentekkel való változatos babrálás.

Doom Latveria urának despotikus hatalmát jól szimbolizálja, hogy a frakció egy csomó kártyáját csak akkor tudod kijátszani vagy aktiválni, ha már irányítod Dr. Doomot.

X-Men Xavier tanítványait sokan próbálták már legyőzni, de a homo sapiens superior nem adja magát könnyen – az X-Mennél találjuk a legtöbb Recover effektet.

Brotherhood Magneto mutáns testvérisége nem riad vissza a radikális megoldásoktól és minden eszköze megvan az ellenfél gyors kivégzésére.

Sentinel A robotok nem csupán a mutánsok legyőzésére alkalmasak, egyedülállóan sok Army karakterükből bárkire nézve veszedelmes pakli építhető.

Spider-Friends Pókember és hálótársai az Evasion képességükkel és védekező trükkjeikkel kitérhetnek a veszélyes támadások elől, majd az alkalmas pillanatban fordítanak a harcon.

Sinister Syndicate Pókember ellenfeleit irányítva a játékos saját életpontjait és erőforrásait áldozza fel jelentős, de rövid távú előnyökért cserébe.

Marvel Knights A Marvel kíméletlenebb hősei (Megtorló, Penge stb.) a KO-zás mesterei, ha jól kijönnek a dolgok, akkor az ellenfél összes karakterét letakarítják a játéktérről.

Underworld A Hidden zónában rejtőzködő vámpírok, vérfarkasok, démonimádók és társaik képesek erőt meríteni a temetőbe (KO’d Pile) került lapokból.

X-Statix A médiapiacra betörő, celeb mutánsokból álló X-Statix tagjai bármit megtesznek a hírnévért, akár saját csapattársaikon is átgázolnak, hogy reflektorfénybe kerüljenek. A játékos különleges bónuszokat kap, ha csak egyetlen karaktere van játékban. /Megjegyzés: az X-Statix az egyik legkiválóbb képregény, amit valaha olvastam. Az X-Menes cikksorozatomban majd lesz róluk szó./

Crime Lords A bűnözőket, bérgyilkosokat és egyéb alvilági alakokat tömörítő Crime Lords specialitása az ellenfél támadásának kikényszerítése, amit aztán Reinforcementre épülő, egyedi védekező képességeikkel fordítanak ellene.

Avengers Különösen fontos a csapatmunka és a formáció: a Bosszú Angyalai Team Attack során érvényesülő előnyöket kapnak, a „Leader” karaktereik pedig támogatják a mellettük levőket. A „Reservist” mechanizmus által lehetséges harcba hívni a tartalékos tagokat, vagyis játékba hozni a Resource Rowba rakott karaktereket.

Masters of Evil Az Avengers ellenlábasai tisztességtelen előnyre tesznek szert és extra Resource pontokat termelnek, amit új képességek megszerzésére költhetnek. /Megjegyzés: A Masters of Evil nagyrészt az a banda, amelyik a kedvenc Avengers történetemben, az Under Siegeben megostromolta a Bosszú Angyalainak főhadiszállását. Ez a 90-es években magyarul is megjelent a Marvel Extrában./

Thunderbolts A gyatra Onslaught crossover során a hősök nagy része (Fantastic Four, Avengers stb.) átkerült egy másik dimenzióba és a világ halottnak hitte őket. A Masters of Evil vezetője, Zemo báró rögvest kihasználta a helyzetet: csatlósaival együtt új személyazonosságot vett fel, hogy Thunderbolts néven kormányzati szuperhős csapattá váljanak, majd idővel hozzáférjenek a SHIELD fegyvereihez és adatbázisához. A csapat jellegzetességének számítanak például az átlagosnál erősebb, de az ellenfélnek előnyt nyújtó lapok vagy a Ready állapotban bónuszokat élvező karakterek.

Squadron Supreme Egy alternatív Földön a Squadron Supreme nevű szuperhős csapat átveszi az uralmat a világ felett, hogy olyan utópiát hozzanak létre, ahol mindenki békében és jólétben élhet. Bár a legjobb szándék vezérli őket, tudjuk, hogy a pokolba vezető út mivel van kikövezve… A pacifista Squadron szereti lecserélni a Breakthrough sebzés okozását valamilyen másik előnyös hatásra, illetve sok lapjuk akkor működik, ha a játékosnak nincs kártya a kezében. /Megjegyzés: Mark Gruenwald 80-as években megjelent, 12 részes Squadron Supreme című sorozatát őszintén tudom ajánlani. Szerintem érdekesen mutatja be azt, amikor a hősök arra jutnak, hogy önmagában a bűnözők leverése nem hoz javulást, ezért inkább globális szinten próbálják megváltani a világot./

Kang Council A Kang Council nagy részét egy Kang nevű időutazó különböző univerzumokból és korokból származó számtalan verziója alkotja. Kang ugyan nem Army karakter, ám kivételesen mégsem vonatkozik rá a Unique szabály, így többet is kijátszhatsz belőle. Ezt a csapatot irányítva a játékos több szokatlan dologra is számíthat (pl. az egyik Kang a kijátszása után „időutazásba kezd” és csak a kör végén tér vissza a játékba).

Paklik

Az alábbiakban röviden jellemzek néhány paklit, hogy ezáltal bemutassam, milyen változatos stratégiákra ad lehetőséget a játék. Egyik paklit sem én találtam ki, a régi nagyobb versenyek top8-as helyezéseiből válogattam ki őket. (Nyilván csak olyanokat, amik összeállíthatóak az MTCG lapkészletéből is.) Előtte azonban nézzük meg, hogy milyen főbb paklitípusok léteznek!

  1. A Curve paklik a 2-7. körben mindig a lehető legmagasabb költségű karaktert szeretnék kijátszani, tehát a 2. körben egy 2-es költségű karaktert, a 3. körben egy 3-as költségűt és így tovább. Ez tekinthető az alaptípusnak.
  2. A Short Curve paklik kicsit agresszívabbak és sok 1-es költségű karaktert játszanak, viszont 6-ost már nem, mert az 5. körben győzni akarnak.
  3. Az Off-curve paklik körönként egyetlen magas költségű karakter kijátszása helyett sok picivel igyekeznek az ellenfél fölé kerekedni.
  4. A Stall paklik célja az első hét kör túlélése és utána egy brutális 8-as vagy 9-es költségű karakter kijátszásával befejezni a játékot.
  5. A Combo paklik pedig természetesen egy olyan lapkombinációra építenek, aminek az összehozása nagy eséllyel a győzelmet jelenti.

És akkor az említett paklik szép sroban:

Avengers Reservist (Curve)
Ebben a pakliban szinte csak Reservist képességű karakterek találhatóak, ami azt jelenti, hogy pont úgy ki tudod játszani őket a Resource Rowból is, mintha a kezedben lennének. Ezért a normál pakliktól eltérően nem Plot Twistekkel és helyszínekkel fogod telezsúfolni a Resource Row-t, hanem Reservist karakterekkel, amit a Black Pantherhez hasonló lapjaid nagyon meg fognak hálálni.

VS_System_05

No Hand (Short Curve)
Ez a Squadron Supreme/Thunderbolts összeállítás nagyon keményen oda tud csapni. A nevét onnan kapta, hogy az elsődleges célod a kezed minél gyorsabb kiürítése, mivel egy csomó lapod akkor mutatja meg az erejét, amikor üres a kezed. Ha ezt sikerül elérned, akkor az ellenfelednek nehéz dolga lesz, mert olyan kártyákkal kell szembenéznie, mint pl. az 5/5-ös Joystick, aki 1-be kerül, de nagyobb ATK/DEF értéke van, mint némely 3-as költségű karakternek. Persze roppant kényes helyzetbe kerülsz, ha nem tudod eldobálni a lapjaid, így mindig okosan kell játszanod, hogy ne ragadjon be a kezed.

VS_System_06

Wild Vomit (Off-curve)
Longshot képessége nagyon erős: megnevezel 2 lapot, megnézed a paklid felső 4 lapját és ha mindkét megnevezett közül van benne, akkor a kezedbe veszed őket. Ha jó a tipped, akkor sok lapot húzhatsz, de problémát jelent, hogy gyakran nem jön össze dolog. Itt jönnek képbe a Sentinelek. Nekik sok Army karakterük van, amikből bármennyi lehet a pakliban, így 26 Wild Sentinel és 14 Sentinel Mark IV mellett jelentősen nő a helyes tippelés esélye. A pakli terve tehát, hogy Longshottal lapelőnyre tesz szert és az első három körben kijátszik egy rakás Wild Sentinelt, amik miatt jó magas lesz a negyedik körös Sentinel Mark IV ATK értéke. Az ötödik körben jön egy Wild Sentinel és két újabb Mark IV, az egyik normális módon kijátszva, míg a másikat az Underground Sentinel Base „gyártja le”. Az így létrejött nagy robotseregnek remélhetőleg nem okoz gondot az ellenfél kiiktatása.

VS_System_07

X-Factor (Stall)
A célunk eljutni a 8. körig, ebben pedig nagy segítségünkre lesz Puppet Master, aki Exhaustolja az ellenfél egyik karakterét, így az nem tud támadni. Ha kijön Rogue és lemásolja Puppet Master képességét, akkor máris körönként mínusz két támadóval számolhatunk. A 8. körben jön Jean Grey, aki pusztán a magas ATK/DEF értékeivel megnyerheti a játékot. Ha pedig nagy a gáz, mert az ellenfél mégis le tudná ütni, akkor egyszerűen csak használjuk a képességét, és minden karakter visszakerül a tulajdonosa kezébe. Ezután minden körben Avalon Space Stationnel kikaparjuk Jeant a KO’d Pile-ból, és lekapcsoljuk a harci fázist a képességével, míg fel nem húzzuk a 9-es költségű karakterünket (Onslaught), aki ellen már nincs esélye az ellenfélnek.

VS_System_08

Deadly Tactics (Combo)
Akárcsak a képregényben, a Thunderbolts e pakli esetén is sunyin meglapul, gyűjtögeti az erőforrásait, majd a megfelelő pillanatban felfedi igazi arcát és végzetes csapást mér ellenfelére. Az első öt körben nem fogod uralni a játékot, ez az előkészítő szakasz. Ha lehetőség adódik néhány biztonságosnak tűnő támadásra, akkor persze csináld, de nem kell kockáztatni. A hatodik körben kirakod Melissa Goldot, akit támadás esetén Ready helyzetbe állíthatsz. Melissa képessége jól működik a Thunderbolts Ready karakterekre izguló lapjaival, de most egy másik kártya a fontos, a Team Tactics. Ennek költségeként Exhaustolod egy karaktered, akinek ATK-je hozzáadódik egy támadó karakteréhez. A terv tehát, hogy Melissa támad, Ready lesz, majd Exhaustolod a Team Tacticsnek és így megduplázza a saját ATK-jét. Ez önmagában 26 ATK, ami tekintélyes mennyiség, de lehet több is, ha a Team Tactics előtt Melissa kap ATK növelő Plot Twisteket (pl. Savage Beatdown), így azok hatása is duplázódni fog. Néhány lap hatására Songbird könnyen akkora ATK-re tehet szert, hogy képes lesz az ellenfelet a maximális 50 életről egyetlen csapással nullára levinni. Ha pedig nagyon durván jön a pakli, és behúzol még egy Team Tacticst, illetve egy Deadly Conspiracyt, akkor ezek újabb duplázást jelentek, ami gyakorlatilag négyszeres ATK-t eredményez.

VS_System_09

Összefoglaló

Ezzel végére is ért a Vs. System rövid bemutatása. Zárásul néhány pontban szeretném összefoglalni, hogy miért szeretem ezt a játékot:

  • Logikus, letisztult, pontos szabályok.
  • Összetett, de nem bonyolult.
  • Változatos játékstílusra lehetőséget nyújtó paklik.
  • Érdekes és élvezetes játékmenet, melyet olyan elemek tesznek különlegessé, mint pl. a karakterek helyének fontossága a formációban.
  • A Marvel és DC képregények hangulatának, a csapatok jellemzőinek, a karakterek szuperképességeinek stb. nagyon ügyes megjelenítése a játék rendszerében.

A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához