LFG.HU

HammerTimeCafe
Azael
RPG fejlesztésCimkek

wizard_wand„Mint azt mindannyian tapasztalhattátok, a legutolsó hivatalos MAGUS szabályrendszer fejlesztése nyúlik, mint a rétestészta, ezért íme egy kis versenyke házi MAGUS szabályrendszer készítésére…”

Ez lett a bevezetője annak a versenynek, ami egy félig-meddig viccnek szánt megjegyzésemből kerekedett pár hónapja. Mivel mindenkinek lapul a tarsolyában, netán félkészen a fiókjában egy hivatalosnál nyilván szebb és jobb rendszer, gondoltam adok egy kis lökést a szerzőknek, beleértve magam is, ezzel a megmozdulással. Így utólag már elmondhatom, hogy egyrészt simán megérte a felajánlott jutalmat, másrészt a beleölt időt és energiát elnézve már nem annyira biztos, hogy megint indulnék rajta. Több megkötés is szerepelt a kiírásban, a legfontosabb, hogy a bevezető, tartalomjegyzék, licenc és karakterlap figyelmen kívül hagyásával a nevezés maximum 24 oldal lehet, ha tartalmaz minden szabályt, vagy 19 oldal, ha csak hivatkozik más meglévő rendszerre. Ezen felül kötelező elem még a bevezető, három jellegzetes MAGUS kaszt és négy tetszőleges nevesített regényszereplő kidolgozása. Ahogy az látható, a pálya erősen lejtett a konverziók és a minimális rendszerek irányában, így talán nem is csoda, hogy saját rendszerrel csak egy induló készült el.

Azael – Kard és Mágia setting – MAGUS szerepjáték fejlesztő verseny(ecske)

 Teljes képernyős nézet

NoiseEHC értékelése

A kiírásban feltétel volt, hogy főleg saját rendszer esetén, meg kell indokolni a bevezetőben, hogy miért is jobb, mint az ETK rendszere, mert ha nem jobb, akkor minek fejleszteni? De az igazi kérdés ugye az, hogy miért is jobb, mint a Kard és Mágia, hiszen ha működő, letisztult, egyszerű rendszer kell kalandozni és kincset harácsolni, akkor nincs is gyorsabb út, mint letölteni az ingyenes szabályokat? Bár kezdetben kicsit tartottam tőle, hogy senki sem vállalkozik KéM konverzióra, Azaelnek szerencsére lapult a fiókjában egy félkész rendszer, és bár csak később csatlakozott a versenybe, ennek ellenére mégis elsőnek sikerült elkészülnie. És nem is akárhogyan… A „CÉL: Közelebb hozni erő szintben a fegyverforgató és a varázshasználó kasztokat. Visszaadni az első Mregények és az ETK leírásainak hangulatát mindenféle kiegészítő nélkül.”

Mivel az ETK és a KéM is erősen merített az AD&D-ből, ezért nem olyan meglepő, hogy ez utóbbi mennyire passzol a MAGUS megvalósításához. A kalandozóságot elintézi 2d6+6 tulajdonságokkal és gyorsabb fejlődéssel, Ynev fajait pedig megfelelteti a KéM fajoknak és emberi népcsoportoknak. A kasztok nagy része ugyanilyen gyorsan elintézhető, legjobban ez a rész tetszett: „A Bajvívó rapírra specializálódott Tengerész”, és ezzel már játszható is a Bajvívó, nem kell több körítés… Ám Azael nem állt meg itt, hanem !!!minden!!! ETK kasztot kidolgozott, és a kizárólagos különleges képességekkel szerintem elég jól le is fedi az ETK barokkos szabályrendszerének nagy részét. Itt nekem a Fejvadász Halálos támadás képessége kissé erősnek tűnik, de hát ezzel is csak a MAGUS hagyományokat tartja tiszteletben, gondolom… Ezután jött az a rész, ahol először csuklani kezdtem, mert az összes nagyobb vallásnak kidolgozta a papjait, akik istenüknek megfelelő extra képzettséget és különleges képességet kapnak. Bár egy-egy ilyen szabály csak egy bekezdést foglal el, mégis meglepő, hogy milyen kevéssel is meg lehet ragadni az adott vallás jellegzetességeit, ez nekem személy szerint nagyon tetszett. A varázslóknál a MAGUS mágiaformái varázslatlistákkal vannak modellezve, a Boszorkány, Boszorkánymester és a Tűzvarázsló pedig alosztályok pár jellemző különleges képességgel. Ezután a KéM-ben nem szereplő ETK specifikus harci stílusok szerepelnek, van íjász szabály és kétkezes harc is, a Kard és Mágia hagyományai szerint ezt sem bonyolítja túl, és működőképesnek látszik. Végül a varázslatlisták a pszi varázslatokkal kiegészítve, majd a felszerelés rész, nyilván a 19 oldalas korlátot tiszteletben tartva. És ekkor másodszor kezdtem csuklani, mert van benne bestiárium is, nyilván aquirokkal, akiknek a hatalomszavaik normális tetszőleges varázslatok kizárólag szóbeli komponensekkel, zseniális. A példakaraktereknél szintén nem kispályázik a szerző, Alyr Arkhon és Tier nan Gorduin játéktechnikailag helyes modelljét olvashatjuk…

Személy szerint nagyon erős pályaműnek tartom, és ez a leginkább teljes MAGUS szabályrendszer a versenyben, ráadásul emellett a legrövidebb is a betűk számában. Nem tartom teljesen elrugaszkodott ötletnek, hogy talán a huszonvalahány éves MAGUS jubileum alkalmából nem kéne még egy elvetélt rendszert hegeszteni megint, mert már van, ami működik, és támogatja pont ugyanazt a játékstílust, amire az ETK is készült. A d100-al ellentétben viszont sokkal egyszerűbb, kiegyensúlyozottabb, és a támogatottsága is kimagasló a többi rendszerhez képest. Ugyanakkor pont ezt tartom a pályamű legnagyobb gyengeségének is, hogy bár így látatlanban is működőképesnek vélem, az egész valahogy nagyon steril nekem, hiányzik belőle az Ynev érzés, ami talán az ETK pici kis szabályocskáiból fakadt, nem tudom. Ez főként a varázslók megvalósításánál problémás nekem, ahol például a varázserő visszanyerése csak egy kaszt specifikus kritérium, mint mondjuk a reggeli meditáció vagy hatalom itala, de ezen kívül semmi következménye sincs a játékra. Vagy, hogy a boszorkány és a tűzvarázsló mágiája csak a varázslatlistákban különbözik, mintha valami elveszett volna a játékegyensúlyon. Viszont nem véletlenül volt kötelező a bevezetőben definiálni az Ynev képet, és ez nem is volt CÉL-ja a szerzőnek. Valószínűleg egy KéM-re épülő hivatalos kiadvány több specializált alosztállyal és magasabb szintekig kidolgozott Ynev specifikus varázslatlistákkal többet is meg tudna ragadni a MAGUS világképből. Mindenesetre így is mindenkinek ajánlom kipróbálásra, de legalábbis elolvasásra.

 

Avangion értékelése
A MAGUS eredetileg AD&D-s gyökereit tekintve, a Kard és Mágia rendszere kiválóan alkalmas a korai MAGUS modellezésére. A konverzió céljaként megjelölt eredeti ETK-s hangulat visszaadása éppen ezért szerintem teljesül, bár nem is annyira az újranyomott ETK, inkább a legelső, ’92-es „keményfedeles ZÖLD” jutott eszembe a rendszer olvasgatása közben (mondjuk nagy különbség nincs). A további célként megjelölt fegyverforgatók-mágiahasználók közötti játékegyensúlyt valós játéktapasztalat hiányában nehéz véleményeznem, de ha a KéM-ben ez rendben van, akkor feltételezem itt is működik. Komoly pozitívuma a konverziónak, hogy minden fontosabb tudnivaló megtalálható benne, ami a játékhoz kell, így minden korábbi kaszt játszható. Ráadásul nem csak a kasztok konverziója történt meg, de minden (első olvasásra legalábbis) vallás, mágiaforma és a pszi is bekerült. Az előzőek a felszereléslistával és bestiáriummal kiegészülve talán az egyik legteljesebb konverzióvá teszik a versenyre beérkezettek között.

Negatívumként talán három dolgot tudnék említeni. Először is a konverzió nem játszható önmagában, a KéM szükséges hozzá. Ez nem olyan nagy gond, a KéM ingyenesen és könnyen hozzáférhető, és nem is volt feltétel a kiírásban az önálló játszhatóság, de mindenképpen felesleges keresgélést, lapozgatást jelent. A másik kisebb gondom, a korábbi MAGUS-os elnevezések mellőzése, pedig ezek használata sokat dobhatott volna az anyag „MAGUS” hangulatán. Szerintem nem lett volna nagy plusz munka az osztályokat kasztoknak nevezni, a kritikus ütést túlütésnek, és így tovább. Végezetül akad számomra néhány kisebb következetlenség, játéktechnikai kérdés, de ezek nem igazán zavaróak. Például nem értem, hogy az ETK-s hangulatot megcélzó konverzióba miért került bele az MTK-s dzsenn, mint játszható faj, illetve ha már bekerült, az amund miért a Bestiárium részben szerepel. Játéktechnikailag a fejvadász orvtámadás/halálos szúrás kombinációja tűnik „táposnak”, illetve a varázsló „alosztályai” között az egyensúly kérdéses, de játék közben kellene látni őket.

Az említett negatívumok nem jelentenek komoly problémát, mindenképpen nagyon pozitív az összkép. Szerintem érdemes lenne még némi időt és energiát rászánni a projektre, és összeállítani egy önmagában is játszható szabálykönyvet, benne a korábban megszokott MAGUS-os terminológiákkal. Ez valószínűleg nem férne el már 19-24 oldalon, de szerintem 30-40 oldalban megoldható lehet (emlékeim szerint elGabor szerint a KéM érdemi része 18-20 oldalban elfér). Értékelésem indoklása: ahogy írtam is, ez tűnik a leginkább befejezett és komplett konverziónak, ami szerintem sikeresen ötvözi a MAGUS és a KéM hangulatát, ezért megvalósítás szerint nálam első helyen végzett. Ugyanakkor a KéM és annak hangulata (elGabor munkájának tiszteletben tartása mellett) a lehető legtávolabb áll tőlem, ezért a „mennyire tetszik” listámon óhatatlanul az utolsó helyre szorult.

 

KLM értékelése
Mi tetszett:

  • A teljességre törekvés és a minél több tartalom igénye mindenképpen dicséretes, nagy előnye, hogy “freeware” magyar szabályrendszerre hivatkozik. A választott szabályrendszer ráadásul az LFG-n szolid rajongótáborral rendelkezik.
  • Benne van az összes alapkaszt, bestiárium, minden, ami a játékhoz kell.
  • Van pszi, egzotikus fémek, kahrei fegyverek.

Mi nem tetszett:

  • Nincs a BM-nek Color Spray-e (Színes Permet)
  • Túlzottan ragaszkodik a 5 varázslatszinthez, Yneven bőven elférnének a “nagyobb” mágiák, a pszi kicsit túl tápos első szintre, illetve túl kevés szintben gondolkodik. Ez azért lenne gond – szerintem – mert a kalandozóknál jellemző lenne az, hogy olyan arcokat vágnak le könnyedén, akik egyébként meg a közembereket terrorizálják meglehetős hatékonysággal. Ez itt 0-1. tsz közembereket, 3-4. tsz. rosszarcúakat és 7-8. szintű kalandozókat jelentene, de ekkor már a rosszarcúak nem múlnak el egy jól irányzott vágástól.
  • Mit javasolok:
  • Pár ikonikus varázslat kidolgozása
  • Valamiféle túlütés („+5, + 10 manőveresen”) és e mellé valamilyen VO növelés vagy hárítás manőver, ugyanez távolfegyverekre, azaz lehetőség arra, hogy sérülés nélkül “intézzen el” valaki egy ellenfelet.

 

Bulldy legszívesebben mindenkinek maximális pontot adott volna a CÉL megvalósítására, mert öten ötféle nézőpontból kezdtünk el dolgozni és született öt érdekes, eltérő megközelítésű rendszer. A szubjektív szempontot pedig úgy értelmezte, hogy melyik rendszert választaná kipróbálásra, és szerinte „a Kard és Mágia könnyed, AD&D-hangulatú rendszerével nem lehet rossz lóra tenni, ha a “klasszikus” Ynev/MAGUS hangulatot szeretnénk”.

 

A rendszer a CÉL megvalósítása sorrendben összesen 8 helyezést kapott, míg a szubjektív sorrendben 12 helyezést (kevesebb jobb). Hogy ez több, vagy kevesebb-e, mint a többieké, majd a végére kiderül. – NoiseEHC

 


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához