LFG.HU

HammerTimeCafe
Pozsgay Gyula
ismertetőCimkek

A Delta Vision Könyvkiadó szerkesztője Erdélyi István “Raon” keresett meg azzal a feladattal, hogy készítsem el Gaura Ágnes Embertelen jó című kötetéhez a könyvborítót. Nagyon megtisztelőnek tartottam ezt a megkeresést, hogy egy ismert és sikeres írónővel dolgozhatok együtt, és a megkereséshez mellékelt rövid leírás is felkeltette az érdeklődésemet, hiszen nem egy szokványos illusztráció készítésével kerestek meg, hanem egy, a vörös szín kivételével teljesen monokróm kompozíció volt az elképzelés.

Gaura Ágnes nem csak jó leírást és referenciaképeket küldött a borító készítéséhez, hanem egyszer saját kezű rajzot is csatolt, ezen látszott a legjobban, hogy mennyire jól gondolkozik képekben is, és sokat segített, hogy láttam az ő vizuális elképzelését is.
Mint legtöbbször, ennek a rajznak a vázlatát is papíron ceruzával késztettem el, majd az erre érkező visszajelzések alapján már digitálisan folytattam. Első körben még úgy képzeltem, hogy az angyal magasba emeli a homokórát, de ez a póz mind írói, mind szerkesztői oldalról túl nyertes beállításnak tűnt.

embertelen_jo_skicc_001.jpg

ceruzavázlat

 

A ceruzavázlat után már digitálisan folytattam a rajzolást Wacom Cintiq 24HD monitoron, Corel Painter szoftverrel. A visszajelzések alapján módosítottam a pózt, a kar leengedésével egyszerre a szárnyakat is meg kellett emelni picit, hogy jobban lehessen látni a homokórát, valamint kicsit többet engedtünk látszani az arcból és a jobb szárnyból is. Arra kellett figyelni, hogy az angyalnak nincs meghatározott neme, így mind az arc, mind a test felépítése semleges jelleget kell, hogy sugalljon.

embertelen_jo_002.jpg

az első tónusos vázlat

A tónusok, kontrasztok elfogadása után következett a részletek kidolgozása. Minden digitális rajznál igyekszem előre elgondolni, milyen rétegfelépítést használjak, valamint hogyan csoportosítsam ezeket. Ennél a grafikánál az alábbi elrendezést építettem fel:

  • a tipográfia elhelyezését és a kifutók méretét jelző keret
    ezt a réteget főleg a kompozíció elrendezéséhez használom, legtöbbször kikapcsolva hagyom
  • vázlat
    ezt a réteget a végső fázisban már lekapcsolom, de a kezdeti fázisokban ez alapján viszem fel a fő formákat és a nagyobb részleteket
  • Pozsgay aláírás
    ezt utolsó lépésben teszem fel a képekre
  • vér
    ez a réteg csak sötétít és átveszi az alatta levő rétegek tónusait
  • koszorú
    ezt a réteget azért használtam külön, mert egy darabig bizonytalan volt a kiléte, illetve megvalósítása
  • angyal
  • csontok
  • árnyék
  • derengés
    kiegészítő fényeket raktam rá, amik segítenek kiemelni az alakot
  • homok
    a talaj részleteit ábrázoltam ezen a rétegen
  • Hold
  • holdudvar
  • alapértelmezett háttér
    ezen rajzoltam meg az ég színét és a csillagokat
embertelen_jo_005.jpg

finom részletekre várva…

A csillagos égbolt készítéséhez alulról felfelé sötétedő színátmenetet használtam, ezt apró csillagszerű pontokkal szórtam meg, majd néhány fényesebb csillagot külön kiemeltem.

A hold megrajzolásához egy szabályos kör alakú – az alacsonyan álló hold atmoszféra okozta lapultságát nem vettem figyelembe, mert furcsán mutatott volna a képen – felületnek rögzítettem a maszkját, hogy ne fussak túl a határain, majd foltosan kivilágosítottam, a terminátor fél ellipszis alakú vonalába pedig, a pólusokhoz közeledve egyre lapítottabb elliptikus vonalakkal krátereket rajzoltam. Ez inkább csak nekem jóleső játék volt, mert ezek csak kiegészítő részletek, de nem hagyott nyugodni az amatőrcsillagász énem…

A homok kialakításánál finoman textúrázott, vagy ha úgy tetszik zajos felületet rajzoltam, hogy érezni lehessen a talaj szemcsézettségét.

Az angyal szárnyához különböző madarak szárnyairól gyűjtöttem referenciákat, mert ha nem is vagyok ornitológus, azért szeretem érteni kicsit, min dolgozom éppen. A szárny evezőtollainak és fedőtollainak kialakításához hasznosnak bizonyult a maszkok használata, mert sok rétegen nem szeretek dolgozni – véleményem szerint csak lassítja a folyamatot – és így egy rétegen meg tudtam valósítani, hogy a tollak szépen elkülönüljenek egymástól.

embertelen_jo_009_maszkok.jpg

a tollak maszkolása

A részletek készítése során többször küldtem fázisképeket az Ágnesnek és Raonnak, az apróbb kéréseket és változásokat mindig egy plusz rétegen készítettem el, majd ezt módosításokat tartalmazó a réteget, az új fázis elfogadása után összeolvasztottam az eredeti réteggel. Ez a módszer könnyen kezelhetővé teszi a változásokat és mégsem lesz kezelhetetlen mennyiségű rétegünk a rajz végére. Egyszer különösen hasznosnak bizonyult, mikor a ruha szakadásait készítettem és az angyal fenekén lévő szakadás – Ágnes és Raon szerint valami freudi megnyilvánulás lehetett, de természetesen csak véletlen :D – szívecske formájú lett. A külön rétegre készített változásokból úgy töröltem vissza, hogy eltünjön ez a jellege a szakadásnak és alatta megmaradt a korábban árnyékot ruha felülete.

A rajz végső fázisában került sor a glória megalkotására, ami végül egy szögesdrót-koszorú formájában öltött alakot. Próbálkoztunk hagyományosabb glóriával is, de végül ez egyikünk tetszését sem nyerte el, a klasszikus világító glóriát pedig nem tartottuk megfelelőnek egy vérző zombiangyalhoz.

embertelen_jo_007.jpg

törött glória

A grafika készítésének végső fázisában cseréltem le a táblamonitort Wacom Cintiq 24HD-ről, 24HD touch verzióra, melynek segítségével már a bal kezem is sokkal aktívabban tudott részt venni a munkában, a kép nagyítását, mozgatását és forgatását már érintéssel tudom vezérelni.

 

embertelen_jo_009_reszlet.jpg

nagyított részlet a végleges rajzból

embertelen_jo_009_vilagositott.jpg

a végleges grafika

Ennek a rajznak a megalkotásánál a leggyakrabban használt eszközök az alábbiak voltak:

  • Fine Point
    főbb formákat és kontrasztokat rajzolom meg vele, legtöbbször nem teljes fedettséggel használom
  • Digital Airbrush
    lágy, összemosott hatásokat készítek vele
  • Details Oil Brush
    apróbb, főleg lágy szélű részletekhez használom
  • Wet Detail Brush
    árnyékoláshoz, részletekhez használom, nyomás függvényében össze is mossa a felvitt színt az alatta levő színnel
  • Just Add Water
    erősebb kontrasztok összemosásához, elkent jellegű felületekhez ideális
  • Scratchy Jitter Smooth
    ezen a képen a homok textúrázottságánál bizonyult hasznosnak
  • Wet Acrylic
    a tollzászló ágainak kialakításánál segített sokat, finom vonalkázott struktúrát lehet vele készíteni
embertelen_jo_borito.jpg

a végleges könyvborító

Összességében különleges élmény volt megalkotni ezt a borítót, mely ha nem is a színeivel, de részleteivel, kompozíciójával izgalmas kihívásnak bizonyult. Remélem sok leendő olvasó fantáziáját ragadja majd meg a boltok polcain és ilyen módon hozzá tudok járulni Gaura Ágnes további sikereihez.


A szerző más irásai
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához