LFG.HU

HammerTimeCafe
Varga M.A.D. Károly
ismertetőCimkek

/Egész szép segítség olyan, kezdő szerepjátékosoknak, akiknek elsőként kapásból egy akciószerepjátékkal kell szembesülnie./

KELJ FEL ÉS NYISS TÜZET
Írta Greg Stolze, inspirálta Tony Moseley

Ha tapasztalt Feng Shui játékos vagy, akkor ezt az oldalt biztos feleslegesnek tartod – addig, amíg fel nem bukkan valaki, aki még nem tud szerepjátszani. Akkor mennyei ajándéknak véled majd. Elméletileg, legalábbis.

Ha még sosem játszottál szerepjátékot, akkor ezt olvasd el elõször.
A szerepjáték (vagy RPG) alapja, hogy egy csapat ember összejön és létrehoz egy olyan történetet, amivel külön-külön egyikük sem tudott volna elõállni. Mint játékos, lesz egy karaktered, akinek minden döntését te hozod meg. Beszélsz a karakter nevében, és irányítod a cselekedeteit. Te szabod meg, mi motiválja a karaktert, és mik a céljai. Ez nem azt jelenti, hogy te döntöd el, mi történik a karakterrel: pusztán annyit, hogy te döntöd el, mit próbál megtenni. Siker vagy épp kudarc? Nos, itt jön a “játék” fogalma a képbe.
Ez a játék az akciófilmekre épül, szóval a karaktered legyen hasonló a Halálos Fegyver vagy a Rumble in the Bronx hõseihez.
A szórakozás nagy részét a jelenet eltúlzása adja, úgyhogy ne félj belemelegedni a szerepbe. Jó jel, ha azon kapod magad, hogy olyasmiket mondasz, mint: “Nem! Megölték a társam… és épp egy nappal a nyugdíja elõtt!”

A JÓ HÍR
A játéknak rengeteg szabálya van, de jó hír, hogy ezek 99%-át figyelmen kívül hagyhatod.
Egyik haverod lesz a játék moderátora (azaz a JM), aki majd magára veszi a szabályok kezelésének, sõt, a mellékszereplõk irányításának irigylésre méltatlan feladatát is. A többiek szintén egy-egy fõhõs szerepét fogják eljátszani.
Talán itt az ideje, hogy megkérdezd õket, mi a helyzet az õ karaktereikkel, és milyen neveket adtak nekik. Írd le magadnak valahová ezeket, különben el fogod felejteni! Tételezd fel, hogy te és õk egy oldalon álltok, és minden rendben lesz. (A fenébe is, aki beleköt egy kezdõbe, annak velem kell szembenéznie, világos?)
Amin igazán el kell gondolkodnod, hogy mire képes a karaktered. Ha a kidolgozottakból választasz magadnak, akkor személy szerint a a következõket ajánlom: az Izmos Bunyós, a Karate Zsaru vagy a Maszek Zsaru. A Bunyós Dolph Lundgren. A Karate Zsaru Jackie Chan.
A Maszek Zsaru Clint Eastwood. Átalakíthatod õket, de rajtuk keresztül a legkönnyebb ráérezni a karakterekre, és sokat segítenek a sztereotípiák megértésében is.
(Hogy ne legyen egyszerû, a Maszek Zsaru választhat a “schtick”-ek közül; ezek voltaképp különleges szabályok laza megmozdulásokra.
Ha azt mondod a JM-nek, hogy kellene “egy Jellegzetes Fegyver és három Villámgyors Újratöltés schtick”, akkor sosem fogysz ki a lõszerbõl, és lesz egy fegyvered, ami durvábban sebez. Rengeteg ezekhez hasonló schtick-bõl válogathatsz a karakterednek, de ezeket ráérsz majd késõbb átnézni.)

MIT CSINÁLJAK?
A legelsõ játékodhoz kérj segítséget a JMtõl és a többi játékostól. Mindegy, hogy a történet épp most indult, vagy a bonyodalom közepén tart, úgyis fõleg a JM dolga megmondani, hogy karaktered miért keveredett bele az eseményekbe.
Neked elég azzal törõdnöd, hogy kitaláld, vajon hogyan reagál a karaktered a JM által felvázolt helyzetre.

Például…
JM: Egy bankban vagy, amikor beront négy álarcos, gépisztolyokkal hadonászó fickó. Mit csinálsz?
TE: A pult mögé vetõdök!

Szerencsédre, a Feng Shui karakterei elég jól bírják a gyûrõdést. Emlékszel, hogy az akcióhõsök mennyi sérülést bekapnak, de mégsem tûnik úgy, hogy veszélyben lenne az életük, egészen a fõgonosszal való végsõ leszámolásig?
A Feng Shui ezt kiválóan szimulálja. A JM sok olyan helyzetet ír majd le, amitõl te a jól ismert, unalmas valóságban már pánikolnál, vagy ijedtedben kirohannál a világból. A valóságban a golyók, a robbanások, és a kardok halálosak.
Egy Feng Shui játékban ezek sokkal kevesebb veszélyt jelentenek (legalábbis rád). A te dolgod nem az, hogy fedezék mögé ugrálj, hanem hogy kockáztasd a segged. Ne mondj olyat: “Megpróbálom megütni az egyik rablót”; mondd azt inkább: “Ahogy átperdülök az asztalon, felrúgom a rabló puskáját a levegõbe, bemosok neki egyet, majd miután összeesett, elkapom a fegyvert.”
A való életben ez õrültség. Az akciófilmekben (és így a Feng Shui-ban is) ez egy elegáns megoldás. Persze, nem biztos, hogy sikerül, de az efféle látványos megmozdulások adják a játék savát-borsát.

AMIVEL MOST NE TÖRÕDJ
Ha ez az elsõ játékod, akkor ne foglalkozz a következõkkel: feng shui helyszínek, a mágia szabályai, átalakult állatok, a lény schtick-ek, az idõutazós téma, mi az a Netherworld, mi van a repülõ kiborg majmokkal, micsoda az SPUD-U, hogyan mûködnek az autós üldözés szabályai, ki Ting Ting, vagy miért beszélnek a srácok a Lótuszról szopránban. Mindezt úgyis megtudod, amikor annak eljön az ideje.
Most szórakozz jól, nézd át a Sorrend és Sörét Dossziét, meg a Harc Dossziét az alapkönyv hátuljából. Ne törd magad túlságosan azzal, hogy életben tartsd a karaktered: nem nehéz újat kezdeni. Figyelj inkább arra, hogy a karakter érdekes és a sztoriban érdekelt maradjon.
Minden más csak kockadobás.
És a legfontosabb: érezd jól magad.

©2000 Trident, Inc. All Rights Resrved. Feng Shui is a trademark of Robin D. Laws, used with permission.


A szerző más irásai
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához