LFG.HU

Eberen_Orkodo
ismertetőCimkek

Bevezetés
Végy egy nagy adag misztikát, egy kisebb adag manga fílinget, egy már bizonyítottan kiváló rendszert, és az alkotóktól már ismert magas színvonalon keverd össze és íme… Itt egy újabb gyöngyszem a Storyteller rendszerek egyre népesebb sorában.
A fordítással van egy kis gond, mint mindig… néhol angolul, néhol magyarul írom a kifejezéseket, de a legtöbb helyen azért zárójelben jelzem a másik oldalt. De nem ez a lényeg!

Tehát, egyszer réges-régen, korokkal napjaink előtt, mikor még a Föld arcát is máshogy rajzolták a partok, a Világ kezdetén lőn vala ama Első Kor. Ez a béke és nyugalom kora volt, amikor az istenek az ő bajnokain keresztül vigyázták a világot. Ezek a bajnokok számosan voltak, és harcoltak az istenek ellenségei ellen. Ők voltak az Exalted-ok ((Ki)Emelkedettek).
Két fő fajtájuk volt, a Celestial (Mennyei) (CE) és a Terrestrial (Földi) Exalted (TE). A Celestial Exalted-ok hatalmasabbak voltak társaiknál, annyira, hogy a bennük lakozó hatalmas mágikus energiát a vér nem tudta átörökíteni az utódokra. Ha meghalt egy CE, akkor a lélek újabb testet keresett magának, egy kifejlett (de azért fiatal) embert. Kevesen is voltak, kábé ezren. Ellenben a TE-ok gyengébb ereje átszállhatott utódiakra, így sokkal többen voltak (pár tízezer, a játék idejében kábé ötezer emberre jut egy TE).
A CE-eknek négy fajtájuk van: Solar (Nap), Lunar (Hold), Sidereal (Csillag) és Abyss (Mélységi) Exalted, az utóbbi meglehetősen gonosz, és inkább az istenek ellenségeit szolgálja. A legerősebbek a Solar Exalted-ok, és vajon melyikkel játszhatnak a kedves játékosok? :-) Igen, Solar!
De nézzük tovább a történetet, pár mondatban összefoglalva!

Tehát volt ama boldog és szép Első Kor, de semmi sem tart örökké. Az istenek gonosz ellenségei, illetve annak szolgái, akiket a csodás erejű Exalted-ok legyőztek, megátkozták legyőzőiket (ld. jellemhiba), leginkább a Solar Exalted-okat. Az átok szép lassan berágta magát a békés világba, és polgárháború robbant ki. A TE-k fellázadtak, és elpusztították a SE-k nagy részét. A Birodalomban sokáig dúlt a háború a Kiemelkedettek között. A fordulópont az volt, amikor a Csillag Kiemelkedettek a TE-k oldalára álltak, és így eldőlt a küzdelem. Az új rendet a TE-k irányították, akiket támogattak a Makulátlan Rendbe tömörült Csillag Kiemelkedettek is. Ekkor az újjászületett SE-ket gyorsan megtalálták asztrológiai és mágikus módszerekkel, és még zsenge kezdő korukban lezúzták őket, hogy ne is okozzanak gondot. Ezt hívták Wyld Vadászatnak.
Ekkor jött a Nagy Járvány, és tíz emberből kilenc meghalt, borzalmas időket élt a haldokló emberiség. Alaktalan káosz kígyózott elő a Világ határain túlról, a Fair Folk (Szépek Népe, Tündérnép?) állandóan támadásra várt, de a Birodalom mágikus ereje visszatartotta őket. A Járványnak köszönhető káosz és gyengülés azonban elhozta az ő idejüket. A kapuk megnyíltak, és a világ négy sarkából végtelen légióik törtek elő. A Birodalom szívében azonban megszervezték a védelmet, amely egy kézbe került, és sikerült visszaverni a támadókat, akik eltűntek, mint olvadó viasz a kohóban. A Birodalom védelmi rendszerének irányítója lett a világ leghatalmasabb lénye, ki is kiáltotta magát Császárnőnek, 800 évig az is maradt. Újabb viszonylagos béke köszöntött be, a Makulátlan Rend az államvallás lett, és a Wyld Vadászat folytatódott.

Aztán egy reggel eltűnt a Császárnő. Nélküle a rendszer megingott, és bár kineveztek egy kormányzót, a helyzet feszült, a védelem gyenge lett. Ráadásul a Wyld Vadászat is abbamaradt. A Birodalom már sokkal kisebb, mint egykor. A régi területeken barbár törzsek élnek, akik most a Birodalmat is veszélyeztetik, akár csak a Fair Folk és az Alvilág urai.
Mivel a Vadászat abbamaradt, a SE-k újra megjelentek a színen. Ők a rend és a béke oszlopai, még akkor is, ha az átok rajtuk ül. A világ azonban újra nagy megpróbáltatások előtt áll, számtalan veszély és szenvedés várható. Az újabb kataklizmában milyen szerepet tudnak betölteni a SE-ok? Hatalmuk nagy, így a felelősségük is, ebben a feszültségtől vibráló világban!

Karakterek
Öt lépést kell tennünk az igazán élethű Kiemelkedettünk megszületéséhez vezető rögös úton (Ej, beh szép mondat volt!).

1. Koncepció, kaszt és természet
Koncepciók
például: mesterember, bűnöző, csavargó, eladóművész, kereskedő, politikus, pap, tanító, katona, munkás.
Kasztból öt van, ezt is választanunk kell, de ne ijedjünk meg, ez nem a szokásos erősen megkötött kaszt. Valójában eléggé szabadon igazíthatjuk álmaink karakterét a rendszerhez, de túlságosan mégsem. Nézzük csak!
Hajnal: a harc mesterei, a Hajnal Gyermekei, a Mennyei Seregek Bajnokai (így nagybetűvel ám!), a harc és a háború művészetéhez van igazán érzékük. Jártasságaik: Íjászat (Archery), Verekedés (Brawl), Harcművészet (Martial Arts), Közelharc (mármint fegyveres) (Meele) és Hajítás (Throw). Anima Hatalom: használhatják animájukat, hogy megjelenésük félelmetes és borzasztó legyen egy jelenet erejéig.
Zenit: a Solar Exalted-ok vezetőiként paplovagok, próféták és misztikusok. A Győzhetetlen Nap azon emberek közül választotta a Zenit Kaszt tagjait, akik az igazságért harcolnak, az emberek vezetői. Jártasságaik: Kitartás (Endurance), Előadás (Performance), Jelenlét (fellépés) (Presence), Ellenállás (Resistance), Túlélés (Survival). Anima Hatalom: elégethetik a hullákat, és kritikus sebzést okozhatnak az élőholtaknak és a démonoknak.
Alkony: A SE-ok tanítói és kézműveseiként az Alkony Gyermekei a gondolkodók és dolgozók. A Győzhetetlen Nap azok közül választja ezen kaszt tagjait, akik számára fontos a tudás, és alkalmazása új dolgok elkészítéséhez. Jártasságaik: Kézművesség (Crafts), Nyomozás (Investigation), Tudás (Lore), Orvoslás (Medicine) és Okkult (Occult). Anima Hatalom: védőpajzsként használhatják hatalmukat.
Éj: A lopakodás és a trükkök urai, a Rejtőző Árnyak a Mennyei Birodalom biztonságát szolgálták. A Győzhetetlen Nap olyan emberek közül választotta őket, akik kitűntek olyan helyekre való behatolásban, ahová nem hívták őket, illetve akik eredeti (szokatlan) megoldásokkal rukkolnak elő egy problémára. Jártasságok: Atlétika (Athletics), Éberség (Awarness), Kitérés (Dodge), Tolvajlás (Larceny) és Lopadokás (Stealth). Anima Hatalom: köpenyként használhatják a felderítés ellen, és meg is változtathatják Animájuk megjelenését Esszenciát felhasználva.
Fogyatkozás (Eclipse): diplomaták és bürokraták, a Koronázott Napok tettek arról, hogy a Mennyei Birodalom jól működjön. A Győzhetetlen Nap a kommunikáció különböző formáinak mesterei közül választja őket. Jártasságok: Bürokrácia (Bureaucracy), Nyelvészet (Linguistics), Lovaglás (Ride), Hajózás (Sail) és társadalmi érintkezés (?) (Socialize). Anima Hatalom: szentesíthetnek fogadalmakat és szerződéseket, és növelhetik diplomáciai immunitásukat, amikor szellemekkel, démonokkal vagy a Szépek Népével lépnek kapcsolatba.

Természet:
Építész, Hős, Bürokrata, Gondviselő, Elnéző, Kritukus, Felfedező, Követő, Gáláns, Élvhajhász, Bíró, Vezető, Mártír, Lázadó, stb.
2. lépés Tulajdonságok: a három csoportok szokás szerint sorba kell állítani, de az elosztható pontok most 8/6/4. Természetesen mindegyiken ingyen ott van az első pont!
3. lépés Jártasságok: jelöld be az öt kaszt jártasságodat, és válassz hozzá még öt másik, ún. Kedvelt (Támogatott, Favored) Jártasságot. Ossz el 25 pontot, amiből 10-et mindenképpen a kaszt és kedvelt jártasságokra kell költened, és mindegyik kedveltre legalább egy pontot tegyél! Persze háromnál többet nem tehetsz egy jártasságra sem egyelőre.
4. lépés Előnyök: hét pont a Hátterekre, egyelőre ezek sem mehetnek 3 fölé. 10 pont a Bűbájokra, amiből legalább 5-nek a kaszt vagy kedvelt jártasságokhoz kell tartoznia (ld. később). Erényekre 5 pötty mehet, de szintén 1-ről indulnak, viszont ez sem mehet egyelőre 3 fölé. Az Erények: Könyörület (Compassion), Meggyőződés (Conviction), Temperamentum (Temperance) és Hősiesség (Valor). Válaszd ki az egyiket, mint Jellemhibát. Ez egy 3-as vagy magasabb Erény lehet. Ennek még később lesz szerepe, de ezt már csak a könyvből tudhatjátok meg…
5. lépés Végső simítások: jegyezd fel az Esszenciát (2), az Akaraterőt (a két legmagasabb Erény összege), Személyes Esszencia pontokat (3*Esszencia + Akaraterő) és Külső Esszencia pontokat (7*Esszencia + Akaraterő + Erények), na meg az Egészségszinteket (alapból 7).
És végül szokás szerint, ossz el 15 bónusz pontocskát (Tulajdonság 4, Jártasság 2 (1, ha kaszt vagy kedvelt), Háttér 1 (2, ha 3 fölé akarod emelni), Specilalitás 1 (2, ha kaszt vagy kedvelt), Erény 3, Akaraterő 2, Esszencia 7, Bűbáj 5 (4, ha kaszt vagy kedvelt jártasság alá tartozik)).
Nna, kész, ezután már “csak” életet kell lehelned leendő félistenedbe, úgymint előtörténet, megjelenés, ismerősök, ellenségek, rossz szokások, stb., stb.! Ne felejtsd el, hogy ez a legfontosabb része az egésznek!!

Bűbáj és varázslat
Illetve Charms and Sorcery. Magyarul persze mindkettő varázslat, de mégis kell valami különbséget tenni – fordítás rulez!
Azt már tudjuk, hogy 25 jártasság van. Most kiderül, hogy mindegyik jártasság alá tartozik 5-10 Bűbáj, amik igencsak megsegítik az amúgy sem táptalan kedvencünk útját az élet rögös útján. A Bűbájoknak van költsége (általában Esszencia pont, de lehet még Akaraterő, Egészségszint is), szükséges jártasságszintje és esetleg más Bűbáj-előfeltétele. Ha jól nézem, egy kezdő karinak 40-50 Esszencia pontja (mote) van. Nem rossz! Ebből azonban csak 10-15 a Személyes Esszenciája, és ha a többi, ún. Külső Esszenciát használja, az nagyon meglátszik rajta, mindenki számára nyilvánvaló lesz, hogy ki ő.

Példaként nézzük meg az első képzettséget, a Hajnal Kaszt Íjászat jártassága alá tartozó bűbájokat:
Bölcs Nyíl: 1 pontot kóstál bónusz kockánként, és az Íjászat támadáshoz adódik, persze a bónusz nem lehet több az alapnál. Tehát például egy kezdő íjász 4 ügyivel és 3 íjászattal max. 14 kockával dobhat. Ehh, de gagyi! :-) Egy “célorientáltabb” KEZDŐ íjász karakternek a 20 kockás támadás sem lehetetlen, csak győzze számolni a sikereket! Persze az ehhez szükséges 10 Esszencia-pont már azért komoly adag, figyelembe véve, hogy úgy általában 4 pont jön vissza óránként.
Látás szemek nélkül: csupán egy pontocskába kerül, viszont már 3-as Íjászat kell hozzá és a Bölcs Nyíl Bűbáj. Ekkor a karakter az Esszencia világában látja a célpontot, így a lövésnél semmilyen látásból fakadó hátrány, negatív módosító nem számít.
Pontosság távolság nélkül: 1 pont, 1 Akaraterő, 5-ös Íjászat és a Látás szemek nélkül Bűbáj; a kari pontosan oda lő, ahová akar… célzott lövésekre kifejezetten ajánlja.
Nincs szél: 3 pont, 4-es Íjászat, Látás szemek nélkül Bűbáj; itt most a táv, a szél, időjárás, rossz vessző módosítói nem számítanak.
Tétovázás nélküli sebesség transza: változó Esszencia pont (EP), 3-as Íjászat, Bölcs Nyíl Bűbáj; háromszor akarsz lőni egy körben? Nem gond. (18 EP) Ötször? Az sem! :-) (Bár az már 40 EP, huhh!)
Nyíl Vihar Technika: 8 EP, 5-ös Íjászat, Tétovázás nélküli sebesség transza; amíg a kari talál, azonnal lőhet egyet egy másik célpontra. 20 gagyi goblin? Ehh, 1 kör! :-) A technikának akkor van vége, ha minden célpontra lőttél már, vagy elfogyott a vessződ, vagy nem talált egy lövésed. (Találni kell, nem sebezni!)
Tüzes Nyíl Támadás: 2 EP, 2-es Íjászat; tüzes nyíl, a kari Esszencia értéke (nem a pontja, ez alapból 2) adódik a sebzéshez. Meg persze meggyulladnak a gyúlékony gyújtósok.
Vakító Lobbanás Technika: 1 EP kettő sebzéskockánként, 3-as Íjászat, Tüzes Nyíl Támadás; egy kockát ad a támadáshoz, a sebzéshez meg EP*2-t. Maximum az Esszencia értéknyi EP használható fel.
Fanatom Vessző Technika: 1 EP vesszőnként, 3-as Íjászat, Tüzes Nyíl Támadás; na most már vessző se kell! Csak kihúzod az íjat, odaképzeled a vesszőt, oszt aggy neki! :-)
Napkaró: 1EP két sebzés kockánként, 4-es Íjászat, Fantom Vessző Technika; ezt is csak odaképzeljük a vesszőre, de kicsit nagyobb a sebzése… a csodás fényből szőtt vessző kifejezetten hatásos a démonok, élőholtak és az éjszaka egyéb teremtményei ellen!
Makulátlan Aranyíj: 5 EP, 1 Akaraterő, Fantom Vessző Technika; a hős nem csak a vesszőt, hanem az íjat magát is Esszenciából szövi! Sebzése Erő + Esszencia. Ez a hős animájának kiterjesztése, minden Exalted más íjat alkot magának.
Tollas Haláleső: 3 EP duplázásonként, 4-es Íjászat, Fantom Vessző Technika; kilősz egy vesszőt a célpontra, ami menetközben kettő lesz (vagy több). Egy támadásdobás, de minden vesszőre külön sebzés, ha talált. Maximum az Esszencia értéknek megfelelő vessző lehet egy vesszőből.

Kivezetés
Összefoglalva, ez egy nagyon jó kis gáma. Az egész könyv nagyon egyedi hangulatot áraszt, akinek bejön, annak nagyon. Nagyon tetszett, hogy a könyv kifejezetten ajánlja az előmesélést, azaz minden játékosnak meséljen egyet külön a mesélő, hogy hogyan is éli meg, hogy egy halandóból Kiemelkedetté válik, hiszen ezek a tapasztalatok, és hogy hogyan dolgozza fel a hatalmat és felelősséget, amit kapott, a későbbiekben meghatározóak.

A Storyteller rendszerekben már megszokhattuk, hogy a hétköznapi halandók felett álló lényeket személyesíthetünk meg, úgyhogy ez nem okozhat senkinek sem lelki törést. Hangulatos leírások (higgyétek el, sokkal hangulatosabbak az én Bűbáj-leírásaimnál! :-) ), fantáziát megmozgató képek, és egy újabb kalandokkal teli, Rád váró világ! A többi ST rendszerhez hasonlóan itt sem könnyű eltalálni a hangulatot, de ha megvan, nagyon jó játék kerekedet belőle.
Úgyhogy kalandra fel, a világ jobbítása a leghatalmasabb isten, a Győzhetetlen Nap harcosaként immár a Te feladatod!


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához