LFG.HU

flyinghair
ismertetőCimkek

Amíg az amerikai történelem tele van legendás vonatrablásokkal, addig Magyarországon csak a betyárság romantikájával rukkolhatunk elő. Rendben, Rózsa Sándor még bevetette magát, a hazai vasútfejlesztés fellendülésének hajnalán, még mielőtt  nyugdíjba vonult volna a monarchia különböző fegyházaiba. De hogy később kevéssé kultikus gazfickók, vajh miért nem raboltak vonatot, annak két oka lehet:
1. Ha a mai MÁV-ból indulok ki, akkor a csendőrök gyalog is gyorsabbak voltak a vonatnál, és így nem érte meg a kockázatot.
2. Egyszerűen a vonatrablásra való hajlam teljesen hiányzik a magyarok mentalitásából.
Azon honfitársaim, akik viszont mindig is kovbojkalapot kívántak a fejükbe, és vonatot akartak rabolni, de rettegtek a kalauzoktól, nekik most megadatik  a nagy lehetőség.

“1899. július 11-e, délelőtt 10 óra. A Union Pacific Express elhagyja az új-mexikói Folsom városát 47 utassal a fedélzetén. Pár perccel később szapora léptek hangja hallatszik felülről; aztán lövések dördülnek. Az állig felfegyverkezett banditák könyörtelenül rabolják el becsületes utasok tárcáit és ékszereit! Vajon képesek lesznek a banditák megőrizni hidegvérüket és elkerülni, hogy őket lőjék meg? Vajon sikerül ellopniuk a Szépvölgyi Széntársaság bérelszámolásait tartalmazó aktatáskákat Samuel Ford marsall vigyázó szemei elől? Csak egy bandita lesz képes elérni a célját: a banda leggazdagabb törvényen kívüliévé válni.”

Ezzel a felvezetéssel kezdődik a Colt Express szabálykönyve (fordítás: NagyDagy), és kétséget sem hagy afelől, hogy a játék bővelkedni fog akciókban. Amíg a filmek és a popkultúrában kicsit pang klasszikus Western, addig a társasjátékok világában, minden évben megjelenik egy-két játék, amely a Vadnyugatra kalauzolja a játékosokat. Ezek sorát erősíti Christophe Raimbault szerzeménye. A Ludonaute kiadó tavaly Essenben megjelent partjyátéka hamar nagy kedvenc lett nálam épp úgy, ahogy a körülöttem játszók között.

Mi van a fedél alatt?

A képregényes fedelet felemelve először a játék 6 karaktertablójával találkozunk, majd ezek alatt rögtön egy színes, szagos, jól felépített szabálykönyvre bukkanunk… aztán még egyre, meg még egyre. Ha sikerült túljutnunk a 3 különböző nyelvű füzeten, jön a dobozbontogatás kuriózuma. A Colt Exress táblája ugyanis egy 3D-s vonat, amit a mellékelt karton elemekből kell összeraknunk. Pánikra azonban semmi ok, nemcsak a LEGO-n és IKEA bútorokon szocializálódott gamerek játszhatják a játékot, az összerakás ugyanis a mellékelt ábráknak köszönhetően gyerekjáték, és ha nem vagyunk túl önzőek, akár a csemetéinkkel együtt is megépíthetjük a vonatot. Ha elkészült a kartonmozdony és megvagyunk a vagonokkal is, akkor találunk még a dobozban 7 fa kovboj figurát, 130 kártyát, jó sok zsákmányjelölőt és további összerakható kaktusz és egyéb díszítőelemeket. Azt hiszem nyugodtan állíthatom, hogy a játék prezentációja elsőrangú. Egyrészt itt van a  fantasztikusan kinéző kartonvasút, de emellett a kártyák és a tokenek minőségére sem lehet panasz. Az a tény pedig, hogy a dobozba bekerült egy csomó talpra állítható tereptárgy – amiknek alapvetően nincs funkciójuk, csak tovább fokozzák a játék hangulatát és a vizuális élményt -, csak hab a tortán, és mindenképp megsüvegelendő.

 Milyen a motor?

A játékot 2-6 fő játszhatja, akik célja, hogy a leggaz(dag)abb vonatrablók legyenek, mire a szerelvény befut a végállomásra. A hőn áhított vagyont pedig drágakövek, pénzeszsákok, a Szépvölgyi Széntársaság táskájának begyűjtésével, illetve a hatlövetű kiürítésével érhetjük el. A játék elején minden játékos kap egy egyedi képességgel bíró karaktert, akciókártyákat – ezek szimbolizálják a cselekvéseinket – és 6 tölténykártyát. Miután felállítottuk a vonatot, feltöltjük a megfelelő vagyontárgyakkal. Ha a betettük a táskát őrző marsallt, valamint bábuink is kényelmesen elhelyezkedtek a hátsó vagonokban, indulhat is a party.

Forduló kártya: 4 lapot játszunk ki a másodikat képpel lefelé

A játék 5 fordulóból áll, minden forduló elején felhúzunk egy fordulókártyát, ami megmutatja, hogy az adott körben hány akciókártyát játszanak ki a résztvevők, és azt milyen módon teszik. Ezután a játékosok felhúzzák a 10 akciókártyájuk felső 6 lapját, és megkezdődik a forduló Tervezés fázisa. Ebben a részben a banditák, a kezdőjátékossal kezdve, egymás után, akciókártyákat játszanak ki. A lapokat általában képpel felfelé játsszák ki, és egymásra teszik őket, így mindig látjuk, hogy a játékosok mit fognak csinálni, de mivel egyik lap takarja a másikat ezt korántsem olyan egyszerű fejben tartani. Ráadásul ha a vonat alagútba ér, akkor a sötétben nem látjuk, ki mit csinál, ilyenkor a kártyáinkat képpel lefelé rakjuk egymásra. De mit is lehet csinálni a vonaton?

  • Fölmászni/lemászni: Ezzel a lappal válthatunk szintet.
  • Előre/hátra futni: Ezzel a kártyával válthatunk vagont, a tetőn akár messzebbre is elfuthatunk.
  • Felmarkolhatunk zsákmányt: Ezzel felveszünk egy zsákmánytokent az adott helyen.
  • Lövöldözhetünk: Ennek következtében pisztolygolyólapunk belekerül az eltalált bandita paklijába lassítva őt.
  • Bunyózhatunk: Az ellenfelet megütve az elejt egy zsákmányt, ráadásul – akárcsak egy tisztes Bud Spencer filmben – át is szédül a szomszéd vagonba.
  • Mozgathatjuk a marsallt: Ráuszítva őt az ellenfeleinkre, nem sok barátot fogunk szerezni banditatársaink között.
  • (Dönthetünk úgy is, hogy nem játszunk kártyát, helyette 3 lapot húzunk.)

Miután szép sorban mindenki kijátszotta a fordulókártya által elvárt mennyiségű lapot, kialakul egyetlen nagy cselekvéspakli, amit fejre fordítva kezdődhet is a Cselszövés fázis. Itt derül ki, hogy aljas terveink, mennyire sikerültek, miután a egyesével felfordítjuk a lapokat, és végrehajtjuk az akciókat: jövünk-megyünk, kúszunk-mászunk, pofozkodunk és lövöldözünk. Ilyenkor döbbenünk majd  rá, hogy hol számoltuk el magunkat, és ez az a fázis, ahol nevetésbe torkollik a nagy tervezgetés.

Egy forduló példája

Miután lejátszottuk az eseményeket, újra kártyákat húzunk – kézbe véve az ellenfelektől bekapott, és tökéletesen haszontalan  tölténykártyákat is -, és felfedjük az új fordulókártyát… Ha mind az 5 forduló véget ért, összeszámoljuk a zsákmányainkat, hozzáadjuk a kiürített tárért járó fegyverforgató bónuszunkat – ha mind a 6 töltényt ellövöldöztük -, és győztesnek hirdetjük a leggazdagabb játékost.

Milyen játék a Colt Express?

Nagyon szuper! A játék teljes megjelenése elsőosztályú, legyen szó akár a vonatról vagy a díszítőelemként szolgáló kaktuszokról, netán a kártyákról. Atéma azonnal magába szippantja a résztvevőket, szinte érezni, ahogy a menetszél belekap a kalapunkba, ahogy a vonat tetején próbálunk a mozdony felé törni. Ez persze nem lenne elég, ha a “motor” játék közben csődöt mondana. Szerencsére a Colt Express mechanikája is remekül illeszkedik a vázolt tematikára: az itt alkalmazott cselekvésprogramozás ugyanis egyszerre ad lehetőséget némi taktikázásra – hiszen a Roborallyval ellentétben itt általában látjuk mit játszanak ki a többiek -, de mégis gyakran keveredünk váratlan, komikus helyzetekbe. Tehát a kivitelezés és a mechanika egyensúlya garantálja a remek hangulatot és játékélményt, ami családi/party játék lévén nem tart tovább 45 percnél.
Fontos azonban megemlíteni két hibát. Egyrészt a vonat belső tere nem túl nagy, néha kicsit ügyetlenkedve lehet, csak kiszedni/betenni a bábut vagy a zsákmányt. Továbbá a karakterek képességei nincsenek kiegyensúlyozva. Nem az a probléma, hogy az egyik jó a másik meg kevésbé, mert ez relatív. Inkább az a gond, hogy amíg a 6-ból 5 karakternek a képessége szituációfüggő, és néha bejön néha nem, addig Ghost képessége – minden fordulóban az első lapot fejjel lefelé játssza ki – állandóan alkalmazható, és nagyon erős. Ezt érdemes lehet házi szabállyal módosítani, vagy nem használni a karakterek speciális képességét.
Ezektől függetlenül viszont úgy gondolom, hogy a játék egyaránt remekül szórakoztatja a családokat, az alkalmi játékosokat is, és hála haladó szabályoknak a gémereknek is remek kikapcsolódást adhat. Levezethetik a meglőző Agricola partyban felgyülemlett feszültséget: “Elvitted a marhákat előlem?!?! Akkor most fogadd baráti pofonomat!”
Szívből ajánlom mindenkinek, ha van lehetőségetek , mindenképp próbáljátok meg kirabolni Union Pacific Express-t!

Megy gőzös… fotó: Henk Rolleman – www.boardgamegeek.com


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához