LFG.HU

HammerTimeCafe
Glowface
ismertetőCimkek

TF2VMesék a Lebegő Vagabundból

A Tales from the Floating Vagabond (TF2V) nem egy friss szerepjáték. 1991-ben adta ki az Avalon Hill. Ugyanakkor sajátos hangulata, világa miatt ma is 100%-ig élvezhető játék ez, s még a játék rendszere sem játszhatatlanul nehézkes az újabb játékokhoz képest.

Őrült egy világegyetem

Nevetséges kalandok egy olyan világegyetemben, ahol a természet törvényei éppen ebédszünetet tartanak!

A TF2V világegyeteme tényleg tébolyult. Tágas galaxisok, melyeket mindenféle fura népek laknak: homo sapiensek, kutyaemberek, űrtündék, rinocéroszemberek, vagy éppen Gusztustalanul Cuki Szőrös Izék. Cinikus, sokat látott zsoldosok, borongós hangulatú detektívek, szerencsevadászok, bátor hősök, és részeges semmirekellők bőrébe bújhatnak a játékosok, vagy tulajdonképpen bármilyen elképzelhető vagy elképzelhetetlen alakot alakíthatnak.

Ebben a világban a fizikai törvényszerűségek nem annyira uralkodnak, inkább csak javaslatokat tesznek. Olyan ősi erők, mint például a “jó sztori lenne”, a “narratív kauzalitás”, vagy éppen a “miért is ne” legalább akkora fontosságú, mint a gravitáció.

Ebben a világban gonosz űrnácik, őrült feltalálók, kapzsi, világromboló pángalaktikus vállalatok, vagy éppen ostoba galaxisrengető katasztrófák ellen, esetleg mindezek érdekében ragadhatsz lézerpisztolyt, .38-as Smith&Wessont, láncfűrészt, vagy lovagi kardot. Minden korszak, mindenféle világ és világkép, bármilyen történet szereplője ott leshet rád a következő sarkon.

Galaxis útikalauz a köbön, tényleg.

Fura szabályok

Maguk a szabályok nagyrészt egyszerűek, és idétlen szóhasználattal, komolytalan és félkomoly ötletekkel kiválóan alátámasztják az agyatlan hülyéskedésre hajlamos játékot. Mit tehet az ember, ha karakter fő képességei lehetnek akár a “Csúnya Hegyes Dolgok Lóbálása Stílusosan”, a “Rájönni Nyilvánvaló Dolgokra”, az “Emberek Bántása”, és a “Célbahányás”? A legjobb, ha fejest ugrasz a dolgok közepébe, és megpróbálod kiélvezni a játékot.

TF2V-fegyver2
A rendszer egyik előnye, hogy – főleg a korszak mércéjével mérve – meglehetősen egyszerű. Minden karakter hét főtulajdonsággal rendelkezik – Erő, Ügyesség, Figyelem, Menőség, Eszesség, Mázli és Józan Paraszti Ész. Minden tulajdonsághoz tartozik egy maréknyi szakértelem – harci, fizikai, tudás alapú, szociális, meg más féle szakértelmek egyaránt. Olyan alapvető képességekről van szó, mint a Csúnya Hegyes Dolgok Lóbálása (például balták, kardok, bunkók és buzogányok forgatása), Lövöldözés Igazán Nagy Stukkerrel, Nagyon Gyors Futás, Elektronikus Kütyük Bizgerálása, vagy mondjuk Varázslás. Ezekben a szakértelmekben a karaktered lehet képzetlen, Zöldfülű (+1), Kontár (+2), Szaki (+3), vagy Guru (+4).

A tulajdonságod és a jártasság szinted meghatározza az adott szakértelem értékét. Amikor valamilyen próbát kell tenned, akkor az adott érték alá kell dobnod – minél nehezebb a feladat, annál nagyobb kockával. Egy könnyű számítási feladatra D6-os Számítás próbát kell tenned, egy hatalmas gödör átugrásához viszont D20-as Ugrás próbát.TF2V-fegyver1

És körülbelül ennyi. Persze, vannak még részletek. A sebződéseket a karakter Hoppá! Pontjainak (H!P) fogyásával modellezi a rendszer, ha ezek egyszer elfogytak, így jártál. A Mázli tulajdonságod alapján vannak Mázli Pontjaid, amivel befolyásolhatod a szerencsétlen dobásaidat. De ezek már csak technikai részletkérdések. A lényeg: az alap próbamechanizmussal a szerepjátékos helyzetek túlnyomó része kitűnően modellezhető.

Dilis karakterek

A fentiekből kiderült: a TF2V karakterek megalkotásakor tényleg csak a játékos és mesélő fantáziája szab határt a lehetőségeknek. A pontrendszerű karakteralkotás viszonylag egyszerűen leképezi bármiféle karakter megalkotását. Mondjuk, nagy játékegyensúlyt ne várjunk a rendszertől: a szégyentelen tápolók meglehetősen hamar össze tudják rakni a harcban legyőzhetetlen tank karaktereket. (Akár szó szerint: Ernő, a Militech (TM) Harci Robot például 7-es páncélzatával, és beépített lézer célzó rendszerű M-60-as gépfegyverével valamint szintén beépített G10-es hevedertöltésű automata “Durrágyú” gránátvetőjével elég jól betölti a tank szerepét).TF2V-fegyver3

A TF2V szégyentelen stílus- és zsánerkeverékre építkezik. A jégsugár-hajigáló misztikus varázsló, a zseniális feltaláló, a muskétás párbajhős, és a rakéta hátizsákos űrvadász könnyen szerveződhet közös csapatba a lázadók szövetségéből érkezett galaktikus hercegnő felkérésére.

A karaktereket statisztikailag a tulajdonságaik, szakértelmeik, és a fegyvereik írják le. De ami igazán különös ízt kölcsönöz nekik, az minden karakter különleges képessége, “kunsztja”. Ha a karaktered az Escher-effektustól szenvedő kis tolvaj, akkor talán figyelmetlenségből néha elfelejted alkalmazni a fizikai törvényeit és mondjuk a plafonon állva közlekedsz, vagy kisétálsz a liftakna fölé, lenézel, megijedsz, és gyorsan visszasétálsz a szilárd talajra. De teljesen más lesz ugyanez a tolvaj, ha a Flynn-effektust használja, és folyton csilláron lengedezve, büszkén kihúzva magát lendül be az ablakon keresztül… még az utolsó sarki kocsmába vagy hivatalba is. Vagy egy tisztásra a dzsungelben. Csak azt tudnám, hogy került a csillár a dzsungelbe…TF2V-karakterek

Lüke játékok
Melegen ajánlom ezt a játékot bárkinek, aki szereti néha kicsit kiengedni a fáradt gőzt, és valami teljesen agyament, elszállt játékot lenyomni. Persze, nem muszáj ezt a játékstílust követni. A TF2V biztosan nem egy drámai, kiérlelt jellemjátékra építő, sötét, komoly játék. De mindenki olyan környezetben, olyan történetet mesél benne, amilyet csak szeretne. Bármilyen zsánerben, sokféle játék lenyomható benne. Lehet a játék benne szinte teljesen narratív, vagy kockacsörgős-akciós, lehet nyomozós, lövöldözős, felfedezős. A lehetőségek szinte határtalanok.

Szerintem egy próbát megér. Irány a Lebegő Vagabund. Az első rundot a ház állja!

Olvasd el Attila korábbi ismertetőjét is: http://lfg.hu/12181/ismerteto/tales-from-the-floating-vagabond/

 


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához