LFG.HU

HammerTimeCafe
auer
ismertetőCimkek

Nagyjából 2 éve volt itt az LFG.hu-n ennek a játéknak egy korai bemutatása. Azóta elérhetővé vált egy béta változat, és mivel szóba került a baráti társaságban, nekiláttam átnyálazni. Mivel Béta, sok dolog változhat a végleges verzióhoz képest, de lássuk a medvét…
Alapvetően egy űroperáról van szó a távoli jövőben. Az emberiség kinőtte a Földet, és a rendszereket összekötő féreglyuk hálózaton át (volshan járatok) elkezdte benépesíteni az űrt. Jöttek a szokásos dolgok: kolónia lázadások, III. világháború, fellázadt MI, génmódosított emberek stb…

Láthatóan a szerző elég sok munkát ölt a műbe. Elsőre szembetűnő a kiadvány látványos megjelenése, szép grafikák vannak benne – persze sok helyen található “illusztráció helye – támogasd a kiadványt”.

A játék rövid bevezetővel kezd, próbálja összesűrítve elénk tárni a várható tartalmat. A játékosok egy általuk választott szervezet tagjai, és a szervezet égisze alatt tevékenyednek az éppen terraformálódó kolóniák területén.

Ezt követi a világ bemutatása. A szerző nagyon alaposan lefedte a mindennapi apró részleteket. Kimerítő leírást kapunk a bolygók kolonizálásról, az azon való életről, a közlekedésről, pénzrendszerről, egyszóval az olyan apróságokról, amik élhetővé teszik a nagy egészet. Kapunk történelmi összefoglalót, hat főbb államalakulatot és 15 szervezetet, valamint iránymutatást a saját szervezetünk elkészítéséhez.

Ami kiemelendő, az a csillagközi közlekedés – a Volshan járatok. A járatokban nem működnek az elektronikus dolgok, így kémiai és mechanikus rendszerek hajtják előre a hajót. Ami ötletes, hogy a járatok nem statikus “no-touch” zónák, hanem elágazásokkal teli útvesztők, ahol kalózok lesnek teherhajókra, korlátozott a kommunikáció, egyszóval élő-lélegző része a világnak.

A tömény bevezető után következik a karakteralkotás. Itt egy kicsit kapkodja a fejét az olvasó, mivel nincsenek tisztázva az alapok, egyből elosztható pontokról, +1/+2 módosítókról van szó. Oké, hogy van tulajdonság meg képzettség, de hogy mire jó a Memória vagy a Vagyon az így nem tiszta elsőre.

Az induló sablont módosítja az állam, ahonnan származik a karakter, kap bónusz pontokat az életkora alapján majd vesz egy iskolát (kasztot). Pilóta, kidobó, orvos, újságíró, elég nagy a választási lehetőség, 30+ ilyen szerep van, később kifejtve megkapjuk őket.

Lehet előny-hátrány rendszerrel finomhangolni a karaktert, majd alkot, vagy vesz a meglévőkből egy szervezetet. A szervezetek bevéltet, képzettséget, szövetségest, kapcsolatokat adhatnak.

A tulajdonságok -2 és +2 közt változnak, 7 darab van: Érzékszervek, Intelligencia, Memória, Kisugárzás, Erő, Kitartás és Ügyesség. Igazából csak akkor lényeges ha eltérnek 0-tól, akkor kiemelkedő tulajdonságnak hívja a rendszer és a képzettségpróbákat befolyásolják.

A képzettségek 0-tól 6-ig terjednek, az értékük plusz a tulajdonság módosító (+/-2) alá kell d6-al dobni, hogy sikert érjen el a játékos. Próbadobásnál az 1-es újradobható, és ha a következő is 1-es, akkor kritikus sikert ér el a játékos. 6-osnál is hasonló a helyzet, csak ott balsikert jelent. A célszám és a dobott érték különbsége egyfajta sikerszint rendszer, minél több annál jobban sikerült a próba – harcban például ez szorozza fel a fegyver alap sebzését.
Kapunk róluk leírást – a végén van eldugva egy összefoglaló táblázat. 26 db képzettség van, elég egyértelműek, semmi extra.

Az életerő rendszer testrészenként külön kezeli a sebződést. Volt szerencsém km-ként használni hasonlót, feleslegesen sok adminisztrációval jár.

Elsőre elég macera a karakteralkotás, nagyon sok változó van, több helyről összenézni a dolgokat, összekombinálni.

Harcrendszer: gyönyörű táblázatokkal és matekozással telezsúfolt fejezet mutatja be egymás életének kioltását. Nem mélyednék el benne, biztos szép meg jó, de kicsit sok a módosító meg a felesleges táblázat így első átfutásra.

Felszerelések: a kibeververek itt már a NanoImpek-re korlátozódnak (nanotechnológiás cuccok) vagy ugyanaz a hatás elérhető drágábban genetikai módosítással is. Egyfajta visszatartó erőt kellene jelentenie, hogy a sok fejlesztéssel rendelkező ember egyfajta “emberfeletti” lenézéssel tekint a nem módosított fajtársaira. Papíron ez szép és jó, de a gyakorlatban nem szokott annyira működni, pár határérték és játéktechnikai módosító jobban helyén kezelné a szituációt.  Elég drága cuccok, nem lesznek tele vele a játékosok az elején.

Kapunk egy bevásárlólistát az alapdolgokkal, ezt követik a robotok, fegyverek, páncélok járművek.

A 230 oldalas alapkönyv itt ér véget, és kezdődik a 120 oldalas mesélők könyve.

projectd_modulgraphA mesélők könyve egyfajta bővített világleírással kezd, kalandötletekkel, pár új szereppel.

Az érdekesebb rész a mesélői fejezet. Kapunk pár kalandötletet, de ami érdekes és kiemeli, az a kalandgenerátor.

A játék a nyomozó, zsoldos, kereskedő, intrikus, felfedező és az alvilági történetvezetést támogatja. Mindegyikhez kapunk egy folyamatábrát és az ábra különböző fázisaihoz egy random táblázatot.

Kevésbé tapasztalt mesélőknek ez nagy segítség, viszonylag gyorsan lehet összedobni vele egy kalandot. Természetesen lehet mást is mesélni, de nagyban könnyíti az első játékokat.

Kapunk NJK-kat ellenfélnek, ez hasznos tud lenni, segít belőni az erőszintet. Jön pár új jármű illetve egy külön folyamatábrával és táblázatokkal megspékelt járműharc fejezet.

Ami viszont hasznos az a három röviden kidolgozott kaland a könyv végén. Tömörek, jól felhasználhatóak, segítenek ráhangolódni a játékra.

A játékhoz megjelent az első kiegészítő: a Zafír flotta, ami egy független kereskedő flottát mutat be, mint játékbeli szervezetet.

Konklúzió: Ígéretes játék, viszont jelen állásában azon kívül, hogy magyar, nem lóg ki a többi generic űropera közül semmilyen téren. Megvan benne minden, ami ahhoz kell, hogy játszani lehessen vele, viszont nem ad választ arra, hogy miért ezt válasszuk a Star Wars, Stars without numbers, Traveller, Serenity/Firefly vagy a Rogue Trader közül. Talán ez a legnagyobb baj a játékkal, mert 2 éve az első bemutatáskor is ez a kérdés merült fel, amire nem jött kielégítő válasz. Viszont most még csak Béta állapot, és ezen bőven lehet változtatni a megjelenésig.

Rendszerszinten kicsit túlkomplikált első blikkre, főleg hogy a nagyok is az egyszerűség irányába mozdulnak (DnD Next). A d6 egyszerű, de amit nyer vele a sok módosítóval el is veszíti.

Mindenképp becsülendő amennyi munkát beleölt egymaga a fejlesztő. Ami segíthetne, ha jelenne meg hozzá némi irodalmi anyag – novellák, esetleg (kép)regények, amik meghoznák a lelkesedést.

A játék letölthető az alábbi oldalról: http://www.projectd.hu/

 


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához