LFG.HU

Gótika és Punk
RPGCimkek

A Dungeon magazin 90-es számának Polyhedron melléklete alapján szeretnék ajánlani néhány szabálymódosítást, amivel talán színesebbé, néhol egyszerűbbé és lényegesen halálosabbá tehető a Call of Cthulhu (CoC) d20 rendszere. A Pulp Heroes mini-d20 játék röviddel megelőzte a CoC d20 megjelenését, és a ’30-as évek ponyvahőseinek témáját dolgozza fel. Őrült feltalálók és határtalan fantáziájú tudósok, okkultisták és misztikusok, gengszterek és egyéb milliomosok adják a játékos karaktereket. Mivel a CoC alapkönyvben is találhatóak utalások a Cthulhu “ponyvaregény” stílusra ültetéséről, ezért úgy vélem, nem hiábavaló átolvasni a lapot. Akinek nincs meg, esetleg gondjai vannak az angol nyelvvel, annak álljanak itt kivonatolva azok a részek, amiket érdemesnek tartottam a fordításra.

Eredet
A klasszikus DnD faj fogalma teljes mértékben hiányzik a CoC-ből, lévén, hogy földünkön a játékosok számára is hozzáférhető játszható faj az emberre korlátozódik. Gyakorlatilag az ebből fakadóan hiányzó különbözőséget kívánja pótolni az Eredet fogalma. A karakter családi és neveltetési hátterét, előéletét fedi le. Természetesen ne kényszerzubbony legyen ez a tulajdonságcsokor, sokkal inkább az érdekességek kidomborítására szolgáljon! Mint minden kiegészítésre, erre is vonatkozik, hogy az Őrző engedélye nélkül ne alkalmazd karaktereidre.

Az alábbiakban ismertetem a különböző háttereket, azok statisztikai módosítóival együtt. Fontos megjegyezni, hogy a rendszer a DnD-s ember faji statisztikáiból indul ki, míg CoC-ben már eleve bonusz képességgel és növelt szakértelem-pontokkal indul minden karakter. Az Őrzőre bízom a döntést, hogy alkalmazza-e az alábbi módosítókat a CoC szabályok módosítása nélkül – magam nem bolygatom a CoC szabályait, a karakterek így sem lesznek “szuperhősök”.

Hazafi (All-American): Hétköznapi ember tisztes családból szerető szülőkkel és testvérekkel. Ő az alkalmazkodó, aki minden helyzetben otthon érzi magát. A kor hangulatából fakadóan nemzeti öntudata jelentős, és általában népének sztereotípiáival jellemezhető. Nem feltétlenül amerikai, lehet brit, francia, magyar, orosz, vagy ami a játékosnak szimpatikus.
- első szinten bonusz képességet kap
- első szinten 4, további szinteken 1 bonusz szakértelem pontot kap
- kezdeti vagyoni helyzete: középosztály

Arisztokrata: Vagyon, csillogás, kényelem az osztályrésze egyeseknek. A még létező és nagy tekintélynek örvendő nemesi családokból származik a karakter. Hozzászokott, hogy társaságban él és mozog, hatalmas vagyont irányít, ugyanakkor fizikailag elmarad az egyszerű, dolgos-munkás hétköznapi embertől.
- alaptulajdonságai módosulnak: +2 Karizma, -2 Erő
- +2 origin bónuszt kap a következő szakértelmekhez: Ismeretek: a társadalom krémje, Foglalkozás: menedzsment (Knowledge: high society, Profession: management)
- kezdeti vagyoni helyzete: gazdag

Zárdai: Azt a fajta embertípust jelöli, aki a világtól társas értelemben véve távol, szűk, zárt közösségben nőtt fel. Általában vallásos indíttatásból, vagy valamilyen tudományos kör tagjaként kerül ki a társadalomból önként vagy kényszerűségből. Figyelmesebb, fizikai környezetét jobban átlátja, ugyanakkor szégyenlős, nehezen oldódik fel társaságban, nem annyira társas lény.
- alaptulajdonságai módosulnak: +2 Bölcsesség, -2 Karizma
- bonusz képességként megkapja a Szakértelem Tehetséget (Skill Emphasis)
- szigorú neveltetése és próbatételei nyomán +2 eredet bónuszt kap egyik mentődobására
- kezdeti vagyoni helyzete: szegény

Világfi: Ő a világjáró, aki a világ bármely táján pillanatokon belül ismerősökre lel, tájékozódik a helyi viszonyok között. Lehet híres világjáró vadász, diplomata, vagy épp gyakran utazgató biztosítási ügynök.
- +2 eredet bonuszt kap egy választott: Ismeret: tájegység szakértelemre (Knowledge: area skill, lehetőségek: Európa, Távol-Kelet, stb.)
- +1 eredet bonuszt kap a következő szakértelmekre: Diplomácia, Motiváció Érzékelése (Diplomacy, Sense Motive)
- +6 bonusz szakértelem pontot kap első szinten, amit legfeljebb három Nyelvismeret szakértelem (Speak Other Language) között oszthat el
- kezdeti vagyoni helyzet: középosztály

Menekült: Valamilyen okból ez a karakter állandóan úton volt. Lehet, hogy matróz apja hurcolta magával mindenfelé, de az is lehet, hogy egész korán bajba keveredett, és magára vonta egy nemzetközi szervezet figyelmét. Sosem volt annyi ideje, hogy mélyebb tapasztalatokat szerezzen idegen kultúrákból, mint a világfinak. Általában nagyon nehéz kiérdemelni a bizalmát, de az arra érdemesek kiváló barátra tehetne szert általa.
- +2 eredet bonusz Észlelés, Hallgatózás, Blöff (Spot, Listen és Bluff) szakértelmekre
- +1 szerencse bonusz a mentődobásokra
- kezdeti vagyoni helyzet: munkás

Törzsi: Ő a földműves, halászó és vadászó népek gyermeke. Nem feltétlenül kell őserdőből jönnie, de tény, hogy a legtöbbjük messzi, civilizációtól távol élő nép fia, lánya. A természethez közel élnek, gyakran védelmezik az iparosító civilizációval szemben.
- +2 eredet bonusz Állatokkal bánás szakértelemre (Handle Animals)
- +4 eredet bonusz Vadonismeret szakértelemre (Wilderness Lore)
- bonusz képesség: Fegyverismeret: közelharc (Weapon Proficiency: melee)
- kezdeti vagyoni helyzet: nincstelen

Vagyon

Nincstelen: olyan valaki, akinek tényleg semmilye sincs. Koldus, hajléktalan, remete.
Szegény: rendszertelenül jut kevés pénzhez, de talán már van lukas tető a feje fölött.
Munkás: rendszeres, egyszerű fizikai munkát végez kevéske fizetésért. Spártai egyszerűséggel berendezett, de védett, meleg otthona van.
Középosztály: szakmával rendelkező ember. Lakása van valahol a városban, esetleg kisebb háza a külvárosban vagy vidéken.
Gazdag: orvos, ügyvéd, feltörekvő üzletember kényelmes, elegáns otthonnal.
Vagyonos: bankigazgató, maffiafőnök vagy kórházigazgató. A luxus is elérhető számára.
Milliomos: a neve egyet jelent a gazdagsággal. Nincs olyan dolog, amit ne engedhetne meg magának.

A vagyon, a felszerelések beszerzése és a befektetések egyszerűen szimulálható a fenti rendszert használva. Minden karakter eredetétől függően besorolható induláskor egyik vagy másik kategóriába. Minden felszerelési tárgy ugyanígy megfeleltethető egy kategóriának: akinek nem okoz gondot megvásárolni az adott holmit. Így aztán az Őrző, ha arra kerül a sor, egyszerűen megítéli, hogy az adott színvonalon élő karakter számára jelenthet-e problémát a tárgy beszerzése. Nem kell így a pénzforgalom aprólékos könyvelésével foglalkozni.

A különleges esetekre vezette be a Pulp Heroes a nem várt szerencse, talált pénz (windfall) fogalmát. Valahányszor a karakter különleges jutalomban részesül, értékes vagyontárgyat ad el, kap egy úgynevezett szerencsét, amit később arra használhat fel, hogy felszerelést vásároljon a sajátjánál egyel nagyobb vagyoni helyzetnek megfelelően. Ez után ez a szerencse kimerül. A rendszer így képes egyszerűen modellezni a nagyobb jutalmakat, sírokból összerabolt kincsek nyomán szerzett vagyont.

Élelmes karakterek összeadhatják vagyonukat, de ilyenkor a legkisebb vagyonosnak a szintjét nem haladhatja meg egyel az a szint, amin költekezhetnek – azaz hiába csatlakozik két nincstelen a gazdaghoz, ettől még nem lesz milliomos.

Szószedet
Eredet – Origin
CoC – Call of Cthulhu (Chaosium és Wizards közös d20 rendszerű szabályrendszer)
DnD – Dungeons and Dragons
Őrző – Keeper
zárdai – cloistered
világfi – cosmopolitan
menekült – on the run
törzsi – primitive
képesség – feat
szakértelem – skill
ismeret – knowledge
foglalkozás – profession


A szerző más irásai
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához