LFG.HU

HammerTimeCafe
Alyr
ismertetőCimkek

Bár tömegkultúra és magaskultúra átjárhatóságának élménye hosszú évek óta ismerős tapasztalat hazánkban is, mégis sok esetben megmaradtak a különböző tömegirodalmi műfajok, szövegcsoportok “gettói”. Egyik ezek közül a fantasy-é és ez sajnos egyáltalán nem jogtalan; Magyarországon a fantasy piacot mind a kínálat, mind a kereslet szempontjából egyaránt a tolkieni, howardi, stb., minták harmadosztályú másolatainak másolatai uralják, az esetek többségében még a mérsékelt eredetiségnél is kevesebb esztétikai élményt kínálva. A többnyire fiatal fantasy olvasók szocializálódása így ezen sokadrangú szövegek által történik, így nem lehet csodálkozni azon, hogy a néha kiadásra kerülő összetettebb, gondosabb olvasást igénylő munkák a legtöbb alkalommal a biztos üzleti bukás zálogai…

Éppen ezért üdvözlendőek azok a próbálkozások, amelyek mintegy az árral szemben úszva, az idegen nyelvű fantasy irodalomból válogatva nem a középszerű, azonban biztos anyagi sikert jelentő művekből válogatnak, hanem kísérletet tesznek arra, hogy a műfajnak magasabb rangot adjanak. Ezen kísérletek sorába tartozik a Kalandor kiadó legutóbbi könyve, Orson Scott Card Teremtő ciklusának első része, a Hetedik fiú, amely mind a külcsín, mind a fordítás színvonala szempontjából kellemes meglepetés.

Card egyike azon szerzőknek, akik egyszerre birtokolják mind a közönség, mind a szakma rokonszenvét, művei többszörös díjnyertesek. Az elsősorban sci-fi író Card szóban forgó műve fantasy-ként határozható meg, azonban üdítően egyedi és intelligens a tömegtermelt szövegek sorában, olyan alkotás, amely a “magas irodalmon” edződöttek számára is tartogathat kihívást, mind megírtság, mind mozgósított tudásanyag szempontjából.

A Hetedik fiú bizonyos értelemben családi regény egy sosem létezett XVIII. század végi Amerikában. Card újracsoportosítja a hivatalos történelem elemeit egy teljesen új kort hozva létre; ebben a világban még mindig a cromwelli protekturátus uralja Angliát, Bonaparte a francia király zsoldjában küzd Észak-Amerikában, George Washington a hóhér kezére jut, stb.. A kor tudászerkezetére jellemző babonák és mágikus hagyományok itt valóban működnek, folyamatos harcban állva az előretörő tudományos világrenddel. A történet középpontjában Alvin Miller, egy hetedik fiú hetedik fia áll, különleges képességekkel és halálos ellenségekkel ellátva. Alvin az egyetlen, aki képes szembeszállni az entrópia mindent lebíró hatalmával, már ha az entrópia erői nem pusztítják el előtte. A szerző az elbeszélésben a kor telepeseinek jellemző beszédmódját alkotja újra, nem csupán a szereplők dialógusaiban, hanem magában a néhány helyen a mesemondást idéző elbeszélői szólamban is, a nyelv által is érzékeltetve, közelebb hozva az olvasóhoz a világ egyedi, magával ragadóan varázslatos voltát.

A nyelv különben is fontos szereplője a regénynek: az egyik kulcsszereplő az alternatív világ alternatív William Blake-je, Mendemondó. Card itt is a történelem kapcsán már említett szelekciós eljárást alkalmazza: Blake életéből és életművéből a számára fontos elemeket kiválasztva alkotja meg az önmagában nem bízó próféta, történetekkel házaló “kereskedő”, az Amerikát járó vándor magával ragadó alakját, aki az ifjú Alvin legfőbb szövetségesévé válik. A mágia hatalma egybejátszik a nyelv teremtő, a világra ható természetével, többértelművé, önmagán túlmutatóvá alakítva a babonák, hiedelmek hagyományát.

Csak remélni lehet, hogy a magyar nyelvű fantasy szöveguniverzumán belül a Hetedik fiú nem marad magányos, hamarosan csatlakoznak hozzá Card sorozatának többi tagja mellett más igényes és formabontó alkotások is.

Kalandor, 2002


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához