LFG.HU

HammerTimeCafe
bkemeny
ismertetőCimkek

http://lfg.hu/wp-content/uploads/2015/11/GFnY92q.jpg

Tisztelt olvasók! Nem tudom miként éreztek az európai játékokkal kapcsolatban, de számomra sokuk atmoszférája olyannyira él és lélegzik, hogy azonnal képes megragadni és beszippantani. Egy ilyen szerepjátékról szeretnék egy rövid ismertetőt írni Számotokra, fogadjátok szeretettel!

Bevezető:

Egy 2014-ben, Svédországban született dark fantasy szerepjátékról van szó, azonban úgy érzem, hogy ez a ‘dark fantasy’ zsáner némi pontosításra szorul. Symbaroumban nem fenyegeti a világot semmiféle káoszhadsereg, patkányember-invázió vagy föld alól démonként előbukkanó ősi istenség, és még csak nem is röpködnek a törpök fejszéi által orvosi precizitással amputált orkvégtagok mindenfelé fröcsögő vörös-zöld váladék kíséretében. Cserébe viszont kapunk egy holdstock-i misztikus erdőséget, emberi kapzsiságot, nyomasztó atmoszférát, ködös utcákat, könnyen veszendő emberéletet, babonás barbárokat, megkeseredett elfeket, lenézett goblinokat, befogadott ogrékat, boszkorkányságot, túlbuzgó papságot, és összességében egy amilyen szürke olyannyira színes világot, és remélhetőleg sok-sok személyes élményt. Idén egy sikeres kickstarter kampány segítségével nekünk, svédül nem beszélő szerepjátékosoknak is megadatott, hogy átéljük ezen élményeket.

A világról:

Alberetor királysága nincs többé. Bár a Sötét Urak, kik a mágia korruptáló hatására fittyet hányva óriási hatalomra tettek szert, végül mégis csak döntő vereséget szenvedtek Ynedar király seregétől. A győzelemért, ami csak a királyi seregek; az Ordo Magica legnagyobb magiszterei; Prios, az egyetlen isten, a törvényhozó legszentebb bajnokai valamint a legtapasztaltabb boszkorkányvadászok a Fekete Köpenyesek példaértékű összefogásával születhetett végül meg, azonban végül nagy árat kellett fizetni. Ynedar, és fia elesett, a korona így Ynedar lányára, Korinthiára szállt. Alberetort elpusztította a mágia, a föld terméketlenné vált. A fiatal királynő arcát eltorították a harcok során szerzett égési sérülések és vágások, így egy porcelánmaszk mögé kényszerült rejtőzni, soha senki sem láthatja többé mosolyát. A királynő azonban nem hagyta veszni népét, és új hazát keresett. Így Alberetor népe átkelt északon a hatalmas Titánok hegyormain, és rálelt Ambria gyönyörű zöld síkságára, valamint az azon túl még északabbra húzódó óriási erdőségre, a Davokarra.

Ambriában ráleltek Lindaros romvárosára, és a kólónia emberfeletti gyorsasággal letelepedett. Lindarosból egy hatalmas, nyüzsgő város, Yndaros lett (Ynedar király tiszteletére), valamint megindultak az első expedíciók a Davokar felé. Az erdő szélén élő barbár törzsek figyelmeztették a felfedezőket, hogy az erdő él, és nem tűri a behatolókat, elfek őrzik az erdő nyugalmát, félnek, hogy felébresztenek valami nagy és szörnyű hatalmat az erdő szívében, a sötét Davokar mélyén. A rettenthetetlen felfedezők azonban mégis nekiindultak az erdőnek, és rábukkantak egy ősi civilizáció romjaira, valamint nyomokra, mik azt sugallják, hogy valahol mélyen az erdő szívében lehet Symbaroum, ezen ősi civilizáció központja. Remélem sikerült némi kedvet teremtenem Ambria és Davokar további felfedezéséhez a Kedves Olvasóban.

http://lfg.hu/wp-content/uploads/2015/11/Skog_978x450.jpg

A ‘crunch’:

Mechanikailag a játék számomra egyértelműen a ‘rules-light’ kategóriába esik. Rólam tudni kell, hogy nem vagyok nagy rajongója a narratív szerepjátékoknak (FATE, Fiasco…), azonban úgy érzem, hogy a rendszernek sikerült eltalálni egy kellemes egyensúlyt a narratív játékok mechanikái és a D&D 5. kiadása által fémjelzett pörgős, áramvonalas, de mégis szabályszerű, rendszerezett harcrendszerek között.

A rendszer mechanikai tulajdonságai

  • a mesélő sosem dob
  • a játékos attribútumai 5 és 15 közé esnek
  • tulajdonságpróba során d20-al kell az adott attribútum alá dobni
  • a statikus tulajdonságpróbákat egy konstanssal módosítjuk, míg az ellentéten alapuló próbák célszámát az ellenfél tulajdonságából számolt módosító befolyásolja
  • nincsenek skillek, a játékos karaktereket egyedivé tenni a különböző tanulható képességek (ability) segítségével lehet  ezek leginkább a d20 rendszerek featjeire hasonlíthatnak
  • támadás során a játékos támad egy az ellenség védelmével módosított tulajdonságpróbával, majd találat esetén sebzést dob, amit meg az ellenfél páncéljának statikus értéke módosít
  • mikor a játékost támadják meg, védekezést dob az ellenség támadásával módosítva, majd találat esetén a páncél védőértékére dob, amit kivon az ellenfél statikus támadóértékéből ez alapján úgy tűnhet, hogy a játékos-játékos konfliktusok megoldhatatlanok, azonban a játékos tulajdonságait is egyszerűen konvertálhatjuk módosítókká, így ezen konfliktusok is lebonyolíthatóak, bár a szabályrendszer nem ajánlja, inkább javasolja az esetlegesen felmerülő konfliktusok narratív megoldását
  • négy különböző mágia tradíció jellemző a világban, mindnek ugyanaz a mágia a forrása (nincs arcane divine megkülönböztetés), csak felhasználásukban különböznek. Ezek a tudományként leírt varázslói mágia az Ordo Magica rend tagjainak mágiája; a barbárok hagyományokon alapuló boszorkányi mágiája; Prios isten papjainak fénymágiája valamint a mágia korruptáló hatását kihasználó sorcery. A varázslatok korrupció pontba kerülnek, ha eléred a karaktered korrupció-korlátját a karaktered abominációvá válik.
  • varázslatokon kívül a rituálék nagy szerepet kapnak, nagyon sokat adnak az amúgy is boszorkányos hangulathoz
  • a világ minden előlényének van egy ‘árnyéka’, azaz egy mágikus aurája, ami a karakterek korrupciójával változik, valamint tükrözi az alapvető személyiségét is

http://lfg.hu/wp-content/uploads/2015/11/Drottningen_978x450.jpg

Konklúzió:

Nem is lehetnék büszkébb, hogy kickstarteren támogattam az angol fordítás projektjét, kedves gesztus a készítőktől, hogy a támogatók neve szerepel a könyvben, így még nagyobb és személyesebb értéknek tartom. A külalak csodálatos, ennyire evokatív és hangulatos rajzokkal nagyon ritkán találkozom. A világleírás inspiráló, míg Thistle Hold városkájának ismertetőjét olvasgattam, legalább 3-4 kalandötlet felmerült bennem. A mechanika nagyon jól szolgálja a világ hangulatát, pörgős, gyors, és elég veszélyes a harcrendszer, és viszonylag absztrakt is a mozgás szempontjából, viszont a figurás harcok kedvelői kaptak egy pár opcionális szabályt, ha zavarja őket az absztrakt mozgás. A rendszert általános használatra nem tartom megfelelőnek, ezzel a világgal viszont tökéletesen működik.
A játék imént leírt tulajdonságai és hangulata miatt is leginkább a Shadows of Esterenhez tudnám hasonlítani.  Szívből ajánlom mindenkinek, aki szereti a komoly, nyomasztó, sötét és személyes fantasy-t, valamint azoknak, akik szeretik Robert Holdstock Mitágó erdő regénysorozatát, a Shadows of Esteren-t és a World of Darkness-t (főleg a Changeling-et).

Az alapkönyv pdf-ben megvásárolható DrivethruRPG-ről $18.99-ért, valamint előrendelhető az offset-nyomott változat a Järnringen honlapjáról €50.35-ért.

Ps.: Megragadnám a lehetőséget, hogy emeljem kalapom a svéd szerepjáték-készítők előtt, valamint megköszönjem, hogy az utóbbi pár évben nem egy kapott angol fordítást. A Symbaroum most beállt a Kult, a Mutant Chronicles és a Mutant: Year Zero mögé a sorba. Bár valaki lefordítaná az Eon 4. kiadását is! :)


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához