LFG.HU

galu22
ismertetőCimkek

TropicanaMár egy ideje foglalkoztat a gondolat, hogy mesélek valamikor egy „napjainkban” játszódó problémamegoldó kampányt. Egylapos Cyberpunk 2020 kalandok jellegben gondolkozom, csak króm és lehetőleg darkulás nélkül, a kilencvenes évek akcióvígjátékainak stílusában (Bad Boys 1-2, Halálos fegyver, Die Hard 3, esetleg Szikla, Ace Ventura stb.). Anyagot már gyűjtöttem innen-onnan, de úgy éreztem, hogy a Gramel által a Savage Worlds rendszerhez kiadott Tropicana pont témába vág, úgyhogy a fekete pénteki akcióban bezsákoltam.

Elevator pitch:
Egy kitalált banánköztársaságban székelő, pengeélen táncoló problémamegoldó iroda/ügynökség kalandjai, hawaii ingekben vagy átizzadt zakóban, bermuda nadrágban, karibi zenével, mojitoval, margaritával, medencés bulikkal és persze a hatalmasok bajszának rángatásával.

TARTALOM

Bienvenido a San José (31 oldal)

Valószínűleg egy átlagosan tájékozott, nem különösebben kreatív, de ráérő mesélő valami ilyesmit hoz össze, ha szükség van egy banánköztársaságra a játékához.
Címszavakban: őslakosok, spanyolok, kalózok, rabszolgák, aranybánya-cukornád-rum, dekadens rabszolgatartó elitből lett dekadens kapitalista elit, később a háttérben kavaró Szovjetunió és USA hatására kommunista hatalomátvétel, majd fasiszta puccs és diktatúra, végül a jelenlegi elnöki demokrácia (azaz lehet szavazni, de minek?).

Itt kerül kifejtésre San José alvilága is, ami nagyjából a szokásos sablonokból építkezik, de ezek egy banánköztársaságra vannak igazítva.
Vannak nagyobb bandák, például Carlos „el hombre” Mendoza által vezetett Corbateros, egy kemény drogokban utazó kegyetlen drogkartell, vagy „La Mama Negra”, ami az egykori megpattant rabszolgák és bujdosók önvédelmi szervezetének maradványa, reggea-ska-dub zenével, fű és hasis terítéssel, kásás tekintetekkel.
Tropicana_05A nagyobb bandákon kívül vannak még egyéb erős emberek, és kisebb helyi bandák is, amik megfelelő ellenfelek a csapatnak addig, amíg össze nem szednek annyi szövetségest, hogy a nagyobb halakba is beleköthessenek. Ilyen kisebb bandák például a Smoking Aces nevű, USA-ból menekült motoros banda, egy gettólakó fiatalokból összejött brutális önvédelmi csoportosulás (egyenesen az „Isten városa” című filmből), az organizacija helyi képviselője, vagy egy gusztustalan kínai szervcsempész keresztapa.
Összességében elég népes a bemutatott alvilág. Nem hinném, hogy mind a 30-40 szervezetet/erős embert bele lehet zsúfolni egy kampányba. Sokukat figyelmen kívül hagyva, párat pedig talonban tartva jó GTA-Saints Row, vagy utcai szintű „előrehozott cyberpunk” stílusú kampányokat lehet mesélni.

A fejezet harmadik része a politikával, kormányzattal, hadsereggel, a polikusokat kézben tartó befolyásos figurákkal, a lázadókkal és a San Joséban rezindentúrát fenntartó hírszerzőkkel foglalkozik. Szintén nem túl fantáziadús, csak az elvárható dolgokat szedi össze (pl. a kartell által pénzelt komcsi gerillák tiszta FARC), bár az igaz, hogy a csak említés szintjén megjelenő kalandötlekből le lehet itt vezényelni egy kémes kampányt, akár a Bourne-filmek, akár a Panamai szabó stílusában.

Nagyon hangulatos fejezet, de egyedi és ötletes megoldások (azaz olyanok, amik nekem nem jutnának eszembe) azért nincsenek jelen nagy számban… Itt felhívnám a figyelmet a természetfelleti és misztikus vonal teljes hiányára: talán 4-5 utalás van az egész fejezetben (főképp a történelmi részben) eltűnt spanyol katonákra és irreálisan mély, elektromos zavarokat okozó tengeri árkokra.

From Tropicana with love (11 oldal)

Kábé 20 karakterötlet (beach bunny, entertainer, pro gambler stb.), és a Savage Worlds kiadványokban megszokott hindrance (hátrány) és edge (leánykori nevén feat vagy advantage) lista. A korlátozások ésszerűek (pl. senki sem lehet varázsló), az új dolgok jól illeszkednek San Joséhoz, de általánosan nem igazán használhatóak.
Kedvenc: „Hawaiian shirt soul”: elérted a lelki béke legfelsőbb fokát, amit csak a tengerparti nyugágyak és a margariták, rum vagy fű fogyasztása tesz lehetővé. Játéktechnikailag bónuszt ad intimidate, taunt és fear ellen (megfélemlítés, gúnyolás, félelem).
Ez egy jó példa arra, hogy itt helye van a Lebowski-féle „azt se tudja, hol van” karaktereknek, de más stílusú játékokban ez az – amúgy szerintem jópofa – előny nehezen lenne felhasználható.

Tropicana_04Hot stuff (9 oldal)

A szokásos felszereléslista, ami szokás szerint nem igazán érdekel. Fantasyban kell egy jellegzetes fegyver, itt meg legfeljebb egy jellegzetes ruházat meg egy Beretta. Mi szükség van több oldalas felszereléslistára?
Azért van itt más is, konkrétan két opcionális szabály. Az egyik a tárgyakat ellátja egy ritkaság jellemzővel a commontól az exclusive-ig. Az common (hétköznapi) tárgyakat pár óra alatt be lehet szerezni a kerületen belül, az exclusive-nál pedig már streetwise próbákat kell dobálni ahhoz, hogy megtudjuk van-e valakinek ilyenje (ettől még nem automatikusa eladó a cucc).
A másik opcionális szabály a módosított tárgyak előállításához és árának megállapításához ad egy mankót. Rejtett tárgyak (rádió a karkötőben), szállíthatóvá alakított eszközök (távcsöves puska aktatáskában), vagy kettő az egyben (kés a cipő sarkában, James Bond módra).

Eddigi játékaimban lyesmi megoldásokat alkalmaztam magamtól is, szerintem erre felesleges volt kilenc oldalt felhasználni.

They’re beautiful, they’re brilliant, and they work for me (4 oldal)

Rövid, egyszerű szabályok saját iroda alapításához és a játékban való felhasználásához. Nagyjából arról van szó, hogy a JK-k alapíthatnak egy irodát, ami a megoldott ügyek után fejlődik. Az irodához tartozik egy havonta felmarkolható bevétel (mely a játékon kívül megoldott ügyeket reprezentálja, és az iroda szintjével növekszik), egy maréknyi bárki által felhasználható benny (szerencsepont/sorspont), illetve néhány extra (statiszta) státuszú munkatárs (titkárnő, spicli, hajóskapitány, személyi edző stb. – számuk az ügynökség hírnevével együtt növekszik).
Tartozik ide még egy egyszerűbb véletlen esemény generátor (például kevés meló a hónapban, vagy egy munkatárs felmond).

Ez szerintem jópofa dolog, és használható máshol is.

Pulp, action, weird (9 oldal)

Néhány, San Joséban gyakrabban előforduló helyzetre megírt szabályvariáns, jellemzően a SW Deluxe dramatic taskjának és chase szabályainak a keverékei. Megfigyeléshez, James Bond-szerű flötröléshez, és versenyekhez (tánc, ivászat, darts – mindegy, csak versenyhelyzet legyen). Jellemzően nagy hangsúlyt fektetnek a mesélő és a játékosok narrációjára, de pár perc dobálás után úgy tűnik, hogy a nyerteseket jól hozza ki, és érdekesebbek, mint egy sima skill check.
Ezeken kívül van még egy érdekes ötlet, a Jukebox: a játékosok választanak a karakterüknek (generáláskor) egy kedvenc zenei stílust (pl. rocker, clubber, educated), majd a mesélővel közösen összeállítanak egy zenei listát, mindenki ugyanannyi zenét tehet be a közösbe. A játék során, a karakter, akinek a zenéje épp hallható, kap egy ingyen bennyt (szerencsepontot), amit a zene végéig felhasználhat.
Ez utóbbival nem tudom mi volt a cél, de nagyon jól megeleveníti a Saints Row-GTA hangulatot, és ha jól válogatják össze a zenéket (salsa, calypso, ska, reggea, esetleg surf rock vagy rockabilly), akkor adhat egy pluszt a játékhoz.

Összességében ez egy ötletes fejezet.

Tropicana_03Como puede ser Verdad (15 oldal)

Ebben a fejezetben elsősorban a mesélőnek szóló tanácsokkal és a meséléshez használható segítségekkel találkozhatunk. Van egy pletyka-generátor (ki-kivel-mit-hol) és egy kaland utáni véletlen esemény generátor, ami hatással van a következő kalandra, jellemzően a fele rossz (pl. a karakter ordenáré másnapos és ennek játéktechnikai hatása van), a fele jó (pl. a karakter kihúzott valakit a csávából, aki így felkerül az ügynökség munkatársai közé, mint külsős munkatárs, nem számít a limitbe). Mint az a Savage Worldsben megszokott, ezekhez a kártyapakliból kell lapot húzni.
Ezek után van kb. 12 oldal lehetséges kampányokról, jellemzően negyed-harmad oldalban összefoglalva egy-egy kampány ívét. Érdekes, hogy ezeknek legalább a kétharmad része az alvilággal foglalkozik, misztikus és felfedezős ötletek gyakorlatilag nincsenek.

ÖSSZEGZÉS

Külalak

Két hasábos, normális méretű szöveg, ami rendben is lenne, viszont a háttér nem fehér, hanem sötétszürke. Szerencsére a pdf-ben ki lehet kapcsolni. Az illusztrációk „egynek elmegy” kategóriásak, a célnak megfelelnek.

Mi kellene még?

Ami azt illeti elég sok minden:

  • Hiányzik egy legalább elnagyolt várostérkép, hogy lássam a kerületek egymáshoz való helyzetét, és ne felejtsem el a neveiket.
  • Nincsenek előre generált karakterek. Elég sok játékot próbálunk ki ilyenekkel, nekem ezek mindig segítséget jelentenek. Biztos lesz majd letölthető verzió, de nem szeretem, amikor utólag adják ki az ilyesmit (és külön-külön kell letöltögetni).
  • Nincs karakterlap! Semmilyen. A saját képzettségemmel egy normálisan kinéző karakterlap elkészítése nekem 3-4 óra szenvedés a Wordben.
  • Kellene egy névgenerátor, vagy egy lista 100-200 zömében spanyol hangzású névvel.

Kompatibilitás

A Tropicana jobban sikerült részei fura módon a szabályvariánsok, ami csak Savage Worldsben ér valamit, szerintem felesleges más rendszerbe (pl. D20 Modern) konvertálni. Azok, amik felhasználhatók lennének máshol (pl. a város vagy a bandák leírása), pedig nincsenek annyira egyediek, hogy megérje megvenni a pdf-et.

Tropicana_02Verdikt

Brilliáns ötlet, de felületes kivitelezés: a környezet helyet biztosít nagyon sok kalandtípushoz a Burn Notice-tól, a Saints Row-n, a Black Lagoonon és magánnyomozókon át a szuperügynökökig (vagy akár „El Presidente”-ig), de sokkal több lehetőség lett volna benne, mint amennyit kibontottak.
A hiányzó dolgokon kívül megemlíteném még, hogy a kiadvány elvileg támogat természetfeletti kalandokat és horrort is, viszont ezekről csak néhány mondatban esik említés (voodoo itt-ott, különös mélytengeri szakadék), így bár elvileg mesélhető itt karibi X-akták vagy modern Indiana Jones, ha sikerül, az a mesélőt és csapatát, nem pedig a Tropicanát fogja dícsérni.

Átolvasás után már nem adnék érte 10 dolcsit, akit érdekel, az várja meg amíg jóárasítva lesz!

Osztályzat

6/10 bűnügyi kiadványként (elsősorban a feelgood hangulat, és nem az ötletei miatt)
4/10 pulp-action-weird-ancient mysteries kiadványként

Megy a virtuális polcra sok társa mellé: fel fogok belőle használni részeket, át fogom olvasni, hogy inspirációt szerezzek egy-egy kalandhoz, vagy megfelelő hangulatba kerüljek, de valószínű, hogy egy az egyben sosem fogom mesélni.


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához