LFG.HU

HammerTimeCafe
galu22
ismertetőCimkek

A személyes problémám a Cthulhu hívásával, és egyéb kozmikus horror történetekkel mindig is az volt, hogy ahogy az ikonikus szörnyek megszokottá válnak, megszűnik az ismeretlentől való félelem. Ahogy D&D-ben sem jelent egy idő után semmiféle egzotikumot egy ork feltűnése, úgy lesznek egyre kevésbé érdekesek a Tindalos kutyáihoz hasonló rémségek is. A Stars Without Number című játékkal hírnevet szerzett Kevin Crawford Silent Legions című kiadványa nem kevesebbet vállal, mint hogy biztosítja a vállalkozó kedvű mesélőknek a szükséges alapanyagot saját mítoszok, istenek, kultuszok,  idegen lények és kalandok kidolgozásához.
Röviden összefoglalva a Silent Legions egy retró D&D köntösbe bújtatott kozmikus horror játék, és általánosan használható ötletbánya horror mesékhez.

Silent Legions borító

Karakterek, szabályok

A karakterek a D&D-ből más ismert statisztikákkal rendelkeznek, úgy, mint HP, mentődobások, támadóbónusz, erő, ügyesség, intelligencia stb. Az alapképességek és a származtatott értékek meghatározása után a játékosok választanak egy hátteret (bürokrata, gazdálkodó, ügyvéd, tanár stb.) és egy karakterosztályt. Utóbbiból négy van, a nyomozó (investigator), a keményfiú (tough), a tudós (scholar) és az előkelő/arc (socialite). A karakterosztályok veleje igazából a különleges képességeikben rejlik: a tudós például egy ismeret jellegű próbát automatikusan sikerrel teljesít, a keményfiú állapota pedig automatikusan stabilizálóik, ha 0 HP-re kerül.
Említésre érdemes, hogy a karakterek vagyona absztraktizálva van. A vagyoni kategóriákhoz (szegény, átlagos, gazdag) tartozik egy pénzügyi keret, ami mindig, akár kalandról-kalandra gyorsan hozzáférhető, illetve egy pár szóban összefoglalt vagyoni helyzet.
Meg kell említeni az őrület kezelését. Ez egy 0-100 közti skála, amin ha elérjük a százas értéket, a karakter már nem játszható tovább. A d100 Cthulhu hívásához képest különbség, hogy normál dolgoktól is meg lehet őrülni: egy halálközeli élmény, azaz, ha 0 HP-ra kerül egy karakter, például 1d8 őrület pontot jelent. Az őrület pontokat lejjebb vinni önként vállalt delíriumokkal lehet. Ezek részben olyanok, mint a Cthulhu hívása fóbiái, de vannak köztük hagyományosabb dolgok is, például alkoholizmus vagy fájdalomcsillapítók.
A mágia is érdekes, pláne annak tükrében, hogy ez mégiscsak egy D&D-klón: akárki varázsolhat, bár a különleges képességei miatt erre a tudós a legalkalmasabb. Nem meglepő módon nincs fehér mágia, minden varázslat megtanulásáért őrület pontokkal kell fizetni, valamint nincs szintlépésenkénti ingyen varázslat sem.

Mesélőknek

Silent Legions 02Crawford itt érdekesen járt el: egyszerűen elemekre bontotta a Cthulhu-mítoszt és ezekre az elemekre más megoldásokat is ad, mint az eredeti szerzők. Témakörök szerint csoportosítva (istenségek, idegenek, kultuszok, álomföldek/zsebdimenziók, varázstárgyak, grimoárok), kapunk egy listát tíz-tizenkét kérdéssel, valamint ezekre a kérdésekre 6-10-20-100 választ, amikből gyorsan össze lehet válogatni vagy dobálni egy csokorra valót. Így negyed óra alatt készen van a hangulatilag megfelelő, de egyedi, máshol még sosem használt istenség, kultusz, idegen faj vagy zsebdimenzió.
Ezután következik egy útmutató arról, hogy hogyan érdemes nekikezdeni egy horror játékvilág kialakításának, mit dolgozzunk ki a kampány előtt, szigorúan szem előtt tartva, hogy csak annyit érdemes, amennyi kelleni is fog.  A kezdéshez szükséges munka nem igényel túl sok időt, a kiadvány segítségével nagyjából egy délután alatt összehozható egy kampányhoz szükséges játékvilág, és a fejezetben található „helyszín címkéknek” köszönhetően szinte maguktól jönnek a kalandötletek.
Ezek a címkék (tag) Crawford más játékaiban is rendszeresen előfordulnak. Alapvetően arról van szó, hogy a vonatkozó irodalomban, filmekben gyakran előforduló konfliktusok vannak rendszerezve, és ezekhez a konfliktusokhoz jellemző ellenfelek, szövetségesek, bűntények, titkok/csavarok és helyszínek vannak rendelve.  Ez a módszer azért működik nagyon jól, mert valamennyire mindenkinek ismerősek a címkék mögött rejlő konfliktusok, így mindenki kap egy kapaszkodót.
A konkrét játékalkalmak felépítésére vonatkozó tippek és mesélői segédletek sem kevésbé hasznosak. A szerző azt ajánlja, hogy bontsuk a kalandokat jelenetekre, amiből szánjunk egyet a helyzet sejtetésére, minimum hármat nyomok felkutatására, és egyet a lezárásra. Ez legyen az alap, amit megfűszerezhetünk bunyóval, meneküléssel, meg minden más jóval. Ez egy viszonylag közismert módszer, de érdekes módon Crawford itt nem áll meg: minden típusú jelenethez kapunk egy hosszú listát, karakterosztályokra illesztett példa kihívásokkal! Ha nincs ötletünk, mit csináljon ebben a helyzetben az „arc” akkor dobjunk nyugodtan: „megnyugtatni a tanút, aki fél, hogy kitudódik, hogy köze volt az esethez”.

Az biztos, hogy Crawford eleget tett a vállalásának, nagyjából két órát rászánva, felhasználva a kampányindítás előtt kidolgozott helyszíneket, elő tudunk rukkolni egy jó kis kalanddal. Ez az egész fejezet, a kampány előkészítéstől, istenségek, idegen fajok, álomvilágok készítésén és a helyszín konfliktuscímkéken keresztül a kalandírásig egyszerűen aranyat ér minden horror mesélő számára.

Silent Legions 03

Kultusz minijáték

A korábban kidolgozott befolyásos kultuszok konkrét, a játékvilágban tett lépéseit kapjuk meg néhány dobás után. Akár kalandötleteket szeretnénk, akár a kalandok hátterében játszódó leszámolásokat, ez jó megoldásokkal fog szolgálni. Persze a legnagyobb előnye az, hogyha a játékosok végül szembeszállnak egy kultusszal, akkor a mesélő tudni fogja, hogy az akcióik mennyire voltak hatékonyak, hol vannak a kultusz érzékeny pontjai, és persze hogy milyen intézkedéseket tehetnek a csapat ellen.

Bestiárium

Talán három tucat igen kellemetlen új szörny és az emberi statblokkok mellett a leghasznosabb dolog a szörnyek gyors létrehozásához írt segédlet. Kiválasztjuk a típusát (pl.: lopakodó rettenet, nagyjából emberi, páncélos rém stb.) és társítunk hozzá egy a típusnak megfelelő statblokkot. Ha ez megvan, választunk neki egy jellemző vonást (álcázott, parazita stb.) és egy típust (imposztor, gusztustalan stb.) és ezek alapján módosítjuk a statblokkot, ha szükséges. Kész. Egyszerű, de nagyon gyors és hasznos!

Külalak

Két hasábos, jól olvasható szöveg, fehér háttér, fekete-fehér grafikákkal. A képek szerintem jók, a borítófestményt kivéve, ami botrányos. A grafikák kikapcsolhatók a pdf-ben, ha nyomtatni akarunk. Itt megjegyezném, hogy a Kickstarternek hála, a könyvben található összes grafika ingyenesen hozzáférhető és felhasználható.

Verdikt

Nagyon szép munka, így kell ezt csinálni. Mindenkinek merem ajánlani, aki szeretne modern horror történeteket mesélni, de azoknak is, akik szeretnének a kampányukba horror elemeket, ugyanis a könyv mesélők számára írt része általános, így Dresden Files, Buffy, Conan stb. történetekhez is könnyen használható.
A Silent Legions viszont nem egy Cthulhu hívása játék. Aki ezért venné meg, az ne tegye! Egy szem mélységlakó vagy Mi-Go sincs a könyvben. Kozmikus horrornak kozmikus horror, a hangulata igencsak lovecrafti, de nem Cthulhu hívása d20.


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához