LFG.HU

lanozzunk
strato
hírekCimkek

DnD 5e LogoA D&D 5. kiadásának két évvel ezelőtti megjelenése óta nyitva áll a kérdés, hogy a Wizards of the Coast vajon meglép-e valami olyat, mint amilyet a D&D 3e idején az Open Gaming Licence-szel (OGL) lépett. Kreatív rajongók ezrei és kisebb-nagyobb kiadók tucatjai várták a lehetőséget, amivel teljesen törvényesen, kerülőutak és kiskapuk nélkül tehetik közzé saját kaszt variánsaikat, házi szabályaikat, settingüket vagy épp szörnyeiket. Egészen mostanáig. A várakozásnak a tegnapi nappal vége szakadt, ugyanis a WotC a jól ismert OGL alatt közzé tette az ötödik kiadás Rendszer referencia dokumentumát (System Reference Document azaz SRD), mely mindenkinek szabad utat biztosít a fentiekhez. A dokumentumban benne van minden faj (egy-egy alfajjal), az összes kaszt (egy-egy alkaszttal), a legtöbb varázslat, valamint rengeteg szörny és varázstárgy. Featből és háttérből viszont csak egy-egy van mutatóba. Tartalmilag valahol a Basic Rules és az alapkönyv trió között áll. Ez alapján mindenki nagyjából ugyanúgy elkészítheti és közzé teheti a saját 5e anyagát, mint ahogy anno a 3e esetében lehetett. A D&D 5e megjelenése óta több kiadó úgy trükközött, hogy a régi SRD-t alapul véve, bizonyos új kifejezéseket gondosan kerülve, másokat pedig körülírva készítettek kiadványokat, melyek borítóján a D&D-t elhagyásával csak az “5E” jelzést tüntették fel. Ezt a kerülőutat egyre többen kezdték el járni, így a WotC is egyre jobban érezhette, hogy lépni kell. Jobb a dolgokat tisztázni, különösen, ha azzal a saját malomra hajtható a víz. Ez a saját malom jelen esetben a szintén frissen bejelentett Dungeon Masters Guild, ami lényegében nem más, mint egy online piactér. Ugyanaz a OneBookShelf üzemelteti, amelyik a dndclassics.com illetve a drivethrurpg.com webáruházakat. Még a kaptafa is ugyanaz.

DMs Guild Logo

A DMs Guild lényege az, hogy ide bárki feltöltheti és belátása szerint beárazhatja a saját D&D 5e anyagát. A bevétel fele a feltöltőé, a másik felén pedig a WotC és a OBS osztozik. Ha valaki csak az SRD-re alapozza a kiadványát, az a DMs Guildbe nem kerülhet fel, viszont cserébe az OGL-nek megfelelően kiadhatja saját szakállára. Ha a D&D 5e szabályait és/vagy a Forgotten Realms világát szeretné az ember felhasználni, az viszont már kívül esik az OGL hatályán, és csak a DMs Guildbe kerülhet fel. Gyakorlatilag az OGL mellett egy újabb licencről beszélhetünk, ami a Guild webes platformjához köti a WotC szempontjából külsős anyagokat. Fontos lehet még tudni, hogy a Guildbe felkerülő anyagokat a többi szerző szabadon felhasználhatja saját művéhez, illetve a WotC bármit kiemelhet belőlük a saját kiadványaihoz, videojátékaihoz vagy marketing anyagaihoz. Szép kis háztájit teremtettek maguknak. Hogy mindebből mi sül ki, az a jövő zenéje. Ti mit gondoltok? Milyen reményeket fűztök a DMs Guildhez? Lesz újabb reneszánsza az Old Schoolnak? Jöhet újabb Pathfinder? Hova fog mindez vezetni?

FRISSÍTÉS – 2016.01.15.

Úgy látszik, a reformoknak még nincs vége, a WotC lépett egy újabb váratlant és egyben nagyon okosat. Korábban az Encounters, az 5E óta pedig az Adventurers League nevű szervezett játékban eddig csak a programban résztvevő, fizikai térben is létező szerepjáték üzletekben és klubokban lehetett részt venni. A csak otthon és/vagy online játszó rajongók így ebből kimaradtak. Mostantól azonban az AL minden eddigi kalandja megvásárolható a DMs Guildben (egy-egy kaland $3-ba kerül, de vannak kedvezményes kampánycsomagok is). A márciusban induló új szezon anyagait már teljes egészében a Guilden keresztül lehet majd elérni.


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához