LFG.HU

galu22
ismertetőCimkek

Pár éve volt néhány sandbox kampányom, ami befuccsolt. Akkoriban ezt egyértelműen az időhiánynak róttam fel, és biztos voltam benne, hogy többet már sosem lesz annyi szabadidőm, hogy egy normális sandboxot futtassak. Kevin Crawford kiadványai azonban bebizonyították, hogy nem az időm kevés, hanem az eszközeim voltak rosszak.
Munkái közül az Other Dust címűt szeretném most bemutatni, ami egy teljes értékű, önálló, posztapokaliptikus szerepjáték, mely akár kiegészítőként vagy ötletbányaként is használható a szintén Crawford által írt Stars Without Numberhöz, vagy lényegében bármilyen poszt-apokaliptikus szerepjátékhoz.

Other Dust borító

Karakterek

Mivel az Other Dust egy Basic D&D/OSR játék, a D&D veteránok számára nem tartalmaz újdonságokat: 3d6-tal meghatározott tulajdonságok, karakterosztály választás, felszerelés összeírása, aztán mehet a játék. Az eredet miatt rendszer szintjén ne számítsunk világmegváltásra, viszont így megvan az a két előnye, hogy a szabályokat szinte mindenki ismeri, és nagyon könnyen konvertálhatunk modulokat Other Dust játékba, vagy Other Dusttal létrehozott tartalmakat más játékokba.
A játékosok választanak egy képzettségeket biztosító hátteret is (törzsi bajnok, szent ember, vándor stb.), majd a karakterosztályhoz kapcsolódóan egy képzettségcsomagot, ami kiegészíti a háttérként kapottakat (a névtelen idegen, igazságosztó lovag, vándor szerelő, tanító stb.). Karakterosztályból egyébként négy van: a Slayer (harc), a Survivor (túlélés), a Scrounger (képzettségek) és a Speaker (szociális), amik közt a különbséget a különleges képességeik jelentik.

Érdekes, hogy karakteralkotáskor a játékos dönti el, hogy mutáns vagy mutációra immúnis, nullás ember (Null Strain Human) lesz, esetleg valahol a kettő közt félúton. A mutáció hátrányai véletlenszerűek, amik markánsan átformálhatják a karakterkoncepciót (például, ha működésképtelen végtag jön ki egy kétpisztolyos hősnél). Az előnyök közt viszont olyan dolgok is vannak, amik máshogy egyáltalán nem szerezhetők meg (mentális és pszí erők, veszélyérzék, kopoltyúk és úszóhártya, természetfeletti regenerálódás stb.), érdekes döntési helyzet.

Other Dust 03

Szabályok

Általában véve nagyon is D&D a szokásos dolgokkal: mentődobások, d20, célszámok, védelmi osztály (AC), harcképesség (HP). Az egyetlen kivétel a képzettséghasználat, ami 2d6 plusz a képzettség szintje egy nehézség ellen. Ez elvileg a Travellerből jön, jól működik itt is.
Vannak új szabályok is, méghozzá a posztapokaliptikus kampányokban kötelező dolgokra: barter, túlélés a vadonban, mutáns élőlény elfogyasztása és ennek hatásai, technológiai színvonal (Tech Level, TL), tárgyak elhasználódása, dolgok szétszerelése alkatrészekre, illetve műhely és szaktudás birtokában, összegyűjtött alkatrészekből tárgyak gyártása. Mivel a vásárlás-eladás bizonyos akadályokba ütközik, illetve az erőforrások szűkössége a világégés utáni kampányok egyik alapja, a szokottnál nagyobb szerepet kap a talált tárgyak helyrepofozása, szétszedése, vagy a saját dolgok készítése, és az ezeknek keretet adó szabályok.

Mesélők

Other Dust 02A mesélők számára fenntartott rész egy rövid, tíz-tizenkét oldalas világleírással-történelemmel indul. Az Other Dust világa alapvetően a Stars Without Number múltja: a helyszín a Föld, a pszionokat összeroppantó Sikoly nevű esemény után kétszáz évvel. Részletekbe nem mennék bele, de annyit azért érdemes megemlíteni, hogy elsősorban inkább ötleteket ad, mint korlátokat állít fel. Így simán előfordulhat, hogy az egyik mesélő egy Mad Max vagy Vízivilág-féle, viszonylag normális környezetben mesél, míg egy másik egy gonzo, majdnem Gamma World-szerű világot használ, és mindkettő megfelel a leírásnak.
Alapvető tanács: használd azt, ami tetszik, a többit hagyd figyelmen kívül. Erre az alapelvre jó példa a mutáció tábla is. Ha nem fér be a játékba egy szúnyogfejű, vagy pupilla nélküli karakter, akkor egyszerűen dobjunk új mutációt.

A világleírás után következik egy jó ötven oldalas mesélői segédlet, amiben minden benne van, ami egy posztapokaliptikus homokozó, azaz egy sandbox játékkörnyezet létrehozásához és karbantartásához kell. Jól strukturált, könnyen és gyorsan használható, jól variálható. Erről nehezen lehet írni érzékletes példák nélkül, ezért alább található egy vázlat, ami a kiadvány segítségével készült.

Példa egy enklávé kidolgozására

Kitaláljuk, milyen is legyen Newton, a Bonelands régió egyik enklávéja. Nincs semmi konkrét célja a településnek, így a kockákra bízzuk, hogy milyen is ez az enklávé:

  1. Az első lépés a lakosság meghatározása. A dobás eredménye 11. Ezek szerint nagyjából hétszáz felnőtt lakik a településen, ami egész nagynak számít.
  2. A második lépés a kormányzat típusa. A dobás eredménye 5, azaz „monarchia” van. Newton tehát egy egyeduralkodó irányítása alatt áll, vélhetően van örököse, méghozzá a saját klánjából.
  3. A harmadik lépés az enklávé központjának meghatározása. A dobás 8-as, azaz Newton egy börtön volt, eredeti lakói börtönőrök, lázadók és sittesek, akik a büntetőkolóniákra induló transzportokra vártak a Sikoly pillanatában. Mivel „monarchia” van, valószínű, hogy az akkor legerősebb banda főnöke ragadta magához a vezetést, és azóta is a leszármazottai kezében van a hatalom, ők alkotják a település „nemességét”.
  4. Ha ezzel megvagyunk, akkor megnézzük a technológiai színvonalat. A dobás 81, a Newtoniak tehát ismerik és használják az áramot, a gőzt, és képesek lőporos fegyverek előállítására, de rászorulnak a kívülről beszerzett alkatrészekre.
  5. Ötödik teendő két címke (Tag) kidobása. A kockák egy látszólag ellentmondásos, de érdekes kombinációt adnak ki: „26: ludditák” és „23: működő ipari létesítmény”.
    Ezek szerint Newton tényleg géprombolók központja… de csak akkor, ha ez a technológia más kezében van. A börtönkomplexum működő erőműve, jól felszerelt műhelyei biztosítják a technológiai színvonalat, ami jóval magasabb, mint a szomszédoké. Ahhoz, hogy ezt az előnyt megtartsák, folyamatosan vadásznak technikusokra, szerelőkre, elkobozzák másoktól az illetéktelenül birtokolt eszközöket, vagy legalább megpróbálják azt tönkretenni.
    A newtoniak ebből fakadóan nem túl barátságosak és közkedveltek. A luddita hozzáállásuk elég kellemetlen lehet, ha a JK-k nagyon fejlett eszközöket lóbálva érkeznek a városba. Viszont ha nem reklámozzák ezeket az eszközöket, akkor Newton békében és vegzálás nélkül látogatható, még ha fejlett cuccokat nem is lesznek hajlandóak eladni a csapatnak.

A jövőre gondolva a „ludditák” és a „működő ipari létesítmény” címkékhez tartozó listákról meghatározunk még egy ellenfelet, egy szövetségest, egy MacGuffint (azaz JK motivátort), egy komplikációt és egy jellegzetes helyszínt Newtonon belül. Később még hasznos lesz, és nem nagy időbefektetés.

  • Other Dust 04Az ellenfél a dobásnak (2 és 7) köszönhetően a „technológiát gyűlölő pap” és a „megalomániás főnök” kombinációja. Ebből áll össze Wheelwright atya, az enklávé ludditáinak vezetője, és a főnökség örököse, aki meg van győződve róla, hogy mindenki Newton vesztét akarja, és egyáltalán nem bízik senki kívülállóban.
  • A szövetséges (dobás: 2, 5) a „titkokban tartott ipari tudás ismerője” és a „titokban barbárokat támogató szerelő” kombinációja. Ebből születik Hanrahan műszakvezető, a település legjobb fegyverkovácsa, aki a géprombolást gyakorlati okokból, de csendben ellenzi, és aki szerint túl sok fegyverektől megfosztott környékbeli falu esett áldozatul a banditáknak…
  • A MacGuffin (dobás: 4, 7) „egy prototípus tervrajzai” és a „láda lőporos fegyver” kombinációjaként egy láda teljesen új, kísérleti gépkarabély képében materializálódik. Ezek Hanrahan legújabb, tesztelés alatt álló mesterművei.
  • A komplikáció (dobás: 4, 5), „az ipari létesítmény kezd lerobbanni” és a „helyiek erőszakot alkalmaznak a környéken” keveréke. Newton folyamatosan emeli a rajtaütések számát a környéken, egyre nagyobb problémát okozva a településeknek. Ezt azért teszik, mert az erőmű le fog állni, és próbálnak megfelelő pótalkatrészeket felhajtani addig, amíg valaki meg nem neszeli a gyengeségüket.
  • A jellemző helyszín (dobás: 3,5) az „udvar, ahol kézi eszközökkel végeznek nehéz munkát” és „mocskos hulladéktemető, esetleges alkatrészekkel”. Ez valószínű, hogy egy szeméttelep, ahol a newtoni rabszolgák kézzel végzik a szemét válogatását, őrök felügyelete mellett.

Ezek után Newton már használható, a későbbi „kalandvázlatokat” és „kitöltetlen térképeket” a helyszínre adaptálva pedig gyorsan összeállítható egy kaland.

A mesélői eszköztárban található még egy bestiárium, ami két tucat ikonikus szörny mellett általános statblokkokat tartalmaz konkrét név nélkül (például „multi-limbed horror”, „apex predator” vagy „eater of tribes”).
Vannak még véletlen találkozások, gyors NJK generátor, ”ki lakik a romokban?”, “mi van a halott zsebében?”, illetve jó pár kitöltetlen térkép jellegzetes helyszínekről (beomlott iroda, kis enklávé, barlangok).

A mesélőknek szánt részt egy komplett sandbox környezet, a „Bonelands” zárja 14 oldalon. Hét nagyobb település egy-egy oldalban fontos szereplőkkel, gondokkal és célokkal, ezek miatt településenként négy-öt kalandötlettel, nyolc rom vagy kalandhelyszín, négy oldalnyi véletlen találkozás, egy mesélői és egy játékosi térkép. Nagyon jól bemutatja, hogy mi kell egy kampányindításhoz, ráadásul rögtön játszható.

Enklávék, frakciók

Ez egy egyszerű minijáték, aminek elsődleges célja a háttérvilág nagyobb szabású történéseinek modellezése, illetve ha a csapat igényli (például ha vezetők lesznek egy faluban), egy-egy kiválasztott település erőforrásainak és problémáinak meghatározása, a fejlesztések és kihívások hatásának megmutatása.
Hogyan okozhatják a legtöbb kárt a Maddox klánnak? Kik lehetnek a potenciális szövetségeseik? Kinek fedjék fel a katonai raktár helyét, azaz hol segít a legtöbbet az ott található több száz vasgerenda? Mind nagyobb szabású, akár az egész játékvilág sorsát befolyásoló konfliktusok létrehozására, mind afféle uradalom-menedzsmentre tökéletes.

Other Dust 05Külalak

Fehér alapon, két hasábos fekete szöveg. Jól olvasható, nekem az illusztrációk is tetszenek. Minden csicsa kikapcsolható nyomtatás előtt.

Értékelés

Crawford szokás szerint rengeteg információt bocsát rendelkezésre, az oldalszámot teljesen kihasználja, igazából nem találok hibát benne. A többi kiadványához hasonlóan (Silent Legions, Stars Without Number, Red Tide) azonban itt is sokakban felmerülhet a kérdés, hogy jobb-e ez a játék, mint a Gamma World, a Fallout, a Hell on Earth, vagy a [tetszőleges posztapokaliptikus szerepjáték]. Nos, ez nem jobb, hanem másra való. Nem célja az egyedi íz, a formabontó eredetiség, a stílus megreformálása, sőt, szigorúan olyan műfajklisékből építkezik, mint a motoros fosztogatóbandák, az elvonultan élő kannibál család, vagy az ostrom alatt álló, működő ipari létesítmény körül felépült enklávé. Ha a játszott világ egy markánsan egyedi ízű játékvilággá válik, az a mesélőt és a játékosokat fogja dicsérni, nem az Other Dustot. Cserébe minden mással kompatibilis, és könnyen, gyorsan használható, pár óra alatt előállíthatunk egy játékra elég tartalmat, vezessünk kampányt az előbb felsorolt világok bármelyikén.

5/5 – ebben a könyvben pontosan az van, amit elvárok egy mesélői segédanyagtól, semmi több.


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához