LFG.HU

HammerTimeCafe
Eberen_Orkodo
hírekCimkek

Dungeon World LogoA Dungeon World két játékfejlesztő, Sage LaTorra és Adam Koebel 2012-ben kiadott általános fantasy szerepjátéka, amely alapvetően a Vincent Baker-féle Apocalypse World motorját használja. Az RPGGeek 2012-es Golden Geek szavazásán megkapta a Legjobb szerepjáték díját, 2013-ban pedig a Legjobb szabály kategóriában az ENnie Awards is díjazta. Rossz kritikát nem olvastam róla, szóval tényleg tudhat valamit!

A játék a történetre fókuszál, amely három dolgot jelent: hősies dolgokat véghez vinni, csapatként együtt küzdeni és felfedezni a világot. A szabályok ezt profi módon támogatják: új szintre emelik a szerepjáték „bármit megtehetsz” kliséjét. A játékosi szabadság új dimenziója számomra fantasztikus érzés volt, amikor először próbáltam ki a játékot.
A Dungeon World számos eleme ismerős lehet a D&D-ből (hat tulajdonság, értékek 3-18-ig, módosítók, HP, sebzés különböző kockákkal, kasztok, XP, szintlépés), néhány kevésbé (a lépések, a próbadobás, a képzettségek teljes hiánya, a kötelékek), mégis egy teljesen más játékot kapunk. A szerzők tehát betartották ígéretüket: egy modern játékot készítettek régimódi (old-school) stílusban.

A játék alapkoncepciója a lépés, ami olyan szabály, amely megmondja, hogy mi idézi elő, és milyen hatása lehet. Ha egy játékos olyasmit ír le karakterén keresztül, ami előidéz egy lépést, akkor a lépés megtörténik, és a rá vonatkozó szabályok érvénybe lépnek. Ha a lépés miatt dobni kell, a leírásában megtalálható, hogy mit jelentenek az eredmények. A dobás mindig ugyanúgy megy: a leginkább értelmezhető tulajdonság módosítójához hozzáadunk 2d6-ot. Ha az eredmény 10 felett van, látványos a siker, ha 7 és 9 között, akkor már kevésbé: a siker mellett valami rosszul sült el. 7 alatt nem sikerült, csak a karakter helyzetén rontani, ellenben azonnal kapunk egy XP-t, ami nem kevés, hiszen a szintlépéshez 7+szintnyi kell belőle. A karrierje elején 2-3 ülésenként szintet tud lépni a karakterünk.
Egy példa a lépésre: amikor közelharcban támadsz egy ellenfeledre, dobj+ERŐ. Ha 10+, akkor kiosztod rá a sebzésed, és elkerülöd a támadását. Ha akarod, sebezhetsz +1d6-ot, de ekkor kiteszed magad a támadásának. Ha 7-9, akkor megsebzed az ellenfeled, de ő is támad rád.
A harchoz még annyit, hogy nincsen kezdeményezés, ahogyan körök sem. Azt csinálsz a harcban, amit akarsz! Mond el a tervedet a KM-nek, és ha úgy látjátok, hogy kell dobás is, biztos dűlőre juttok abban is.

Dungeon World borító

Nem csak a játékosok kapnak a megszokottnál jóval nagyobb cselekvési szabadságot, hanem a mesélőnek is egy igazi élmény lesz a mesélés: a közös történetmesélés alapelvei szerint bevonhatja a játékosokat is a történet- és világalkotásba. Például beérnek egy városba a kalandozók, és úgy döntenek, hogy meglátogatnak egy fogadót. Erre a mesélő megkér minden játékost, hogy pár mondatban mutassanak be egy-egy fogadót a városban. Miért kéne ezeket a mesélőnek kitalálnia? Ezt persze bármilyen játékban megteheted, de a Dungeon World koncepció szintjén támogatja. A mesélőnek szóló tanácsok egyébiránt roppant hasznosak, és jelentős részét teszik ki az alapkönyvnek.
A szabálykönnyűség is óriási terhet vesz le a KM válláról, például dobnia sem kell. Igen, úgy értem: semmikor sem. Teljes mértékben a történetre, a világra, a karakterekre koncentrálhat. A játék erősen támogatja az improvizatív játékot: például a “hogyan készüljünk a játékra” kérdésre a „nézz meg egy jó filmet, olvass el egy jó könyvet” választ adja. Stresszmentes készülés és mesélés, hm?

Nem is részletezem jobban, hiszen egyrészt ez csak egy kedvcsináló, másrészt 2013-ban néhány lelkes szerepjátékos a LFG.hu fórumáról nekiállt lefordítani ezt a kiváló játékot. Akkor nem jutottak a végére, de most, új fordítók segítségével végzett a csapat. Legalábbis a könyv első felével, amit formába öntve a Játékosok könyvének neveztek el, és végre elérhető a nagyközönség számára is.

Klikk ide a letöltéshez

Ha hibát találsz a könyvben, kérlek, jelezd (például a fórumon), hogy korrigálni tudjuk!


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához